Så himmla trist

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tirza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 868
Sv: Så himmla trist

De sprutade barai koterna mot kotledsinflamationen,De vet inte helt säkert vad det är med hans rygg men de har skrivit Låsning länd+halsrygg.

Denna vet var också utbildad kiroprakt.Finns väl inget att göra mer än att vänta.:eek:

:confused:Var på djursjukhus i går hästen kotledsinflamation båda fram,Låsning länd och halsrygg. Dåligt musklad.Är det någon som vet mer har haft häst med dessa problem.Han har gått ner snabbt i vikt ser eländig ut.:cry:

Min första tanke var att kotledsinfl. kommer ur låsningen i ländryggen som i sin tur kanske kan vara en reaktion på för hård ridning (inget illa menat) på för dåliga muskler och att den därmed fått ta i för mkt och kompenserat? Mitt sto har haft kotledsinfl. två gånger, varav en hos mig. Kiro hittade ganska direkt en sjuuuk låsning i ländryggen och sa direkt: håller vi ordning på den här kommer du aldrig mer behöva oroa dej för kotledsinfl. på denna häst.

Nu har jag inte läst hela tråden men jag antar att din häst sprutats och ska ha vila i x antal veckor? Jag skulle låta kiro kolla på hästen innan du sätter igång den sen!

När det gäller vikten, ge fri tillgång på grovfoder - perfekt iom att den har sysselsättning hela tiden nu när den måste stå still, dessutom hålls magen igång.

Har en ponny med samma problem. Var stel i ländryggen och kotledsinflammation fram. Det visade sig att han hade inflammation i en hasled på ett bakben! Där låg problemet. Kan vara ett tips att kolla.

Hej! Han rids inte speciellt hårt går 3-4 dagar i veckan,Skrittas minst 15-20 min innan vi travar,Rider mycket varierande mest ut i skogen,Han får analyserat hö ensilage 10 kg om dagen och ca 1,5 kg mussli.lite betfor,E o B vitaminer.Han har bara fått boxvila 2 dagar,Vi ska på återbesök den 28/1,För att kolla benen igen.Problemet med min häst är att han är så känslig i munnen så han går gärna under sig och har då svårt att få upp ryggen och sedan så är han rätt het.Även mina tränare har ridigt honom och säger att han är både svår och en väldigt tuff häst att rida.Han har också ett starkt psyke.

De har röntgat och gjort böjprov på alla benen.Och då var det en ganska kraftig kotledsinflammation på ena benet och lindrigt på det andra.Ska snart på återbesök så hoppas att det är bättre eller bra då.

:confused:Var på djursjukhus i går hästen kotledsinflamation båda fram,Låsning länd och halsrygg. Dåligt musklad.Är det någon som vet mer har haft häst med dessa problem.Han har gått ner snabbt i vikt ser eländig ut.:cry:

Såvida det inte är ytterligare något annat som orsakat låsningarna och kotledsinflammationerna (sadel? annat fysiskt?) som veterinärerna inte hittat så skulle jag säga att prognosen är god.
MEN. Det beror lite på hur länge hästen gått med problemen, och har den hunnit få kotledsinflammation så lär det vara ett tag. Då får man räkna med några besök till ET/kiropraktor - först för att rätta till, sen för att förebygga/behandla att felet kommer tillbaka. För att själva låsningarna inte ska komma tillbaka så måste hästen också muskla om sig. Så räkna med lätt rehabiliteringsmotion (när väl kotledsinflammationerna är borta givetvis) ganska länge för att hästen ska kunna muskla om och risken för att kotorna ska "dras fel" igen minska.
Vissa hästar repar sig snabbt, andra kan det ta upp till ett par år för i extremfall trots regelbunden behandling att återhämta sig, åtminston enligt min erfarenhet hittills.

Som sagt - god prognos, men slarva inte!! även om det kan tyckas som enkla småfel jämfört med många andra saker så är det ett h**ete om låsningarna ständigt kommer tillbaka.

Kotledsinflammationerna bör inte vara några problem att behandla, men som jag skrev från början - OM man kommer åt grundorsaken och kan rätta till hela problemet snarare än bara symptom. Annars kan även en sån sak vara återkommande.

Min första tanke var att kotledsinfl. kommer ur låsningen i ländryggen som i sin tur kanske kan vara en reaktion på för hård ridning (inget illa menat) på för dåliga muskler och att den därmed fått ta i för mkt och kompenserat? Mitt sto har haft kotledsinfl. två gånger, varav en hos mig. Kiro hittade ganska direkt en sjuuuk låsning i ländryggen och sa direkt: håller vi ordning på den här kommer du aldrig mer behöva oroa dej för kotledsinfl. på denna häst.

Var det kiropraktorn som trodde det berodde på hård ridning (låsningen) eller en slutsats du själv dragit?
Mest nyfiken. Upplever det som rätt ovanligt att hästar får låsningar enbart av "hård" ridning om inte andra faktorer spelar in.

Låter ju lite som min häst :crazy:, han gick med en sadel som var snedstoppad i ca. 1 månad man märkte att han blev jätte stel i höger bog och köpte då en ny sadel. Då blev han bättre och man tänkte inte så mkt på det sen märkte man att han gick och avbelastade högersidan så tog ut en ET och hon sa att han var spänd i höger knäled, efter hennes behandling blev han bättre började belasta om och gå nästan jämt men började då istället halta på vänster fram på volter och i hörn... :crazy: Tidiagre har man i vissa lägen kunnat känna att han har gått orent på vänsterbak, han för övrigt mkt spändare i hela vänstersidan höll även ET med om...
Ska väl åka in till ATG med han och kolla upp vad det kan vara...
Kan det vara sadeln som är boven ?? :crazy:

Oj, det är nästan som att du pratar om mig och min pålla.

Hela våren 2007 kändes min då 3-åring lite stel vid ridning åt höger. Jag tyckte ju det var märkligt att en så ung häst var stel men jag red inte alls hårt så jag tänkte att det kanske ger sig. Sen var vi med på en FT-träning och det gick verkligen skitkasst. Så jag ställde av hästen i 2 veckor och när vi var igång igen kom vi tillbaka till FT-träningen. Hästen ÄLSKADE det och hoppade som om hon aldrig gjort annat. Men sen gick det sakta utför igen och 1 juli vägrade hon hoppa över ett hinder på 40-50cm!!:eek:
Senare i juli var hon halt. En vet kom ut och såg inget på rakt spår men nånting på böjt. Jag fick Finadyne i 10dgr. En equiterapeut kom och kollade hur Ettan rörde sig och skickade mig direkt till en duktig vet. på ATG i E-stuna.
Vi var där över 7 timmar första dagen. Han gick igenom henne från topp till tå.
Hon hade kotledsinflammationer båda fram(1½-2 gradigt) och hade fått en spark på ringbandet ena bak. Förutom det var hon öm över ländryggen och ojämt musklad vid manke samt kruppa. Han var då orolig för muskelatrofi:crazy:
Hon blev iaf sprutad i fram med cortison och tuppkam. Vi fick fenylbutazon vilket Ettan vägrade ta så jag fick Metacam(Ettan ÄLSKADE det, honungssmak :))
Efter 4 veckor med sjukhage, medicin och promenader 20-30min både morgon och kväll blev det återbesök. Ettan var helt ren och har musklat sig jämnt(vet. vart mkt lättad):bump:
Jag skulle rida igång lite lugnt och släppa ut i rasthage när det gått några dagar.
Sagt och gjort...men vad gör hästen!?!?! Springer fram o tillbaka, fram o tillbaka gång på gång i sin rasthage. När jag skulle gå vidare till trav så upptäcker jag vid tömkörning att hon är halt:cry:
Åker in och konstaterar kotledsinflammation samt hälta ena fram- och ena bakknä.
Får åka hem utan spruta men med mera medicin, sjukhage samt promenader som tidigare med stretching efteråt.
Återbesök ca 3 veckor senare då är knähältorna helt borta och kotledsinflammationerna ligger på ½-1 grad, dvs en förbättring.
Hon sprutas igen med cortison och tuppkam och får mera Metacam. Jag får dessutom recept på lugnande för senare igångsättning.
Mera sjukhage, mera promenader samt stretching.
Återbesök visar en liiiten markering ena fram men i övrigt ohalt!!!
Enligt vet. ska jag skritta 3 veckor och därefter rida igång ordentligt.
Men det känns inte riktigt rätt så jag fortsätter 2 veckor till. Den här veckan skulle ha varit den sista men det blir inte så.
Ringde till min framtida dressyrinstruktör som själv har haft en utdömd häst(eller vet. ville det iaf) som hon nu i efterhand tävlat GP med!
Så vår plan nu är:
Jan-Feb: Skrittpromenad morgon 30 min, Ridtur barbacka på långa tyglar i terräng 1h på kvällen 5-6ggr/vecka.
I slutet av februari ska jag besikta henne hos vet. och då ringa instruktören igen.
Om allt är bra kommer vi att smyga igång med trav ca 2min uppdelat på intervaller, t ex 4x½min med skritt emellan i mars...
Jag litar på henne och min magkänsla säger att det här är det bästa sättet för oss iaf.
Ettan går fortfarande i sjukhage men planen är att kunna släppa ut henne lite i taget i större hage. Börjar nog med 5 min på lugnande och utökar tills hon kan komma ut utan att bralla järnet.
Det känns tungt men jag VET att det kommer att bli bra!
Glömde nästan, har även smörjt kotorna med Orudis/Zon(antiinflammatoriskt och smärtstillande)(under den akuta fasen ska jag tillägga, inte nu längre) och lindat dem varje pass för stöd samt värme så att jag inte stretchar kalla leder.
Så det finns hopp! :)

Senast ändrad:

Nej jag har ingen aning och de vet inte så mycket mer än att han har kotledsinfl.Och dåligt musklad,Han har jämt tappat sig bak,Men aldrig ömat i rygg eller varit halt,Det konstiga är att han blev drastigt blev sämre när han fick jul vila.Och att de har skrivit att han har låsningar men de vet inte om det var normalt eller onormalt får svar om ca 1 vecka.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju helt klart att en sadel ska ligga bra annars så kan ju inte hästen röra sig ordentligt,Men i mitt fall så är jag till 100% säker på att det är något annat som spökar.Tyvärr så är det många som rider med helt fel sadlar och det är klart att det blir ju hästen som får lida för det till slut,:cool:Det bästa om man är osäker på om sadlen passar eller inte är att låta en duktig sadelmakare kolla ens sadel.:)

Nej jag har ingen aning och de vet inte så mycket mer än att han har kotledsinfl.Och dåligt musklad,Han har jämt tappat sig bak,Men aldrig ömat i rygg eller varit halt,Det konstiga är att han blev drastigt blev sämre när han fick jul vila.Och att de har skrivit att han har låsningar men de vet inte om det var normalt eller onormalt får svar om ca 1 vecka.:crazy:

Hoppas det går bra iaf. Har/kommer ni få remiss till någon kiropraktor? Har de sagt något om det än?

Som jag skrev har jag provat ut en ny sadel ( hos sadelmakare) han gick mkt bättre i den nya sadeln och efter en evcka var ahn inte alls lika spänd längre

Det var ju skönt att din häst blev bättre med ny sadel! Det är ju en dilemma med sadlar,:bump:

Jag har redan en som behandlar honom som är jätte duktig jag har även hyrt en magnet matta som jag andvänder på honom 2 ggr om dagen och det tycker han är väldigt skönt!Den hjälper honom både innifrån och utifrån,Hon andvänder även laser.:angel:Men jag får vänta och se vad de säger om ryggen de har skickat vidare hans röntgen bilder till Uppsala.:eek:

Var det kiropraktorn som trodde det berodde på hård ridning (låsningen) eller en slutsats du själv dragit?
Mest nyfiken. Upplever det som rätt ovanligt att hästar får låsningar enbart av "hård" ridning om inte andra faktorer spelar in.

både och. i o m kiros utlåtande om låsningen; att den skulle kommit sakta och byggts på (nu kan jag inte återge ordagrant då det här var snart fyra år sedan) samt att när hon köptes var riktigt tråkig i muskulaturen men i hög kondition (don't ask :p) PLUS att hon helt tog kommandot i ridningen och jag mest satt och bromsade. inte helt optimalt på en långlinjerad häst som gärna släpper ryggen och kör stjärnkikarstilen.

så det är mestadels min egen slutsats baserad på att 1 + 1 ofta är två... ;)

Det är inte helt lätt har man en het häst som är väldigt känslig i munen som man knappt kan ta i och då kör upp huvudet och inte tycker om det.Hur ska man göra jag vet inte riktigt,Men det är ju inte konstigt att det kanske är svårt att sätta muskler då?:(Han får ju inte upp ryggen och trampar inte ordentligt under sig då.Tacksam för tipps!

Det är inte helt lätt har man en het häst som är väldigt känslig i munen som man knappt kan ta i och då kör upp huvudet och inte tycker om det.Hur ska man göra jag vet inte riktigt,Men det är ju inte konstigt att det kanske är svårt att sätta muskler då?:(Han får ju inte upp ryggen och trampar inte ordentligt under sig då.Tacksam för tipps!

man får rida med säte och röst och bara ha ett mjukt stöd i handen. och klättra massor, rida i skogen så att dem måste lyfta på fötterna ordentligt. skritta över upphöjda bomserier.

har du provat bettlöst?

både och. i o m kiros utlåtande om låsningen; att den skulle kommit sakta och byggts på (nu kan jag inte återge ordagrant då det här var snart fyra år sedan) samt att när hon köptes var riktigt tråkig i muskulaturen men i hög kondition (don't ask :p) PLUS att hon helt tog kommandot i ridningen och jag mest satt och bromsade. inte helt optimalt på en långlinjerad häst som gärna släpper ryggen och kör stjärnkikarstilen.

så det är mestadels min egen slutsats baserad på att 1 + 1 ofta är två... ;)

Fast då skulle jag ändå gissat på att låsningen fanns där från början och den enda "missen" från din sida var att du inte var en superryttare och superhästmänniska som direkt kunde identifiera den! ;)
För visst kan spända muskler orsaka låsningar, men är hästen absolut låsningsfri från början brukar de spända musklerna hinna stretchas ut igen innan de "drar" kotan fel. OM inte något annat omöjliggör det - att hästen går och avlastar ett ben t ex. Men ännu vanligare skulle jag nog tro är att de fläker sig, dunkar in i något med höften eller går omkull :p

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka