Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Sv: Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Har du lika stora problem i skritt och galopp eller är det bara traven som spökar? Ifall du har problem även i skritt och galopp så skulle jag skita i traven till en början och få ordning på sitsen först och främst i skritt och sen i galopp, just för att traven kan vara en sån mardröm att sitta i. I skritt och galopp är det oftast lättare att våga/kunna slappna av och ta till sig alla tips du fått ovan så att du stärker mage och rygg. Sen blir det nog enklare att hitta samma känsla i traven när du väl fått upp styrkan.

Ge inte upp och Lycka Till!!!

spaghettitänket förstog jag inte riktigt hahah, om man ska rida med skelettet så måste man ju flytta benet ?

Man kommer ju onekligen använda muskler så snart man ska flytta kroppen... Men att man tänker att man flyttar med skelettet- inte musklerna. Prova bara en så enkel sak som att lyfta armen utan att använda musklerna! :idea: även fast det inte *går* så känns det faktiskt som att man lyfter med skelettet!

Jo men jag försöker ju verkligen sitsträna, men får aldrig till det! Och eftersom jag inte har någon sadel kan jag inte åka och träna för min tränare heller.. (visst så har jag ju hoppsadeln men eftersom den inte ligger helt bra samt att den är ute på annons vill jag inte använda den)
Fattar inte varför jag har så svårt! Älskar hästarna och ridningen, det är mitt liv och skulle aldrig kunna skiljas från det!
Men nu känns det som att alla omkring mig gör stormsteg frammåt men jag är kvar på samma ställe, hästen har utvecklats enormt sen förra sommaren:love: Men jag hinner aldrig ikapp själv så nu känns det som om jag drar med mig honom ner i dyn. Fattar bara inte varför jag aldrig får till det!!:cry:

Äh, sluta tyck synd om dig och jobba på! :devil:
Tänk att så länge du gör ett helhjärtat försök och vågar prova lite nya metoder (helhjärtat som sagt) så har du ändå alltid vunnit något! :idea:
Till slut trillar poletten ner och man märker resultat, även om allt sällan kommer på en gång. Så länge man vågar testa och ser till att fokusera helhjärtat på det man gör (självklart kommer det misslyckas om man inte vet vad man hade tänkt sig med övningen).
För mig är det snarare berg- och dalbana uppåt eftersom hästen tenderar få lite mycket slappjobb när jag sitstränat mycket - plötsligt är hästen så ofokuserad/obalanserad/olydig att allt går åt skogen och jag helt plötsligt inte *kan* sitta igen, måste börja om från början med lydnad, fokus och sen börja om nästan från scratch med att hitta min sits igen :crazy:
Alla får jobba sig till sin sits mer eller mindre.

Ta hjälp av en duktig tränare om det inte känns som att du får till det ändå, filma när du rider och analysera (gärna tillsammans med tränaren om det går) och fixa lite visualiseringstips så ska det nog gå bra. Belöna dig själv för minsta lilla "rätt" och strunta i om det blir fel till 99%, det är mina råd! :p

ja jäklar, nu förstår jag :idea:
Ska testa imorgon när jag har stallet, så tack för tipsen :)

Hade stången så hästen ska få träna på att balansera sig själv medans jag jobbade på att slappna av och sitta rakt över hästen..

Kanske lite fel ände och tänka att hästen ska öva på sin balans samtidigt som du övar på din??
Finns en cd som heter Ryttarens sits och balans, ett mentalt träningsprogram där man ska visualisera sig själv göras olika dressyrövningar.

Uppläsaren har dock en SÖVANDE stämma som gör att jag aldrig tagit mig förbi halvhalt en gång, så har svårt å säga om den e bra. Men den har fått bra recensioner vad jag vet :p

KL* Hur ska man göra om man inte kan rida med stigbyglar? :angel:

Jag kan tjuvlåna tråden lite och be om tips, jag är verkligen usel på att rida med stigbyglar, älskar att rida utan, så att jag verkligen kan sitta på riktigt :crazy:

sitter du utan problem utan? har du optimal längd på stiglädrena? det är lätt att ha dem för långa, så man förlorar all flex i lederna - men då tappar man stigbyglarna istället. :D

nu vet jag ju att din ponny har mkt gång, men för att jag skulle hitta nedsittningen med stigbyglar tog jag på stigbyglarna i slutet av passen, eftersom hästen är mer lös och igenom = lättare. det är också lätt att sitta ned med stigbyglar under sidvärtsrörelser.

Ja helt utan problem, Jag har ganska lagom långa läder, tror jag, smyger in en bild. Har visserligen ett hål längre med de här stövlarna då de är ganska nya.
StellaSRK2.jpg

Trampar snarare ned i dem mycket och flaxar med benen :crazy:

I sidvärts rörelser så rider jag helst utan, får till mycket bättre slutor utan stigbyglar. :p
Kan det vara så att hon är för liten för mig? Större hästar och hästar med mindre gång är betydligt lättare att sitta still på.

kan ju vara det, oproportioner häst och ryttare emellan underlättar ju aldrig. det tog ett år (!) innan jag slutade smyga runt i undertempo i traven pga min begränsade nedsittning. min optimalvinkel i benen blev det här:

19339568.jpg

... mkt kortare läder än vad jag trott från början alltså.

att rida hästen medan den är igenom är det hetaste tipset, pass med hela sidvärtrörelser funkade för mig. annars får du väl gå den hårda vägen. övergångar, jobb på lina samt ett lätt undertempo till en början ;)

Vad händer? Tappar du stigbyglarna? I så fall är det för att du spänner benen.
Det är mycket svårare att vara lång på hästen ur balanssynpunkt, det krävs mer av ryttaren för att sitta bra, när skänkeln inte har stöd av hästens mage hela vägen, utan går nedanför.

Det är en nackdel med att rida ponny för länge, det leder lätt till olater som man sen dras med, jag är ju gammal men har haft det där med hela livet, delvis, och det återkommer lätt när jag rider en häst som inte är så stor. Dvs att det blir svårt med stadig underskänkel, att inte dra tillbaka den omedvetet, osv. Det skapar spänningar som säkert också kan göra att man lättare tappar stigbyglarna.

Men sen undrar jag om du blir spänd av att du vet att det är svårt MED stigbyglarna:confused: OM du glömde dem skulle det säkert gå bra.:idea:

Det enda är nog att INTE rida så mycket utan, skulle jag säga:D Utan tvinga dej att ha dem hela tiden och att slappna av i skänkeln och fokusera på ridningen istället. Inte så långa transportsträckor i början, mycket aktivitet, dvs sånt som håller dej mentalt sysselsatt så du glömmer stigbyglarna.:idea:

En period som barn red jag mycket barbacka särskilt somrarna och hade då svårt att hålla kvar fötterna i stigbyglarna sen i sadel, pga ovanan.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tappar dem inte, mina ben flaxar däremot extremt mycket. I takt med traven, jag får dem inte att ligga still.
Tar jag kanske för mycket stöd i stigbyglarna? Har ju sett att jag trampar ned hälen onödigt mycket på vissa bilder.
I galopp och skritt är det inga problem.

Jag rider alltid med stigbyglar för att lära mig, men det känns som om jag inte kommer vidare, de flaxar lika mycket endå.

Men vad gör du annorlunda utan? Bara en teori, men kan det vara så att utan är din överskänkel bättre för att du inte tänker på underskänkel o fötter utan bara sitter? Medan MED stigbyglarna så händer något med spänning i övre delen som påverkar underskänkeln?

Vad säger din tränare?

hm, det kanske kan vara något som stämmer!
Nej min tränare säger att jag intet ska fokusera på underskänklarna, jag måste få bort spänningarna
i axlarna först så att jag slappnar av. Får däremot höra att mitt säte är bra, värre är det med skänklar och överkropp :p
Har fått höra av annan tränare att jag "håller takten" med skänklarna i traven.

Senast ändrad:

Jag tror det hänger ihop, axlarna och skänklarna:idea: Det ena ger det andra.

Det tipset jag är inne på just nu är att lära avslappning och kroppskontroll genom tex yoga. Tycker det är jättebra!

Ett sätt när det gäller axlarna som jag tror är bra är det där tänket från Sally S (tror jag det är) att tyglarna är pinnar som du styr med. Andra har beskrivit det bättre i nån tråd här. Tänk att varje tygel är en pinne som du styr hästen med. Du kan ju prova.:idea: Sen undrar jag om inte skänklarna följer med när du får ordning på den övre delen:D Så fort du känner att du spänner axlarna, tänk pinnarna.
Samt att tänka handen ända från axlarna, att det hänger ihop, liksom.

Har inte läst hela tråden men kan det vara så att du kniper med överskänkel och knä?
Om du släpper ut knät och är noga med att underskänkeln ska ligga mjukt runt hästens kropp så kan du inte flaxa med dem.

Jag tappar dem inte, mina ben flaxar däremot extremt mycket. I takt med traven, jag får dem inte att ligga still.
Tar jag kanske för mycket stöd i stigbyglarna? Har ju sett att jag trampar ned hälen onödigt mycket på vissa bilder.
I galopp och skritt är det inga problem.

Jag tror på det du skriver här, alltså att du tar för mycket stöd - och PÅ GRUND AV DET spänner dig längre upp! :p
Är nog en klassiker när man ridit mycket utan stigbyglar eller barbacka.?

Fast man måste ju ändå gå ifrån rätt ände då, att lösa det uppifrån. Tror det där med lite kortare stigbyglar kan vara till hjälp precis i början, bara de inte blir *för* korta så de främjar spänningar pga det. När man blir stabil upptill och får ner vikten i rumpan utan en massa onödiga spänningar upplever jag att man får en mer avslappnad "kontakt" med stigbyglarna, och att benen slutar slänga. Ytterligare ett av de problem jag har som tränaren gnällt massor på :angel: att benen inte ligger stilla alltså.

Har du lika stora problem i skritt och galopp eller är det bara traven som spökar? Ifall du har problem även i skritt och galopp så skulle jag skita i traven till en början och få ordning på sitsen först och främst i skritt och sen i galopp, just för att traven kan vara en sån mardröm att sitta i. I skritt och galopp är det oftast lättare att våga/kunna slappna av och ta till sig alla tips du fått ovan så att du stärker mage och rygg. Sen blir det nog enklare att hitta samma känsla i traven när du väl fått upp styrkan.

Ge inte upp och Lycka Till!!!

Alla gångarter:angel:
Jobbar mycket i skritten nu med balansövningar för mig själv så jag ska komma närmre honom. Nu är man ju tvingad till att rida "ordentligt" också när man inte har sadel;)
Känns lite bättre efter idag, var ute på långtur med vännen och hennes mamma. Det blev både trav och galopp på de underbara vårmjuka skogsstigarna och det gick över förväntan!

Har börjat ridit med fårskinnspadd + schabrak över nu, gör att jag får mer stöd (eller ja.. man inbillar sig iaf. haha) av upphöjningen som blir av fåskinnspadden fram och bak samt att det blir mjukare för båda mig och hästen.
Hade även halsrem ifall hästen skulle få för sig nåt;)

Men nu tänkte jag mycket på "vattenglasen" som någon påpekade innan i tråden! Att man ska visuallisera som om man hade ett vattenglas på huvudet samt inne i bäckenet ungefär, och att ha alla 2pars lemmar på samma höjd. Kände att jag fick en mycket djupare sits och satt på plats även när hästen flamsade omkring i galoppen!
:banana:
Känns mycket roligare nu! Hoppas verkligen jag ska bli bättre nu, men ni får grna fortsätta med tipsen:bow:

Min ridlärare brukar säga åt oss att vi ska tänka att vi sitter på hästens svans..

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i...
2 3
Svar
51
· Visningar
11 496
Senast: Amelia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård