Så vad är den här nya stilen som alla talar om?

Sv: Så vad är den här nya stilen som alla talar om?

Vi som kör med sunt förnuft behöver ingen- är självklar;)

Jag trodde det ingick i sunt förnuft att ta hjälp när man behöver den?

Sen så finns det en uppsjö av olika stilar inom nh, från western varianterna med Pat Parelli och mycket viftande med rep till Hempfling och hans lösa dressyr som också är en form av nh, egentligen går säkert gamla tiders hästgubbar in under den här kategorin med mycket är samma. Man vänjer hästen vid att man får ta på den överallt. Man lär den att man flyttar undan för tryck. Man lär den att röra sig framåt på kommando och att stanna på kommando. Man installerar ett "avbryt det du gör nu"-kommando (i mitt fall NEJ!). Basala saker, men viktiga. Vissa gör detta som en integrerad del av sin hästvardag, behöver hästen bindas upp ja då lär den sig det vid det tillfället, leder jag hästen från hagen ja, då får den lära sig stopp och start (samt eventuellt NEJ!). Men andra känner att de behöver göra det till en övning. Kanske är det för att man står uppstallad på ett sätt som gör att man själv mycket sällan leder sin häst in och ut från hagen. Istället kommer man till en intagen, utfodrad, avtäckad häst. Så den interaktion man kommer att ha med hästen sker på ens "träningstid". Man missar alla tillfällen som man har till fostran under dagen.
Om man har sina hästar hemma och tar hand om dem helt själv så fostrar man ju dem vid varje fodring, täckespåklädning, insläpp och utsläpp. Som inackorderad så har man bara en kort fostringsperiod varje dag iordning görning inför ridning/träning och efter, då kanske man har ett större behov av att träna sin hantering vid sidan av den övriga dagliga hanteringen.

Vad tror ni om resonemanget? Ju större grupp och fler små inriktningar inom gruppen - desto lättare att förstå att inte alla gör och tänker likadant? :)

Det ligger absolut något i det du säger.

För övrigt håller jag med om mycket av det du skriver i dina inlägg, trevlig läsning och bra argumentation :)

fast det du beskriver ang. att kunna ha häst lös i gången, boxdörr öppen osv, är självklarheter i vårt stall hos samtliga, det är vardagsmat, och likaså hur man leder en häst, dvs med slakt grimskaft och sin kropp som position, ingen handstyrka liksom. :p

Jätte bra att du har hittat ett sätt att hantera dina hästar på som fungerar, och som ger dom resultat du vill ha!
Du kanske kan börja lära ut dina hanterings metoder till dom hästägare som inte hittat rätt? Man behöver ju inte ta betalt för att hjälpa folk :)
(Jag menar inte det inlägget som varken ironiskt eller oseriöst mot dig!)

Min hästhantering kommer från många olika håll, bla vissa NH/Frihets dressyr tränare, men jag kallar också min hantering för "sunt förnuft".
Skillnaderna mellan NH/Frihets dressyr och "sunt förnuft" kanske inte är så stora som du tror att dom är!?
Det bästa jag lärt mig av NH-andet är att jag kan få hästar att förstå mig och göra det jag vill på flera meters avstånd och utan hjälpmedel. Det är oerhört skönt när man fodrar olika typer av hästar i hagen t.ex.
Sen ser jag "viftandet" och "flytta undan för tryck"-andet som ett uttänkt signalsystem som kan vara bra att kunna använda sig av i vissa situationer. Tex om hästen står framför dig kan du bara "vifta" lite i repet så backar den utan att du själv behöver flytta dig eller anstränga sig så mycket. Eller så kan "viftet/skakandet" vara en signal man kan ge hästen för att det är ok att backa ut ur transporten eller liknande. Mer än så behöver inte NH vara.:)

Jätte bra att du har hittat ett sätt att hantera dina hästar på som fungerar, och som ger dom resultat du vill ha!
Du kanske kan börja lära ut dina hanterings metoder till dom hästägare som inte hittat rätt? Man behöver ju inte ta betalt för att hjälpa folk :)
(Jag menar inte det inlägget som varken ironiskt eller oseriöst mot dig!)

Min hästhantering kommer från många olika håll, bla vissa NH/Frihets dressyr tränare, men jag kallar också min hantering för "sunt förnuft".
Skillnaderna mellan NH/Frihets dressyr och "sunt förnuft" kanske inte är så stora som du tror att dom är!?
Det bästa jag lärt mig av NH-andet är att jag kan få hästar att förstå mig och göra det jag vill på flera meters avstånd och utan hjälpmedel. Det är oerhört skönt när man fodrar olika typer av hästar i hagen t.ex.
Sen ser jag "viftandet" och "flytta undan för tryck"-andet som ett uttänkt signalsystem som kan vara bra att kunna använda sig av i vissa situationer. Tex om hästen står framför dig kan du bara "vifta" lite i repet så backar den utan att du själv behöver flytta dig eller anstränga sig så mycket. Eller så kan "viftet/skakandet" vara en signal man kan ge hästen för att det är ok att backa ut ur transporten eller liknande. Mer än så behöver inte NH vara.:)
Nh fyller ett behov mest för att folk skaffar häst fast de inte är redo o gärna ställer på den nyinköpta egna gården. o köper en video eller går ngn helgkurs o samtidigt i eget barfotaverkande.
Gärna en unghäst vars betéende man inte har intresserat sig för- för plånboken som sen blir till en utmaning.

Jag har sett nog av hur det går till för att just lära hästen att vad repviftandet betyder. Rejäla ryck i repgrimman o sen hot om det. Terror mot dess huvud.

folk som bara ser resultaten tycker förstås att det är fantastiskt.

Om man inackorderar den så finns det kunnigt folk som vet att även snälla hästar kan få spelet ngn gång o klarar av det.
Sen har man en dialog med stallägaren i sånt som inte fungera får träna på ngt specifikt.

skulle bli gaaalen om ngn började drilla mina hästar utan min vetskap. skulle flytta per omgående.

Nu använder inte jag mig av ngt repviftande. Inte heller min tränare.
Men de jag sett som gjort det har det ju varit frågan om att skaka lite i grimskaft/lina, alltså en handrörelse på 10 cm fram och tillbaks för att skapa viss irritation. Då hästen gör det de vill, tex backa, slutar man skaka. Känns inte så militant i min värld iaf.

Haha.. jag har iom att jag inte sett repviftande funderat på varför alla pratar om repviftande när de pratar NH.
Men om du sett sånt har säkert fler gjort det. Jag har ju bara tränat för två NH-människor. Den ena var nog ren NH. Men jag tränade bara en gång för henne för typ 12 år sedan.
Och han jag har nu vet jag inte vad man ska kalla. Han kallar sig Hästman. Haha.. han har ju plockat NH, etologi, frihetsdressyr, trickträning, vanligt hyfs och egen erfarenhet och rört ihop. Vi har rätt nära kontakt och mkt dialog. Och jag har nog aldrig hört honom prata om repviftande.:D

Men antar att flera andra sysslar med det. Jag har ju iaf sett någon elev till någon som skakar repet/linan.

Jag skulle aldrig verka min häst själv. Jag har ena visserligen barfota fortf iom att han är ung och aldrig haft skor. Hans hovar är bra och han rids ju mest på mjukt underlag. Så än så länge funkar det. Annars är jag ingen barfotataliban.

Jag har inga hanteringsproblem med mina hästar på backen. Jag har jobbat med hästar i rätt många år. Och hanterat många hästar. Så förklaringen till varför jag tar ut min tränare är inte riktigt så enkel.

Jag vill gärna lära mig mer. Och han vet faktiskt mer än mig. Sist tränade vi frihetsdressyr med min gamling. Han är löslongerad och kan stoppa och backa redan. Och han byter varv eller riktning på röst eller kroppsspråk. Men mer kunde jag inte. Han fick lära sig att gå sidepass, små helrunda volter etc på kroppsspråk. Lillkillen har fått vänja sig vid saker han tyckte var lite märkliga. För att underlätta i framtiden och få en tryggare och lugnare häst. De har också båda fått lära sig fundera ut lösningar själva på problem av olika slag. Och massa massa annat.
Vår sån träning är ett komplement till dressyren. Lite lekstuga där vi får göra skoj och annat. Vi stärker vår relation, vårt förtroende genom att ge dem göra små saker de fixar. Då litar de mer på mig och jag kan öka gradvis vad jag ber om. De får tänka och aktivera hjärnan.
Både tycker det är himla roligt. Vi är ckså ute i skogen och de får lära sig att följa mig så att de själva väljer rätt sida av träd, man kan skicka dem med kroppsspråk över stockar/bäckar, ställa upp dem på stubbar, stenblock etc.
Unghästen älskar då vi springer i skogen och jag snabbt springer runt träden och han måste följa mig för att hamna på rätt sida träden. Springer man runt träden i en 8:a byter han galopp i mitten. Och tvärnitar jag ska han tvärnita. Han tycker den leken är skitkul.

Förstår inte vad som skulle vara hemskt i att syssla med sånt? Har frågat dig förut. Men du svarade inte på det.

Givetvis har jag kollat underlaget innan. Och väljer träd a la tallar som inte har grenar i vår höjd.

Så för att du sett en eller ett par personer som ryckt i sina hästar så betyder det att alla gör så?

Då skulle jag tro att alla inom normalridningen tvingar sina hästar att hoppa genom att trycka en bom i baken på dom (tränare som då red i sveriges landslag) eller hackar dem i sidorna med sporrarna och slår dem i huvudet med spöet när det inte blir som ryttaren vill med byten i vartannat (intermediär)?

Jag har hållit på med hästar i massa år, haft egen häst, är utbildad inom häst, har jobbat med häst etc jag finner trots det användbara saker inom olika inriktningar.

***Delvis knapplån***

NH diskuteras lämpligen i forumet Hästhantering. Inte här.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Upplysningsvis har jag tagit bort ett antal inlägg om NH som hamnade här efter det att jag skrivit att de hör hemma på Hästhantering.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 853
Senast: aiquen
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: tessan.g
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 357
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar