B

B1an

Bra eller dåligt?? Sliter på pälsen? Tar bort päls när hästen fäller? Gödselfläckar?? Jaa vad tycker ni om ryktstenar? Jag har fått många olika åsikter. Själv äger jag ingen ryktsten. Men har använt en till att få bort en mycket besvärlig fläck (gick inte bort!! :D)! Men vad tycker ni? Bra eller dåligt?? :confused:

Jag älskar min ryktsten, den e helig för mig!!
Det e verkligen bra att ha när pållen fäller!!

jag tycker inte att den verkar slita på pälsen, snarare slipa den fin :D

men det är inget jag anväder daligen utan bara vid någon besvärlig fläck som irriterar mina egna ögon eller om det är något speciellt (eller att hela hästen inte är vit utan militärskäckig)

Måste ha använt min helt fel... :crazy: Tyckte inte att det blev någon som helst skillnad, bara en massa sand (?) i hårremmen! Min ryktsten ligger numer på någon soptipp och är inte ett dugg saknad! :angel: :D

Använder hellre min "pälsskrapa" till pälsfällning! :love:

Mvh Huntress

Skaffade en ryktsten eftersom de skulle vara "sååå bra" att skrapa bort flugägg från hästarnas ben. Pyttsan!! Den funkade ju inte alls! :mad:

Till pälsfällning så är gummiskrapa helt suveränt!!

funkar jättebra tycker jag...fast man lär ju borsta efter annars blir det fullt med "smågrus" kvar.
Perfekt när hästarna tror dom är lurviga små björnar... :rofl:

Själv tycker jag att vid pälsfällning är en gummiskrapa att föredra, den tar bort mycket mer päls än ryktstenen.

För mig har ryktstenen varit helt överlägsen. Att man får upp grus till ytan på pälsen är ju bara bra och så borstar man bort den.

Självklart ryktsten!

Annar går hästen å ser ut som en ja vet inte vad.... :crazy:

Använder ryktsten mest vid pälsfällning. Pållen gillar den också.
Vid blöt eller lerig päls använder jag en tandad svettskrapa. :bow:

Tycker inte alls att ryktsten är speciellt bra, gummiskrapan är min bästa vän vid fällning.

Ryktsten är super om man håller den "vass". Tycker inte den sliter mer på pälsen än något annat man använder i borstform. Gummiskrapa funkar bra också. Jag tycker de är ungefär lika bra.

Är också en älskare av den tandade svettskrapan, som fungerar helt perfekt! Har försökt mig på ryktsten ett flertal gånger just eftersom många anser den vara SÅÅÅ bra. Men blivit lika besviken varje gång!! Men nu är jag beredd att hålla med, till en viss del iallafall. Till huvud och nacke är den perfekt. I synnerhet eftersom hästen har bläs och det vimlar av vita hår överallt som tills nu har verkat vara omöjliga att bli av med. Men tack vare ryktstenen är hästen nu strålande vit och utan alla lösa hår i bläsen/stjärnan, samt att allt "ludd" intill öron mm är borta. Det gick jättebra och hästen njöt i fulla drag!!

oj! efter att ha läst det får man ju nästan lust att rusa iväg till närmaste ridsportaffär och köpa sig ett lager!!! :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 713
Senast: Palermo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka