ryggont av regn?

LillaMy84

Trådstartare
ja nu vete sjutton om tråden hamnat rätt... men vi provar ;)

jo tänkte bara höra med er gott folk vad ni har för erfarenheter av att hästar får ont i ryggmuskulaturen om det regnat och de gått otäckade?
är detta något superovanligt, eller är det något "fel" på hästen om så är fallet?
Kan man göra något åt det? typ härda dom eller nåt?
jag menar, jag får ju också ont i musklerna om de blivit kalla, men varför är det bara vissa hästar som får det och de flesta inte? är det pälskvaliten det handlar om eller något helt annat?
ska man massera om nu pållen redan blivit "regnöm", eller något annat tips på hur man bäst lindrar det onda? ridning, låta bli, ta det lugnare eller köra på som vanligt?

jaja blev visst lite långt.. men hoppas ni orkar läsa och svara ändå ;)

Sv: ryggont av regn?

Min pålla får ont i ryggen om hon står ute i regn (är även känslig för kyla), det är inte helt ovanligt att det är så. Hon står och spänner hela kroppen och vet inte vart hon ska ta vägen, sen har hon ont. Lite sommarregn är ingen fara, men om det regnar mycket och ihållande.

Det är ju rätt lätt att undvika, jag lägger på ett tunt regntäcke ;) Även om det är mitt i sommaren. Lite skurar tål hon som sagt, men regnar det ihållande så åker täcket på.

De gånger hon ändå blivit ryggöm brukar jag massera ryggen med Arnika, och inte rida på henne tills hon är ok igen (tar ett par dagar). Promenerar eller tömkör lite lätt istället.

Men som sagt - täcke på så slipper man det problemet ;)
Sen finns det ju dom som tycker fy för täcken, men jag tycker att det är snällare att slänga på ett, än att hon ska gå och ha ont :smirk: .

Jag har haft tre hästar som får ont i ryggen om de blir kalla, det behöver inte ens vara regn. Noga att ha täcke vid minsta kalla eller blöta väder, samt skritta fram för hand har funkat för oss.

Finns väl inte nån anledning att låta dem gå utan regntäcke när det regnar? Just blöta och fukt är ju mkt värre för hästar än torr kyla.

Min unghäst gick bara helt utan täcke första vintern, och då gick hon på lösdrift så de gick in när det regnade. Nu får hon ett täcke på sig de dagar det regnar eller snöar.

Valacken blir hiskeligt öm i rygg´musklerna av regn, han fryser så LÄTT när ha blir blöt så han står och spänner sig/skakar och drär är anledningen. Han är otroligt känslig för väta och går täckad även sommartid om det är ihållande regn, för att inte frysa. Varför han är så känslig för väta är en gåta (tål värme, vind och torr kyla bra), att ryggen pajar är mer förklarligt då han har en 'trasselrygg'

Ingen av mina andra genom åren har det dock bekommits av att bli genomvåta (om det inte blåst samtidigt) och de har/får heller inte sådär inte ont i ryggen.

Här är det bara att ställa in ridningen, täcka ryggen varm och låta honom vila ett par dagar om man råkat hamna i frysfällan.

*lånar min egen knapp och svarar alla*

självklart täckar jag min också vid behov... ffa hade jag förra sommaren i minnet när jag skrev detta... vågade knappt ha mitt lilla monster utan täcke och det kändes ju sisådär lagom kul :crazy: regnet kom ju helt oväntat och råkade man då vara på jobbet, ja då vart d kört ju :crazy:
fattar bara inte varför han är så hyperkänslig för regn för han är definitivt ingen fryslort annars :confused: :)
men är det bra för dom att röra på sig i lagom mängd då? så musklerna mjukas och värms upp lite grann?

Magdalena: menar du skritta fram för hand och sen rida som vanligt? eller har jag missuppfattat där?

Min häst är verkligen jättekänslig för kallt regn. Har han stått ute i ihållande regn, även sommartid, så blir han öm och spänd. Och det är ju så att många tycker man är löjlig som täckar honom då, men är det inte onödigt att hästen drar på sig en massa muskelspänningar helt i onödan? Min gubbe får i alla fall gå täckad vid regn och rusk... och tycker nog att det är skönt att få vara varm och torr även en regning dag.

Det bästa tror jag är att hästen får hållas igång med lite lagom motion. Promenader, kanske ute och jogga dem lite eller jobba för hand någon eller några dagar.

Om du masserar med Arnika glöm inte att kolla så att hästen inte är allergisk mot det!!!!

Det var min häst...åh gud så ont hon hade...på hela rumpan sedan... led med henne. Bara jag snuddade med handen på pälsen på baken så satte hon sig ned på haserna och skakade utav smärtan :( .

oj vad läskigt! :eek:
hur kom du fram till att det var just arnikan? blev det något exemliknande också?
hur lång tid tog det för reaktionen att synas? och till sist.. hur testar man bäst så inte hästen är allergisk? vilken kroppsdel?

Jag skulle ha på min häst ett miljövänligt fästingmedel och la en sträng från manken och till svansfästet. Jag var glad att jag inte tog mer än vad jag gjorde eftersom det nästa dag var helt svullet precis där jag hällt medlet! Det såg skitkonstigt ut. Så om man först testar på ett litet område så märker man om hästen reagerar utan att den måste få så stora besvär av det.... Man kan ju ta det på insidan av baklåret till exempel, så man kan se utan en massa päls i vägen.

Min häst är fem år, 4½ när nedanstående inträffade:

Min medryttare red min häst utan ländtäcke en höstkylig dag och då tappade han förmågan att galoppera. Vi trodde att det berodde på ungdomlig obalans etc, för medryttaren är MYCKET duktig på att rida unghästar.

Dagen efter, i precis samma väderlek och gradtal, red jag, men hade ländtäcke och vips var hästen jättefin i galoppen.

Min slutsats (sant eller inte) är att hästen tyckte det var kallt utan ländtäcke och därför gick och spände sig vilket fick till följd att galoppförmågan försvann. Direkt ryggont tror jag dock inte att han hade.

det är ingen som vet vad detta fenomen kan bero på?`
har hittills i mitt hästrelaterade liv på pja 15år inte stött på mer än kanske 2-3 hästar förutom min egna som blir ryggöm av regn... tycker det verkar så himla lite..... okej om det nu hade vart exempelvis fullblod (bli inte arga nu fullbodsägare, men har bara uppfattningen att fullblod=tunnare hud=känsligare) eller liknande som har lite lättare för att frysa, men min som sägs vara halvblodskorsning, av de duktiga sägs han vara connermara eller barockhäst av något slag... hur sjutton kan han vara så känslig tycker man.. han fryser ju inte om det regnar på honom, speciellt då jag tänker på förra sommaren (utlovat 25 gradigt blir pissregn..) han ser hur nöjd och glad ut som helst i beteshagen, men när man känner längs med ryggen så har han ont :confused:
inte kul som sagt att ha honom täckad "för säkerhets skull" liksom.... hade varit väldigt skönt och få rett ut varför det blivit så och varför just han blir så öm... (och för er som undrar, det blev ju de dagar när man jobbade och det var typ 30grader och han fick ha täcke för att "väderguruna" lovat regn :crazy: )

LillaMy84 skrev:
oj vad läskigt! :eek:
hur kom du fram till att det var just arnikan? blev det något exemliknande också?
hur lång tid tog det för reaktionen att synas? och till sist.. hur testar man bäst så inte hästen är allergisk? vilken kroppsdel?

Eftersom det var första gången vi hade arnika-gel på henne och vi hade det på övre delen utav baken... Dagen efter när jag tog av henne täcket var hon precis blöt på just exakt samma område. Men helt torr på resten utav kroppen. det hade inte regnat så jag skulle bara känna med handen på det om det var kladdigt eller något. Så fort jag snuddade så satte hon sig ned och skakade..det var abar ned till spolspiltan och spola som gällde!! Gud vad det sved på henne. Den vätskan som var på baken var hårsäcksvätska. Hon tappade lite päls just där också. Inget eksem-liknande.

Hur lång tid det tog..svårt att säga. Hon bahandlades runt 19-20 på kvällen och runt 16.00 dagen efter tog jag av täcket... så det är riktigt svårt att avgöra. Men ho reagerade ju ite alls på det då vi använde det... Jag tror också att insidan av låret är ganska bra. En del säger vid sadelgjordsstaden men det kan ju resultera i att man inte kan rida på ett tag eftersom de kan få ont just där sadelgjorden ska sitta..:!

:banana: :bump: :banana: /kristin!

å fy tycker verkligen det är sjukt läskigt! men hoppas hon inte fick några men pållen... det tror jag ju då inte men ändå... ändå tur att det gick att urskilja att det var just arnikan och ingenting annat, för ofta tycker jag såna reaktioner kommer så sent så de kan förknippas i princip vad som helst tyvärr...
men din fick också ont i ryggen av regnet? hur behandlar du det numer när du vet om allergin mot arnika?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 946
Senast: lizzie
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 530
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka