Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Jag håller helt med dig Daucus.

Jag roade mig med att ta reda på de fem bästa ponnyerna på 2007 års Europamästerskap i dressyr och de är enligt nedan:

2007
1. Dornik B e. Derano Gold x Derbino
2. Dulcia e. Arts-Dancer-Boy x Derbino
3. Deinhard B e.Dornik B x Golden Dancer
4. Power and Panit e.Power Boy x PrH Dancer
5. Danny Boy B e.Flying Dream x Power Boy

Även om Bönniger-stuteriet inte själv är ägare/uppfödare till alla ovanstående, så har ju samtliga genom sin härstamning anknytning till stuteriet.

Eftersom dina ston är uppfödda av Herr Bönninger och kom till sverige av en händelse (imp av Trudi Björling) och såldes till dig, så är det kanske klädsamt om du inte hela tiden framhåller Herr Bönningers uppfödningar, då du talar i egen sak och reklam är väl inte tillåtet på detta forum?
Om man talar med tyska uppfödare så är Herr Bönninger bara en av alla dessa uppfödare i tyskland, javisst var han en av dom tidigare uppfödarna, men även han har tiden sprungit ifrån och det finns numer flera mkt mer framgångsrika uppfödare.

Var nere 2005 på Bundeshampionatet och tittade på ridponnies, Bönniger låg i topp med flera.

Dressyr då? Har du någon lista över det? Vore intressant att se. Kanske fälttävlan med?

Dressyr SM 2007
1) Welsh 27% (2 sekt C, 2 sekt D, 15 st sekt B)
2) Korsningar m stam "trol ingen 43 serie" 20% (hbl korsn mest)
3) okända 17%
4) Ridponnyer "43 serie" 10%
5) New Forest 9%
5) Korsningsponnyer "99 serie" 9%
7) Connemara 7%
8) Russ 1%

Intressant!

Dels att det är welsh som ligger i topp, för eftersom welsh tagit bort sitt obligatoriska bruksprov (eller har jag fattat fel?) så kan de inte godkännas inom ridponny (?) och dels att halvblodskorsningar ligger tvåa, de är ju inte heller så populära inom ridponny (?).

Intressant!

Dels att det är welsh som ligger i topp, för eftersom welsh tagit bort sitt obligatoriska bruksprov (eller har jag fattat fel?) så kan de inte godkännas inom ridponny (?) och dels att halvblodskorsningar ligger tvåa, de är ju inte heller så populära inom ridponny (?).

Fast det där med halvblod inom ridponny har ju en orsak.
Om jag inte fattat det hela fel så har asrp tagit beslutet om att inte ta in fler halvblodshingstar i aveln för att prestationen i avelsarbetet inte blev så bra som väntat.
Som individ kunde de bli bra, och blev ofta bra, men på sikt blev bara matrealet sämre och sämre.
Men jag är amatör och förväntar mig att kunskapens nestor inom detta område, Per-Åke, kommer in och förklarar grundligt det jag inte kan.

Fast det där med halvblod inom ridponny har ju en orsak.
Om jag inte fattat det hela fel så har asrp tagit beslutet om att inte ta in fler halvblodshingstar i aveln för att prestationen i avelsarbetet inte blev så bra som väntat.
Som individ kunde de bli bra, och blev ofta bra, men på sikt blev bara matrealet sämre och sämre.
Men jag är amatör och förväntar mig att kunskapens nestor inom detta område, Per-Åke, kommer in och förklarar grundligt det jag inte kan.

Jag tror det är en myt att halvblodskorsningar inte "blir så bra som väntat". Finns det någon statistik som visar detta?

Jag har avlat på ett sto e Connemara - ox - Gimmic = halvblodskorsning. Hennes avkommor har blivit MYCKET bättre än hon själv. Kanske gäller detta Gimmic eftersom Klintebys ridponnyer presterat bra?

Är det någon som vet vad det menas när det framför ett Tyskt ridponnysto står HBST sedan namn?

Jag tror det är en myt att halvblodskorsningar inte "blir så bra som väntat". Finns det någon statistik som visar detta?

Nej,det är ingen myt, det finns en undersöknig.

En korsning med 50 % halvblod blir generellt bra, riktigt bra.
Det är när man sedan använder den individen i aveln som det blir sämre. Nästa generation blir ännu sämre osv,osv.

Vad jag förstått innebär det att eftersom halblodsinslaget inte på sikt förstärker sig och blir bättre, som man vill vara försiktig med det.

Skriver detta lite med darrande hand, som sagt, har inte tillräckligt med kunskap.
Var faan är Per-Åke? Hjälp!!

Vad jag förstått innebär det att eftersom halblodsinslaget inte på sikt förstärker sig och blir bättre, som man vill vara försiktig med det.

Spinner vidare lite på mig själv och knyter till trådens innehåll, det här med storlek.
Jag skulle kunna tänka mig att just halvblodsinslag i ponnyavel skulle innebära avkommor där storleken är mindre given än om man använder sig ex av tyska ridponnies, där avelsarbetet gjort att storleken är mer given.

Spinner vidare lite på mig själv och knyter till trådens innehåll, det här med storlek.
Jag skulle kunna tänka mig att just halvblodsinslag i ponnyavel skulle innebära avkommor där storleken är mindre given än om man använder sig ex av tyska ridponnies, där avelsarbetet gjort att storleken är mer given.

Det här är faktiskt den enda anledning jag har hört till att man inte ville ha SWB i ridponnyaveln. Att storleken var så svår att förutsäga.

Jag har t ex själv en SWB, numera valack, som sparades som hingst på rek. av ridponnyfolk för att visas. Han är bara 153-154 cm hög själv så han håller ju måttet. Däremot är hans pappa 168 cm och hans mamma strax under 160, vilket ju gör att man inte har en aning om hur stora avkommor han hade lämnat. På pappret borde han ju själv varit en dm högre.

Det är när man sedan använder den individen i aveln som det blir sämre. Nästa generation blir ännu sämre osv,osv.

Skriver detta lite med darrande hand, som sagt, har inte tillräckligt med kunskap.

Spännande att det verkligen finns en undersökning som visat att halvblodskorsningar blir sämre och sämre för varje generation. Om den är vetenskaplig skulle ju aldrig några halvblodskorsningar ha godkänts. Det borde ju ASRP satt stopp för.

Jag köper resonemanget att rasen får en bättre konsolidering i typ och storlek om flera generationer varit av samma typ/storlek.

Funderar dock om det inte är mer intressant med de svenskfödda ridponnyer/korsningsponnyer som verkligen gjort riktiga resultat på riktiga ponnytävlingar med barn och ungdomar.

Om man t ex tar ponnyer i eliten. Är de ridponnyer eller korsningsponnyer? Tim, Bristol Cream, Mustang, Myrten, Flame of Love, Foggy Love m fl?

Är de med och marknadsför "Svensk Ridponny" eller är det bara internationellt blod eller raskod 43 som verkligen räknas?

Vore jätteintressant att läsa denna undersökning. Var finns den?

Funderar dock om det inte är mer intressant med de svenskfödda ridponnyer/korsningsponnyer som verkligen gjort riktiga resultat på riktiga ponnytävlingar med barn och ungdomar.

Om man t ex tar ponnyer i eliten. Är de ridponnyer eller korsningsponnyer? Tim, Bristol Cream, Mustang, Myrten, Flame of Love, Foggy Love m fl?

Är de med och marknadsför "Svensk Ridponny" eller är det bara internationellt blod eller raskod 43 som verkligen räknas?

Nu börja diskussionen komma in på lite spännande saker.

Risken att klampa i mitt undangömda klaver ökar, men vad gör man inte för en intressant tråd?

Mustang kan vi ta bort direkt som jag skrev, det är ingen ponny, det är en liten häst.
Myrten anser jag vara en individ och ingen genomtänkt avel, ren tur, och eftersom det är en valack så är den avelsmässigt ointressant eftersom där bara finns två avkommor efter det stoet ( Monet).Den som offentligt kan få ner den "ponnyn" till ponnymått offentligt gratulerar jag.
Annars antar jag att de alla gör reklam för svensk ridponny men tycker själv att bara en del håller avelsvärde. Love- stammen ex.

Dit jag vill komma är att även om de gör bra resultat innebär det inte automatiskt att de är attraktiva för ridponnyaveln.

Ni som vet hur halvblodsinslaget "slår" i Ridponnyaveln:

Vet ni är det är tillräckligt utspätt för att inte "förstöra"? Kan en ridponny vara t ex 12,5% halvblod vara OK för det är tillräckligt långt bak?

Jag har haft ett ridponnysto med just 12,5% halvblod vars avkommor fått 6,25 och ser som sagt ingen försämring där.

Lite nyfiken på när det fortfarande är bra (50% korsningseffekten) och när det är tillräckligt utspätt för att faran är över.

Han är reg som Svensk Ridponny. Far xx Mor Connemara. Inmätt som ponny. Tror inte vi menar samma häst.

Jojomen, bara för att den är inmätt som ponny behöver den nödvändigtvis inte hålla ponnymått, vilket den inte gör heller. Det är ingen hemlighet.

Ni menar samma!
Det är allmänt känt att Mustang är för stor (bland annat stått i Ridsport). Inreggad som korsningsponny men ej klarat kontroll mätning!

Trodde givetvis att han räknades som ponny eftersom han är reg som det, tävlar som det och har representerat Sverige (som det).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka