Donnatello

Trådstartare
Hur gör ni när ni ryggar? Jag är ganska övertygad om att min 7-åring kan rygga men med mig på ryggen verkar det vara en omöjlighet, därför hade det vart bra att veta hur ni andra gör och om jag har missat ngt. Jag vill alltså inte veta hur man gör för att lära in ryggning för funkar det inte får jag ju lära oss båda på nytt och den biten känns det som att jag har koll på men det kanske finns ngt knep som jag inte provat.

Jag insåg nu att det kanske inte ska ligga på dressyrgnägg utan dressyr men B_A_L kanske har lust att flytta den ;)

Sv: Ryggning!

Jag är verkligen ingen expert, min häst kan inte rygga ordentligt :p

Men har fått lära mig att det kan vara bra att ha någon på marken som hjälper till och petar med ett spö på kronranden, just för att få hästen att lyfta på benet. Så får man ta ett steg i taget långsamt bakåt.

Om du kan rygga honom från backen kanske du kan lära in ett ord som hjälper dig när du sitter på sen?

Jag kramar i tygeln samt att jag driver med sätet. Lite på höger sida, sen vänster. Alltså man trycker till på den sida vars ben ska flytta bak. Jättesvårt att förklara men detta funkar för oss :)

Jag brukar börja med att lära från marken, sedan har jag en medhjälpare på marken de första gångerna jag gör det uppsuttet.

Den uppsuttna hjälpgivningen är skitenkel. Sitta still - lätt i handen - lägga bak och om skänkeln. När jag vill att hästen ska sluta rygga tar jag bort skänkeln. Fungerar super.

Om hästen inte bjuder i ryggningen brukar jag träna det ur framdelsvändning alternativt så gör jag skänkelvikning - halt - direkt ryggning.

Ja asså det är ju en bra grej om han nu inte kan det men eftersom han tävlat LA ganska flitigt med föregående ryttare tror jag att han kan men inte med mig på :p så tänkte att jag kanske har missat ngt ;)

Ja jag får väl helt enkelt plocka med mig ngn och så får vi lära oss igen ihop om jag inte kommer på ngt annat vis. Jag vill liksom att han ska börja rygga när jag håller om skänkeln och samtidigt kramar tygeln men han blir inte riktigt så eftergiven i munnen i det läget. Han står på tygeln i halten men sen försvinner det vips ;)

Jag tycker fördelen med att lära hästen rygga för enbart skänkel är att risken för förvirring minskar. Det händer i alla fall att jag tar hästen i munnen i en halt utan att vilja att den ska gå bakåt, det dilemmat försvinner när handen kopplas bort i ryggningen:idea:.

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: ptr
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar