Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!

Sv: Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!

Nu har jag fixat en hyfsat ny film åt er! - http://youtu.be/-z-XeHq662Y

Vi rider han i en betydligt mindre och kortare trav än vad han egentligen ska gå i. Just för att han ska stärka sig i den o hitta takten och även vänta på mig eftersom det gärna blir han som vill bestämma takten ibland. Men att vi ridit i den här traven någon månad nu när vi har tränat har verkligen även hjälpt mig att hitta takten och lärt mig hans rörelsemönster så att jag lättare kan sitta på honom. Men som man kanske ser på filmen - hästen är under uppbyggnad! :D

Och även for your information så har jag bytt bett på honom nu. Där hade han vanligt tvådelat, nu har han Sprenger Dynamic RS som han trivs otroligt mycket bättre på, han är inte lika orolig i munnen med det och far inte omkring med huvudet sådär längre, blir heller inte lika hängig även när han blir trött.

Har även en film som är några veckor äldre - http://youtu.be/qD8j_Wuu0TY
Endast en kort snutt på mellantrav (som jag även där blir bättre att sitta ner på honom i) och lite galopp.

Senast ändrad:

ge mig din häst. :d

tycker du ser fin ut i sadeln ja! men ja kan förstå att det är lite kämpigt att sitta emot honom, han ser inte superlättsutten ut.

men vilken godbit..... :love:

Ja han ser ut att vara mycket att sitta i, men han ser härligt positiv ut!
Och just nu sitter jag och är väldigt avundsjuk på alla som har hästar som kan gå högre än.. Öh. ja på marken. Typ. Längtar tills lillskit har styrka så vi i alla fall kan befästa LB-form :)

jag vet en som hade samma problem och i sadeln så rör rumpan i en cirkel och trygg ner dig i sadeln allt du orkar och släpp på tyglarna

*hälften knapplån*

Cilla: Tack så jättemycket! :D Nä han är verkligen ingen lättsutten typ. Men det går som sagt framåt! Så på ett tag blir vi nog ännu mera samspelta.

Frokennorlin: Jo han är verkligen rolig att jobba med. När han får mer styrka och blir mer självgående så känns det som att han kommer bli superfin!
Haha, Jo det tar ju sin tid att träna upp dom små liven.. men lycka till! :)

Ponnytjejen889: Tack för tipset! Det är ju verkligen så man får tänka att man ska "borra" sig ner och banne mig sitta. Även faktiskt i helgen tränat för en tränare från Flyinge och fått lite andra ridinstruktioner för framöver, så nu istället för att bromsa upp han så att han väntar och går kort så ska jag först stärka han i en trav där jag lösgör istället för att bromsa. Har en länk till det också :) http://youtu.be/b8kvE-z9isQ

Har verkligen efter det helgpasset insett att de är det bästa sättet att rida honom på för tillfället tills han stärkt sig i den traven först och där jag vägrar bära upp honom genom att ibland släppa på innertygeln så han håller balansen själv och blir tvungen att sätta under sig hela tiden. Han blev UNDERBAR med detta ridsätt måste jag berätta. Så ca 1 månad framöver är det detta som gäller. Ganska basic ridning.

Nyttigt med att testa olika tränare!!

Har du läst boken Spänst och harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius? Om inte så köp den! Den är riktigt bra tycker jag.

Btw, hade förväntat mig värsta galna skumpandet innan jag kollade filmen, nästan så man blev besviken att det såg så fint ut :D

har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta tips redan finns, men att tänka på att 'släppa knäna' hjälper för mig. och det tar ju som sagt ett tag att vänja sig vid sin hästs takt :)

Haha attans då! Nämen nu har jag ju inte lagt upp någon film om hur det såg ut de första månaderna med honom, men då var det ett herrans skumpande ska jag tala om. Nästan så att jag blir lite stolt över mig själv hur bra jag ändå lyckats bli på att sitta ner i sadeln nu ;D

Har haft precis samma problem med min kuse!! Har haft min tränare till att longera hästen inspänd under mig så att jag bara behövde fokusera på min egen kropp och att slappna av och följa med, finna lite bålstabilitet osv. Efter mycket träning klarade jag tillslut av att sitta ca tjugo minuter.. Och efter att nu ha köpt en ny sadel med mindre sits än den förra så är det inga större problem längre. Det är å andra sidan inte fel att rida lätt om hästen spänner sig men det är ju mer ett medel för att nå ett mål och inte ett mål i sig...
Lycka till

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar