Så var hon på rymmen igen...

Youmeoh

Trådstartare
...grannens lilla shettis
Hon vet precis hur hon ska göra för att smita och alltid springer hon ner till vårat stall. Jag få nog bygga en extra box åt henne i stallet snart :angel:
Det är inte precis någon lättfångad dam heller, hon är en van rymmare, tur att jag har växt upp med henne och känner till hennes små knep

Visst är det trevligt med middagsgäster? Det tycker i alla fall våra hästar :rofl:

Sv: Så var hon på rymmen igen...

:rofl::crazy:
Du får väl bygga en box till och erbjuda grannen stallplats!
Verkar ju som att shettisen trivs bättre hos dig. ;)

Vet hur det är, min förra minihingst var mästare på att krypa under nedersta tråden men när vi satt trådar nästan ner till marken med 15 cm mellanrum tog han bara andra vägen, ovanför villsäga.
Lillskiten på 82cm kunde nämligen hoppa 110-120 om han ville:angel:

min shettishingst var oxå en rymmare som sprang runt å hälsade på alla andra hästar på byn, fast han har sällskap, provade allt men inget funkade, så till slut va vi två st som höll i å en tredje som la på han tråden några ggr tills han fattade att det va ström på trådarna så nu håller han sig på rätt sida

Min minsta dam rymmer på sommaren när hon anser att gräset i hagen inte är tillräckligt. Men vintertid håller hon sig i hagen för då är ju inte gräset på andra sidan grönare.

*kl*

min shettis rymmer bara på vintern, då han inte känner strömmen genom pälsen..:D

haha :rofl:
Vi har också en shettis i stallet som rymmer och smiter in i samma hage som min ponny går i. Idag såg jag dom galoppera sida vid sida och stå tätt emot varandra xD

Min lille skit smet igenom idag när jag skulle ut och rida!
Och det händer alltid minst 1 gång i veckan att hon gör det!
Innan gjorde hon det jämt! Då var det lite jobbigt då det kunde ske flera gånger om dagen.
Nu tar hon bara grindvägen, men det är bara att leda tillbaka henne igen och sen stannar hon! Tror hon gör det bara för att det är lite kul att jäklas!

*lånar min egen knapp*

Min lilla skrutt rymde igår igen..:p Hörde min röst ropa på hunden då kom han skuttande genom snödrivorna.. Fick jaga honom över halva byn..:o

14504845.jpg
:love:

Nämen har ni inte trästaket till era småhästar? Trodde inte man fick ha shettis utan trästaket (ironi).

Blev för inte länge sedan rejält uppläxad av en Bukefalist, för att jag inte hade ekonomi till o stängsla mina 8 ha mark med trästaket, trots att jag inte har problem med rymmande shettisar. Man är inte kapabel till o ha shettis om man inte kan se till o stängsla dom inne, hette det.

I det här fallet hade det nog inte hjälpt med trästaket då det ofta är ungar som glömmer bort att stänga stalldörren när dom släpper in hästarna :rofl:

Måste bara tillägga att nu kommer jag tyvärr inte få några fler trevliga middagsbesök då dom var tvugna att avliva henne akut igår sen hon hade blivit dålig :cry:

Har en liten dam som inte gör annat än rymmer, trots 4 trådar med el, men precis som någon annan skrev, så känner hon inte elen genom vinterpälsen. Hon är inte speciellt lättfångad heller. :devil:

Vi slutade släppa ut vår lilla knabbstrupper (b-ponny) när vi hade tröttnat på att jaga honom och stängsla in honom i rätt hage. Han rymde ändå alltid ut. Istället släppte vi honom bara utanför stalldörren, så fick han springa till vilken hage han ville eller gå lös på gården. Vi hade ändå inga vägar i närheten (bushen :D) och han stack aldrig ifrån de andra hästarna :P

Nämen har ni inte trästaket till era småhästar? Trodde inte man fick ha shettis utan trästaket (ironi).

Blev för inte länge sedan rejält uppläxad av en Bukefalist, för att jag inte hade ekonomi till o stängsla mina 8 ha mark med trästaket, trots att jag inte har problem med rymmande shettisar. Man är inte kapabel till o ha shettis om man inte kan se till o stängsla dom inne, hette det.

Då är jag nog inte kapabel att ha shettis..:p

Delvis knapplån:

Jag förstår inte hur ni kan ta så lätt på rymmningarna. Någon skrev att hon jagade shettisen i byn. Då måste den ju varit ute på vägarna. Tänker ni inte på vad som kan hända?

Jag hade en grannes shettis här då och då och när den en morgon i somras först härjat runt i vårt stall, vält ut saker, käkat diverse saker i foderkammaren (torrt betfor bland annat), tuggat på ett träns, skitit i sadelkammaren och slutligen tagit sig in i hagen till mina hästar och sparkat en, då var jag riktigt förbannad.

Alla djur kan rymma någon gång, sånt händer, men man måste se till att det inte upprapas om och om igen.

Håller med fullständigt. Verkar som att små hästar tas det lätt på när dom rymmer. Visst kan man stängsla in shettisar, det gällr ju bara att ha lite granna kunskap om HUR ett elstängsel fungerar. Ström i all ära, men hur många är egentligen insatta i HUR alla länkar i ett stängsel fungerar. Man läser: vi har 4 trådar, vi har ström, vi har och ha r och har...

Tänk om man nångång fick se detta skrivet: Vi har testat med en stängselmätare och mätt styrkan, vi har köpt ett kraftigare aggregat, vi har köpt bättre stängseltråd så OHM antalet inte är så högt, vi har mätt jordningen, vi har gjort vinterjordning i vårat stängsel osv osv osv. Många verkar ju tro att: oj, jag fick en stöt..då är det bra ström i hagen.

Delvis knapplån:

Jag förstår inte hur ni kan ta så lätt på rymmningarna. Någon skrev att hon jagade shettisen i byn. Då måste den ju varit ute på vägarna. Tänker ni inte på vad som kan hända?

Jag hade en grannes shettis här då och då och när den en morgon i somras först härjat runt i vårt stall, vält ut saker, käkat diverse saker i foderkammaren (torrt betfor bland annat), tuggat på ett träns, skitit i sadelkammaren och slutligen tagit sig in i hagen till mina hästar och sparkat en, då var jag riktigt förbannad.

Alla djur kan rymma någon gång, sånt händer, men man måste se till att det inte upprapas om och om igen.

Det beror väl på hur byn ser ut.. Han springer mellan gårdarna, en halv km från vägen. Ingen trafik att tala om ens där. Men hur kan man ta för givet att man inte försöker hålla den inne? Sen att det blir en rolig historia efteråt är en annan sak.. :smirk: Jag sade inte vilka åtgärder som tagits för att hålla honom kvar..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar