Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Sv: Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Idag så frågade jag min tränare om mer tips om hur jag ska göra :p
Hon sa slappna av i höfterna och tänk att din rumpa är lika mjuk som en gammal padda :rofl:

Men!

Det fungerade, de låg mycket mera still! tänkte också på det här med att tyglarna ska vara som pinnar! :bow:

Min tränare tycker att jag är rolig som vill träna på så små detaljer.
Hemma på träning syns det inte så mycket att de guppar.
Men så fort jag och/eller hästen blir spänd så flyger de som jag vet inte vad.

Men hon är väldigt nöjd med att jag kritiserar och vill fixa till saker på mig sjäv med,
och att jag inte säger att det är fel på hästen :p men men mycket vill ha mera.

Hmm, önskar jag kunda säga samma sak - här är det mer "lite vill ha mycket" :D men jag är sån som tycker att det är detaljerna som gör helheten... Eftersom helheten i sig är svår att jobba på samtidigt om man inte har detaljerna! :p

Hehe, din häst är så snygg så den kan det aldrig vara något fel på! ;)

tack alla för tipsen men.. nej nu j*vlar går det inte längre Känns som att jag verkligen inte är skapt för att rida

Nu var det ju några dagar sedan du skrev det, men kämpa, kämpa, inte ge upp! :bump:

Du har fått massor av bra tips, många verkar du ha provat och en del tycker du om. Det verkar ju funka i skritt ibland. Det är så det måste börja! :bump:

När jag tyckte det gick bra att sitta mjukt och följsamt i skritt så provade jag att ta några travsteg en kortsida, vad händer då

Eftersom du klarat det i skritt så vet du nu vilken tanke som hjälper dig rätt. Sen måste du ge kroppen tid att vänja in positionen, kunna hitta den fasten det händer nåt annat (mer rörelse från hästen eller vad som). Sen måste de musklerna bli starka för att orka. Och de måste få ett minne om hur de ska göra, för att du inte aktivt ska behöva "säga till dig" vad varje kroppsdel ska göra i varje sekund. Inte förrns kroppen har automatiserat (lärt sig att göra själv, utan att hjärnan påminner aktivt) börjar det bli lätt och då kan man ta nästa steg framåt.

Jo men jag försöker ju verkligen sitsträna, men får aldrig till det!

Joho *bestämd*, det har du ju skrivit att du får, bara inte så mycket som du vill. Du är ju på rätt spår, om du klarar det ibland! Uthållighet, så kommer du att klara det oftare! :banana:

...hästen har utvecklats enormt sen förra sommaren:love: Men jag hinner aldrig ikapp själv så nu känns det som om jag drar med mig honom ner i dyn.

Om hästen utvecklas så gör du ju inte allt fel, eller hur! :idea: Det gäller att också ta fasta på det som är bra och göra mer av det, inte bara att "ta bort" eller ändra det dåliga. Analysera också de fina stegen och försök känna hur du gjorde i dem, då vet du vad du ska leta efter för känsla i dig.

Oops långt, den korta varianten är: pepp, pepp!

Börja att jobba med grundsitsen i skritt.
Det är mycket lättare att få ordning på det i skritt än i trav:D

Att bli longerad av någon som kan påpeka vad man gör för fel osv är super!

Rida utan stigbyglar är också grymt bra

Jag kan inte sitta ner ordentligt!
Har en usel grundbalans, usel grundsits och långa lemmar som spretar åt alla håll och kanter..:angel:
Spänner mig lätt, låser mig i axlarna och svankar med ryggen.

Jag kan bara inte få till min sits!!:crazy:
Kan inte sitta ner ordentligt på hästen i någon av gångarterna.. barbacka går allt bättre när vi övar fri dressyr/NH men med sadeln på tar det stopp.

Snälla kom med tips till ryttare som för tillfället känner sig usel på att rida i alla dicipliner..

jag har longerat ryttare med "dåliga" sitsar så ryttaren enbart behöver konsentrera sig på sig själv och inte på hästen, detta har gett bra resultat, jag kan samtidigt förklara vad ryttaren ska ändra på, men en bra regel är: bak med axlarna, sänk händerna, inga raka armar och hälarna ner, så brukar man automatiskt slappna av och hamna i en bra sits. men hjälper inte detta släpp tyglar och stigbyglar o ha någon med dig o öva på bara

Tack för alla kloka ord!:bow:
Ja det är ju bara till att bita ihop, för sakta men säkert går det ju faktiskt frammåt:)
Är jag som är så otålig med mig sjlälv, med hästen är tålamodet bra, men när det gäller mig själv känns det som att man vill slänga sig i väggen så fort man inte fixar nåt på en gång:o

jag har longerat ryttare med "dåliga" sitsar så ryttaren enbart behöver konsentrera sig på sig själv och inte på hästen, detta har gett bra resultat, jag kan samtidigt förklara vad ryttaren ska ändra på, men en bra regel är: bak med axlarna, sänk händerna, inga raka armar och hälarna ner, så brukar man automatiskt slappna av och hamna i en bra sits. men hjälper inte detta släpp tyglar och stigbyglar o ha någon med dig o öva på bara

ska höra med min tränare om hon kan tänka sig ha en "longer lektion" med mig och hästen:)
Men båda kommer väl skratta som dåraar om jag ska skumpa runt där i manegen:angel:

Jo, det brukar ju vara mycket lättare att ha tålamod och förståelse för att andra behöver träna och ta myrsteg. Men att tillåta sig själv samma utvecklingstakt är mycket svårare. Precis så gör jag också. Lycka till!

ska höra med min tränare om hon kan tänka sig ha en "longer lektion" med mig och hästen:)
Men båda kommer väl skratta som dåraar om jag ska skumpa runt där i manegen:angel:

Du kanske kan ha en gjord att hålla i då, så man vågar slappna av mer när man vet att man i nödfall kan ta tag om man är på väg åt *host* fel håll? Låter som rätt hög svårighetsgrad annars att bli longerad barbacka i alla gångarter eftersom det blir på volt = kräver extra mycket balans och lätt att få vikten till utsidan.

Säger en person vars tränare tyckte det var lagom att hon själv gick och ledde hästen i skritt när jag skulle rida utan stigbyglar :angel: :D

Du kanske kan ha en gjord att hålla i då, så man vågar slappna av mer när man vet att man i nödfall kan ta tag om man är på väg åt *host* fel håll? Låter som rätt hög svårighetsgrad annars att bli longerad barbacka i alla gångarter eftersom det blir på volt = kräver extra mycket balans och lätt att få vikten till utsidan.

Säger en person vars tränare tyckte det var lagom att hon själv gick och ledde hästen i skritt när jag skulle rida utan stigbyglar :angel: :D

Haha jo det är ju sant:D Kan höra om vi kan låna ridskolans voltigegjord:idea:

Det kan vara en idé, fast tänk på att ju bredare gjord - desto längre bak hamnar du och då blir det som bäddat för stolsits.
En grej jag använde förut var en enkel smal tömkörningsgjord där vi satte fast en rem mellan ringarna som "handtag". Då kunde jag dessutom försöka flytta fram mig själv så långt att låren i princip låg lodrätt med gjorden, blev nästan som benstöd! :p

Jag hade föredragit att haft sadel i stället för longergjord eftersom att så fort man tappar balansen tar man tag i longergjorden i stället för att sätta sig riktigt.

Jag hade föredragit att haft sadel i stället för longergjord eftersom att så fort man tappar balansen tar man tag i longergjorden i stället för att sätta sig riktigt.

Fast det där handlar ju om självdisciplin. Jag kunde hålla mig riktigt bra, men precis från början när det kändes som att man skulle svaja av minsta lilla hästen väjde i sidled för att gå bästa vägen (i skogen) så behövdes det där stödet innan grovjobbet var gjort. När det värsta lagt sig och man börjar hitta balansen så blir man i regel tuffare och vågar släppa längre och längre tid alt. inte hålla i alls. Alla fungerar såklart inte på samma sätt men det är ju ändå tanken bakom det, och har man en tränare som longerar får tränaren vara den tuffa som peppar! ;)
Man blir knappast mer avspänd i sitsen för att man trillar av så snart hästen blir för stötig eller hamnar i obalans! :p (och ja, det skulle jag nog lyckas med vid longering barbacka!)

Nja jag har aldrig kännt att det ger nått att sitta barbacka och träna sits. Förvisso red jag enbart barbacka nått år. Bra balans hade jag efter mitt barbackaår men i sadel var allt katastrof.

Jag har inte mött någon tränare som förespråkat barbackaridning heller.

Nja jag har aldrig kännt att det ger nått att sitta barbacka och träna sits. Förvisso red jag enbart barbacka nått år. Bra balans hade jag efter mitt barbackaår men i sadel var allt katastrof.

Jag har inte mött någon tränare som förespråkat barbackaridning heller.

Fast det lät på TS som att hon inte har någon sadel. Hellre då sitsträna barbacka så man kan sitta hyfsat under barbackaridningen än att skita i sitsen tills efter man äntligen hittar en sadel! :p

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i...
2 3
Svar
51
· Visningar
11 496
Senast: Amelia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård