Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!

Sv: Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!

KORTA STIGBYGLARNA! nästan alla dressyrryttare tvingar sig själva att rida med för långa stigläder och får därför dålig sits! ditt lår ska ligga och trycka mot knästöden (nästan så att det gör ont efter ett ridpass), då är dom lagom långa :)

Kl
Jag hade samma problem med min kuse. Jag fick hjälp av en tjej att jag skulle "cykla baklänges" med höfterna. Alltså rulla dem bakåt i takt med traven. Det var jätte svårt till en början men då man hittat rytmen och höften mjukat upp sig så gick det hur fint som helst.
Börja med en så långsam trav som det går och rulla en höft bakåt i varje "skump".

Hur menar du med korta stigbyglarna? Hur mycket korta? För jag känner bara att jag sitter ännu sämre med lite kortare, att jag inte kommer ner riktigt i sadeln och sätter för mycket vikt i stigbyglarna så att min vikt hamnar för högt

Du har fått många bra svar, och har även bra svar själv. Men som du skrev så är det stooor skillnad på olika sadlar. Rida barbacka? Bli longerad utan stigbyglar?
Kul med stort steg iallafall!!

Jo det är otroligt bra och hjälpsamma svar jag fått! :) Faktiskt redan förbättrats, känner dock att det blir att jag måste luta mig tillbaka lite för att hjälpa mig själv sitta emot bättre, men styrkan kommer väl med tiden antar jag.
Barbacka vågar jag mig dock inte på då han kan bli ganska hispig, fast hade kunnat se om någon snäll människa i stallet hade kunnat longera honom med mig på ;)

Övergångar är bra till mkt- även att lära sig sitta o rida sin häst.
Tycker inte att du ska dra ner på tempot o få en häst som inte rör sig normalt. då får du likförbenat problem när o om den börjar jobba igen.

Sen gör du helt rätt i att träna upp bålen för att få den styrka som krävs för att sitta kvar oavsett hur hästen rör sig.

Rid barbacka. Det hjälper jätte bra ! Knip inte med benen utan försök att slappna av och låt benen hänga längst sidorna. Rid sedan med sadeln. Luta dig bakåt och Slappna av i axlarna. Efter du tränat sitsen kan du konsentrera dig på te x. få hästen att gå i form osv ! :)

Har du ridit barbacka på en häst med ordentligt stor gång någon gång..? Det är inget jag skulle tipsa om...

Hej!

Nu har jag ju varken sett dig eller din häst, men min erfarenhet är att en häst med riktigt stor gång kan vara omöjlig att sitta ner på om den inte är 100% lösgjord. En häst som inte svingar riktigt i ryggen tar inte med dig i rörelsen och det blir stötigt.

Jag red ett tag en häst som var väldigt svår att sitta ner. Det man fick göra var att man fick traggla lösgörande övningar med den tills den var riktigt mjuk och eftergiven. För just den hästen var upphöjda travbommar kanon.
Uppvärmningen (som oftast var större delen av passet) gjordes alltså i trav med lättridning och i galopp. När hästen kändes jättefin kunde man sätta sig ner i traven och då fungerade det. Om den inte var hundra igenom var det bara att glömma. När man väl fått till det hade man dock en underbar känsla. Då kunde man ladda lite på kortsidan och sedan bara vända upp på diagonalen och säga varsågod. Hästen flög då bokstavligen fram i ökad trav!

För att träna ryttaren är det ju aldrig fel med longering på inspänd häst (med eller utan stigbyglar). Hitta en stigläderlängd som känns bra, det kan variera mellan sadlar. Håller med någon ovan att man ser många med för långa läder. Resultatet blir då att man måste spänna benet och foten för att inte tappa stigbygeln.

Lycka till!

Hejsan =)
har själv haft väldigt svårt med detta på hästar med mycket gång i sig. Det går bättre nu men är fortfarande inte helt bra =).

Nummer ett är att inte spänna sig. Balansen ska sitta i bålen och ingen annanstans. Mitt problem tillsammans med många andra är att jag spänner ihop knäna. Fel fel fel, då sitter man där som en studsboll.

*Rätt sits: fötterna ska vara placerade i stigbyglarna som om du stod på backen. Alltså inga hälar som trycks ner mot marken eller upp i taket, utan dom ska vara raka.
*Knäna ska vara avslappnade (vresa utåt som min tränare säger ;)) det enda som ska hålla om hästen är vaderna.
*Höfterna ska vara följsamma och följa med hästens rörelser. I traven t.ex så går höfterna åt höger och vänster i takt med hästen. Låter konstigt kanske, men titta på en duktig dressyrryttare, då ser du vad jag menar.

Nu till själva traven
Första övningen:
Sitt kvar några steg när du börjar trava och sen rider du lätt några steg, sedan sätter du dig ner och saktar av till skritt igen. Nu i skritten försöker du hitta tillbaka till dig själv, alltså sätter dig tillrätta, slappnar av och hittar balansen och så börjar du om igen så som jag förklarade. Kör detta några gånger tills du känner dig bekväm med detta. För varje gång så kommer du kunna sitta ner längre och längre innan du känner att du behöver rida lätt =). (Du bygger också muskler på hästen genom att göra gångartsbyten ofta, så det är inget ont i denna övning för hästen).

Andra övningen:
Nu travar vi lite längre, men nu ska du istället köra sitt, sitt, sitt, sitt, rida lätt, lätt, lätt, lätt och sitt, sitt, sitt, sitt, lätt, lätt, lätt, lätt osv. På så sätt hittar du också din egen balans väldigt bra. Sakta av till skritt så fort du känner att du tappar balansen för mycket. Det är bättre att sakta av och börja om från början än att försöka rätta till det som gått fel.
Bry dig inte om hur hästen går i denna övning eftersom du kommer att vara så koncentrerad på dig själv och dessutom låter du hästen hitta sig själv och balansera upp sig själv lite grann.
När du känner att du bemästrar detta utan problem så går vi vidare.

Tredje övningen:
Nu är det dags att börja trava utan stigbyglar. Viktigt nu att tänka på det som du lärt i dom andra övningarna. Slappna av, hitta din hållning, fötterna ska fortfarande hållas plana/vågräta och följ med med höfterna. Nu har du tränat upp din balans så du vet faktiskt hur du ska göra (tänk på detta ifall du börjar spänna dig). Att rida utan stigbyglar är inte svårare än att rida med, så länge du håller kvar samma hållning.
Dessutom så är det mer snällt mot hästen att rida utan. Därför att med stigbyglar, så känner du falsk balans, vilket gör att man ofta skumpar mer då, eftersom du kan balansera upp dig med stigbyglarna. Utan stigbyglar kan du inte det och därför måste du sakta av så fort du börjar skumpa, annars åker man ju av. Nu lär du ju dig också känna mer hur du ska göra för att kunna sitta ner.

Tja detta är dom övningar jag har fått och som har hjälp mig väldigt mycket. =) hoppas dom gör någon nytta för dig i alla fall och jag önskar dig lycka till. Berätta gärna för mig om du kommer på några mer tips. Allt är användbart =D

Mvh Lilla_X

Hej!

Nu har jag ju varken sett dig eller din häst, men min erfarenhet är att en häst med riktigt stor gång kan vara omöjlig att sitta ner på om den inte är 100% lösgjord. En häst som inte svingar riktigt i ryggen tar inte med dig i rörelsen och det blir stötigt.

Jag red ett tag en häst som var väldigt svår att sitta ner. Det man fick göra var att man fick traggla lösgörande övningar med den tills den var riktigt mjuk och eftergiven. För just den hästen var upphöjda travbommar kanon.
Uppvärmningen (som oftast var större delen av passet) gjordes alltså i trav med lättridning och i galopp. När hästen kändes jättefin kunde man sätta sig ner i traven och då fungerade det. Om den inte var hundra igenom var det bara att glömma. När man väl fått till det hade man dock en underbar känsla. Då kunde man ladda lite på kortsidan och sedan bara vända upp på diagonalen och säga varsågod. Hästen flög då bokstavligen fram i ökad trav!

För att träna ryttaren är det ju aldrig fel med longering på inspänd häst (med eller utan stigbyglar). Hitta en stigläderlängd som känns bra, det kan variera mellan sadlar. Håller med någon ovan att man ser många med för långa läder. Resultatet blir då att man måste spänna benet och foten för att inte tappa stigbygeln.

Lycka till!

Du har helt rätt. Det glömde jag nämna. En spänd häst är en stötig häst. Bättre som sagt att få den lösgjord och avslappnad, annars är det som sagt innan helt omöjligt att sitta ner och varken bra för ryttare eller häst.
Finns också mycket bra stretchövningar som man kan göra på hästen innan ett ridpass. Hjälper till att få den lösgjord lite fortare =)

Att sitta som någon skrev och skumpa omkring tills man hittat nyckeln är inget bra alternativ, då skadar man hästens rygg.
Stiglädrena ska vara där man själv tycker det är bekvämt och där man känner att man får ett bra stöd.

Hej
Det kan även vara en ide att prova en annan sadel. Kanske inte dig det är fel på.

"
Knäna ska vara avslappnade (vresa utåt som min tränare säger ) det enda som ska hålla om hästen är vaderna.
" håller med om att dom ska vara avslappnade, men sen känns det tokigt. Stödet vill man ha mellan låren och knäna så att man kan lägga till vaderna så mycket eller lite som man vill, ställer du dig i sadeln så ska ju knäna ligga intill för att hjälpa dig med balansen (så att du inte bara balanserar i stigbyglarna). Du får även en annan vinkel i bäckenet om du vrider ut låren ju. Man ska inte behöva vresa vare sig in eller ut för all del : P Vrid om hela låret så att knäna kan avslappnat peka framåt (10 i 2 - 5 i 1) = )

"" håller med om att dom ska vara avslappnade, men sen känns det tokigt. Stödet vill man ha mellan låren och knäna så att man kan lägga till vaderna så mycket eller lite som man vill, ställer du dig i sadeln så ska ju knäna ligga intill för att hjälpa dig med balansen (så att du inte bara balanserar i stigbyglarna). Du får även en annan vinkel i bäckenet om du vrider ut låren ju. Man ska inte behöva vresa vare sig in eller ut för all del : P Vrid om hela låret så att knäna kan avslappnat peka framåt (10 i 2 - 5 i 1) = )

Du ska sitta så att ljumskarna ligger intill sadeln, men det där med att vresa var mest en skojgrej vi körde. Man ska ju inte spänna knäna och hålla sig fast med dom. Jag får väldigt ont i knäna när jag rider, vilket tyder ganska mycket på att jag spänner knäna väldigt mycket. Därför körde vi en liten överdriven jämnföring.

Istället för att pressa knäna mot sadeln som jag har gjort, så ska jag ''vresa'' dom utåt en kort sekund för att sen slappna av. Får ursäkta om jag varit otydlig i mitt tidigare inlägg om detta.
Är ju inte meningen att man ska sitta och spänna ut knäna liksom =P dom ska vara avslappnade. Tänkte mest att det kunde vara en bra sak att tänka på för Ts som inte kunde sitta ner och ofta är det för att man spänner knäna och håller sig fast med dom, vilket får som effekt att man ''trycks'' uppåt i sadeln istället för att sitta på rumpan som man ska =)

Om hästen inte är en unghäst så måste du lära dig att rida hästen i ett för den gynnsamt tempo.
Det går inte att bara vara följsam då din egen balans o bålstabilitet är det som gör att du kan börja RIDA den. Det är din balans o stadga utan spänning som ska till.
Du ska inte åka med... lite fint, utan föra den, även om det ser ut som du inte "gör ngt".

Titta NOGA på elitryttare o förstå att de inte åker på hästen.

RID den! Gör situps o träna bollsätet.

Tror att du kan sitta någotsånär nu när vi är på dressyr o inte Ridning.

De som påstår att man ska cykla med höfterna har nog en häst som går för sakta o börjar vicka med rumpan.
En häst i arbete går inte utan travar- hästen har ett sväv o hela ryggen kommer upp samtidigt.

jag hade en häst med väldigt stora steg, flög liksom upp när jag red lätt med x)

Tränare sa rid utanstidläder någon gång i veckan och verkligen försök träna på det.

gjorde det men då höll jag på att skumpa ur sadel. hehe. Men kanske funkar för dig?

Jag gjorde iallfall så att jag red lite saktare i traven tills jag hittade "rätt" sedan när ja red på volt kunde jag sitta ner i arbetstrav. vet inte varför men var mkt mkt lättare när hästen gick på volt iallfall.:P

Uppdatera hur det går=)

Det jag har haft problem med är att han har ett sånt tryck bakifrån så att det väldigt lätt har blivit att han vill dra mig ur sadeln, och rinna iväg när han inte orkar. När han var extra mycket så i början så blir det ju att väldigt mycket hamnar i handen. Han behöver nämligen stärka sig väldigt mycket i både styrka och uthållighet så att han orkar gå i tävlingsform och korta ihop sig samt lyssna på mina förhållningar och som "vänta" på mig. Han har blivit betydligt rundare och finare över rumpa, bog o hals sen jag fick honom och under den tiden har jag också fått lättare att sitta på honom. Det har tagit ett antal veckor men för varje vecka som går så kan jag sitta bättre på honom! :)
Har hittills hunnit träna för två olika tränare, den ena är min tränare som jag tränar för varje vecka och den andra är en som kommer upp då och då ifrån Wellington. De båda har gett mig otroligt bra tips. Bl.a. att jag ska tänka att jag ska "borra" mig ner i sadeln och klämma åt lite med innersida lår och samtidigt då också forma honom inunder mig, (och spänna magen och sträcka på mig då.) Eftersom jag gick från en ponny som var relativt lätt att sitta på till en storhäst med så mycket vilja framåt och tryck så har det ju varit riktigt svårt! Men nog börjar det likna nånting! Nu kan jag ju äntligen sitta ner för att samla ihop honom mycket mer o enklare och träna på rörelserna även i trav, för det är ju en aningens svårare när man rider lätt.

Hade kunnat länka en kort film om hur långt jag har kommit i "min nedsittning" om så önskas :P

FÖRESTEN,
glömde tacka för alla fantastiskt bra svar!! Har varit till stor hjälp på min resa.
Fortsätt gärna ge råd och tips, alltid kan man lära sig nå nytt! :)

(Kan även lägga till att jag var tvungen att byta sadel. Jag kände att den varken var bra för min häst eller mig då den kändes alldeles för liten och nästan låg kloss mot hans manke, så inkallade sadelmakare snarast! Efter rådgivning av henne så lånar jag min kompis sadel för tillfället som ligger betydligt bättre. Ska kolla på en ny när han byggt på sig mera muskler över ryggen. Men att byta sadeln till en som satt bättre med lite mera knästöd gjorde faktiskt mycket.)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar