Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Sv: Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Jag såg en clinic med Kyra Kyrklund på Sthlm horse show förra
året och fastnade för en sak hon sa som var:

"Skumpa inte mot hästen, skumpa med den."

Kanske låter konstigt men när man tänker till så är det ju så.
Sedan jag började 'leva efter' det citatet har jag förbättrats marginellt.

Det kanske funkar för dig med?

Lycka till! :)

M-oaa

Jo dom orden fastnade även i mitt huvud;)
Jag försöker verkligen skumpa med hästen och inte med sadeln, men som vanligt blir det att man krampaktigt försöker hålla sig kvar i sadeln:crazy:

vad har du för sadel? hoppsadel och rörlig häst är ju ingen hit... en bra nedsittning kräver en välbalancerad dressyrsadel där du verkligen kan sitta rätt.

ja tyvärr har jag ju för tillfället endast en hoppsadel som inte passar hästen 100%.. Så är på jakt efter en ny (eftersom jag tävlar främst hoppning)men hoppas kunna ha råd med dressyrsadel efter sommarens jobb.
Red i en rejäl dressyrsadel på kompisens medryttarhäst när jag var ner och hälsade på henne. Det var en rejäl skillnad kan jag säga!
Synd att man inte var lite rikare så man hade råd med ordentliga sadlar på en gång..

Ingen som har någon att donera?:D

Fast när jag bestämmer mig för att verkligen slappna av, även i benen, så flaxar ju dom hit och dit och dunkar hästen i magen och tro mig, det blir inte lättare då haha.
Vad gör man åt det ?

Angående sadeln, fuska med helskodda ridbyxor så går det nog bra i hoppsadeln också när man väl hittat en bra stabilitet! :idea:

Fast när jag bestämmer mig för att verkligen slappna av, även i benen, så flaxar ju dom hit och dit och dunkar hästen i magen och tro mig, det blir inte lättare då haha.
Vad gör man åt det ?

Sådär brukar det bli för mig när jag tänker att jag ska slappna av men ändå dras med lite spänning...
Först när jag lyckats slappna av i rumpen också och lägga vikten på låren så benen känns längre brukar benen sluta flaxa. Tror det har lite med hur spänd hästen är att göra också, tar hästen stora (eller snabba) stötiga steg så är det inte lätt att få benen sluta flaxa! :p

*knapp*

tack alla för tipsen men.. nej nu j*vlar går det inte längre:( Känns som att jag verkligen inte är skapt för att rida:cry:

Red lite barbacka med stång i paddocken idag. Hade stången så hästen ska få träna på att balansera sig själv medans jag jobbade på att slappna av och sitta rakt över hästen..
Men så fort jag ska göra halt/halvhalt/öppna/sluta you name it! Ja då flyger kroppen överallt och jag blir så förtvivlad på mig själv att jag inte vet vad jag ska göra! Känns verkligen som om jag förlorat all kroppskontroll!
När jag tyckte det gick bra att sitta mjukt och följsamt i skritt så provade jag att ta några travsteg en kortsida, vad händer då?
Jo jag föröker slappna av men flaxar omkring som nån jädra fågelskrämma och hästen travar bara iväg fortare.. när jag sedan från trav ska sakta av till skritt eller göra halt kan jag bara inte ta en halvhalt! Det går inte:eek:
Så jag sitter där och försöker göra halvhalt på halvhalt så att hästen ska balansera upp sig in i halten, men inget händer, och v fortsätter trava omkring lika okontrollerat med skumpande ryttare och häst som travar mycket fortare än vad matte klarar av:angel:

Skulle så gärna vilja köpa en ordentlig dressyrsadel och åka iväg på nån centrerad ridning clinic...men vart ska man få dom pengarna ifrån.,
suck. allt känns så hopplöst, jag är hopplös som ryttare:cry:

vi kanske tänker på olika saker. istället för att sitta tungt i varje språng, lutar jag mig lätt fram och rumpan lättar lite i svävmomentet i galoppen. hänger du med i min beskrivning? :D

Hmm... som bra eller dåligt? :confused:

Centaur: sorry, knappmiss verkar det som!

"Skumpa inte mot hästen, skumpa med den."

vilket bra citat!!!

jag har efter många år kommit på knepet med att sitta på min kille tror jag... iaf funkar de ibland så jag tränar vidare... jag tänker mig att han skjuter mig uppåt framåt med sina bakben... o bara jag sitter bra o inte lutar framåt (vilket jag har en tendens att göra ibland) så hittar jag ganska lätt rätt takt...

Äh, ingen är skapt som ryttare! :devil:

Barbacka är ju tänkt som överkurs för att man ska bli tvingad att sitta bra, annars skiter det sig totalt. Men hittar man inte rätt så är det lättare med sadel. Själv kör jag sitsträning -med- stigbyglar (rätt korta dessutom för att vara dressyrläder, för att inte hamna i total obalans när kuse flyttar mig åt sidan), så börjar jag fokusera på att HÄSTEN ska gå hyfsat avspänt och i balans. Sen börjar jag pussla med sitsen, men kan stundvis behöva "glömma bort" sitsen om det känns som att man tappar kontroll på kusen under tiden. Man måste få lite tid att hitta rätt position och känsla upplever jag, INNAN man ska börja behöva kompensera för kuse som vinglar, hamnar på bogarna eller behöva lägga till särskilt mycket hjälper. Så hur kusen går och min sits känns som att det går hand i hand när man väl börjat sitsträna.

Senast ändrad:

Fast hur menar du med att lägga vikten på låren ?
Herrn är ganska spänd av sig, minsta lilla jag spänner mig så är han som en fjäder, så det är ju ganska stötigt eftersom jag inte kan slappna av ännu haha

Sen blir jag spänd så fort jag lägger till en skänkel, jag kan lixom inte lägga till en skänkel utan att spänna mig i knäna och benen och då är det förstört igen

Sen blir jag spänd så fort jag lägger till en skänkel, jag kan lixom inte lägga till en skänkel utan att spänna mig i knäna och benen och då är det förstört igen

Den här hade Sally Swift en bra visualisering av: tänk att du rider med skelettet.
De enda muskler egentligen man brukar behöva lägga till är magen, ska man flytta benet kan man behöva spänna buken lite extra för att kunna hålla kvar sin position när man flyttar benet. Men tänk att oavsett vad du gör med benet så får det gärna vara lite "spagetti"-sladdertänk över det hela! :rofl:

Just i övningsstadiet kanske det är lättare att försöka använda själva sätet och låren (överskänklarna) mer än underskänklarna, för jag vet hur underskänklarna som sagt kan ställa till det... Ju bättre balans man kan hålla skvar sig själv i, desto lättare tror jag det är att ge en skänkelhjälp utan att påverka resten av sitsen.

Äh, ingen är skapt som ryttare! :devil:

Barbacka är ju tänkt som överkurs för att man ska bli tvingad att sitta bra, annars skiter det sig totalt. Men hittar man inte rätt så är det lättare med sadel. Själv kör jag sitsträning -med- stigbyglar (rätt korta dessutom för att vara dressyrläder, för att inte hamna i total obalans när kuse flyttar mig åt sidan), så börjar jag fokusera på att HÄSTEN ska gå hyfsat avspänt och i balans. Sen börjar jag pussla med sitsen, men kan stundvis behöva "glömma bort" sitsen om det känns som att man tappar kontroll på kusen under tiden. Man måste få lite tid att hitta rätt position och känsla upplever jag, INNAN man ska börja behöva kompensera för kuse som vinglar, hamnar på bogarna eller behöva lägga till särskilt mycket hjälper. Så hur kusen går och min sits känns som att det går hand i hand när man väl börjat sitsträna.

Jo men jag försöker ju verkligen sitsträna, men får aldrig till det! Och eftersom jag inte har någon sadel kan jag inte åka och träna för min tränare heller.. (visst så har jag ju hoppsadeln men eftersom den inte ligger helt bra samt att den är ute på annons vill jag inte använda den)
Fattar inte varför jag har så svårt! Älskar hästarna och ridningen, det är mitt liv och skulle aldrig kunna skiljas från det!
Men nu känns det som att alla omkring mig gör stormsteg frammåt men jag är kvar på samma ställe, hästen har utvecklats enormt sen förra sommaren:love: Men jag hinner aldrig ikapp själv så nu känns det som om jag drar med mig honom ner i dyn. Fattar bara inte varför jag aldrig får till det!!:cry:

Fast hur menar du med att lägga vikten på låren ?
Herrn är ganska spänd av sig, minsta lilla jag spänner mig så är han som en fjäder, så det är ju ganska stötigt eftersom jag inte kan slappna av ännu haha

Om jag känner att låren blir långa, nästan dras mot marken (brukar också tänka att jag ska sitta på insidan av låren, inte bak på arslet) och samtidigt stabiliserar upp överkroppen (känner mig väldigt lång när jag ska öva på det, huvet i taket och fötterna/knäna i marken... typ :p ) så brukar höfterna kunna slappna av bättre och då *poff* brukar underskänklarna bli mer stadiga och man få bättre kontakt med hästryggen snarare än att känna som att man sitter och klänger sig fast och försöker hänga med :angel:
Kanske ligger i att jag måste länga ljumskarna mot hur jag normalt sett skulle sitta, för den biten blir mycket bättre när jag "sitter på låren".
Det där tror jag också jag snappade upp i Swifts bok, dels att man skulle låtsas att benen slutade strax ovanför knäna, att låren är som "stumpar" där tyngden måste fördelas, och dels att man ska tänka sig lite som ett träd där benen är förankrade i rötter långt nedanför hästen för att få den där avslappnade nedåt-känslan i benen.
En annan grej är att skinkorna/låren då ska följa hästens ryggrörelser. I trav svingar ju ryggen mer eller mindre från sida till sida - att man känner att man följer med FRAMÅT/uppåt i hästens rörelser med höfterna (jag brukar iofs tänka den sidas skinka framåt bara för att förstärka det där med rumpan fram i sadeln och sträcka ljumskarna). Då blir man inte lika lätt stel och får lättare att inte skumpa upplever jag.

spaghettitänket förstog jag inte riktigt hahah, om man ska rida med skelettet så måste man ju flytta benet ?

åh, det där ska jag skriva ut, vilka roliga ideér ist för "nej nej nej slappna aaaaav, spänn inte spänn inte" haha :)
Jag får testa lite imorgon när jag ska dit igen :banana:

*knapp*

tack alla för tipsen men.. nej nu j*vlar går det inte längre:( Känns som att jag verkligen inte är skapt för att rida:cry:

Red lite barbacka med stång i paddocken idag. Hade stången så hästen ska få träna på att balansera sig själv medans jag jobbade på att slappna av och sitta rakt över hästen..
Men så fort jag ska göra halt/halvhalt/öppna/sluta you name it! Ja då flyger kroppen överallt och jag blir så förtvivlad på mig själv att jag inte vet vad jag ska göra! Känns verkligen som om jag förlorat all kroppskontroll!
När jag tyckte det gick bra att sitta mjukt och följsamt i skritt så provade jag att ta några travsteg en kortsida, vad händer då?
Jo jag föröker slappna av men flaxar omkring som nån jädra fågelskrämma och hästen travar bara iväg fortare.. när jag sedan från trav ska sakta av till skritt eller göra halt kan jag bara inte ta en halvhalt! Det går inte:eek:
Så jag sitter där och försöker göra halvhalt på halvhalt så att hästen ska balansera upp sig in i halten, men inget händer, och v fortsätter trava omkring lika okontrollerat med skumpande ryttare och häst som travar mycket fortare än vad matte klarar av:angel:

Skulle så gärna vilja köpa en ordentlig dressyrsadel och åka iväg på nån centrerad ridning clinic...men vart ska man få dom pengarna ifrån.,
suck. allt känns så hopplöst, jag är hopplös som ryttare:cry:

Men du kan inte ha stång när du inte har kontroll på dej själv:confused: Börja istället med lydnaden på tränsbett och redan i skritten. Halvhalter o övergångar tätt, så hinner du inte tappa allt.

Det är svårt utan bra sadel, kan du inte låna av någon? Även i hoppsadel kan du dock träna lydnaden, och få hästen att svara på små signaler.

Men om du har så svårt med dej själv som du skriver (du kanske överdriver lite, man gör lätt det när man tycekr det känns hopplöst) så är det inte konstigt att du inte får tag på hästen riktigt.

Men då är ju inte stång lösningen. :confused:
Rid lätt i traven så länge och sträva efter att få hästen avspänd, lyssnande och i balans. Det är mål nummer ett. Sen kan du gå vidare med att sitta ner korta stunder, så länge du klarar.
Är hästen lugn kanske någon kan longera er?

Ibland är det faktiskt så också att när man utvecklas, utvecklas också hästens gång och då kan det bli svårare att hänga med i sits och balans. Jag upplever att när jag kommer åt min häst och hon blir helt lösgjord blir det som en helt annan häst att sitta på - mycket jobbigare!!:) Först kan man undra vad som hände och hur det här ska gå men det är bara att bita i och kämpa på så brukar man komma till rätta i de större rörelserna. Så det kanske helt enkelt är så att du ridit så bra att din häst börjat använda hela sin kropp och då hänger du inte riktigt med.:idea:

Om hästen är superenkel att sitta ned på kan man nästan ge sig den på att ryggaktiviteten är i stort sett obefintlig och att hästen är rejält markbunden... Så ha förtröstan och kämpa på! Avsuttna övningar för att stärka bålmuskulaturen kan också göra underverk.

Testa att rida i sadel utan stigbyglar ett tag. Hjälpte mej och kan nu utan problem sitta i sadeln.:) (obs. kan dröja ett bra tag i du märker någon skillnad)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i...
2 3
Svar
51
· Visningar
11 496
Senast: Amelia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård