Sadel hjälp...

A

Angela

hej.
har svårt o hitta sadel åt min kuse..och nu har jag chansen att köpa en edinburgh till bra pris.den är en fit 3.(antar att det är normal mot vid?) och den ligger bra när man lägger den på,sen när jag sitter i så stoppar jag in alla 4 fingrar in vid manken,,då nyper den ju på fingrarna,betyder detta att den är för trång,eller ligger dem rymligt utan fingrarna?usch det är så svårt,vill så gärna köpa den men vill ju inte köpa en fel sadel liksom...=/
kan ni ge bra tips hur man kollar så den ligger bra osv::??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadel hjälp...

Ta dit en bra sadelutrovare som kan hjälpa dig.

Förstår inte riktigt hur du menar....

Menar du att du har fingrarna på "högkant" och sadeln då tar i, eller menar du att du lägger fyra fingrar på bredd vid manken och att sadeln då tar i?

Oavsett vilket, så får sadeln absolut inte ta i manken när du sitter i den. Då är den antingen för vid framtill alt har för lite cutback för den manken. Däremot kan den vara lagom förövrigt, och det finns lösningar om det bara beror på att hästen är lite tunn runt manken.

Men det viktigaste av allt är ju att du får hjälp utav någon kunnig på plats som kan titta och hjälpa dig.

Det är oerhört viktigt att sadeln passar, annars kommer ni få stora problem förr eller senare.

Förstår inte riktigt hur du menar....

Menar du att du har fingrarna på "högkant" och sadeln då tar i, eller menar du att du lägger fyra fingrar på bredd vid manken och att sadeln då tar i?

Oavsett vilket, så får sadeln absolut inte ta i manken när du sitter i den. Då är den antingen för vid framtill alt har för lite cutback för den manken. Däremot kan den vara lagom förövrigt, och det finns lösningar om det bara beror på att hästen är lite tunn runt manken.

Men det viktigaste av allt är ju att du får hjälp utav någon kunnig på plats som kan titta och hjälpa dig.

Det är oerhört viktigt att sadeln passar, annars kommer ni få stora problem förr eller senare.

ok ja jag menar att jag stoppar in 4 fingrar på bredd in ovanför manken o då nyper det ju i när han går..men nyper det på manken utan fingrarna oxå menar du?kqan man ändra bomvidd på edinburgh?
ja den ser ut o ligga bra men det är just detta jag menar..
:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist