Så var hon på rymmen igen...

Sv: Så var hon på rymmen igen...

*kl*
Jag är nog lite annorlunda och kanske bortskämd. Min minishettis får lov att gå hur hon vill för hon går aldrig! utanför gården. Hon brukar ibland gå in till de andra hästarna och vara där sen när hon tröttnar på det så går hon precis utanför hagen.
Hon är mer som en hund än en häst.

Måste bara tillägga att nu kommer jag tyvärr inte få några fler trevliga middagsbesök då dom var tvugna att avliva henne akut igår sen hon hade blivit dålig :cry:

Usch då, hade det något att göra med rymningen att hon blev dålig?

Inga vägar, nä men den dag shettisen står och vråläter ute på havreåkern då? Det är mer än trafik som är ferligt.

Eftersom du skrev att den var på rymmen igen så har ju alla åtgärder du tagit tydligen misslyckats. Du skriver ju dessutom att du inte är kapabel att hålla ponnyn innanför stängslet.

Delvis knapplån:

Jag förstår inte hur ni kan ta så lätt på rymmningarna. Någon skrev att hon jagade shettisen i byn. Då måste den ju varit ute på vägarna. Tänker ni inte på vad som kan hända?

Jag hade en grannes shettis här då och då och när den en morgon i somras först härjat runt i vårt stall, vält ut saker, käkat diverse saker i foderkammaren (torrt betfor bland annat), tuggat på ett träns, skitit i sadelkammaren och slutligen tagit sig in i hagen till mina hästar och sparkat en, då var jag riktigt förbannad.

Alla djur kan rymma någon gång, sånt händer, men man måste se till att det inte upprapas om och om igen.

Här uppe på skogen är det inte många som bryr sig (och då gäller det inte bara shettisen, grannen har haft både ardennrar och nordsvenskar ute också) Men varje gång en häst smiter springer den till samma ställe (vårt stall)
Det är nästan ingen trafik efter vägen mellan oss och grannen och dom få som åker där är vana att både det ena och det andra finns på vägen då grannen aldrig lyckas stänga in nåt av sina djur :rofl:

Jag måste faktist hålla med om att det ofta tas för lätt i det med att ha shettisar på rymmen.
Själv har jag 4 st småttingar, dessa är inte rymningsbenägna, har hänt 1 gång att de varit utanför staketet o det berodde på att stallhyresvärden hade glömt stänga en grind, så det var inte hästarna som tog sig ut på egen hand. Jag har ordentligt med ström i mina hagar, har tom testat med provare, har flera jordspett för o få extra kräm i trådarna.
Här har vi faktist mer problem med att grannens halvblod springer vind för våg allt för ofta.

Det kan vara ett stort prolem när man inte har väl fungerande stängsel o hästarna inte har någon respekt för dom.

Men jag tycker att alla som har häst är skyldig att ha staket som håller hästarna innaför oavsett vad det är för ras o storlek

Inga vägar, nä men den dag shettisen står och vråläter ute på havreåkern då? Det är mer än trafik som är ferligt.

Eftersom du skrev att den var på rymmen igen så har ju alla åtgärder du tagit tydligen misslyckats. Du skriver ju dessutom att du inte är kapabel att hålla ponnyn innanför stängslet.

Finns inga havreåkrar här.. Ja, då får man ta NYA åtgärder.. Så funkar det helt enkelt. Men vissa kan inte se charmen i nåt som i mitt fall är helt ofarligt, bara svagt förargligt.. Släpp ämnet..

Elstängselnät... Sånt man har till får funkar bra till mina shettisar på sommaren... Inte så krypvänligt....
Fast man ska inte ha alltför kuperat.

På vintern har de trä + el
Fast glömmer man ha elen på 2 dagar så rymmer de...

Elstängselnät till shettisar?:eek:
Det skulle jag aldrig våga! Får man ens ha det till hästar?

*kl*

oj va många rymmningsbenägna små ponnyer det verkar finnas

själv har jag två shettisar, ston som e hur snälla som hellst... har två eltrådar i hagen o ingen av dem har varit ut ännu iaf

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar