Ryttarens "lösgjordhet"?

Sv: Ryttarens "lösgjordhet"?

Ja vilken intressant tråd! Jag har funderat så länge på detta tror jag omedvetet och polletten trillade ner häromdagen när jag red lektion, varför har jag så stora problem med att hästen jag rider på faller inåt?? Det är ett problem jag haft i många många år utan att riktigt ha reflekterat över det, men nu när jag rider AR för min suveräna instruktör, så trillade polletten ner. Äntligen! Jag följer inte med hästen i rörelsen utan stretar emot. Också tar jag alltid i för kund och fosterland också, jobbar som en galning, jag har så svårt för att lyssna på de små, finstämda tonerna...Kontrollbehov kallas det också visst för.:cool:

*kl*

Svarar alla.

Intressanta tips och synpunkter, vad kul att det inte bara är jag som tycker det är intressant ;) (Och vad kul att du gillar avataren, Susan :D )

Det här med balansbollar verkar vara en intressant grej. (Även om det låter som att det skulle kännas en aning udda att träna med en sådan.)

Jag hade gärna gått en sådan där kurs i centrerad ridning.

Det här med stretchen har jag lite problem med eftersom jag är överrörlig, även om jag säkerligen inte är jämnt överrörlig.

Evis, vilken utmärkt idé att vara noga med att använda båda sidor av kroppen lika mycket. Jag har själv varit inne på det ibland, men glömt av det ganska fort, till viss del därför att jag varit osäker på ev resultat. Har du märkt skillnad så att du blivit bättre på "fel" sida?

Visst handlar det om ansvar som du säger, men också om fokus och ibland enkelspårighet. För hästen sägs ofta vara det viktigaste, men det är ju egentligen ryttaren som är det. Vi kanske kan omformulera det gamla talesättet och säga: En ryttare utan häst är en människa, men borde fortsätta vara en ryttare. :cool:

Yrla skrev:
Evis, vilken utmärkt idé att vara noga med att använda båda sidor av kroppen lika mycket. Jag har själv varit inne på det ibland, men glömt av det ganska fort, till viss del därför att jag varit osäker på ev resultat. Har du märkt skillnad så att du blivit bättre på "fel" sida?
Okej nu frågade du så nu blir det ett ego-centriskt svar...

Ska jag vara ärlig så upplever jag ibland som att det är tvärtom. :confused: Alltså att jag blir "sämre" i min oliksidighet. Men det är ju så stort, det jag menar med att jag blir sämre är att jag lättare får ont till exempel i vänstra handleden och vänstra axeln. Men det är för att jag först och främst vill att allt ska gå FORT (att mocka med fel hand tar minst dubbla tiden, i alla fall för mej!), och då inte får till koordinationen, inte har stabiliteten i rörelserna, och således "gör fel" (vridmoment, dålig muskelbalans). Jag har så dåligt tålamod, vill kunna allt på en gång :o

Anledningen till att jag började "obsessa" runt att göra allt åt båda håll - var att jag först jobbade i stall och mockade relativt många boxar varje dag - och sedan jobbade på snabbmatställe där det blev stillastående (och "stress-vaggande" från sida till sida). Och jag är nog ganska vek och o-koordinerad, obalanserad osv i grund och botten, så kroppen sa ifrån för det blev alldeles för monotont att stå på vänsterbenet hela dagarna och att mocka med hö hand-vä ben.
På snabbmatsstället hjälpte det massor att bara ha en tanke på att inte "hänga" mej på vänsterbenet hela tiden.

Men en bra sak har jag märkt.. :D Medvetenheten blir större! :idea: När man tvingar sej att göra allt från båda håll så lär man sej att känna efter och tänka efter vad man egentligen gör "utan att tänka på det", åt det "lätta hållet" - för att kunna hitta samma känsla och rörelse åt andra hållet. Det har gett många aha-upplevelser, och när man upptäcker en sak så öppnar det upp en dörr för tusen till. Men ibland känns det som om min kropp är en alien, jag fattar inte vad den håller på med liksom... :crazy:
Jag kanske är ensam om att känna så (därav lite jobbigt att skriva här) - många andra verkar så himla obekymrade och självklara "i" sina kroppar :confused: :o

Nåväl, som jag skrev i andra inlägget. Om det gör någon nytta vet jag inte riktigt.
Kanske märker jag det inte förrän om 10 år?

Hmm, vet inte i vilken ände jag ska börja *bered er på långt och virrigt inlägg*

För det första tycker jag att många är FELsökare, att de ser vad de inte är bra på, vad som felas dom och var allt DÅLIGT sitter.

Vi ska inte värdera våra kroppar.

När man till exempel ligger på golvet och känner igenom sin kropp känns ofta vänster och höger olika. Direkt lägger vi in en värdering i vilken sida som är RÄTT, och så försöker vi få den andra sidan att bli som den hjärnan sagt åt oss är rätt. Men vad är det som säger att just vänster (tex) sida är rätt?

Måste någon av sidorna vara "rätt"? Och måste någon av dom vara "fel"? Fel är det vi mår dåligt av, men VET vi vad som orsakar det vi mår dåligt av? Är det den spända axeln, eller är det något annat?

De är bara olika, konstatera det och ändra inget. Låt det vara så och låt det kanske säga dig något om dig själv. Låt det säga något om vem du är, dina känslor. Låt det säga något om ditt beteende.

Bara lyssna till kroppen.

Det svåraste, men ändå enklaste som finns.

Jag själv är inte mycket för stretching, av olika anledningar. Jag är mer för att uppmärksamma sin spänning, fokusera sin energi på den och andas igenom den. Att släppa på spänningen som ger den korta muskeln (som man känner behov av att stretcha). Att komma åt grundproblemet istället för att gå på symtomet.

Jag kan själv känna att mycket av min utveckling som ryttare skett mentalt och kroppsligt på marken, genom kroppsmedvetande och filosofi. Jag fick bättre kondition när jag inte hade mycket fysisk aktivitet, just tack vare kroppsmedvetande och andnings-utforskande. Mitt rörelsemönster har blivit mer sunt (ger inte lika mycket smärta) efter att jag sett vilka psykiska spärrar som legat till grund för mitt tidigare rörelsemönster.

----------------------------------------------

Fick en bok i present nu vid bokrean.
"Pilates - träning för balans och styrka"
av Trevor Blount & Elenor McKenzie

En introduktion till Pilates och kroppsmedvetande. Började läsa den nnu igår och den verkar rätt bra, bara man kan se förbi "Kontakta en pilateslärare för att bli bra". Någon som kan guida en och ställa de rätta frågorna (för att du ska kunna hitta vägarna till svaren om dig och ditt beteende) kan vara vem som helst som upplevt liknande saker och kan känna i sin egna kropp.

På hästryggen kan jag ibland ha svårt att skilja mellan hästens rörelsemönster och mitt eget. Jag har svårt att ha fokus på "mitt", jag kan KÄNNA bättre avsuttet. När jag sitter på hästryggen kräver min häst så mycket fokus av mig att jag ibland tappar mig själv. Något jag känner att jag behöver jobba på, då jag ju kan ge honom mycket fokus genom att ha fokus på mig själv (hur nu det lät :p ). Jag behöver vara lösgjord mentalt för att kunna ha fokus någonstans, tappar jag höger hjärnhalva faller allt samman.

---------------------------------------------------------------
nedan endast för nördar :p :D
---------------------------------------------------------------

På tal om höger hjärnhalva..

På personer med GRAV epilepsi görs ibland en operation då man skär sönder förbindelsen mellan vänster och höger hjärnhalva. Man fungerar i kroppen med all motorik och språk etc fungerar, dock lindras de epileptiska anfallen.

Dessa operationer ger dock en möjlighet till forskning som annars aldrig skulle finnas något legitimt skäl till. Man kan studera hur vänster och höger hjärnhalva fungerar oberoende av varandra.

Kort sagt så det vi ser på vänster sida/synfält (inte vänster öga) processas i höger hjärnhalva, och vice versa med det vi ser på höger sida/synfält processas i vänster hjärnhalva. Vänster hjärnhalva har språket och är väldigt snabbt i sitt ätnkande. Höger hjärnhalva är mer inkännande och tar längre tid på sig att få fram sina signaler, dessutom sitter oftast inte språket där.

Experimenten man gjorde var att man satte en person med en tavla framför sig.
I vänster synfält var överst ett hönshus och ndanför detta tre olika objekt, tex en skyffel/spade, en blomvattenkanna och en fotboll. På höger synfält var ett hus med en uppfart fylld av snö. Nedanför denna bild var tre föremål, tex en snöskyffel, solglasögon och en fjärrkontroll. Man skulle då para ihop den övre bilden med en av de undre sakerna som kunde komma till användning i en sådan miljö.

Alla personerna valde skyffeln/spaden och snöskyffeln. När man frågade varför de valde snöskyffeln (höger synfält, vänster hjärnhalva) sa de att det självklart var för att man måste skotta bort snön. När man frågade varför de valde skyffeln/spaden (vänster synfält, höger hjärnhalva) tvekade de lite, men gav sen samma orsak, att det ju måste vara för att de måste skotta bort snön.....

Vad säger detta oss? JO, vänster hjärnhalva HITTAR PÅ vad höger hjärnhalva egentligen gör och upplever. Eftersom det inte fanns någon förbindelse mellan höger och vänster hjärnhalva och man skulle med språket uttrycka vad höger hjärnhalva upplevt så kan man med äskerhet säga det. På oss människor som inte genomgått någon sådan operation gör dock vänster hjärnhalva det här väldigt ofta. Den är otålig och har inte tid att vänta på vad höger hjärnhalva har att förmedla, alltså hittar den på något som kanske kan passa.

Det är orsaken till att många som själva är naturbegåvningar och aldrig riktigt KÄNNT EFTER inte kan förmedla till sina elever hur de ska göra för att känna samma sak. Vänster hjärnhalva hittar på och säger vad den TROR (och är lättast). Om det verkligen är så kroppen har gjort/kännt är en helt annan sak.

-------------------------------------------------------

Oh, herre jävlar :eek: Långt blev det :o :crazy:

Men bra blev det :D

För mig beror det på.

Är jag så oliksidig att jag inte ens kan föra fram det ena sittbenet elelr öppna den ena höftleden så måste jag åtgärda det om jag vill kunna rida åt båda hållen.

Handlar det bar om att höger axel gäna vill gå först - så kan jag ju hålla tillbaka den i en högerböjning

Senast ändrad:

Och för att få det ännu längre ;)

Vänster hjärnhalva har bara koll på och motorisk kontroll över höger kroppshalva. Höger hjärnhalva har dock koll och kontroll på hela kroppen, dock mer på vänster sida när vi har en fungerande vänster hjärnhalva som tar hand om höger sida.

Får vi en skada i höger hjärnhalva finns det större chans att få en bättre återhämtning i kroppen än en skada i vänster hjärnhalva kan ge. Dock ser alla skador olika ut och ger alltid olika bortfall och därför kan man egentligen inte göra någon så kategorisk prognos, men rent teoretiskt :angel:

Vad intressant! Jag hittar ofta på "bra saker" innan jag egentligen SETT. Det är faktist rätt irriterande, även om man gör någonting som gynnar vänster hjärnhalva.

När jag tex. räknar matte tror jag mig komma ihåg att det fanns ett plustecken i ekvationen, även om det var ett minustecken. Istället för att koppla tillbaka minnet (eller kolla i boken igen ;)), så skriver jag (fel!) snabbt, på rutin. Och ekvationen går inte ut när man slarvat med ett minustecken.

Sådant kommer ju ofta fram när man är trött och inte orkar engagera hela hjärnan.

Jag tycker det är mycket så med synen också. (Nu tar jag de exemplen som ligger närmast tillhands i tiden, för jag minns dem).

Jag brukar alltid hänga av min sadel på en speciell krok efter ridturer. Igår så hängde jag den dock på ett annat ställe, och en annan sadel hängde på "min" krok, vilket jag inte mindes när jag skulle smörja den lite 5 min senare (:angel: ).

Jag kastade dock ett snabbt ögonkast mot den "ordinarie" sadelhängaren, och där var ju sadeln :smirk:. När jag sen skulle smörja så gick jag naturligtvis dit, till fel sadel :angel:.

Min hjärna transponerade svart till brun sadel för att jag visste att sadeln [K]brukar[/K] hänga på sin vanliga plats.

Kanske ett nudismänniskaproblem, vad vet jag.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30