Så vad är den här nya stilen som alla talar om?

Sv: Så vad är den här nya stilen som alla talar om?

Svar även till Axel;

Det jag pratar om är rena nybörjare som börjar lära sig rida, alltså oerhört långt ifrån piaffer mm.
Det ni säger om energi, tempo, takt mm håller jag helt med om och har inga uppenbara motargument mot just nu.
Så ni beskriver bra ridövningar är väldigt likt det sättet jag blir undervisad i just nu av en AR-tränare.
Som i stort sätt alla säger i alla trådar under denna kategori av forumet så får man utgå ifrån hästen(och ryttarens) utbildningsnivå.
Ardennern jag rider är inte alls utbildad och där jobbar vi i stort sätt bara med tempoväxlingar mellan gångarterna för att få upp energin. Medans Nordis-travaren jag rider är mer utbildad, han har en större naturligare energi än Ardennern,och honom gör vi tempoväxlingar i skritt med med mer samling. Traven tar vi bara korta sträckor då han gärna rusar på och blir tung på bogarna och allmänt skitsvår att sitta på. Bättre några få bra samlade steg än slitande släng-trav. Mer framåt och fritt rids han i skogen.

Jag har bara "nosat" på AR i två år och har oerhört mycket mer att lära om teorin innan jag kan gå in i djupare diskussioner, min bakgrund är den tyska skolan. All ny information jag får lära mig väger jag emot det jag redan vet, sedan "grillar" jag min tränare om allt jag inte förstår eller håller med om.
Jag har aldrig tränat för BB och har ingen större önskan om det heller, känner också att stångridning inte är för mig. MEN jag tycker att AR har många poänger och är nyfiken på utvecklingen!

Ber om ursäkt för ett långt och halvt förvirrat inlägg då jag har lunginflamation:mad: men jag hoppas ni förstår TYP vad jag vill förmedla:)

Jag tycker man kan jämföra med t.ex Natural Hormanship. Det ryms så otroligt många olika hanterings metoder/filosofier under den benämningen att jag många gånger inte vill säga att jag tränar NH. Vill liksom inte bli förknippad med en del jag tycker använder rent ut sagt förjävliga metoder. Samtidigt så finns det ju gemensamma nämnarna där som skiljer hanteringen från traditionell ridskole-hantering(bara ett exempel)...
Lika så kan det ju bli om man skulle tvinga ihop alla olika "ridkonst" teorier under en och samma organisation. Alla kanske inte skulle känna sig bekväma med det...

Kanske får man tänka som dom politiska partierna; vi har en gemensam grund att så på, men oliktänkande är accepterat och får ta en viss plats så länge det inte strider för mycket med dem gemensamma stadgarna. ?

Jag sitter ju med i vår anläggnings dressyrkommité. Vi är en stor anläggning med en del olika tränare och läror. Jag rider ju inte AR. Men heller inte rent strömsholms-aktigt. Jag vill inte sättas i fack iom att det lätt blir fel då. Jag vill inte förknippas med vissa saker inom AR och inte vissa inom strömsholms-ridning.
Jag håller i träningar för mina tränare. Och väldigt många vill vara med på deras clinics och lektioner. Det är ett väldigt tryck nu. Från början var vi två stycken när vi flyttade in där. Vi fick ta in övriga utifrån för att fylla upp platserna. Nu har det spridit sig och vi har inte nog platser istället.
Det är alltså vanliga dressyrryttare som vill vara med. Och de får av övriga tränare om de fortf rider för dem höra om hur mkt bättre hästar och ridning blivit.
Hos oss finns ingen skärning mellan rent vanlig dressyr och oss som kanske letat lite bland alternativ ridning också. Men vår ridning funkar ju också på banan. Så det kan ju bero på det.

Ang NH så är det nog samma där. Man vill inte grupperas in under något man inte känner att man håller på med. Jag tränar ju något sånt med mina hästar. Jag har jobbat med sånt själv. Men jag vill ofta in säga NH för många har sett så mycket skit av NH-folk att jag inte vill grupperas in där. För jag vill kunna stå för vad jag gör. Och jag står för allt jag gör. Men jag vill inte stå för vad andra gör, som inte jag sysslar med.

Ang NH så är det nog samma där. Man vill inte grupperas in under något man inte känner att man håller på med. Jag tränar ju något sånt med mina hästar. Jag har jobbat med sånt själv. Men jag vill ofta in säga NH för många har sett så mycket skit av NH-folk att jag inte vill grupperas in där. För jag vill kunna stå för vad jag gör. Och jag står för allt jag gör. Men jag vill inte stå för vad andra gör, som inte jag sysslar med.

Bra skrivet, håller helt med om det:)

Det svåra är när man ska försöka beskriva i enkla ord vad man gör utan att nämna NH. Det kan lätt låta väldigt flummigt :D "kommunikation från marken med utgångspunkt från hästars eget språk" :D Låter lätt som "flum, flum och lite mera flum" i folks öron. "-Ja ha, du menar typ som NH?":rofl:

Senast ändrad:

Haha.. jag brukar säga kroppsspråk, hästpsykologi, ledarskap etc. Jag nämner hellre "Dansar med hästar" och Hempfling. För det har inte blivit lika infekterat - än.

Många tycker mina hästar är så fantastiska att hantera på marken och är impade över hur de sköter sig med mig. De är ju lite som hundar. Och man kan be dem om det mesta. De gör det. För vi har tränat det. Eller, om man kan kroppsspråk kan man be dem. För annars tar de chansen och skoja till det och göra som de vill. Speciellt gammelgubben. Han är ju lite slipad och ser vilka man kan driva med.;)

Men iaf.. Folk ser det och antar bara att hästarna föddes så snälla. De fattar inte vilket jobb och vilken konsekvens man måste ha för att få dem så. Många tycker hästar lugnar ned sig med mig. De ber mig om hjälp vid saker(ta in stökiga individer, klippa dem, lasta dem, longera dem etc). Men de tror att det är någon form av magisk förmåga jag har som lugnar hästarna. De fattar inte att de flesta kan lära sig det. Och de har ingen lust att lära sig heller.

Säger jag NH så rynkar de på näsan och tycker att det inte är något för dem. Det är usch och fy. Men de rynkar inte på näsan åt att hästarna är lätthanterliga. Det vill man ju ha. Men inte jobba för det på något sätt. Bara köpa tjänsten att få dem så. Tyvärr håller ju inte det om man inte själv utbildar sig. Precis som med tillridning så kan visserligen tränaren ta igenom problem. Men man måste själv lära sig rida bättre med. Annars återvänder problemen.

Fast om du får såna reaktioner att det är så himla speciellt, så måste det stå väldigt mycket ovant hästfolk uppstallat där du står? Jag står i ett vanligt amatör stall som väl har lite fler dressyr inriktade än hoppinriktade om man ska börja klassa det, även om hoppryttaren som tävlar 1.30 också tävlar lättklass dressyr emellanåt för skojs skull. Medelåldern i stallet är ca 25 år, dvs folk är inte så gamla (det är jag och en tjej till som är äldst och över 35 strecket, annars är folk 20-25). Ingen i vårt stall har några som helst hanterings problem med sina hästar, alla är väluppfostrade och lätthanterliga de är allt från unghästar till lite äldre. Ingen utövar NH för den skull eller tänker nog egentligen särskilt nämnvärt på vad det är de gör. vi har dock liknande normer ang. hur hästar ska bete sig, och det är väl via detta som hästarna också är mkt väluppfostrade och behagliga att ha att göra med. Ingen rocket science med andra ord.

Jag tycker faktiskt inte att jag lagt ner särskilt mycket jobb annat än att vara konsekvent mot min 11 åring som jag köpte som 3 åring. Han har ett skarpt psyke och var jävlig mot vissa som 5 åring, om han bedömde dem mindre värda osv. Men som sagt, det är faktiskt inget jag behövt slita blod svett och tårar för att få bort - har dock sett till att inte stå uppstallad i stall med ovant folk bara, och sen som sagt, konsekvent hantering, så försvann såna olater.

konsekvent hantering

Det vet alla som har någon som helst koll på inlärning att vara konsekvent är A och O.
Det är lite det som många NH-metoder går ut på, man lär hästen en signal (för att människan kan lära sig hästspråk, nej det tror jag inte!) och håller fast vid att den betyder samma sak alltid och att hästen ska svara snabbt.
Spelar väl ingen roll om man vill träna separat på sånt eller inte? Jag tänker att om inte annat blir det en variation i den vanliga träningen.
Dock kan man diskutera användandet av enbart negativ förstärkning inom ridningen. Hur påverkar det egentligen våra hästar?

Helt off topic, bara ett väldigt roligt ämne :D

För att gå tillbaka till diskussionen:
Jag är väl ingen AR-ryttare, har bara tagit tre lektioner, men jag gillar tränaren, svär inte över min häst med värdelös exteriör :p Baserat på de clinics jag har varit på upplever jag att det egentligen inte är någon skillnad på AR och vanlig dressyr, har sett AR-folk vara lika flitiga med pisken som VD-ryttare kan vara med sporrarna.
Dock känner jag att med min tränare är det mer åt westernhållet, eller om han anpassar i och med att jag är westernryttare. Hjälpgivningen stämmer bättre, rörelserna vi har gjort passar in i ex reiningträningen.
Kanske är specialanpassat som sagt, jag vet inte. Jag känner i vilket fall som helst inte alls igen mig i många av de diskussioner som drivs i Ridkonst-forumet.

Efter mycket flum ska jag komma till min första tanke:
Jag tror att det handlar mer om vilken tränare man hittar och hur väl man kommer överrens med den än vilken kategori man tillhör.

Nej, det är inget speciellt ovant folk. Och givetvis har inte alla hanteringsproblem. Kanske lät som att jag ansåg alla vara värdelösa. Det gör jag absolut inte! Det finns många som har mycket bra koll.

Däremot är det väl kanske inte så många andra som kan ha sin unghäst lös hela tiden, lämna den där och den står kvar etc. Alla kan inte lämna hästarna med öppen boxdörr och de står kvar etc. En del kan absolut. En del kan inte leda hästarna utan att behöva hålla sträckt grimskaft och få hästarna att inte försöka köra om vid intag etc.
Och värre exempel är väl de som släpas in och ut ibland av hästar. En del som får problem tex vid longering att hästen drar. De tappar hästen vid intag/utsläpp etc.
Vi har små hagar. De ger inte mycket till stimulans. En del hästar går ensamma. Det är på inget sätt en optimal sits för många hästar. Mina har lite större än en del andra och går flera ihop. Det ger väl lite, lite mer. Men det är inte optimalt. Jag rör dock på dem mycket och tränar mkt för att de ska få tänka utöver ridningen.
Iom hagsituationen som inte ger hästarna naturlig rastning och stimuli mentalt så framkommer hanteringsproblem som antagligen inte skulle märkts lika väl annars. Och iom att vi är 100 hästar på anläggningen så händer mycket hela tidenoch kan trigga hästar som är lite upptaggade, orastade och ofostrade. Iom att vi är så många går det ju lättare att hitta både sämre och bättre ägare. De bra märker man väl inte alltid lika väl. För de gör inte samma väsen av sig som de där som tappar hästen eller vars häst attackerar andra etc.
Men det finns väldigt gott om bra personer i vårt stall med.

Dock är det ju hobbyryttare de flesta. Och det blir väl aldrig som hos proffs. Även om proffs faktiskt också kan ha ohängda hästar. Det har jag med upplevt. Det proffset ansåg också att min häst var så lydig för att han var sån i personligheten. Det var han definitivt inte då jag fick honom. Då var det gråt och tandagnissel.
Men han är ju utdömd för lynnesfel. En vanlig häst behöver man bara hantera konsekvent. Och det gör ju de bra hästmänniskorna, om de så kallar det NH eller vanligt hyfs.
Min unghäst var väldigt trevlig från marken redan då han kom. Han var inte färdigskolad där. Men hade respekt och hyfs mer än de flesta ynglingar. Hans uppfödare har aldrig tränat NH. Men hon är en bra hästmänniska som kräver hyfs och respekt. Och framför allt är hon mer konsekvent än de flesta. Hon tänker på samma sätt som mig i hanteringen. Så där behövde jag bara fortsätta på inslagen väg. En häst som från dag ett fått uppföra sig är fasen så mycket trevligare än de som kört med sin matte/husse i 15 år och hotar människor som inte gör som de vill.:p

Nej, det är inget speciellt ovant folk. Och givetvis har inte alla hanteringsproblem. Kanske lät som att jag ansåg alla vara värdelösa. Det gör jag absolut inte! Det finns många som har mycket bra koll.

Däremot är det väl kanske inte så många andra som kan ha sin unghäst lös hela tiden, lämna den där och den står kvar etc. Alla kan inte lämna hästarna med öppen boxdörr och de står kvar etc. En del kan absolut. En del kan inte leda hästarna utan att behöva hålla sträckt grimskaft och få hästarna att inte försöka köra om vid intag etc.
Och värre exempel är väl de som släpas in och ut ibland av hästar. En del som får problem tex vid longering att hästen drar. De tappar hästen vid intag/utsläpp etc.
Vi har små hagar. De ger inte mycket till stimulans. En del hästar går ensamma. Det är på inget sätt en optimal sits för många hästar. Mina har lite större än en del andra och går flera ihop. Det ger väl lite, lite mer. Men det är inte optimalt. Jag rör dock på dem mycket och tränar mkt för att de ska få tänka utöver ridningen.
Iom hagsituationen som inte ger hästarna naturlig rastning och stimuli mentalt så framkommer hanteringsproblem som antagligen inte skulle märkts lika väl annars. Och iom att vi är 100 hästar på anläggningen så händer mycket hela tidenoch kan trigga hästar som är lite upptaggade, orastade och ofostrade. Iom att vi är så många går det ju lättare att hitta både sämre och bättre ägare. De bra märker man väl inte alltid lika väl. För de gör inte samma väsen av sig som de där som tappar hästen eller vars häst attackerar andra etc.
Men det finns väldigt gott om bra personer i vårt stall med.

fast det du beskriver ang. att kunna ha häst lös i gången, boxdörr öppen osv, är självklarheter i vårt stall hos samtliga, det är vardagsmat, och likaså hur man leder en häst, dvs med slakt grimskaft och sin kropp som position, ingen handstyrka liksom. :p
Personligen skulle jag vägra stå ett stall med folk som inte är rutinerat och har koll - det du skriver om att tappa hästar vid intag osv ger mig rysningar - ALDRIG. Fast jag vet ju att det gårtill precis såhär i många stall på bygden och det är därför jag som jag skrev, väljer stall med stor omsorg just ang. hanteringen och grundkompetensen - för jag tycker det är grundkompetens det du beskriver. Jag skulle aldrig anse mig själv extraordinärt kunnig eller speciell liksom, för att jag hanterar såna bitar med självklarhet :confused:.

eran hagvistelse gör ju självklart som du säger,grädde på moset om annat inte klaffar fullt ut med hästhanteringen. Fast det i sig, är ju ingen faktor som faktiskt ska spela roll - förutsatt som sagt då att just hanteringen är kunnig och konsekvent.
Jag har ju ridit hästar i spanien, som stod på box 24/7 och var hingstar och bara kom ut i samband med rastning/ridning. Aldrig stött på mer väluppfostrade hästar, harmoniska och lugna till beteendet, om än med otrolig energi ridmässigt, men aldrig att de inte lyssnade på ryttaren och var snytråds lyhörda. Väldigt imponerande, men hanteringen var som sagt oerhört lugn och konsekvent och mycket målmedveten just ang. detta. så det säger en del hur stor grundbyggsten just hanteringen faktiskt är, det reflekterar på precis ALLT.

Senast ändrad:

Jag tänkte också på NH som jämförelse. Å andra sidan så tror jag inte det skulle ha blivit så "stort" om man styckat upp allt som enskilda metoder snarare än att man också har ett samlingsbegrepp, " NH". Det talar ändå om att det är hästhantering på lite annat plan än den vardags-säkerhetshantering man fått lära sig. Sen blir det grupperingar inom NH och var och en får försöka sätta sig in i vad som kan tänkas passa denne.
Men så är det ju inom allt - det kan skilja väldigt mycket mellan olika dressyrtränare bara av de relativt få jag tränat för, särskilt i attityd gentemot hästen, pedagogik, med mera. Vill minnas av att vi varit inne på det några gånger tidigare - att det kan skilja lika mycket eller mer mellan tränare och olika individer inom en ridstil än om man jämför ridstilar med varandra.
Det tycker jag ändå är bra. OM man har möjlighet att få lite överblick, hitta olika tränare att jämföra. Ju mindre sammansvetsat det är som stil desto svårare upplever jag det är att hitta träningar och kunna jämföra, mot om en förening anordnar träningar, kan lotsa till kontaktpersoner som brukar hålla träningar eller t o m informera om aktuella träningar.
Om alla vill avskärma sig från varandra (nåja, alla är väl att ta i, men allmänt om det inte finns någon förening eller dylikt som kan sammansvetsa de olika kretsarna) så blir det desto svårare att ta sig in i kretsarna tycker jag och risken för att man tar första bästa man kan komma i kontakt med som nybörjare blir större.

även till Thuaphua med flera:
Som motargument till att man inte vill sammanknippas med "fel" varianter inom en disciplin - vill man sammanknippas med graman och rollkür för att man rider dressyr? :angel:
Ju större gruppering det blir, desto lättare tror jag det också blir att förstå att det finns olika variationer, och såklart många olika nivåer på ekipage och tränare. Ju färre man kommer i kontakt med alt. ju färre som syns i allmänhet, desto större risk att man ser en hel disciplin utifrån det man kommit i kontakt med, eller t o m utifrån de åsikter man fått höra av andra. För ett antal år sedan var det t ex då och då man hörde att AR var för fega tanter som gärna såsar omkring i långsam skritt. :)

Bara på det här forumet tycker jag det finns väldigt många "såhär gör man inom AR", varav de flesta nog känner sig träffade av något eller några påståenden, men helt främmande för andra. Personligen kan jag ofta känna igen påståendet som i att man kan tänka sig att någon sett något som gett den uppfattningen, att vissa tränare, vissa omständigheter eller utbildningsnivåer kan ge det intrycket, men att det inte är något man ser som definition för hela ridstilen eller som man själv känner igen sig i. Eller kanske att man har känt igen sig i det en gång i tiden och sen kommit över det stadiet. :) Och tvärtom, att man känner igen sig som i att yep, det gör jag/har jag gjort, men jag vet många som inte gör det, och av den anledningen inte ser det som något trademark direkt.

Vad tror ni om resonemanget? Ju större grupp och fler småinriktningar inom gruppen - desto lättare att förstå att inte alla gör och tänker likadant? :)

På vilket sätt skulle sk. NH hantering skilja sig från det man annars anser vanlig uppfostran och hästhantering och vara på ett annat plan?

Det låter jättebra att du har de erfarenheterna! :)
Kan dock dela med mig av något jag hörde/såg så sent som igår. NH-träning kan man inte hålla på med. Men man kan smälla till hästen för att den rör sig på stallgången, samtidigt som man uppenbarligen har bristande förståelse för hästen/uppfostran, den var ett sjå att gå med ut till hagen imorse (ångvält) och jag misstänker en hel del svårigheter i ridningen eftersom potentiella fodervärden lät väldigt osäker men ägaren kontrade med att dra på pessoa och "det går om du bara VILL att det ska gå!".
Inte varje dag man hör något så tragiskt men ändå klockrent exempel på när det inte kommer från rätt mun att NH-träning är dåligt.

Å andra sidan kan jag tycka att det är tråkigt att det inte finns fler sätt att aktivt söka sig till kunskap om hästhantering. På ett pedagogiskt och så schysst sätt som möjligt vill säga. Tyvärr har jag själv den erfarenheten att gamla hästkarlar dels sällan är särskilt pedagogiska, och dels kan ha antingen många eller enstaka väldigt "speciella" metoder som man känner är helt fel moraliskt eller allmänt inte hållbart i längden. Nu säger jag inte att det alltid är så, men jag tror inte "gamla hästkarlar" (som visserligen samlat på sig mycket erfarenhet och säkerligen känsla) håller sig uppdaterade om grundläggande regler för pedagogik gentemot häst och människa, vikten av att aldrig tappa humöret när man pysslar med hästar, att en bestraffning aldrig i sig lär hästen något osv.
Finns det bra exempel så tycker jag det vore kanon om dessa kontinuerlig kunde hålla lektioner i hästhantering och problemlösning för nyblivna hästägare eller folk i allmänhet som vill lära sig. :)
Just nu är NH mer eller mindre det enda man kan vända sig till om man vill komma vidare med hanteringsproblem eller hästar med svårt psyke som man inte klarar av. Och de tar upp många viktiga poänger, som vi redan varit inne på - konsekvens, säkerhetstänk i förebyggande syfte - inte bara uppenbara utan för att underlätta i krissituationer t ex, förmågan att läsa av hästen och kunna anpassa sina reaktioner till hur hästen reagerar, allmänt förmågan att se det ödmjukt - att det är man själv som ska bättra sig, inte hästen som bara är ouppfostrad och alltid kommer vara så.

På vilket sätt skulle sk. NH hantering skilja sig från det man annars anser vanlig uppfostran och hästhantering och vara på ett annat plan?

Det får du fråga de som själva pysslar med NH om, förutom det jag skrivit i förra inlägget som är rätt generellt. Vad N:et står för känns rätt självklart men jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om varför det heter så, det är jag fel person för! ;) Däremot kan jag ofta förstå varför man vill att det ska heta så (även om man gärna hade hoppats att det inte ens hade behövt betonas).

Om det trädde fram fler traditionella hästmänniskor med allmänt bra känsla och pedagogik som hjälper till med problemhästar och allmänt att sprida kunskap om hästhantering, då kanske man skulle döpa om "gruppen" till helt enkelt horsemanship? :)

fast du svarar inte på min fråga? :confused:

jag håller inte med ang. fd.hästklarlar osv. det finns säkert dåliga exempel som det finns överallt, fast merparten vågar jag hävda hade bra mkt kunskaper och sunt förnuft, och jobbade i relation med sin häst med respekt och ödmjukhet, precis som det skall vara, i kombination med konsekvens.

titta på irländarna. där kan du snacka om gammal hästkunskap som gått igen i generationer. de har en mkt sund hästhållning framför allt med respekt till hästen och ett sunt utbildnings system därutöver.

Grejen med NH har tagit mark i samband med att sverige överfolkats av att precis ALLA köper häst, - utan bottnande kunskaper innan, som tidigare var betydligt mera fallet. självklart finns det då en marknad för utstuderad kurs/teori inlärning av metoder, vilket tidigare fallit sig mer naturligt då folk lade ner mkt mer tid och framför allt inte alla köpte häst.

Som sagt, jag kan inte svara på din fråga, för jag vet inte.
En gissning är att de som faktiskt delar med sig av sin kunskap valt att klassa det inom NH, eller något snarlikt så det fallit inom de ramarna.

Och som sagt - en gissning till varför man vill kalla det just "natural" är som motsats till sånt som gjort att man valt att gå åt det alternativa hållet från första början, om man som jag t ex hajjar till med jämna mellanrum för saker man ser som inte känns ok. Rötägg och taskig hantering. Som tror att genom att drämma till en häst kommer man lära den något, eller att man drar på ett kedjegrimskaft och rycker till ordentligt vid behov så har man löst problemet med häst som är svår att leda. Drämma till med en spade i arslet på häst som inte vågar gå på transporten. Osv.
Någon som är mer insatt kanske säger att det beror på att man baserar det på etologi, vad vet jag.
Men jag vet att tyvärr så är erfarenhet ingen garanti för att det ska baseras på något vettigt ur hästens aspekt och ur inlärningsaspekt alla gånger. Inte heller att man "klarar av" sin häst. Vad man än kallar det, för det bryr jag mig inte om, så tycker jag det är bra om de som KAN sprider sin kunskap, och försöker utveckla den till en bra helhet och till att använda bra pedagogik även gentemot människorna som ska försöka lära sig.

Jag håller fullständigt med om att det verkligen behövs, folk som lär ut t o m "sunt hästförnuft" och vardagshantering, för att många som skaffar häst inte har tillräckligt med erfarenhet.
Men jag tror inte heller att alla med erfarenhet eller som pysslat med hästar i generationer är så duktiga som de bra exemplen du lägger fram. Tvärtom finns det nog väldigt många rötägg som lärt sig av erfarenhet eller genom generationers hästägande. Det var inte bara bättre förr, och ibland är det bra att vara mottaglig för ny information och andras metoder och synpunkter - om man säger så. :angel:

Vår gård är uppdelad i olika stall. Just i vårt går allt sansat till. Så jag trivs bra med mina stallkompisar.
Jag ser mig inte som magisk. Har aldrig sagt att det är något exeptionelltnmed sånna simpla saker. Men för andra verkar det tydligen vara. För mig är det vardagshantering som ska funka. Så gör jag m alla jag tränar. Det ska funka. Ingen big deal.
När jag jobbade på Solvalla fanns ju bara en minipaddock. Hästar i tävlingskondition, unga år och hingstar fick vackert sköta sig. Så funkar det ju för de flesta proffs oavsett disciplin. Man har liksom inte tid m larv om man har massa hästar per dag. Men många hobbyryttare är faktiskt lurade och hunsade av sina hästar. Inte alla eller ens merparten kanske. Men många.. Tack och lov är hästar rätt snälla djur. ;)

Däremot är det väl kanske inte så många andra som kan ha sin unghäst lös hela tiden, lämna den där och den står kvar etc.
Vad räknar du som unghäst?
Jag tycker inte att en skodd häst på betonggolv ska lämnas i ett större stall med andra bundna hästar- respekt för andra.

Att man vill eller kan ha den lös handlar för mig mer om bekvämlighet- inte ngn form av status på vad man kan.
Om det sker via den Nh-n som jag ser tycker jag rent av illa om det

Tyckte nyss att du skrev att du tog ut NH- tränaren för lasthjälp:p

Vi som kör med sunt förnuft behöver ingen- är självklar;)

Vi som kör med sunt förnuft behöver ingen- är självklar;)

Sunt förnuft kan ta en långt, om man har mycket av den varan och erfarenhet, samt hästkänsla.

Men det är ju inte så att folk bara har det per automatik från födseln, tyvärr. Och inte alla som blir bra influerade från början, har såna förebilder att lära av.

Och det är bara att kolla in i hanteringsforumet, eller ridning, eller hästvård, eller ja var som helst egentligen, så är det folk som har problem under ridning, vid lastning, vid hantering.
Så uppenbarligen brister det någonstans. Att då använda NH, att flytta hästen för tryck osv (vilket uppenbarligen saknas hos många) kan hjälpa till. Det är uppfostran av häst och hanterare, inget hokuspokus.

Men det är väl så, de som står utanför och tittar på vet alltid bäst.

Det som stör mig mest är att samma personer som klankar ner på andra inriktningar pga "deras inskränkthet" och ovilja att "bli som det gamla" eller vad man ska säga, det är samma människor som skriker högst om hur fruktansvärt detta nya är och hur mycket bättre allt det man gjort hela livet är.
Vem har rätt att bestämma vad som är rätt?

Jag hade väl min egen i åtanke. Han var 4 år då han kom. Är fortf oskodd. Skulle dock inte lämna lös bland andra av respekt mot dem.
Jag ser inte det som någon status på vad jag kan. Som jag skrev till Mackan. För vore det allt vore det ju jävligt lite efter alla år. :p
Nej jag tar inte ut för lasthjälp. Däremot ordnar jag clinics för en man som bla lasttränar. Jag tränar annat skoj för honom.
Har själv jobbat med lastträningar förut. Så det har inte varit ett prob.

Hur menar du de får en häst att still som är så hemskt?

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 853
Senast: aiquen
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: tessan.g
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 357
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar