S
SirWillgott
Sv: Ryttare som inte kan inte sitta ner..
Dubbelpost**
Dubbelpost**
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min ridlärare brukar säga åt oss att vi ska tänka att vi sitter på hästens svans..
tack alla för tipsen men.. nej nu j*vlar går det inte längre Känns som att jag verkligen inte är skapt för att rida
När jag tyckte det gick bra att sitta mjukt och följsamt i skritt så provade jag att ta några travsteg en kortsida, vad händer då
Jo men jag försöker ju verkligen sitsträna, men får aldrig till det!
...hästen har utvecklats enormt sen förra sommaren Men jag hinner aldrig ikapp själv så nu känns det som om jag drar med mig honom ner i dyn.
Jag kan inte sitta ner ordentligt!
Har en usel grundbalans, usel grundsits och långa lemmar som spretar åt alla håll och kanter..
Spänner mig lätt, låser mig i axlarna och svankar med ryggen.
Jag kan bara inte få till min sits!!
Kan inte sitta ner ordentligt på hästen i någon av gångarterna.. barbacka går allt bättre när vi övar fri dressyr/NH men med sadeln på tar det stopp.
Snälla kom med tips till ryttare som för tillfället känner sig usel på att rida i alla dicipliner..
jag har longerat ryttare med "dåliga" sitsar så ryttaren enbart behöver konsentrera sig på sig själv och inte på hästen, detta har gett bra resultat, jag kan samtidigt förklara vad ryttaren ska ändra på, men en bra regel är: bak med axlarna, sänk händerna, inga raka armar och hälarna ner, så brukar man automatiskt slappna av och hamna i en bra sits. men hjälper inte detta släpp tyglar och stigbyglar o ha någon med dig o öva på bara
ska höra med min tränare om hon kan tänka sig ha en "longer lektion" med mig och hästen
Men båda kommer väl skratta som dåraar om jag ska skumpa runt där i manegen
Du kanske kan ha en gjord att hålla i då, så man vågar slappna av mer när man vet att man i nödfall kan ta tag om man är på väg åt *host* fel håll? Låter som rätt hög svårighetsgrad annars att bli longerad barbacka i alla gångarter eftersom det blir på volt = kräver extra mycket balans och lätt att få vikten till utsidan.
Säger en person vars tränare tyckte det var lagom att hon själv gick och ledde hästen i skritt när jag skulle rida utan stigbyglar
På hästens svans?
Du får gärna utveckla det lite, lät intressant haha.
Jag hade föredragit att haft sadel i stället för longergjord eftersom att så fort man tappar balansen tar man tag i longergjorden i stället för att sätta sig riktigt.
Nja jag har aldrig kännt att det ger nått att sitta barbacka och träna sits. Förvisso red jag enbart barbacka nått år. Bra balans hade jag efter mitt barbackaår men i sadel var allt katastrof.
Jag har inte mött någon tränare som förespråkat barbackaridning heller.