Åh, clivia var jag jätteinne på förut! Tycker de är så himla fina.2 orkidéer har luftskott och min 3'åriga clivia (ett yngel från min mor som har moderplantan) är på väg att blomma för första gången
Visa bifogad fil 88197
En del har doft och en del har det inte. Den stora rosa jag har doftar svagt av rosor när solen ligger på och min kompis har två Phalaenopsis som doftar. Det verkar vara mest vanligt att de inte doftar dock.Jag har ärvt en gammal phalaenopsis av en kollega, som visar sig ha gula blommor och dofta. Jag har alltid trott phalaeopsis är doftlösa, är det bara de gula som doftar eller är det vanligt?
De är långsamma vilket kan vara väldigt frustrerande, men de är i regel väldigt lättskötta så länge man inte vattnar för ofta. I regel behöver de en period med lite lägre temperaturer för att blomma (brukar räcka med att de står i ett fönster för denna temperatursänkning). Detta gäller i alla fall Phalaenopsis. Finns många olika orkidéer trots allt.@TisseTass Jag har bestämt mig för att sky orkidéer men de låter ju spännande när du skriver om dem
Här hemma har jag haft massdöd och trips i vinter (uppmuntrande att man får dem i januari på en gammal trotjänare utan att ha släpat hem nytt). Letade pelargon när jag skulle pynta trapphuset inför bostadsförsäljning men det var för tidigt så har istället blivit med begonia. Överlevt vanvården efter visningen och blivit upptagen i familjen och intagen idag.
Just det, fått en hibiskus också! Jätteglad inledningsvis, men ack, spinn på den. Inte mitt gröna år.
När jag hade min samling så hade jag en hybrid, Dtps. Tzu Chiang Orange, som blommade konstant i över ett år. De växer långsamt och är utan blommor länge, men beroende på vilken hybrid det är så kan de blomma rejält och länge när de väl blommar.
Själv kan jag inte få "lätta" krukväxter att växa bra för fem öre istället. De brukar stendö.