Sv: Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!
Hejsan =)
har själv haft väldigt svårt med detta på hästar med mycket gång i sig. Det går bättre nu men är fortfarande inte helt bra =).
Nummer ett är att inte spänna sig. Balansen ska sitta i bålen och ingen annanstans. Mitt problem tillsammans med många andra är att jag spänner ihop knäna. Fel fel fel, då sitter man där som en studsboll.
*
Rätt sits: fötterna ska vara placerade i stigbyglarna som om du stod på backen. Alltså inga hälar som trycks ner mot marken eller upp i taket, utan dom ska vara raka.
*Knäna ska vara avslappnade (vresa utåt som min tränare säger
) det enda som ska hålla om hästen är vaderna.
*Höfterna ska vara följsamma och följa med hästens rörelser. I traven t.ex så går höfterna åt höger och vänster i takt med hästen. Låter konstigt kanske, men titta på en duktig dressyrryttare, då ser du vad jag menar.
Nu till själva traven
Första övningen:
Sitt kvar några steg när du börjar trava och sen rider du lätt några steg, sedan sätter du dig ner och saktar av till skritt igen. Nu i skritten försöker du hitta tillbaka till dig själv, alltså sätter dig tillrätta, slappnar av och hittar balansen och så börjar du om igen så som jag förklarade. Kör detta några gånger tills du känner dig bekväm med detta. För varje gång så kommer du kunna sitta ner längre och längre innan du känner att du behöver rida lätt =). (Du bygger också muskler på hästen genom att göra gångartsbyten ofta, så det är inget ont i denna övning för hästen).
Andra övningen:
Nu travar vi lite längre, men nu ska du istället köra sitt, sitt, sitt, sitt, rida lätt, lätt, lätt, lätt och sitt, sitt, sitt, sitt, lätt, lätt, lätt, lätt osv. På så sätt hittar du också din egen balans väldigt bra. Sakta av till skritt så fort du känner att du tappar balansen för mycket. Det är bättre att sakta av och börja om från början än att försöka rätta till det som gått fel.
Bry dig inte om hur hästen går i denna övning eftersom du kommer att vara så koncentrerad på dig själv och dessutom låter du hästen hitta sig själv och balansera upp sig själv lite grann.
När du känner att du bemästrar detta utan problem så går vi vidare.
Tredje övningen:
Nu är det dags att börja trava utan stigbyglar. Viktigt nu att tänka på det som du lärt i dom andra övningarna. Slappna av, hitta din hållning, fötterna ska fortfarande hållas plana/vågräta och följ med med höfterna. Nu har du tränat upp din balans så du vet faktiskt hur du ska göra (tänk på detta ifall du börjar spänna dig). Att rida utan stigbyglar är inte svårare än att rida med, så länge du håller kvar samma hållning.
Dessutom så är det mer snällt mot hästen att rida utan. Därför att med stigbyglar, så känner du falsk balans, vilket gör att man ofta skumpar mer då, eftersom du kan balansera upp dig med stigbyglarna. Utan stigbyglar kan du inte det och därför måste du sakta av så fort du börjar skumpa, annars åker man ju av. Nu lär du ju dig också känna mer hur du ska göra för att kunna sitta ner.
Tja detta är dom övningar jag har fått och som har hjälp mig väldigt mycket. =) hoppas dom gör någon nytta för dig i alla fall och jag önskar dig lycka till. Berätta gärna för mig om du kommer på några mer tips. Allt är användbart =D
Mvh Lilla_X