Rymmande Ponny! Hjälp!

Sv: Rymmande Ponny! Hjälp!

Ja, kolla jordningen.

Ett tips jag fick när vår lilla kille rymde var att sätta jord på mittersta tråden. Viktigt då att jordtråden aldri vidrör strömtrådarna, tror att man kanske kan skada aggregatet då.

Hur som helst, om man har jord på mittentråden så får hon en MYCKET starkare smäll när hon vidrör en strömtråd samtidigt som en jordtråd. DET lär hon inte glömma..
Detta är ganska smart då det inte spelar någon roll hur marken är för tillfället.

Lycka till!

Jag känner en häst som bara går rakt ut ur hagen.. mellan tråderna, med dom har ingen el så det är inte så konstigt..

Men om du låter hästen känna att det är el i tråden då? så gjorde de med en ponny i mitt stall.. och det funka, men han sprängde inte tråden i för sig.. han kröp under..

Ja suck så här är de , vi bor alldels vid riksvägen och har en häst och tre ponnyer i vårt lilla stall.
Nu är de så här att min lilla dam köpt från ridskola har en förmåga att "spränga" tråden. Vet inte vad jag ska göra för att hålla henne inne!
Försökt med starka agregat med mera.
Har slut på ideer nu , så om någon har nått nytt att komma med så snälla hjälp mig :( Vill inte göra mig av med henne , trivs så bra ihop med henne .
Men de sägs ju att haflinger är för smarta för sig själva suck..

ta bort ev täcke om du har det på. gör en mindre hage som
du kopplar elen till (bara den hagen)då blir strömmen starkare... låter elakt men de e ju totalt ofaligt brukar känna sj på tråden. ställ hästen där hon får en starkare stöt. kanske hon tycker det är för obehagligt att hon vill försöka igen. kan fungera annars inte. eller så köper du staket...dyrt.... lycka till vet att det e j-a jobbit att jaga häst... :)

min shettis rymmer med varje dag men det är för jag inte har så mycket gräs i hagen som är i trädgården .men över gatan har hon gräs på 3,5 hektar men där är bara skog så där får dom inte gå nu ju men 1 april får dom så då får hon bo där hela sommaren . som sakt tråkig hage .

har aldrig vart med om dess like , visst har ja haft hästar som gått ut någon gång sådär men nu handlar de om varje dag. de blir jobbigt i längden o har inte hjärta att sälja henne eller ta bort henne heller.
så jag vet varken ut eller in längre..

Jag har hört att många hästar som en gång verkligen lärt sig att det bara är att spränga tråden inte bör gå med el stängsel utan trä/plast/metal stängsel.
Så det är kanske läge att sätta upp brädor med så hon inte KAN spränga staketet?

Vi har en haflinger som bet av tråden, ja det var ström på jag kännde. Tjockare täcke och mer mat fick henne att hålla sig i hagen, eller i alla fall inte rymma mer än 1 gång/vecka.

Men i stället för att älta fram och tillbaka att hästen rymmer så kanske du ska ta åt dig rådena och kolla upp ditt stängsel. Du svarar inte på en endaste fråga ang ditt stängsel mer än vad du har för tråd..resten då ? Har du kollat jord och styrka samt vad du har för styrka i ditt aggregat. Du kan knappast komma någon vart med din rymmare om du inte utför åtgärder. Att sitta och skriva om hur och när hästen rymmer och att du aldrig vart med om det mm, det hjälper ju inte dig.

Jag skulle stänga med staket. Om man vill ha lite billigare alternativ kan man köpa "bakar" på ett sågverk att stänga med. (Det som bilr kvar när man sågat brädor av stocken. Kan man köpa ett lass för 500-lappen. Kanske inte så snyggt men rejält blir det. Komplettera sedan med 1-2 trådar och EL!

Rymmer hon med sällskap? Du kanske kan låna en sällskapsdam av någon...

/M.

Vi har vanligt elrep med tre trådar plus järntrå innan för elrepet.
Vi har ett aggregat med 7 joule tror jag de är.
De var de högsta vi kunde få tag i till häst.
Vi har ganska bra jordat men nu när de fryser blir de inget jordat alls och då kan vi inte ha henne ute.
Vi funderar på trästaket med el trådar , dock som sagt kostar ju de en del men jag tror vi ska göra så , för att då blir de inte lika lätt att spränga staketet.

Hagen i stallet har 3 eltrådar och ett tjockt rep, typ båtsnöre högst upp på trådarna. Funkar jättebra och har aldrig gått sönder :laugh:

Du kan göra en vinterjordning, dvs lägga ut jorden direkt i stängslet. Vad har du jordat med och vad har du för jordkabel ? Sånt är mycket viktigt. Många använder sig av rostiga järnspett, då de flesta vet att rost leder dåligt samt har dom alldeles för undemånlig jordkabel.

Nu kanske detta låter elakt, men har man pröva allt man kan just nu. Så prova ta ståltråd som du virar runt grimman med typ piggar utåt så gormar hon nära stänglet kanske hon får en stöt på nosryggen istället för på kroppen (ev kanske hon har mycket päls som gör att hon inte känner stömmer nog mycket, alt täcke) Får hon en riktig stöt bruka de inte gå igenom igen. Vi har en utbrytar kung i vårat stall också. Han går ut om han får för sig det, spelar ingen roll om han har kompis eller ej. Han går ut då han har täcke på sig.Nu går han utan då stannar han kvar.

Har du stackars stoet ensammen får du skylla dej själv!
Normala vallacker ska inte reagera på brunstiga ston .
Ge henne en vän omedelbart ,, stackars liten tjej aldeles ensammen ,
Fyyy på dej!
Det finns hur många normala valacker som helst som inte går att öht hålla tillsammans med ston. :cool:

Det är inte lätt när hästarna en gång börjat rymma. Jag hade en shettis en gång som KRÖP under den nedersta tråden.
Fick hämta honom ett otaliga gånger hos grannen...

Så det enda jag kan tänka till din lilla dam är både el och trästaket.
Går hon själv i hagen nu så släpp in en häst till. Hon vill nog ha sällskap.

Lycka till! :)

ja men hon kanske rymmer ändå fast ja släpper ihop henne med de andra ponnyerna , då är de helt plötsligt tre hästar på vägen :S

Lär hästen att det är ström i staketet. Vi har haft två shettisar hemma som var helt hopplösa, de tycktes inte känna strömmen och gick rätt igenom trådarna, eller kröp under, även om vi hade mycket låga trådar. Det här kanske låter elakt men vi blötte helt sonika hästarna, öron, ansikte, rygg och släppte ut i hagen. Och det gav effekt, de gick aldrig på igen.

Har du kollat upp strömmen i hagen ordentligt? Ett starkt aggregat är helt värdelöst om inte strömmen går runt fritt. Använd en stängseltestare och gå runt HELA hagen och testa alla trådar. Det räcker med en enda halvbra skarvning av repen för att strömmen inte ska gå runt ordentligt. Hur mycket volt visar stängseltestaren? Se till så det är upp mot 6000volt.
Elrep av typen black and white, fast blåvita, syns väldigt bra, jämfört med helvita. Järntråd syns inte vilket kan bli ödesdigert om hästen försöker springa igenom, stor skaderisk.
Och ha många trådar. Du skriver att tre trådar inte håller hästen kvar i hagen, så varför sätter ni inte upp fler? Hästen måste ha respekt och inte tänka tanken på att gå igenom. Sätt trådar högt och lågt och tätt, kanske fyra, fem, sex stycken till och med.

Du har fått massa tips i tråden, ta åt dig dom och börja göra något åt saken. Det känns som du mer slingrar dig och vill ha något svar som ingen kan erbjuda dig.

De är så att vi har testat massa grejer och våra hagar finns de inga skarvar på.
Vi har vart noga med sådant där av att de ska finnas ström i hela hagarna och vi har testat alla trådar.
De är så att JAG har i princip testat allt & de ja ville höra om någon hade haft samma problem , som kanske hade gjort något jag inte gjort .

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar