Rycka eller klippa?

L

Lawendel

(Flytta den om den ligger på fel plats) Ja, nu är det såhär att jag äntligen ska fixa till manen på min ponny, som nu börjar bli ganska lång, och han är en av dom som inte passar så bra i lång man :smirk:. Men jag är lite okunnig i det här med frisering av man, så jag tänkte fråga lite här :D. Vad är bäst, att rycka eller klippa manen? Vad är det för fördel med att rycka resp. klippa? Vilket blir snyggast? Jättejättejättetacksam för svar :bow: :banana: :bow: :banana: :bow: !!

Sv: Rycka eller klippa?

Någon :(? Det är ju flera som kollat på denna tråd ju... :bump:

Jag brukar klippa manen, mest för att min häst tycker det är obeagligt när man rycker.
Om man vill slippa en rak (ful) kant, så tar man och vänder på saxen och klipper lixom uppåt i topparna på manen, då ser den mer ryckt ut.

Jag rycker manen först för att tunna ur, sedan klipper jag.

/ Lisa

Vi använde en trimkniv när min hästs man behövde friseras. Det kändes som om det var smidigast om man inte ville klippa (för att slippa en rakt avkapad man) och mindre smärtsamt än vanlig ryckning. Hade vi inte haft trimkniven så hade jag nog klipp. Tycker inte att det verkar så mysigt att bli ryckt i håret... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 905
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Queen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka