Ryggvärk vid mens.

YaHilweh

Trådstartare
Innan graviditeten hade jag aldrig några som helst problem eller smärta vid mens. Men nu efter graviditeten har jag en sinnessjuk ryggvärk dagen innan mens, den är så pass illa att jag inte kan jobba, knappt lyfta mitt barn.

Ska se om jag får tag i mvc/vc på måndag så de kan göra något. Men vad kan göras? Vill mest lägga mig ned och lipa!

Klarar du av värme vid smärta och har du en värmepåse/rispåse? 3 min i mikron och sen lägg på ryggen alternativt ligg på påsen. Annars alvedon, ibland fungerar linement också.

Varmvattenflaska är guld värt! Speciellt om man har vattenkokare, man fyller flaskan med ~70 gradit vatten, skruvar på korken och trycker mot ryggen eller magen.

Vad gäller värktabletter så är Naproxen det bästa mot all sorts mensvärk enligt min egna empiriska studie ;) Jag har ibland så ont att jag kräks, men det går bra om jag tar värktabletter innan det börjar göra så ont :)

Om jag inte tar värktabletter i tid (naproxen och Alvedon) så får jag smärta som strålar ut i benen. Så vid minsta känning tar jag tabletter. Det är lättare förebygga än häva för mig.

Innan graviditeten hade jag aldrig några som helst problem eller smärta vid mens. Men nu efter graviditeten har jag en sinnessjuk ryggvärk dagen innan mens, den är så pass illa att jag inte kan jobba, knappt lyfta mitt barn.

Ska se om jag får tag i mvc/vc på måndag så de kan göra något. Men vad kan göras? Vill mest lägga mig ned och lipa!

Så hade jag innan graviditeten, jätteont i ländryggen första mensdagarna. Det var även så mina värkar började (tips: TENS!). Naproxen är också bra, vet dock inte om du ammar och hur/om den är kompatibel med amning.

Värme och rörelse hjälpte för mig, jag hade en serie yogapositioner och andra övningar som jag hade satt ihop (dynamisk rörlighet) som hjälpte jättebra i ett tidigt skede. Yogapositionen Kobran och katt+ko var till exempel jättebra för min ländrygg.

Så hade jag innan graviditeten, jätteont i ländryggen första mensdagarna. Det var även så mina värkar började (tips: TENS!). Naproxen är också bra, vet dock inte om du ammar och hur/om den är kompatibel med amning.

Värme och rörelse hjälpte för mig, jag hade en serie yogapositioner och andra övningar som jag hade satt ihop (dynamisk rörlighet) som hjälpte jättebra i ett tidigt skede. Yogapositionen Kobran och katt+ko var till exempel jättebra för min ländrygg.

Jag har aldrig sett mig som en yogautövare, men det är kanske värt att testa Jag tackar för tipsen!
TENS, är det den maskinen man kunde få utskriven hos sjukgymnasten under graviditeten? Ska se om sambofaster har en som man kan låna :)

Ammar inte, så alla tips är välkomna!

Jag har alltid dagen innan mens, så sinnessjukt ont så det finns inte. :eek:

Jag har aldrig sett mig som en yogautövare, men det är kanske värt att testa Jag tackar för tipsen!
TENS, är det den maskinen man kunde få utskriven hos sjukgymnasten under graviditeten? Ska se om sambofaster har en som man kan låna :)

Ammar inte, så alla tips är välkomna!

Jag har alltid dagen innan mens, så sinnessjukt ont så det finns inte. :eek:

Inte jag heller :angel:
Så jag plockar russin och sätter ihop egna övningar.

Jag brukar köra tigerbalsam på mensyggsmärta. Tycker inte att värktabletter hjälper så värst men tigerbalsam lindrar en smula.

Klarar du av värme vid smärta och har du en värmepåse/rispåse? 3 min i mikron och sen lägg på ryggen alternativt ligg på påsen. Annars alvedon, ibland fungerar linement också.

Värme lindrar lite, alvedon hjälper inte alls. Missbrukar verkligen vetekudden dessa dagar.

Vad gäller värktabletter så är Naproxen det bästa mot all sorts mensvärk enligt min egna empiriska studie ;) Jag har ibland så ont att jag kräks, men det går bra om jag tar värktabletter innan det börjar göra så ont :)

Haha. Ja det där med innan är så jobbigt. "äh, så ont gör det inte än, det behövs säkert inte"..5 min senare = försent.

Hade heller aldrig ont innan graviditet. Knaprar numera ipren första dagen för att öht fungera normalt. Värme och tryckmassage hjälper mig när det är som värst. Jag fick dessutom sju dagars mens istället för fem som innan :cautious: Vill inte ens tänka på hur det blir efter nr två O_o kan ju hoppas på att det stannar så eller går tillbaka :D
Om du ammar ska väl inte ipren användas dock.

Hade heller aldrig ont innan graviditet. Knaprar numera ipren första dagen för att öht fungera normalt. Värme och tryckmassage hjälper mig när det är som värst. Jag fick dessutom sju dagars mens istället för fem som innan :cautious: Vill inte ens tänka på hur det blir efter nr två O_o kan ju hoppas på att det stannar så eller går tillbaka :D
Om du ammar ska väl inte ipren användas dock.

Samma här gått från 4 dagar till 7 dagar och jag hatar det :eek:
Men kan heller inte gå tillbaka till pillren för jag blev efter grav. rabiat av dom, som en hemsk hormonstinn kärring :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 950
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 139
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar