Så himmla trist

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tirza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 868
T

Tirza

:confused:Var på djursjukhus i går hästen kotledsinflamation båda fram,Låsning länd och halsrygg. Dåligt musklad.Är det någon som vet mer har haft häst med dessa problem.Han har gått ner snabbt i vikt ser eländig ut.:cry:

Sv: Så himmla trist

Hur länge har du haft hästen?

Kotledsinflammation är inte helt ovanligt. Om det inte finns några röntgenfynd brukar det dock vara hyfsat lätt att få bukt med, om man hittar orsaken till problemet. Ledinflammationer beror inte helt sällan på ridning, sadelproblem eller ryggproblem. I det här fallet finns det ju låsningar, så frågan är om låsningarna kommit av kotledsinflammationen eller tvärtom.

Låsningarna i sig tror jag inte heller behöver betyda sorg, en duktig ET kan uträtta underverk. Vår ET kom ut när fullblodet hade sparkat mot flugor och bar sig åt som han hade träben vänster bak. Efter ett besök var han fin som smör igen. Vi var överlyckliga.

Har varit på sjukhus med kotledsinflammation båda fram ett par gånger. Tar tid, men blir bra. Sen är det "bara" att tänka på vad man gör med hästen. Hästen vi var nere med får inflammation av volter, så det är ju bara att undvika det.
Det är väl bara att ge det tid och pengar, antar jag, det värsta verkar nästan komma efteråt..

Tja, det är inte så lång ifrån min segdragna historia.

"Ryggskott" i september med låsning i ländryggen med kraftig inflammation samt sned i bäckenet (korsbenslederna). Mindre låsningar i nacken (sekundärt från rygg och kors), men gudskelov aldrig halt. Peppar, peppar...

Ryggen är bra sedan ett par månader, men korset är en segdragen historia som behövt många manipulationer och ledinjektioner och fortfarande inte är bra - dock betydligt bättre.

Nu är pållen dessutom "inlagd" pga misstänkt hovböld alternativt inflammation i sulan på ena framhoven. De har lagt ett våtvärmande omslag och väntar ut en eventuell böld hellre än att karva om det "bara" är en inflammation och göra den värre. Jätteöm om sulan!
Orsakat av tappsko i kombination med mkt hårt och knaggligt underlag förra helgen.

Håller tummarna för din häst och tror det ska gå bra med rätt rehabilitering och hjälp.
Massage och akupunktur har jag fått hjälp med av ET ungefär varannan vecka, vilket gjort gott. Åkt till kliniken och manipulerat alternativt ledinjektion (också sprutat ländryggens muskellåsning några ggr) typ var 3:e vecka.
Gissa om jag varit pank i höst???

PS. Frambenshästor kommer som ett brev på posten med ryggåkommor tyvärr. Jag har haft tur med min häst, som gudskelov är byggd i en underbar uppförsbacke.

Jag har haft hästen sen han var 3 år. Han har aldrig varit lättriden,het,känslig i munen.Har alltid ridigt varijerande ridning,mycket i skog,klättrat i backar,Hoppat.ridigt dressyr,Longerat,tömkört.Noga med att skritta fram och av.Skott om var 7e vecka,Vitaminer,massage mm.Tycker att jag har gjort allt,Sadel som är utprovad av sadelmakare,Omstoppad med ull,justerad mm.Ändå känner jag mig skyldig till hans problem,Jag rider honom kanske fel ändå.

:crazy:
Jag har haft hästen sen han var 3 år. Han har aldrig varit lättriden,het,känslig i munen.Har alltid ridigt varijerande ridning,mycket i skog,klättrat i backar,Hoppat.ridigt dressyr,Longerat,tömkört.Noga med att skritta fram och av.Skott om var 7e vecka,Vitaminer,massage mm.Tycker att jag har gjort allt,Sadel som är utprovad av sadelmakare,Omstoppad med ull,justerad mm.Ändå känner jag mig skyldig till hans problem,Jag rider honom kanske fel ändå.
Jag har aldrig haft problem med några av mina andra hästar.

Man kan aldrig vara helt skyddad..

Skyll inte på sig själv! Det låter onekligen som om du tagit hand om din häst på bästa möjliga sätt! Sen kan det ju vara så att den itne var så lämpad för ridning, någon medfödd defekt eller annat som inte syns. Sånt finns ju bland människor med. Och man märker nästan aldrig sånt förrän det redan hänt något.

Jag kan berätta att skadorna på min häst till 90% säkerhet (enligt veterinär som var van att se liknande skador) är fläkskador. Dvs ett bakben som "sticker" iväg på halt underlag (lera eller is).
Nu säger jag inte att fallet är identiskt med ditt, men det kasnke kan ge lite perspektiv till orsakerna?
Min är hopplös på att härja i hagen och går tyvärr ofta omkull i processen också ("ligger" i kurvorna).
Han går med greppskor bak för att minska risken för halka (brodd på vintern förstås).

Jag tror de flesta känner sig skyldiga när hästen blir halt utan att man direkt kan påvisa orsaken (sticksår i benet, hovböld etc).

Ta inte på dig skulden, det är varken du eller hästen betjänt av. Försök åtgärda det som finns att åtgärda, bit ihop och kom igen. Läsa på mycket om hur olika saker uppstår, vad som händer, lyssna på andras erfarenhet (ET, veterinär, hovis etc) kan också vara bra - så länge du sållar i informationen.

Lycka till, det är deppigt med dåliga djur men en sådan glädje när allt fungerar!

:bump:Ja min springer som en galning i hagen och stannar på en 5 öring och vänder.Det är väl för att det är quater i honom.Känns bara så trist att se hästen bli så tjurig och dålig.Känns alltid som om man skulle kunna ha gjort något bättre.:confused:

Han har ju alltid varit mycket speciell både att rida och personlig.Men man funderar ändå.Jag försöker verkligen ta hand om mina djur har man tagit det ansvaret så får man ta hand om de.

Jag har nog gjort en liknande resa, även om jag inte haft min häst så länge. Min sadel som utprovades av sadelmakare (obs inte bara snabbutbildad sadelutprovare) visade sig inte passa utan gav ryggproblem. Och min erfarna hovslagare med gesällbrev skodde tydligen inte så bra som jag trodde, hästens hovar är numera mycket bättre balanserade och kortare i tån sedan jag bytte hovslagare. Och efter ett antal friskförklaringar och återfall så har det visat sig vara en ligamentskada i kotan som ligger bakom ryggproblemen och kotledsinflammationerna. Men det kan finnas många förklaringar, hästen kan ha halkat och sträckt sig, trampat snett osv osv... Framförallt om hästen är känslig så misstänker jag att risken är större att den går och spänner sig och får ont när den försöker kompensera.

Jag har bytat hovis 3 ggr för jag inte har varit nöjd.Min sadelmakare har en bra utbildning och har ett väldigt bra ryckte så jag hoppas på att det inte är sadlen.Det hade kanske kännts bättre om det varit sadlen än om det är ens eget fel.Jag ska på återbesök om 3 veckor så jag hoppas att han är bättre då.Tack för alla positiva svar det känns bättre.

Hej!

Min fick kotledsinflammaition av låsningar som satt i länden. Så fort vi behandlat ryggen försvann kotledsinflammationen. Och det gick verkligen fort!! (en vecka blev hon hältfri båda fram, utan medicinering).

/ Lavinia

Då får Jag hoppas på att han blir bättre han blev behandlad direkt i koterna,och sen fick han Fenylbutazon.Så då får man bara hoppas då.

De har skickat vidare röntgen bilderna till Uppsala så de skulle ge ett ordentligt besked om en och en halv vecka.Det var vad de sa.Och att de har tagit blodprove se om det var någon infektion e´ller förändringar på muskelvärden.:confused:

Ok. De var osäkra på om det var låsningar kanske? Eller kanske veterinären inte var utbildad kiropraktor så denne kunde manipulera själv?
Låter som att det inte är stor idé att spruta kotlederna om man inte gör något åt ryggen, men förhoppningsvis vet din veterinär bättre än vi på Buke som bara läser innantill! :)

Tja, det är inte så lång ifrån min segdragna historia.

"Ryggskott" i september med låsning i ländryggen med kraftig inflammation samt sned i bäckenet (korsbenslederna). Mindre låsningar i nacken (sekundärt från rygg och kors), men gudskelov aldrig halt. Peppar, peppar...

Ryggen är bra sedan ett par månader, men korset är en segdragen historia som behövt många manipulationer och ledinjektioner och fortfarande inte är bra - dock betydligt bättre.

Nu är pållen dessutom "inlagd" pga misstänkt hovböld alternativt inflammation i sulan på ena framhoven. De har lagt ett våtvärmande omslag och väntar ut en eventuell böld hellre än att karva om det "bara" är en inflammation och göra den värre. Jätteöm om sulan!
Orsakat av tappsko i kombination med mkt hårt och knaggligt underlag förra helgen.

Håller tummarna för din häst och tror det ska gå bra med rätt rehabilitering och hjälp.
Massage och akupunktur har jag fått hjälp med av ET ungefär varannan vecka, vilket gjort gott. Åkt till kliniken och manipulerat alternativt ledinjektion (också sprutat ländryggens muskellåsning några ggr) typ var 3:e vecka.
Gissa om jag varit pank i höst???

PS. Frambenshästor kommer som ett brev på posten med ryggåkommor tyvärr. Jag har haft tur med min häst, som gudskelov är byggd i en underbar uppförsbacke.

En fråga bara, var det veterinärens förslag att spruta i ryggen?

Ja. Veterinären är också utbildad kiropraktor och manipulerade det som gick. Därefter använde hon Vorenvet-injektioner för att ta ner sista inflammationen/knöligheten.
Därefter har det varit kanonbra i ryggen, men nog tog det 2-3 månader.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka