Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gullranka från ikea som stod still i växten typ 1år(!!) Trodde jag köpt en i plast men sen gav jag den till pojkvännen o sa ”denna kan du inte ta död på” o nu växer den massor 😁
D4807EC3-27A4-40ED-894E-38CF40AC920F.jpeg
 
Det är nog bara för man ska veta vilken mamman är :) Sen kan man ta fram egna sorter och ge namn men de är lite av en vetenskap :D
Åh sjutton. Som sagt jag kan inget om sånt här. Då har jag lärt mej nått nytt :) äntligen hittat nått mer än orkidéer som jag inte har ihjäl. Hade inte räknat med att jag skulle fastna för dom
 
Jag har haft perioder där jag nördat ner mig massor och haft lampor på vintern :D skitkul o man vill bara ha fler! Tills man får trips eller nåt....
Visa bifogad fil 88597
Jag tänkte att jag prövar en. Sen tog jag massor med sticklingar och sen tyckte det blev lite tråkigt med samma och vips så beställde jag hem fröer och skulle odla :D jag som tar död på precis allt. Vet faktiskt inte vilket som är roligast, läckra färger eller att jag lyckas få dom så fina
 
Fin kruka! Var har du köpt den?

Fin växt också, även om jag gett upp den typ av lättdödade växter ;)

Tack! Den är några år från Blomstertorget har jag för mig. Är glad att jag har två 🙂
Gillar den färgen
Vi får se hur länge växten lever 😅 har tröttnat några gånger med men den vill visst knappt ha vatten o inte stå i solen
 
Planterade om sansiveran - ser fram mot hur den utvecklar sig - hoppas den återhämtar sig och sen börjar växa igen :D
 

Bifogade filer

  • 20220407_213200.jpg
    20220407_213200.jpg
    163,8 KB · Visningar: 22
Mer eller mindre snöstorm ute idag, så istället för att fixa på balkongen fick de rosa-stammade (alla två :D) bada:

20220406_145017.jpg


En Aglaonema som jag har för mig är köpt som 'Siam Aurora', mörkt ceriseröda bladkanter, och en Alocasia 'Pink dragon'.
 
Jag kapade ju blomstängeln på min storblommiga rosa Phal. för jag tyckte den skulle fokusera på rötter och blad istället. Hittade denna igår då:

1649428365055.png


Det kommer en ny blomstängel på den... :meh: Jaja, den får väl blomma då! Den anser helt uppenbart att den klarar det, så jag får väl låta den köra sitt race.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag planterat om orkidéen också. Tvättade jord och kruka noga, för att sedan få slut på tålamod och tryckte ner den i krukan något hårdhänt... trots att tidigare kruka var betydligt mindre så ville rötterna inte samarbeta...

Nåväl, hoppas det är en solig sort, tidigare kruka hade mossa växandes inne i sig och den blommar ändcok, så hoppas han återhämtar sig.
Tyckte den blev snygg i en gammal kaffekruka som jag också hittat från grannarna stående ute på gatan
 

Bifogade filer

  • 20220409_152742.jpg
    20220409_152742.jpg
    77,9 KB · Visningar: 41
Har du någon bild? Jag har aldrig hört talas om att de kan börja växa på stam, mina vissnar ner till en liten tuva när de får ta en viloperiod och sen börjar de om med nya stjälkar. 🤔 (Har aldrig fått amazonican att blomma, men Black Velvet gör det då och då. Och sätter bulber. 😍)

Mina alocasior (kan bara ha de mindre arterna, men de är åtminstone fem nu!) är lättskötta om jag planterat om dem till riktigt luftig jord. Att stå blöt dödar dem, och jag är väl dålig på att avväga vatten så om jag försöker få dem att torka "lagom" i vanlig, kompakt jord så blir det inte bra. De står i västfönster med extra belysning på vintern, och jag försöker hålla luftfuktigheten uppe där eftersom de delar plats med en del kinkiga ormbunkar och hoyor.

Ibland dvalar de, och då får de vila som en liten torr tuva innan jag sätter igång dem försiktigt igen. Tycker tyvärr att de är svåra att få igång bra igen (det är det där med att vattna yttepyttelite men ändå inte torka ut helt 🙄), men när man lyckas blir det fin tillväxt och många nya bulber.
Här kommer det massa blad :)
 

Bifogade filer

  • 277884971_677249226878248_6570154367732418167_n.jpg
    277884971_677249226878248_6570154367732418167_n.jpg
    330,6 KB · Visningar: 30
Jag har bara 53 växter kvar :arghh: 16 har dött sen vi flyttade till huset.. Ok, ena katten är skyldig till en del. Hon rycker upp dem och tuggar sönder bladen. Men ändå!

Och en helt annan sak.
Bästa näringen? Vad föredrar ni till gröna och blommande växter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 568
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp