Ryckningar i sömnen

Freyja_bus

Trådstartare
My rycker en del i sömnen. Ibland är det bara någon enstaka ryckning, men ibland kommer det flera på raken och även med lite ljud till (låter lite som en gris). Hur mycket ryckningar är normalt? Det är oftast precis efter att hon somnat som de kommer.

Hon har även en del ljud för sig i sömnen. Ibland gnyr hon och ser ledsen ut, men vaknar inte, och ibland kan hon skrika till en gång utan att vakna. Drömmer så här små barn? Utöver dessa ljud är det en del småknorrande, men det låter bara fridfullt.

//Julia

Sv: Ryckningar i sömnen

Så lät Tyra också när hon var nyfödd. De är ganska vanligt enligt min barnmorska så du kan vara lugn :)

Rasmus lät massor, speciellt när jag ammade och när han sov lät de som han inte fick luft! Vi frågade självklart BVC och de sa att det beror på att brosket i svalget fortfarande är lite mjukt och då blir det sånna ljud. Minns inte när det försvann.

De där ryckningarna höll mina pojkar med också, första tiden, men det försvann.

Åhh, de där minibebisdrömmarna är sååå gulliga. När de grymtar, muttrar, snörper på munnen och blåser små bubblor :love: De bearbetar också dagens intryck i sömnen, precis som äldre barn.

En barnmorska på förlossningen berättade för mig att ryckningarna är tillför att barnet ska förstå att det är utanför magen och att de ska komma ihåg att andas, ett lite ahaa-moment lixom,"just det jag är inte i magen längre utan jag måste andas själv". Därför ska man inte vira in barn i filtar och skapa en "falsk" livmoder just för att de ska komma ihåg att andas, självklart ska de ha filt på men löst. Jag tyckte det lät ganska vettigt.

Tuva drömde massor!

När de sen blir äldre så övergår ryckningarna i jympaövningar..... i alla fall hos oss. Man vet aldrig åt vilket håll hon ligger när man ska hämta henne på morgonen. Fötterna åt huvudänden, rakt över sängen eller som ett litet knyte på knä. Fast oftast sittande med händerna sträckta mot en såklart:love::love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 600
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar