"rygghäst" Vad är det för dig?

bigganl

Trådstartare
När man pratar om täckesanvändning kommer det ofta upp att "jag har en rygghäst och därför måste den vara täckt"
Vad menar DU med uttrycket "rygghäst"? Vad innebär det egentligen?
Uttrycket har blivit allt vanligare och det verkar som om det används hipp som happ.
Har det blivit väldigt vanligt med hästar som har kroniska eller fysiska problem med sina ryggar? Det är ju i så fall väldigt illavarslande. Vad beror det på i så fall?
Jag är väldigt skeptisk till detta fenomen. Jag menar inte att det inte existerar hästar med ryggproblem av olika slag. Det är klart att det finns, men det brukar vara av övergående art och när man kommit tillrätta med orsaken är ryggproblemen borta.
Vad tror/tycker ni andra om detta?

Sv: "rygghäst" Vad är det för dig?

Om det är en häst som rids så tänker jag på en häst som är utredd och bedömd som frisk vad gäller leder osv MEN som är lite känslig för regn och blåst och gärna står och spänner sig i sånt väder. Och efter en sån dag i hagen ömmar i ryggen när man känner. Alltså en häst som behöver täckas lite mer och lite tidigare än andra hästar.

För mig är en 'rygghäst' en häst som pga dokumenterade ryggproblem är extra känslig i sin rygg. Min arabvalack var 'rygghäst' för mig. Han hade tätt mellan törnutskotten generellt, intilliggande/överridande tornutskott (KS) på två ställen i sadelstaden. Han var väldigt känslig för att bli kall om ryggen, blev han det hade han rejält ont i 3 -5 dagar efteråt. Han hade dock känningar från ryggen med, ia ndra lägen, och DET för mig är också viktigt för att kalla det för rygghäst, om de äbara' blir lite ömma av att bli kall är de inte ryggömhet i min värld. Däremot ser jag ingen anledning att de ska behöva bli ömma heller. Men skillnaden är att om vädret är tveksamt, så med en icke rygghäst, även om den är känslig, så när jag måste chansa så väljer jag hellre det som riskerar att bli 'för kallt', än att riskera att 'koka häst'. Med en rygghäst så väljer jag det varmare alt i det läget, då det mellan pest eller kolera är värre om det blir för kallt än att 'koka häst'.

Min fblherre kan bli lite öm i ryggen om han blir kall, går över i princip såfort han fått varmt täcke på sig, max har det hållit i ett dygn. Han är ingen rygghäst, däremot brukar jag tycka att han 'är lite känslig för att bli kall över ryggen'. Jag vet inte hur han skulle se ut på rtg, mest troligt skulle han inte vara ua på en ryggrtg, men han har så få, och dessutom odokumenterade problem, så jag anser inte honom vara en rygghäst.

Jag tänker ungefär som Alexandra_W. Dokumenterade, utredda, kroniska ryggbesvär hos hästar som behöver lite extra "pyssel" för att fungera bra.

Exempelvis kissing spines men även hästar med återkommande korsförlamningar och liknade.

Jag har personligen inte ägt någon rygghäst men min nuvarande häst hade en ordentliga muskelproblem runt ena höftknölen för några år sedan pga en vurpa i hagen. Då blev hon klart sämre om hon blev nerkyld t ex i regn och fick täckas lite extra. Idag är hon dock helt återställd.

Senast ändrad:

Den förklaringen har jag hört på många håll. Jag har bara aldrig träffat på en sån häst så det kan ju inte vara så vanligt som man hör talas om. (inte på drygt 30 år)
Jag hade en unghäst som var sån en tid, men med lite annorlunda träning så han vågade slappna av försvann det. Jag fick täcka honom ordentligt en vinter, men sedan var problemet ur världen.
Om en häst ständigt har det problemet tycker jag det är något som borde utredas så man kan komma tillrätta med orsaken.
För mig är en rygghäst en häst som har kroniska problem eller har haft någon skada som påverkar dess fysik.

Jag tänker ungefär som Alexandra_W. Dokumenterade, utredda, kroniska ryggbesvär hos hästar som behöver lite extra "pyssel" för att fungera bra.

Håller med helt och hållet.

Nu blir jag väl halshuggen, :D men jag tror många gånger det är lätt att gömma sig bakom orden "jag har en rygghäst" bara för att få köpa en massa snygga täcken. Alternativt att man tror att hästen fryser så fort ryttaren själv tycker att det är kallt.

Senast ändrad:

Precis som de tidigare inläggen säger.

Att det blir vanligare kanske beror på att allt fler fall av just KS upptäcks. Eftersom hästen aldrig kan bli helt fri från det så får man diverse förhållningsregler från vet. för att det inte ska bli sämre som tex. att rida i låg rund form, inga längre viloperioder så som bete mm. och att se till så att hästen aldrig blir kall på ryggen.

Har man en häst som har så lindrig KS att den fungerar i träning utan att ha ont så kan jag lova att man inte riskerar att det blir värre så man får ta bort sin vän:cry:.

Vi har en häst som utreddes för snart 2 år sedan där man upptäckte att hon hade tätliggande tornutskott. Hon blev mer eller mindre smärtfri efter antiinflmmatoriskt, behandling av ET, mer tanke bakom ridningen och att hållas varm i största möjliga mån.

Nu mår hon bättre än hon gjort så länge vi har haft henne(2.5 år och säkert långt innan dess) och får stå ut med täcken mest hela tiden fortfarande för hon kommer alltid att vara en "rygghäst" :p

Håller med helt och hållet.

Nu blir jag väl halshuggen, :D men jag tror många gånger det är lätt att gömma sig bakom orden "jag har en rygghäst" bara för att få köpa en massa snygga täcken. Alternativt att man tror att hästen fryser så fort ryttaren själv tycker att det är kallt.

Absolut att det är ett lätt svepskäl. Samtidigt så är det ju rätt vanligt, och ska man ha i åtanke, rätt normalt att en häst som blir ordentligt kall, dvs använder muskelskakningar för att få upp värmen, och eller står och spänner sig pga att den fryser (kurar) får känningar muskulärt i ryggen. Träningsvärk helt enkelt.

Detta är antagligen det som dessa ägare stött på. Och som jag skrev i mitt svar, jag anser inte de hästarna ska behöva frysa heller. De ska inte övertäckas heller, men absolut att jag ser vitsen med att lägga på dem ett täcke. Även fast hagkompisen/grannens häst/etc fortfarande kan gå ute. Dock är det ALDRIG en ursäkt för ÖVERtäckning. (Och där är just var jag gör skillnad på en rygghäst och en som kan få 'känningar' om den blir kal. Den där kalla morgonen men där luften är klar och det är svårt bedöma var termometern stannar när solen kommer upp - där får rygghästen ett så tjockt täcke att det räcker till för de kyliga morgontimmarna. Risken finns att det blir övertäckat mitt på dagen, men hellre det. Medan för en med 'känningar' så täckar jag för förväntad temp mitt på dagen, dvs risken är att hästen blir undertäckad istället dels under morgontimmarna, eller ev hela dagen om vädret inte blir som man trodde. Men i det fallet är det ett mindre dåligt alt än att den blir för varm)

Så kruxet är eg att folk när de täckar är rätt dåliga på att ta med i åtanke hur vädret är mitt på dagen. Det är 'kallt' på morgonen vid utsläpp och 'kallt vid intag. Men däremellan? Om man inte kan byta täcke är det ju DET vädret man ska täcka för, och det är där det brister.

Är väl lite samma fenomen som alla 'superfrusna' hästar som haglar på buke dock, väldigt skilda referensramar för vad en rygghäst alt superfrusen eg är. (Enda abnormt frusna jag haft var btw rygghästen).

Min nämnda fblvalack som blir öm i ryggen om han blir kall, dock ÄVEN om han inte kurar/huttrar, utan tycks räcka att ryggen blir 'för kall'. Han är INTE frusen nånstans, tvärtom, han har lätt att svettas och är lätt att övertäcka. Men folk sätter ofta likhetstecken med lite känslig i ryggen och frusen. Det behöver inte hänga ihop så.

Jag håller med dig. Jag tycker inte heller en häst ska frysa/stå och skaka för att hålla värmen.
Det jag reagerar på är att ofta säger ägare att hästen fryser, blir stel osv utan täcke och när det gäller hästar som jag ser dagligen så ser jag motsatsen. Vi har helt olika bedömning av samma hästar. Då undrar jag vart påståendet att den fryser egentligen kommer ifrån.
Hästar som har dokumenterade fysiska problem eller gamla skador måste man göra vad man kan med för att de ska fungera. Det är friska hästar jag undrar över. De ska ofta ha täcke till varje pris och förklaringen är väldigt ofta att det är en rygghäst.

Jag säger samma som Lamagga, jag.

Så jag antar att jag är en sån där ryttare som borde hålla mig till Barbiehästar i stället. :devil:

Jag har en sk "rygghäst" (använder aldrig just uttrycket rygghäst egentligen) detta pga att han haft spänningar i bäcken. Brukar se till att han inte blir kall och blöt = han spänner sig

jag har ett fullblod som är en rygghäst.
lite tätt på 2 ställen i ryggen, mycke känslig för regn.
är sprutad i ryggen ett antal gånger, spänner sig jätte lätt och då behöves det ET fört få loss det.
visse verkar tycka att jag täckar honom för skoj skull. det gör jag inte.
skulle vilja att han kunde få gå utan slippa tvätta, laga och köpa massor av dyra täcken.
men tyvär är det så här och jag är såååååå trött att behöva bli dömd av människor för att jag inte har något val.

Om det är en häst som rids så tänker jag på en häst som är utredd och bedömd som frisk vad gäller leder osv MEN som är lite känslig för regn och blåst och gärna står och spänner sig i sånt väder. Och efter en sån dag i hagen ömmar i ryggen när man känner. Alltså en häst som behöver täckas lite mer och lite tidigare än andra hästar.

Om hästen reagerar så borde det finnas en orsak. Min unghäst var sån ett tag, men med annorlunda träning släppte han spänningar och då försvann även det problemet.

Det är vad jag också kallar för rygghäst. Det finns fysiska orsaker när det gäller din häst.

Om hästen reagerar så borde det finnas en orsak. Min unghäst var sån ett tag, men med annorlunda träning släppte han spänningar och då försvann även det problemet.

Min äldsta häst är inte en "rygghäst" men en av dessa som reagerar med spänningar och ömhet om han blir kall om ryggen. Han är extremt känslig, jag har flera höstar testat att inte täcka på honom för att jag trott att det är jag som är sjåpig... tyvärr har det inte varit så. När det gäller den här killen tror jag att det har att göra med att han en gång för ett antal år sedan blev ordentligt nerkyld och att det alltså mer sitter i huvudet på honom.

Han fryser alltså inte egentligen, men minsta lilla kyla i luften gör att han spänner sig och blir då öm i muskulaturen - då tycker jag det är bättre att lägga på ett täcke så mår alla bra och är nöjda! :)

Hmm, kändes som det blev lite rörigt men jag hoppas det går att förstå ändå :)

Det är väl ungefär så som jag ser på det hela också. Fast mer åt "Rygghäst-light" om ni förstår vad jag menar? Min häst har lite tätt mellan kotorna och spänner sig lätt när han blir kall(t.ex i hagen) Jag satsar helt enkelt på att hålla koll på hur varm han är och hur han reagerar.
Sen ser jag gärna att han går naken och bara får vara häst, men det är inte alltid det ultimata.

använder inte det uttrycket. men tänker att det är en häst som det är/har varit något fel på.

själv har jag isf en kors- och höfthäst.... orsakad av neurologisk ehv-1. men han har alltid varit en frusen individ så täcker inte mer pga det, använder dock back on track och har alltid ländtäcke när temperaturen går under 5 plus.

jag tycker inte alls det är ofta man hör att folk skyller sin täckesanvänding på att dom har en rygghäst när så inte är fallet!! däremot finns det förvånansvärt många hästar som faktisk har ont i ryggen. och inte alltid pga fel i skelettet utan pga illasittande sadlar och dålig ridning. då börjar man i fel ända anser jag...

Hade en häst för ett tag sedan med en uppriven facettled i ryggen efter truma hästen fungera normalt och hade inga problem med sin rygg men man fick vara extra nogrann att hålla honom varm om ryggen och se till så han inte tappade för mycket muskler. Denna häst kan jag tycka man kan kalla rygghäst eftersom han hade en kronisk skada i ryggen.

De hästar jag har just nu kan jag absolut inte kalla rygghästar. det ända som varit är att en av de haft låsningar i ryggen men det är åtgärdat..

Senast ändrad:

Men varför är det så vanligt med hästar som har ont i ryggen nu jämfört med för 20 år sen? Det är något man borde forska i tycker jag. Dessa problemen fanns ju knappt då.
Jag håller med om att man börjar i helt fel ända om man tror att täcke hjälper. Det tar bort symptomen som har sin orsak i något helt annat.

Aveln tror jag är delskydlig. Kolla typen på häst nu - högställd, ganska kortryggad och mer kvadratiska. Och så kollar du på 80-talet och innan, betydligt mer lågställda men ffa längre hästar.

Förr gick hästarna in i en rektangel, nu är det en kvadrat mer.

Det har uppmärksammats i omgångar flera år nu, att vi med vår nuvarande sporthästavel får ökade problem helt enkelt pga anatomin. Man får fördelar med, med hästar byggda mer i uppförsbacke etc, men..

Och kollar du på raser som är hyfsat kortryggade, t ex fullblodsraserna, är det vanligare med tätt mellan tornutskotten, kissing spines etc där.

Sen kan nog för forcerad träning spela in. Den tidigare träningen jmf med förr är inte anledningen, men det går för FORT fram helt enkelt, och delvis beroende på vad som sitter på ryggen, men också att vi har hästar som är 'färdiga i kroppen' tidigare, som är ambitiösa och har lätt för sig. Sådana hästar måste man ibland bromsa och inte bara 'ta emot vad som ges' om man inte ska få problem på lång sikt.

Vi har bättre hästar idag, men det innebär en större risk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat