Sv: Ryttarens "lösgjordhet"?
Hmm, vet inte i vilken ände jag ska börja *bered er på långt och virrigt inlägg*
För det första tycker jag att många är FELsökare, att de ser vad de inte är bra på, vad som felas dom och var allt DÅLIGT sitter.
Vi ska inte värdera våra kroppar.
När man till exempel ligger på golvet och känner igenom sin kropp känns ofta vänster och höger olika. Direkt lägger vi in en värdering i vilken sida som är RÄTT, och så försöker vi få den andra sidan att bli som den hjärnan sagt åt oss är rätt. Men vad är det som säger att just vänster (tex) sida är rätt?
Måste någon av sidorna vara "rätt"? Och måste någon av dom vara "fel"? Fel är det vi mår dåligt av, men VET vi vad som orsakar det vi mår dåligt av? Är det den spända axeln, eller är det något annat?
De är bara olika, konstatera det och ändra inget. Låt det vara så och låt det kanske säga dig något om dig själv. Låt det säga något om vem du är, dina känslor. Låt det säga något om ditt beteende.
Bara lyssna till kroppen.
Det svåraste, men ändå enklaste som finns.
Jag själv är inte mycket för stretching, av olika anledningar. Jag är mer för att uppmärksamma sin spänning, fokusera sin energi på den och andas igenom den. Att släppa på spänningen som ger den korta muskeln (som man känner behov av att stretcha). Att komma åt grundproblemet istället för att gå på symtomet.
Jag kan själv känna att mycket av min utveckling som ryttare skett mentalt och kroppsligt på marken, genom kroppsmedvetande och filosofi. Jag fick bättre kondition när jag inte hade mycket fysisk aktivitet, just tack vare kroppsmedvetande och andnings-utforskande. Mitt rörelsemönster har blivit mer sunt (ger inte lika mycket smärta) efter att jag sett vilka psykiska spärrar som legat till grund för mitt tidigare rörelsemönster.
----------------------------------------------
Fick en bok i present nu vid bokrean.
"Pilates - träning för balans och styrka"
av Trevor Blount & Elenor McKenzie
En introduktion till Pilates och kroppsmedvetande. Började läsa den nnu igår och den verkar rätt bra, bara man kan se förbi "Kontakta en pilateslärare för att bli bra". Någon som kan guida en och ställa de rätta frågorna (för att du ska kunna hitta vägarna till svaren om dig och ditt beteende) kan vara vem som helst som upplevt liknande saker och kan känna i sin egna kropp.
På hästryggen kan jag ibland ha svårt att skilja mellan hästens rörelsemönster och mitt eget. Jag har svårt att ha fokus på "mitt", jag kan KÄNNA bättre avsuttet. När jag sitter på hästryggen kräver min häst så mycket fokus av mig att jag ibland tappar mig själv. Något jag känner att jag behöver jobba på, då jag ju kan ge honom mycket fokus genom att ha fokus på mig själv (hur nu det lät
). Jag behöver vara lösgjord mentalt för att kunna ha fokus någonstans, tappar jag höger hjärnhalva faller allt samman.
---------------------------------------------------------------
nedan endast för nördar
---------------------------------------------------------------
På tal om höger hjärnhalva..
På personer med GRAV epilepsi görs ibland en operation då man skär sönder förbindelsen mellan vänster och höger hjärnhalva. Man fungerar i kroppen med all motorik och språk etc fungerar, dock lindras de epileptiska anfallen.
Dessa operationer ger dock en möjlighet till forskning som annars aldrig skulle finnas något legitimt skäl till. Man kan studera hur vänster och höger hjärnhalva fungerar oberoende av varandra.
Kort sagt så det vi ser på vänster sida/synfält (inte vänster öga) processas i höger hjärnhalva, och vice versa med det vi ser på höger sida/synfält processas i vänster hjärnhalva. Vänster hjärnhalva har språket och är väldigt snabbt i sitt ätnkande. Höger hjärnhalva är mer inkännande och tar längre tid på sig att få fram sina signaler, dessutom sitter oftast inte språket där.
Experimenten man gjorde var att man satte en person med en tavla framför sig.
I vänster synfält var överst ett hönshus och ndanför detta tre olika objekt, tex en skyffel/spade, en blomvattenkanna och en fotboll. På höger synfält var ett hus med en uppfart fylld av snö. Nedanför denna bild var tre föremål, tex en snöskyffel, solglasögon och en fjärrkontroll. Man skulle då para ihop den övre bilden med en av de undre sakerna som kunde komma till användning i en sådan miljö.
Alla personerna valde skyffeln/spaden och snöskyffeln. När man frågade varför de valde snöskyffeln (höger synfält, vänster hjärnhalva) sa de att det självklart var för att man måste skotta bort snön. När man frågade varför de valde skyffeln/spaden (vänster synfält, höger hjärnhalva) tvekade de lite, men gav sen samma orsak, att det ju måste vara för att de måste skotta bort snön.....
Vad säger detta oss? JO, vänster hjärnhalva HITTAR PÅ vad höger hjärnhalva egentligen gör och upplever. Eftersom det inte fanns någon förbindelse mellan höger och vänster hjärnhalva och man skulle med språket uttrycka vad höger hjärnhalva upplevt så kan man med äskerhet säga det. På oss människor som inte genomgått någon sådan operation gör dock vänster hjärnhalva det här väldigt ofta. Den är otålig och har inte tid att vänta på vad höger hjärnhalva har att förmedla, alltså hittar den på något som kanske kan passa.
Det är orsaken till att många som själva är naturbegåvningar och aldrig riktigt KÄNNT EFTER inte kan förmedla till sina elever hur de ska göra för att känna samma sak. Vänster hjärnhalva hittar på och säger vad den TROR (och är lättast). Om det verkligen är så kroppen har gjort/kännt är en helt annan sak.
-------------------------------------------------------
Oh, herre jävlar
Långt blev det