Sadel för kort manke

keramin

Trådstartare
Mitt halvblod har den egenheten att manken är kort och hög vilket gör att sadelläget är för långt fram i mina (och tränares) ögon. Om jag lägger sadeln där jag vill ha den i förhållande till bog och gjordläge åker den omedelbart fram och lägger sig där sadelläget faktiskt är.

Har någon erfarenhet eller ideer kring detta fenomen. Kanske finns det en modell som passar just denna typ av exteriör. Kan tillägga att hästen är 174 cm så rygg finns det gott om :angel:

Sv: Sadel för kort manke

Har tyvärr ingen bild men sadeln är en Kieffer Master med vid bom och jag vet att den är för vid så för ögonblicket rider jag med en fårskinnspad som fyller ut och letar efter en ersättare. När jag köpte denna sadel letade jag mig igenom en hel hög men denna var den enda som låg still. Hästen var då fyra år och rund om ryggen. Nu har hon blivit sju och vuxit på höjden men tappat sitt tonårshull så sadeln passar inte längre.

Det har mer med var böjen under sadeln är tycker jag. En sadel med böjen långt fram, och gjärna med den främre stroppen i ortspetsen, hålelr sadeln bättre på plats på en sådan häst.
Om böjen är långt bak så vill ju sadeln glida fram

Själv har jag faktiskt löst det med att stoppa i lite extra stoppning just under stigläderkrampan - för att skapa en sådan böj långt fram.

Man köper ju det som passar bäst - men ibland räcker inte det.

jag skulle föreslå en Crownsadel, typ Jessica.

Harry dabbs gör för korta breda mankar med böjd rygg - liksom jaguar.
men vad jag förstår så hade du kort hög? smal?

Det med böjen har jag inte tänkt på förut. Jag förstår hur du menar och ska kolla lite efter just den saken när jag tittar på folks sadlar.

Hästen har kort, ganska hög och oväntat smal manke. Ryggen är rund och fin men manken gör att sadelläget hamnar lite för långt fram. Jag använder en sympatexgjord för att jag tycker att det verkar obekvämt med en lädergjord (som jag egentligen vill ha) när den ligger precis vid armbågen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 227
Senast: Badger
·
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
1 011
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka