Ryttare som inte kan inte sitta ner..

S

SirWillgott

Jag kan inte sitta ner ordentligt!
Har en usel grundbalans, usel grundsits och långa lemmar som spretar åt alla håll och kanter..:angel:
Spänner mig lätt, låser mig i axlarna och svankar med ryggen.

Jag kan bara inte få till min sits!!:crazy:
Kan inte sitta ner ordentligt på hästen i någon av gångarterna.. barbacka går allt bättre när vi övar fri dressyr/NH men med sadeln på tar det stopp.

Snälla kom med tips till ryttare som för tillfället känner sig usel på att rida i alla dicipliner..

Sv: Ryttare som inte kan inte sitta ner..

Det är ju fint att du är väl medveten om dina problem ;)

Om du som du skriver har usel grundsits så är det där du ska börja jobba, i skritt, på lång tygel med bara en lätt kontakt med hästens mun. Se till att du har en sadel som tillåter dig att sitta i lodrät sits med en stigläderlängd där du kan hålla hälen lätt sänkt medan benet mjukt följer hästens sida.
Några tips att koncentrera sig på medan du låter hästen bära dig runt:

*Se först och främst till att du kan få din häst självgående, att sitta och driva i smyg gör inte sitsen bättre, en häst med dålig bjudning går dessutom vingligt och utan ryggverksamhet, vilket gör det svårt att sitta korrekt eftersom du hela tiden måste göra små korrigeringar.

*Låtsas att du balanserar två skålar vatten, en liten uppe på huvudet och en stor inne i bäckenet, dessa skålar får aldrig tippas, du kan däremot vrida dem när du vill ändra riktning.

*Känn att alla kropsdelar du har två av (axlar, armbågar, händer, höfter, knän, fötter m.m. är på exakt lika höjd, annars sitter du snett.

* När jag undervisar är jag petnoga med att händera alltid hålls lika högt, lika långt fram och likadant, med tummen högst upp och med fingrarna ordentligt stängda, utan spänning.

Börja med dessa punkterna så kommer du att ha fullt upp ett tag och när detta stämmer så kan du inte längre hävda att du har usel grundsits, för då har du redan bättre än stora flertalet ryttare man ser :)

Och du, glöm inte att andas hela tiden, lycka till!

Frida

Min granne tog med mig ut i skogen och tvingade mig att försöka sitta ner. Det gick ju såklart inte men efter några gånger så gick det riktigt bra när jag red dressyr. Eftersom att hästarna oftast blir skumpigare i skogen (iaf dom jag har ridit, vet inte om alla blir det) så är det bra att träna där, fast då behöver man nästan någon med sig som "tvingar" en.
Lycka till! :)

Jag såg en clinic med Kyra Kyrklund på Sthlm horse show förra
året och fastnade för en sak hon sa som var:

"Skumpa inte mot hästen, skumpa med den."

Kanske låter konstigt men när man tänker till så är det ju så.
Sedan jag började 'leva efter' det citatet har jag förbättrats marginellt.

Det kanske funkar för dig med?

Lycka till! :)

M-oaa

Jag såg en clinic med Kyra Kyrklund på Sthlm horse show förra
året och fastnade för en sak hon sa som var:

"Skumpa inte mot hästen, skumpa med den."

Kanske låter konstigt men när man tänker till så är det ju så.
Sedan jag började 'leva efter' det citatet har jag förbättrats marginellt.

Det tycker jag har hjälpt mig med, fast inte riktigt "skumpa inte mot..." osv utan snarare "släpp fram hästen med sitsen"
Tycker just skumpet inte är så farligt upp till en viss gräns där man tappar kroppskontrollen pga det, hållningen känns viktigare. För även om skump är tecken på spänning så KAN det ju faktiskt vara hästen som är spänd! :p Har man en bra hållning så har man iaf ett bättre läge att jobba hästen avspänt.

Sen måste jag personligen tänka på att putta fram rumpan och länga min framsida, spänna magmusklerna. När jag lyckas med det så känner jag mig faktiskt stabil även om det blir lite glapp i rumpan när det råkar gå för fort/bli spänt :angel:

Jag var på en clinic på Strömsholm, där väldans duktiga ryttare fick hjälp med sin sits.

De fick sitta av och göra diverse balansövningar, bla så fick de springa runt manegen i sånna hoppsasteg, du vet höger arm högt i luften och samtidigt vänster knä-hopp.
Sen fick de ligga på en filt och forsätta med diagonala övningar, höger arm, vänster ben osv.

Jag har provat själv, du känner dig som en mupp när du hoppsar runt på banan, men järnlåda vad djupt du sitter efteråt.

Rekommenderas varmt!

Jag var på en clinic på Strömsholm, där väldans duktiga ryttare fick hjälp med sin sits.

De fick sitta av och göra diverse balansövningar, bla så fick de springa runt manegen i sånna hoppsasteg, du vet höger arm högt i luften och samtidigt vänster knä-hopp.
Sen fick de ligga på en filt och forsätta med diagonala övningar, höger arm, vänster ben osv.

Jag har provat själv, du känner dig som en mupp när du hoppsar runt på banan, men järnlåda vad djupt du sitter efteråt.

Rekommenderas varmt!

Jösses vilka bilder jag fick i hjärnan nu :rofl::rofl:

Tycker också att "skumpa med" hästen är bra.Börjar jag tänka på att inte skumpa i traven blir jag spänd och då går det ännu sämre att sitta.

Rid barbacka o utan stigbyglar o LEK lite, glöm bort allvaret ett tag så du slappnar av.

Sen när det gäller skumpandet bestäm dig för att verkligen släppa i höften o låt benen hänga rakt ner ur höften. Känns döläskigt i början, känns som man verkligen ska ramla av men jag lovar ahaupplevelsen kommer ganska fort efter du slappnat av för plötsligt SITTER du på hästen i stället för att bara förtvivlat sitta o skumpa.

Låna Sally Swifts böcker på biblioteket som beskriver filosofin kring centrerad ridning. Hon beskriver genom bilder och jag tycker det har hjälpt mig jättemycket att hitta den rätta känslan. Problemet är bara att man helst vill läsa dem från hästryggen så man kan göra övningarna samtidigt...:D

Be någon longera dig och rid utan stigbyglar. Mycket bra sitsträning.

jag kan fortfarande inte sitta ned perfekt, särskilt inte på spända hästar. men jag har förbättrats betydligt. traven var min akilleshäl, nu funkar nedsittningen upp till arbetstrav och steglängningar, men galoppen är inte hundra, hamnar lätt på låren :o tillvägagångssätt:

arbete på lina. där kan du ta dig god tid på att hitta känslan. att lyfta knäna helt från sadeln, luta sig tillbaka och låta magen jobba och höfterna rulla var det sätt som gav mig en "aha-upplevelse"
träna MAGMUSKLERNA, även när du inte rider
massor med ÖVERGÅNGAR skritt-trav, skänkelvikningar
rid inte i övertempo till en början, håll dig till det du fortfarande kan sitta ned i. ingen idé att lära sig springa när man inte kan stå.
se till att ha en häst som inte är lättspänd, för inte ens de bästa kan sitta vackert då alla gånger.
våga leka lite. jag jobbar ju på att inte "hamna på låren" under galopparbetet. jag brukar fara ut och galoppera fort i skogen på långa tyglar, och sätta mig ner i sadeln då och då, och bara tänka på att sitta på rumpan och inte tippa överlivet.

ta bort stiglädrena så har du inget val. tänk på att du ska sitta i hästen, inte sadeln. slappna av i hela kroppen och följ med hästens rörelser. du ska typ vara ledad mitt på så att nedre delen av kroppen följer hästens rörelser och övelivet är still. bra om nån kan longera dig så kan du koncentrera dig enbart på att sitta!

själv älskar jag att sitta ner haha. :p rider typ aldrig lätt.. trots att jag har en häst som rör sig väldigt mkt.

vad har du för sadel? hoppsadel och rörlig häst är ju ingen hit... en bra nedsittning kräver en välbalancerad dressyrsadel där du verkligen kan sitta rätt.

själv älskar jag att sitta ner haha. :p rider typ aldrig lätt.. trots att jag har en häst som rör sig väldigt mkt.

för att du tycker det är kul eller för att du kommer åt hästen? :) det var en enorm frihet att kunna sitta ner i traven med stigbyglar på hästen min, vilken variationsmöjlighet!

för att det är så besvärligt att rida lätt :p och hästen går 10 ggr bättre när jag sitter ner.

min sadel (childeric) är inte gjord för att rida lätt i heller då den är så djup och hög i framvalvet, då får jag korta upp stiglädrena och det blir liksom inte riktigt rätt.. så jag rider bara lätt alldeles i början på passet, några rundor, sen värmer jag alltid i galopp för han blir mer lösgjord då. :)

Bara en fundering; vad menar du med "annars hamnar jag lätt på låren"?
Jag jobbar FÖR ATT hamna på låren! :rofl:

VA??

jag har inte skrivit nåt om låren?? :crazy:

hon tryckte väl på fel inlägg att svara på :D det var mitt inlägg hon syftade på.

aja, till saken:

vi kanske tänker på olika saker. istället för att sitta tungt i varje språng, lutar jag mig lätt fram och rumpan lättar lite i svävmomentet i galoppen. hänger du med i min beskrivning? :D

Det är ju fint att du är väl medveten om dina problem ;)

Om du som du skriver har usel grundsits så är det där du ska börja jobba, i skritt, på lång tygel med bara en lätt kontakt med hästens mun. Se till att du har en sadel som tillåter dig att sitta i lodrät sits med en stigläderlängd där du kan hålla hälen lätt sänkt medan benet mjukt följer hästens sida.
Några tips att koncentrera sig på medan du låter hästen bära dig runt:

*Se först och främst till att du kan få din häst självgående, att sitta och driva i smyg gör inte sitsen bättre, en häst med dålig bjudning går dessutom vingligt och utan ryggverksamhet, vilket gör det svårt att sitta korrekt eftersom du hela tiden måste göra små korrigeringar.

*Låtsas att du balanserar två skålar vatten, en liten uppe på huvudet och en stor inne i bäckenet, dessa skålar får aldrig tippas, du kan däremot vrida dem när du vill ändra riktning.

*Känn att alla kropsdelar du har två av (axlar, armbågar, händer, höfter, knän, fötter m.m. är på exakt lika höjd, annars sitter du snett.

* När jag undervisar är jag petnoga med att händera alltid hålls lika högt, lika långt fram och likadant, med tummen högst upp och med fingrarna ordentligt stängda, utan spänning.

Börja med dessa punkterna så kommer du att ha fullt upp ett tag och när detta stämmer så kan du inte längre hävda att du har usel grundsits, för då har du redan bättre än stora flertalet ryttare man ser :)

Och du, glöm inte att andas hela tiden, lycka till!

Frida

Provade detta idag, visserligen i skogen (barbacka eftersom vi inte har någon passande sadel nu:angel:) men oj vad de hjälpte!!:love:

Ska verkligen fortsätta träna detta och förhoppningsvis kunna hitta en passande sadel snart också.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i...
2 3
Svar
51
· Visningar
11 496
Senast: Amelia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård