Så - vad ser ni nu? Bara vackert eller blandat

Sv: Så - vad ser ni nu? Bara vackert eller blandat

Blandat skulle jag vilja säga.

Funderade lite. Många tycker ju A är en väldigt bra ryttare. Men varför i hela fridens behöver hon rollkuren då?

Den servern vägrar att släppa ifrån sig filen. Jag har försökt flera gånger. Har du den på din dator t_b? I så fall kan jag se den sen.

T

Nu fick jag ner den.

Kolla Gals ben! Kickar i vart steg på denna "heta" häst (som måste tränas i rollkur). Det finns inget som helst "sitt" i hans piaffer och passager.

Salinero är skittung i handen och rör sig som Duracells rosa kaniner, mekaniskt. Om man luras att tro att hästen samlar sog för att han här byggd med framdel i strl xl och bakdel i storlek m, så är man nog just det, lurad. Grunsven rider inte så där "stilla" som många vill mena, och har dessutom en sadel som blockar fast henne. Mycket är nog önsketänkande, som denna bild:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/salinero_onsketankande.gif
den ena visar hur det ser ut, och sen har jag modifierat bakben, bringa och rygg för att visa hur många tror att det ser ut.

Laurens van Lieren, vad kan man säga...

Jag ser blandat, för det är dj*vligt fina hästar :) och dj*vligt smart tävlingsridning :devil:

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Noir2 skrev:
Den servern vägrar att släppa ifrån sig filen. Jag har försökt flera gånger. Har du den på din dator t_b? I så fall kan jag se den sen.

T

Hur gjorde du?? jag får inte servern att släppa ifrån sig filen :(

Jag provade hela dagen! Så här på kvällen tror jag att alla miljarder amerikaner som surfar laddar ner den, så då är det itne konstigt om det inte går. Prova imorgon på morgonen. Då sover de!

Tessan

Kolla Gals ben! Kickar i vart steg på denna "heta" häst (som måste tränas i rollkur). Det finns inget som helst "sitt" i hans piaffer och passager.

Det såg jag faktiskt. Har alltid undrat lite på det. Själv rider jag ju hästar som inte är direkt lika framåt som de de rider.

Salinero är skittung i handen och rör sig som Duracells rosa kaniner, mekaniskt.

Såg även det. Det var ingen tjusig passage där inte!

Mycket är nog önsketänkande, som denna bild:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/salinero_onsketankande.gif
den ena visar hur det ser ut, och sen har jag modifierat bakben, bringa och rygg för att visa hur många tror att det ser ut.

Stor skillnad! Blir väldigt uppenbart med de bilderna!

Jag ser att Edward Gals häst sätter under sig lite svagt bak i piafferna, dock bra takt i rörelsen. I passagen sätter sig hästen något bättre bak men man kan önska mer undertramp, mycket taktmässigt.
Hästen ser ut att ha bra framåtbjudning men behöver lite extra drivning i piaff och passage för att inte tappa takten och bli orytmisk.

Salinero ser het och lite spänd ut och blir lite orytmisk emellanåt, har dock bättre undertramp i passage och piaff än Gals häst. Jag tycker att A har en stadig sits och rider med förhållandevis fina hjälper.

Skulle förstås kunna ösa galla men eftersom det är buke låter jag bli :)

Men det jag reflekterar över är att rakriktning ofta är på tapeten i diskussioner - hur bedöms egentligen detta i tävlingarna? Upplever det som att de hästar man ser på filmerna är mycket sneda övht, väldigt oliksidiga både till hur de verkar röra sej i sina kroppar OCH hur de är "i ryttarnas hjälper", hur i helsicke kan de få såna procent ifall nu domarna ser det? Eller har det inte så stor betydelse om hästen ställer ut sitt ena bakben (och tillika in det andra), får S-sväng i ryggen, lägger huvudena på sned, kör ut underkäken på ena sidan etc?

På den nivå jag tävlat innan upplevde jag det som att domarna faktiskt var noga med detta, och ofta var det ju också så att det faktiskt var de som RED bäst som vann. (LA på ponny, upp till nationellt) Visst, för vissa domare spelade såna mer abstrakta begrepp som "utstrålning" och "gångarter" mer in än det som väl egentligen ska bedömas, men flertalet av domarna var faktiskt noga med att bedöma sådant som rakriktningen etc.
Varför är det inte bättre på den där nivån än det är?

Nåväl, mycket ska man förundras över...

Provade i morse, provade nu, men jag kommer bara till en intervju på holländska?? Jag kommer inte förbi den biten :confused:

Jag kom också till intervjun, sedan laddade datorn ner lite till, kunde kolla på det, och så lite till igen. Men det tar tid. Kan det vara så att det bara är långsam nedladdning hos dig?

OA

Jag har bredband så det förstår jag inte isåfall, efter intervjun så backar buffrarna tillbaka till 40% ?

Det kan underlätta om man laddar ner den till burken genom att högerklicka och välja "save target as". Då slipper man strulet med den direkta nedladdningen.

Prova att spara ner filen på datorn först. Funkade för mig, när jag försökte kolla direkt strulade det bara.

Har du MSN så kan jag skicka filen till dig annars.

Jag har tittat flera gånger på filmen och jag förstår inte vad du menar med bristande rakriktning, sneda kroppar??? Kan du vara snäll och förklara mer exakt så jag förstår :confused:

Kan ju förstås vara som jag ser fel, filmerna är filmade ur fel vinklar för att kunna se riktigt bra. Reagerade bara på att den häst Gal rider (tror jag, är inte helt hundra på namnen) lägger huvudet på sned i tid och otid, kör ut ganaschen (/underkäken), sladdar ut med bakdelen och ställer in/ut vardera bakbenen - både på de raka linjerna och särskilt på böjda spår. Iofs är det svårt övht att säga något om passagen när det ser så ryckigt och "o-passagigt" ut (vad händer med ryggschwungen?!) - kanske inte konstigt den upplevs "oren". I ena piaffen där ena bakbenet mest står och "stampar i gruset" och det andra lyfts ryckigt högt (men likväl inte bär bättre än det andra när det väl är i backen).

Har nu tittat på filmen igen och jag kan se att EGs häst rycker till vid något tillfälle i första svängen i samband med att han tar en halvhalt men inte mer. Håller med om att hästen inte ser stark ut i piaff och passage men jag tycker att den är mycket taktmässig, antagligen det som ger höga betyg?

Efter femtioelva försök lyckades jag äntligen ladda ner videon. När jag såg den var det första jag kom att tänka på den gamla schlagerlåten "Puppet on a string"
Jag tror faktiskt att hastigheten på videoklippet förvränger verkligheten lite, när jag såg tv-sändningen från World Cup såg inte hästarna lika mekaniska ut. Här var det bedrövligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kall lägenhet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat