Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Sv: Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Fast det lät på TS som att hon inte har någon sadel. Hellre då sitsträna barbacka så man kan sitta hyfsat under barbackaridningen än att skita i sitsen tills efter man äntligen hittar en sadel! :p

Nej ingen sadel för tillfället som sagt.
Hoppas att jag får nuvarande sadeln såld fort som attan nu så man kan åka till sadelutprovaren!:)

Ja, hon säger så :D
Har aldrig riktigt fattat det sjävl men, tänkte att någon annan kanske gjorde det. ;D

Hon kanske menar att du ska känna som om du har hela hästen framför dej, vilket du ju också ska...men det hade kanske varit bra att förklara bättre:idea:

Oj,,, jag är en kille på 38 som blivit övertalad av min dotter på 14att börja rida till hösten.
Min största fasa är ju att "skumpa" runt i trav. Ha ha ha.
Så denna tråden har varit mkt nyttig.
/ :)

ny häst med stor trav o väldigt stor för lilla mig som är van vid ponny. Rider lätt och sitter ner en långsida och sen rider ja lätt igen annars går de inte, så fort ja börjar krampa mig fast så blir han spänd.

oj vad ja kommer lära mig rida sen :D

Det kommer alltid dagar då man känner sig som en ursel ryttare, men barbackaridning är sannerligen inte det enklaste och det bästa man kan göra är att helt enkelt inte se så seriöst på det utan helt enkelt ta det för vad det är. Det vill säga en himla massa skumpande och slängande med armar och ben tills man slutligen någon gång hittar balansen. Fortsätt kämpa, och tänk på att slappla av och inte spänna dig, för annars är det lätt att trilla i backen :smirk:

Du är säket inte så dålig som du beskriver.

Men att tänka på är att sitsen är grunden till all ridning. Hitta en tränare som kan träna din sits, och det ska vara när du blr longerad, gör deta några gånger i veckan och följ upp med stretching och annan balans träning så kommer du fot gå framåt.

Det är bättre att lägga ned pengar på de lektioner som behövs än att sita och rida runt, runt och bara känna sig dålig och inte få resultat. Det slutar bara med att man ger upp.

Har du redn prövat med att förbaättra din sits på ett viss och det inte fungerar så kommer det säkerligen inte fungera för att du prövar samma sak igen.

något vi fick lära oss på en kurs.

10 % av befolkningen tänker målinriktat

5 % skriver ned sina mål

90 % av de nedskrivna målen blir uppnådda

Det kommer alltid dagar då man känner sig som en ursel ryttare, men barbackaridning är sannerligen inte det enklaste och det bästa man kan göra är att helt enkelt inte se så seriöst på det utan helt enkelt ta det för vad det är. Det vill säga en himla massa skumpande och slängande med armar och ben tills man slutligen någon gång hittar balansen. Fortsätt kämpa, och tänk på att slappla av och inte spänna dig, för annars är det lätt att trilla i backen :smirk:

Haha jo efter att ha "flängt" (ja det ser ju ut så på ryttaren iaf:angel:) runt i skogarna här på Alnö i några veckor så blev det till att rida med sadel igår igen!
Och jädrar vad stabilt man sitter!! Haha, riktigt skönt var det och balansen hade förbättrats avsevärt! Sitta ner i traven såg inte perfekt ut (flaxar fortfarande en del med kroppen), men spände mig inte ett dugg utan försökte rida som om man var barbacka!:)

Tack för alla bra tips! Nu jädrar ska det jobbas med nedsittningen!!:bow:

Du är säket inte så dålig som du beskriver.

Men att tänka på är att sitsen är grunden till all ridning. Hitta en tränare som kan träna din sits, och det ska vara när du blr longerad, gör deta några gånger i veckan och följ upp med stretching och annan balans träning så kommer du fot gå framåt.

Det är bättre att lägga ned pengar på de lektioner som behövs än att sita och rida runt, runt och bara känna sig dålig och inte få resultat. Det slutar bara med att man ger upp.

Har du redn prövat med att förbaättra din sits på ett viss och det inte fungerar så kommer det säkerligen inte fungera för att du prövar samma sak igen.

något vi fick lära oss på en kurs.

10 % av befolkningen tänker målinriktat

5 % skriver ned sina mål

90 % av de nedskrivna målen blir uppnådda

Har en underbar tränare (Gunilla Nylander) och hon hjälper till mycket! Men sedan i sommras när vi flyttade upp hit så har det vart mestadels hästen som vart huvudinriktningen, och där har det som sagt gått med stormsteg frammåt!
Så nu när man har sadel och kan ta upp träningen igen ska vi börja inrikta oss mer på mig och min sits nu när hästen börjar bli välriden:)

Oj,,, jag är en kille på 38 som blivit övertalad av min dotter på 14att börja rida till hösten.
Min största fasa är ju att "skumpa" runt i trav. Ha ha ha.
Så denna tråden har varit mkt nyttig.
/ :)
Du kan knappast skumpa runt värre än vad jag gjorde i början :bump: Jag började rida förra hösten. Fortfarande är det många hästar som jag har svårt att sitta ner på. De flesta faktiskt. :rofl: Men några är så mjuka i sin trav att till och med jag sitter som gjuten i sadeln. :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i...
2 3
Svar
51
· Visningar
11 496
Senast: Amelia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård