Sadel i transporten

fejko

Trådstartare
Är det någon som brukar ha det? Ska åka ca 5 km och det är så jobbigt att sadla en häst som inte kan stå still. Funderar på tränset också men är lite rädd att hon ska fastna då jag lastar ur själv. Hur gör ni?
 
När vi åkte lastbil för ngr år sen till en närliggande anläggning så sadlades alla tre.
Men i vanlig transport har jag nog aldrig gjort det..
Men hästarna har varit såna att de står lugnt och stilla i transporterna.
 
Sådana korta sträckor kör jag med sadel och benskydd, transportskydden sätter jag över benskydden, om det är kallt har jag täcke över sadeln (täcket skyddar också så inte tex stigläder kan fastna någonstans. Innan jag åker hem tar jag av sadel och benskydd. Tränset har jag inte vågat ha på i transporten även om hon står väldigt stilla.
 
där jag red förut hade folk alltid sina hästar i träns men utan tyglar och en grimma uppepå när dom åkte transport. men jag har dock aldrig prövat det med min häst. dom åkte även med sadel på dom vilket jag tyckte var ganska onödigt eftersom dom hästarna var jättelugna även när dom kom fram till tävling/träning.
jaja, är ingen expert på sånt där. :smirk:
 
Jag åker oftast korta sträckor med både sadel, träns och benskydd på. Täcke skyddar sadeln och hindrar hästen från att fastna, nånstans att fastna fram i finns inte direkt på min transport så att tränset ska fastna känns inte som nån större risk.
De flesta i mitt stall gör likadant när hästen blivit lugn och van vid att åka.
 
jag har kört med sadel när jag skulle åka iväg själv. Jag tränsade dock i transporten innan pållen fick gå ut.
 
tränset är ok. men se då till att binda fast ett balsnöre i bettringarna så att om hästen kastar sig bakot eller sliter sig går balsnörena av. annars sitter ju hästen fast och kan skada sig väldigt mycket. sadeln skall man INTE ha på i transporten. att ha det bara för bekvämlighetens skull är enligt mig idiotiskt. tänk om det skulle hända något, en häst har svårta tt komma upp igen om den faller på sidan med sadel. tänk bara om en sådan sak som att transporten skulle välta. då har hästen ingen chans att komma ut utan han har då en kulmp på ryggen som han ska komma undan oxå...
 
Men man sätter ju grimman över tränset, man sätter ju inte grimskaftet i bettringen!
Jag brukar ha träns men inte sadel på eftersom min sadel repades fast jag hade både sadelskydd och täcke på hästen när hon åkte.
 
Sadeln har jag inte på.
Tränset däremot känns ok.
Jag har en transport där det inte finns ngt att fastna i, och tygeln skulle jag "sno upp" som jag gör när jag longerar.
 
Anser att det människans lathet som kommer fram när man ser hästar som är sadlade i transporter. Själv skulle jag aldrig komma på den idén. Det kan alltid gå fel när man är ute och kör, skulle aldrig riskera några skador på hästarna. Jag tycker att det ska bli ett förbud mot sadlade hästar i transporter.

Nanne/ :banana:
 
Och varför skulle det vara så farligt :smirk: Har du någonsin varit med om en olycka där sadeln hade någon som helst betydelse?
 
Visst är det lathet, människan är lat jag också.
Visst finns det en viss ökad skaderisk OM det skulle hända nått när man är ute och kör men jag tror inte at den är så hemskt stor. Behöver man dra ut hästen tex kan det tom var en fördel att ha en sadel fast spänd att dra i.
I princip allt man gör med hästarna (och annars också) är en komprimiss mellan det optimala för hästen och det mest praktiska var man drar gränsen beror på tidigare erfarenheter, omgivning, vad man har för häst osv.
Själv sadlar jag inna jag åker för att slippa gå extra vändor till bilen, lastar nämnligen en bit ifrån stallet, minskar även risken att glömma nått vilket för mig är en stor fördel :smirk:
Tycker att det finns mycket som vore viktigare att förbjuda än att transportera med sadel på.
 
Jag skulle ALDRIG komma på tanken att ha min häst sadlad i transporten. Även på korta sträckor kan det hända olyckor...
Träns däremot känns ok, om man tar bort tyglarna och sätter en grimma över.

// Anna
 
Tränset skulle jag inte kunna tänka mig att ha, då det finns risk att hästen fastnar med bettringarna i något och sliter sönder munnen.
 
Svar till Fejko & Tulip

Vad händer om sadeln hakar i någonstans, hästen blir rädd.
Det är inte bara hästen jag tänker på, utan oss människor som ska hantera den. Tänk på vad som händer med transporten om någon kör in i den. Glasfiberkarossen böjs in, plasten splittras och det blir väldigt vassa kanter. Trä splittras. Aluminium böjs.

Har som tur är aldrig sett en olycka med häst i, däremot en transport som körde in i en bro som var lite låg.

Nanne/ :banana:
Kommer aldrig att köra med sadel i transport
 
Tja min hingst hakade fast ett stigläder nu igår när han skulle ut ur transporten vid ridhuset.... Eftersom stigläderna inte ligger lika platt i ridgjorden som med sadel....

Och han drog naturligtvis av järnet som man fäster stiglädret i! FAN FAN FAN!

Och dessa ridgjordar är nästan omöjliga att köpa numera! ( Och ingen av hans tre sadlar passar längre då han musklat på sådant över ryggen!)

Och jippi!!!! Eftersom jag inte kommer upp barbacka utan en riktigt hög pall! (ryggproblem etc så jag kan inte bara HOPPA upp på hans rygg).

Och jättekul att rida hingst i ridhus där det kan dyka upp "damer" litet när som!

Som tur är är han jättesnäll... (Och gick lugnt in i transporten igen efter longering och kort ridpass!)
Med facit i hand... hade jag lagt på gjorden inne i ridhuset hade jag fortfarande haft en HEL ridgjord!

/Kung Tulle
 
tänk OM tänk OM.... Skulle man behöva tänka på allt som kan hända om OM fanns hade man inte ens velat transportera sin häst.
Om någon kör in i trailern hade jag varit mer orolig för hur hästens ben hade klarat sig, hästarna står ganska högt upp och en bils motorhuv är ganska låg och sedan sitter hjulhusen ivägen så det blir dom som bilen kör in i från sidan sett.

Sadel ja med täcke över fast aldrig träns.
 
Körde förre hästen med sadel+täcke. Ponnyn både tränsad och sadlad. Båda dessa hästar har uppfört sig exemplariskt och alltid stått ordentligt i transporten. Nuvarande häst kommer jag inte att köra sadlad på läääänge för han är en strulpelle och helt orädd om sig och transport :crazy:.
 
Ja, jag gör det! Om jag ska åka någon kortare sträcka, till träningen exempelvis. Men jag har alltid täcke över. Vi åker oftast lastbil..

Träns har jag också och visst är det en del av lathet som gör att jag gör så, men också pga att det ska gå så smidigt som möjligt när jag ska byta häst. Oftast så åker jag och tränar ensam och när det är dags för hästbyte så går det mycket fortare så. Då slipper övriga i gruppen vänta på mig.

Däremot så åker dom utan sadel och träns hem!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
636
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp