Rumsrenhet: Klarar era hundar av oregelbundna tider?

Ainon

Trådstartare
Uno (1,5år) är fortfarande inte 100% rumsren :crazy:

Går jag förmiddagar går det jättebra, går ut och rastar halv 8 och kommer hem runt 13, inga problem då håller han sig (oftast) jätte bra.

Problemet är om jag ex är borta eftermiddagar, kvällar, då jäklar kan han skita och kissa inne ofta även om jag går ut med han innan jag åker. Kan vara borta bara 2h och han har hunnit göra inne :mad:

Jag förstår inte varför han inte kan hålla sig just då altenativt inte fattar. Det är inga som helst fel på honom fysiskt, han har varit genomkollad av veterinär efter han var sjuk sist och är frisk och kry som en nötkärna.
Går jag ut med honom halv 8, 13, 16, 20 och 23 och är hemma efter 13 så funkar det utmärkt :confused:

Jäkla hund, tog 9 månader innan han blev hyffsat rumsren så att han inte gjorde på förmiddagar och när jag är hemma, 9 månader med att gå ut varje timme eller oftare. Varför fick man inte en sådan där hund som är rumsren från start...

Nästan så att man funderar på att köpa en låda och lära honom gå på den istället :o :crazy:

Tips?

Sv: Rumsrenhet: Klarar era hundar av oregelbundna tider?

Rent spontant tänker jag att det kan ha med separationen att göra, och inte nödigheten som sådan. Lustigt dock att han klarar det förmiddagstid, men sällan eftermiddagar. Är han mer van vid att du är borta förmiddagar, och så blir det en dubbel separation de dagar du även är borta på eftermiddag/kväll?

Här är det ingen fara med oregelbundna tider alls. Bara de kommer ut med bra mellanrum så.

Men mina vet verkligen att det är fel att göra inne, har nån varit magsjuk nån gång så smyger de undan i hörnen när jag kommer för de vet att de gjort ngt de inte får (fast jag skulle såklart aldrig gräla på dem i det läget). Men så har jag ju haft en kissenisse med revirpink och varit tvungen att säga ifrån.

Är han morgontrött i vanliga fall?
Kanske han sover när du är borta på förmiddagen, men på eftermiddagen är han vaken och mer aktiv = kissar snabbare. Om du ofta har förmiddagsföreläsningar kan det ju vara som någon annan säger, att han vant sig med att du är borta på förmiddagarna, men när du går iväg på eftermiddagen blir det "konstigt" och inte som vanligt.

Min hund kissade inte inne, men hade en period då han alltid bet sönder saker om jag var borta på morgonen. Jag kom fram till att jag ju faktiskt är mer aktiv med hunden på morgonen, så för honom blev det frustrerande att inte få göra nånting då. Det åtgärdade jag snabbt genom att öva passivitet på förmiddagen dom dagarna jag var hemma. Genom att variera dagarna helt enkelt.
Nu har han slutat bita sönder saker (om det inte ligger något oemotståndligt tidningspapper nånstans på golvet förstås).

Min hund har inga problem med oregelbundra tider. Gör Uno detta varje gång du ändrar på tiderna eller är det bara ibladn han får för sig det?

Off topic, Vi får ta en träning snart ;)

Gabbi: Jo jag är oftast borta förmiddagar, ca 2/7 dagar är jag borta eftermiddag/kväll. Men det borde inte bero bara på det, för man kan inte lita på honom när man är borta hoss andra och ej till 100% när man är hemma med honom heller, inte att han gör det framför näsan på en dock sålänge man har honom inom synhåll är det lungt.

Priscilla: Ja han är morgontrött. Man får släpa upp honom på morgonen :p Han är jättebra på att vara passiv, ligger alltid och vilar vid mina fötter eller i mitt knä när jag sitter och pluggar, hm, kanske ska jag lära honom att ligga och sova någon annan stans än nära mig när jag är hemma :o . Bortskämd jycke men det har varit lättast att bara ta upp honom i knät eller ha han nära nära för att se till att han inte gör inne.

Jappisen: Det är sporadiskt. Men kan vara varannan, vartredje gång jag lämnar honom på eftermiddagarna och nästan varje gång jag lämnar honom på kvällen/natten han gör inne.
Ja vi måste ha en träning till snart :laugh:, man har bara så fullt upp med plugget just nu tyvärr :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 861
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025