Så himmla trist

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tirza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 868
Sv: Så himmla trist

Bettlöst var ett riktigt bra tips. Det är svårt att ta i ett bett utan att påverka underkäke och nacke (direkt eller indirekt). Som då är kopplat till hela rygglinjen. Har de låsningar så känner de i regel av det när man tar i tyglarna.
Använder man bettlöst så kommer man visserligen också inverka på nacken, men hästen kommer uppleva det trycket betydligt mildare än att ha en metallbit i munnen - de känner sig sällan "tvingade" på samma sätt som de kan göra med bett.

Så om du vågar - testa gärna rida med bettlöst. I en övergångsperiod kan man använda både och för att försäkra sig om att hästen lyssnar, eller allra helst lära in tygeltagen från marken först och främst (start, stopp, ställa nacken, gärna öva in sökningen framåt/nedåt).
När de väl lärt sig det bettlösa känner jag mig personligen mycket "säkrare" med det om hästen t ex skulle dra - med ett bett blir det för obehagligt om man måste bromsa rejält så hästen kommer troligen bara bli mer stressad av det och försöka komma undan bettet till varje pris. Med ett bettlöst tar man ett rejält tag eller rycker tygeln åt sidan så det blir en snärt, och så var det bra med det - inget att kämpa emot och inget att hänga sig på! ;) Men det fungerar såklart olika bra för olika personer/hästar.

Jag har provat bettlöst fungerar på samma vis som med bett,Han går även där under sig.Jag rider i skogen mycket backar,stock och sten och han är duktig på att lyfta på benen han har mycket höga benlyft.:rofl:Jag tycker att jag gör väldigt varierande ridning då det finns mycket skog och bra ridvägar som jag kan utnyttja.

:bow:Eftersom att jag har ridigt honom från början i western så är han riden utan bett,Men han fungerar ungefär samma utan som med går under tyglen och tar man i honom så kör han upp huvudet,Han är mycket känslig,Men han lyssnar mycket på rösten så det kör vi med har alltid gjort det.Men som sagt vad han är ett spjuver som vet vad han vill och har ett tufft psyke.:)

Han har redan från början haft mycket svårt för att bära upp sig,svårt att hålla galoppen och springer i väg,Men hoppar som en gud,Konstigt nog när det gäller att hoppa så kan han hålla galoppen även om det går fort.Jag har alltid haft häst och har aldrig haft något sådant här problem förut,Jag har en häst som är 19 år.Som har ben som en 8 åring aldrig varit sjuk eller halt som är utbildad i hög dressyr,En 6 åring och en unghäst.Så det är kanske så att jag har otur eller så är han bara så svår att rida rätt,Jag får väl vänta på det riktiga svaret ang ryggen.De måste väl veta om det varit så från början eller om det är fel ridning.:rofl:

Det där med galopp och hoppning borde iofs vara ganska logiskt, man får mer gratis bjudning, men tvingas samtidigt själv vara noga med att hålla balansen och rama in hästen (svårare på volter t ex) och förhoppningsvis att lära in stoppknappen :angel:

Nu har ju jag iofs haft travare, men på dom var det väldigt tydligt. Den ena hade ALDRIG särskilt bra galopp vid ridning (jo, nån gång när den busade lite längs vägkanten och plötsligt fick för sig att hoppa över diket och galoppera ett par språng längs åkern på sidan :angel: ) men däremot när en duktig hopptjej skulle testa hoppa lite med honom så hade han riktigt rund och fin galopp! :)
Den andra kusen jag hade var helt ok i galoppen redan från början men jag tränade det inte så mycket eftersom den behövde MASSOR med grundträning i övrigt. Vid hoppning var den som en gud, kunde gå äckligt runda fina samlade galoppsprång! :love: sådär som man vill ha dom i dressyren..

Kanske är man för dålig på att få till dom kriterierna i vanliga dressyren helt enkelt? Inramning, balans, gas - och broms utan att bjudningen försvinner osv...

:idea::idea:Ja du har nog helt rätt där är ju lite varmlod i honom men även quater och arab.Det är ju betydligt lättare att få bjudning när de tycker att det är så kul att hoppa som min häst tycker.:D Det är väl därför som han bara springer på för att han har problem.Det är ju bara det att ibland så går han jätte fint.Ja Ja jag tycker i allafall det,Han kan ju riktigt kort trav och väldigt ökad trav i alla fall.Sen har han en väldigt stor och en bra hoppgalopp men vad hjälper det om han inte är frisk får väl bara vänta och se vad som händer och sker härnäst.:bump:

Har inte läst hela tråden, men hur förebygger man att hästen får kotledsinflammation? Nyfiken.

Har inte läst hela tråden, men hur förebygger man att hästen får kotledsinflammation? Nyfiken.

Man har en häst som har bra exteriör för ridning, rider varierat på varierande underlag, har en passande sadel, kollar upp hästen med jämna mellanrum så den inte är spänd eller har låsningar, bra hovslagare, man är själv jämn i kroppen, bra hage, osv osv :)

/Maria

Man har en häst som har bra exteriör för ridning, rider varierat på varierande underlag, har en passande sadel, kollar upp hästen med jämna mellanrum så den inte är spänd eller har låsningar, bra hovslagare, man är själv jämn i kroppen, bra hage, osv osv :)

/Maria

:bow:
Bra sammanfattning! :)
Om man ska rangordna det lite så tycker jag själv att kolla upp hästen hyfsat regelbundet (åtminstone en gång per år?) är det bästa man kan göra som hästägare. För att man då förhoppningsvis kan ta itu med fysisk obalans innan den orsakar en skada.
En skada i form av kotledsinflammation är ju oftast ett symptom - inte bara en skada i sig. Och dylikt symptom får man inte förrän det "rinner över". Oftast triggat av något av det övriga du skrev - träning, ryttare, underlag osv :idea:
FRISKvård kan vara guld värt för att slippa denna typ av sjukvård! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka