Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Nej det här är ingen tävling vilka som tycker vad, jag försökte endast ge lite exempel på hur det fungerar i Holland, intressant för de som aldrig varit där.
Detta med avel är ingen kamp mellan två läger, utan en uppfödares tro vad som kommer att bli bra.
När det gäller NWR i Holland ser man inte på det hela som att hingstar är "kasserade" utan många av dessa hingstar används trots att dom inte har lyckats just då i bruksprovet.
Det finns nästan alltid en förklaring. När man tittar på stora uppfödare ute i Europa slåss inte de sins emellan, som man gör i Sverige. Man respekterar varandras val av hingstar. Det är ju uppfödaren som får stå med avkommorna och vad det kommer att ge.
I Holland ser man många stora erkända uppfödare som använder hingstar som ej har antagits av NWR stambok, några exempel är Le Matsjo, Coelenhagen's Promise, Coelenhage's Patser, Leuns Velds Lord för att nämna några. Dessa uppfödare blir inte förföljda av föreningen utan man hoppas naturligtvis att även dom ska tillföra något för Holländsk avel.

Man måste som uppfödare få chans att prova sina teorier utan att bli hängd.

När det gäller uttagningen av bästa trav på hingstpremieringen är det domarna som utser vilka som får delta. Denna gång var det tre hingstar Marvin, Diablo och Buffy, dom placerade sig i den ordning som de står skrivna här. Detta är helt skilt från bruksprovet, då bruksprovets alla siffror endast mäts under ryttare, ingen exteriör mäts på bruksprovet och inte heller gångarter för hand.
De andra hingstarna fick inte delta i bästa trav på premieringen.
När man sedan gör 4 årsbruksprov, går det till så att hingsten rids i grupp med de övriga hingstarna i samma ålders grupp av egen ryttare.
Premieringsnämnden utser vinnare och reserv etc.
2007 var det endast en hingst i 4 årsklassen det var Valentijn e.Leuns Velds Lord.
2008 kommer det att vara fler hingstar.
Det finns flera olika ting som kan spela in hurvida en hingst slutför sitt bruksprov eller ej. Det är då Coelenhage's Lorenzo skulle starta sitt bruksprov var han halt och gick till sporten i stället. Han betäckte en sässong och hans avkommor har varit mycket bra.

Det är tråkigt att man i Sverige hela tiden ska bråka och sätta krokben på varandra, när man skulle kunna sammarbeta och ha trevligt!:)

Detta med avel är ingen kamp mellan två läger, utan en uppfödares tro vad som kommer att bli bra.

Jag tycker oxå att man avlar för att det är roligt, och för att man tror att det man gör är bra! Som jag skrivit i tidigare inlägg, så känner jag många med New forest-ponnyer. Den ena är inte den andra lik. Personerna som äger dessa ponnyer skulle aldrig titta snett på varandra.
Har oxå bekanta som sysslar med ren "buskavel". Det är mycket fina ponnyer med bra hoppkapacitet.

En fråga:
Mitt sto är e. LV Elegant-Coelenhage`s Let`s Be The best. Hon är en mycket känslig dam, med ögonen på skaft:smirk:. Är det något som kommer från Elegant eller C Let`s Be The Best? Om någon vet?

Kan svara dig i sommar...;)
Vårat russ-sto väntar föl efter LV Elegant.
Russet är "stencool" så blir fölet känsligt så kommer det nog från LV.
mvh El

Diskussionemn handlar om möjligheten för Svenska ridponnyuppfödare att kunna öka chanserna att föda upp sportponnyer som dom kan få betalt för.

Sportponny och halvblodsavel är mer komplicerat än ren rasavel, då en stor del är just avkommans bruklbahet.

Sedan mycket länge har det bedrivits selekterad avel inom halvblod och ridponny där det valts ut ur varje årgång de bästa och mest lämpliga hingstarnna endast dom har sedan verkat i avel.

Den här avelsmetodiken har gett en mycket snabb utveckling och både halvblod och ridponnyer är i dag betydligt mer funktionsdugliga än vad de var för bara några årtionden sen.

Urvalen av hingstar sker med exteriörbedömningar och brukstester/avkommebedömningar.

Hela tiden har förstås det funnits mängder med hingstar som inte räckt till och förstås har de används ändå framförallt av ägaren själv och utanför stamböckerna.
Det är den typen av hingstar som då har visat olika typer av brister som inte accepteras av stamböckerna och som RODDE då benämner "experimenthingstar". Den typen av hingstval ställer extra stora kunskaper på stoägaren, då förstås man måste känna till och förstå bristerna när man väljer sto.
(I Holland tex är bruksprov endast fällande vad et gäller temperament. Stamboken kräver för allmän avel minst 7 i temperamentsbetyg)

Det finns mängder med fördelar att använda "godkända" hingstar, inte enbart själva avelsvärderingen av individen som är officiell utan sedan hela avkommebedömningen som då "experimenthingstar" hamnar utanför, en annan grej är att "experimenthingstar" granskas inte av någon vad det gäller fertilitet. Visar en experimenthingst låga födelsetal är det stoägaren själv som måste upptäcka det.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Sportponny och halvblodsavel är mer komplicerat än ren rasavel, då en stor del är just avkommans bruklbahet.

Det här skulle jag gärna vilja att du utvecklar. Menar du att de "renrasiga" raserna inte är brukbara? Eller menar du att de har funnits längre att man kommit förbi de problemen? Eller menar du att man inom ridponny har ett högre krav på brukbarhet? Eller jämställer du helt enkelt brukbarhet med prestation eller med ridbarhet?

Sedan mycket länge har det bedrivits selekterad avel inom halvblod och ridponny där det valts ut ur varje årgång de bästa och mest lämpliga hingstarnna endast dom har sedan verkat i avel.

Den här avelsmetodiken har gett en mycket snabb utveckling och både halvblod och ridponnyer är i dag betydligt mer funktionsdugliga än vad de var för bara några årtionden sen.

Urvalen av hingstar sker med exteriörbedömningar och brukstester/avkommebedömningar.

peråke

Jag tycker det är lite starkt att sätta SWB och ridponny i samma mening på detta vis. SWB ligger mil före ridponnierna både vad gäller prestation, avelsframsteg och avelsmetodik. Det mesta av de avelsmetoder som används på ridponny idag är ju en efterapning från SWB (i andra länders deras varmblodsavel).

Hingsturvalet sker ju på detta sätt i de flesta raser, t ex de renrasiga ponnyraserna, så vad är skillnaden?

Sedan mycket länge var kanske att ta i också. Hur länge har det bedrivits ridponnyavel organiserat? SWB är heller inte direkt någon urras...

Ja det här med renrasavel (ponny) har ju tidigare i Sverige krävts obligatoriska bruksporov för raserna för att kunna lösa betäckningslic.

Nu är det avskaffat för några ponnyraser som då själva i princip hävdar att huvudsuftet med stamboken är rasrenhet.

För ridponny är huvudsyftet att enkom producera en bruksponny för sporten. Stamboken är öppen.
------------------------------------------------------------------

Det finns i dag i Europa en ganska avancerad och tämligren långt framskriden sportponnyavel, i Sverige är ridponnystamboken relativt ny men mycket av Svensk ridponnyavel sker med importerat avelsmaterial och mer med fötterna i utländska stamböcker än i den Svenska..

Avel med urval mot en sportponny började i organiserad form 1965 i Tyskland/Holland och räknas som den morderna Ridponnyns födelse (alltså inte den Brittiska som är mycket äldre).

När den Tyska ridponnyhingsten Deinhard år 2005 vann ponny EM i dressyr sex år gammal var han frukten av åtta generationers sportponnyavel med snabba generationsskiften under 40 år.

I Tyskland deltar ridponnyer på såväl Elitauktioner som Bundeschampionat och någon skillnad på prisnivån för de bästa individerna finns nästan inte, stora etablerade seminstationer har ridponnyhingstar vid sidan av halvblodshingstar. I många länder är ridponnyavel minst lika lönsam som halvblodsavel.

I Sverige finns en avancerad ridponnyavel vid sidan av förstakorsningsavel.

peråke

I Boken "Ausgewählte Reitponyhengste Deutschlands" skriven av Rheinlands avelsförbunds generalsekreterare Martin Spoo. Finns en artikel som handlar om Herr Bönnigers avel mellan 1965-2005.. , den som räknas som förebild för Tysk ridponnyavel.

Artikeln inleds med följande (översatta) rader.

Från "native" ponnyer till världsledande tävlingsponnyer -- 40 års avelshistoria.
Från noll till världsklass

40 års utveckling av den Rheinska ridponnyn 1965-2005 , av Martin Spoo

"Utvecklingen av den Rheinska ridponnyaveln och till mycket stora delar hela den samlade Tyska ridponnyaveln är starkt förknippad med arvet efter den framgångsrika Rheinska uppfödaren Hans-Georg Bönniger - en av grundarna av rasen Dutsches Reitpony - Tysk ridponny.

Allt förknippas med denna superuppfödare, när jag försöker skriva en artikel med Temat Deutches Reitpony

Hans Georg Bönniger hade visioner, ideer och ett särpräglat kynnelag parat med blick för det riktigt bra, hans insatser har kommit hela den Tyska ridponnyaveln till del och vi är i dag mycket medvetna av vad han gett oss

Hans Georg Bönniger lade grundstenen till en framgångsavel, som i dag erkänns i hela världen. Man möter knappast någon i hästvärlden som likt Hans Georg Bönniger haft en så hållbar och långsiktig avelsplan, under endast 35 år lyckades han bygga upp en på alla punkter genomtänkt sportponnyavel."
-----------------------------------------------------------
Avslutas med följande:
"När Deinhard som sexåring säljs får han en prislapp värdig en framgångsrik Tysk halvblodshingst, ett mål som Herr Bönniger satte att avla fram ponnyer lika sportdugliga/värda som varmblod = det tog 40 år.

peråke

Jag vet inte så mycket om Expriment avel då alla mina hingstar är stamboksförda med bruksprov. Men jag är inte heller emot detta!

Alla 2:a besiktningshingstar från Holland har sperma och fertilitets test från Universitetet i Utrecht. Jag har endast en hingst som ej lämnat det och det är den i Sverige godkände ridponnyhingsten.
Så alla hingstar som får lösa licens i Holland har Sperma prov.

Lägsta poäng i Holland liksom i Tyskland för att få ett godkänt bruksprov för stamboken är 6.

Men nu har de flesta ridponnyhingstarna i stalgedrag 7-9, i år fick samtliga 8 på sitt stall temperament.
Har man t.ex 5 på något får man inte sin licens.
De hingstar i Holland man inte vill ha ber man lämna bruksprovet, de andra får göra färdigt sitt bruksprov och får poäng.

När det gäller Herr Bönningers framgångar så använde han sig av Brittisk Ridponnyavel för att snabbt komma igång.
BRP började stamboksföra Ridponnyer 1893 i NPS. Ridponnyn som härstammar från England är en gammal ras om man jämnför med t.ex Welshponnyn som startade sin stambok 1923.

I Boken "Ausgewählte Reitponyhengste Deutschlands" skriven av Rheinlands avelsförbunds generalsekreterare Martin Spoo. Finns en artikel som handlar om Herr Bönnigers avel mellan 1965-2005.. , den som räknas som förebild för Tysk ridponnyavel.

Artikeln inleds med följande (översatta) rader.

Från "native" ponnyer till världsledande tävlingsponnyer -- 40 års avelshistoria.
Från noll till världsklass

40 års utveckling av den Rheinska ridponnyn 1965-2005 , av Martin Spoo

"Utvecklingen av den Rheinska ridponnyaveln och till mycket stora delar hela den samlade Tyska ridponnyaveln är starkt förknippad med arvet efter den framgångsrika Rheinska uppfödaren Hans-Georg Bönniger - en av grundarna av rasen Dutsches Reitpony - Tysk ridponny.

Allt förknippas med denna superuppfödare, när jag försöker skriva en artikel med Temat Deutches Reitpony

Hans Georg Bönniger hade visioner, ideer och ett särpräglat kynnelag parat med blick för det riktigt bra, hans insatser har kommit hela den Tyska ridponnyaveln till del och vi är i dag mycket medvetna av vad han gett oss

Hans Georg Bönniger lade grundstenen till en framgångsavel, som i dag erkänns i hela världen. Man möter knappast någon i hästvärlden som likt Hans Georg Bönniger haft en så hållbar och långsiktig avelsplan, under endast 35 år lyckades han bygga upp en på alla punkter genomtänkt sportponnyavel."
-----------------------------------------------------------
Avslutas med följande:
"När Deinhard som sexåring säljs får han en prislapp värdig en framgångsrik Tysk halvblodshingst, ett mål som Herr Bönniger satte att avla fram ponnyer lika sportdugliga/värda som varmblod = det tog 40 år.

peråke

Eftersom dina ston är uppfödda av Herr Bönninger och kom till sverige av en händelse (imp av Trudi Björling) och såldes till dig, så är det kanske klädsamt om du inte hela tiden framhåller Herr Bönningers uppfödningar, då du talar i egen sak och reklam är väl inte tillåtet på detta forum?
Om man talar med tyska uppfödare så är Herr Bönninger bara en av alla dessa uppfödare i tyskland, javisst var han en av dom tidigare uppfödarna, men även han har tiden sprungit ifrån och det finns numer flera mkt mer framgångsrika uppfödare.
Samtidigt vill jag vädja till dig att inte spåra ut från ämnet, dvs storleken på ridponnyföl/unghästar, så att genom din aggresiva besserwisser attityd även denna tråd stängs./Madde.

Senast ändrad:

Lite statistik från Ponny SM i hoppning 2005
A-final (56 st)
Okänd ras/stam 57% (32 st)
Korsningsponnyer 14% (8 st) varv 4% (2 st) borde räknas som Ridponny och Connemara står för 4 st m 50% Connemara
Welsh 11% (6 st)
New Forest 7% (4 st)
Connemara 5% (3 st)
Halvblod 4% (2 st)
Russ 2% (1 st)

Bästa hingst Connemaran Poetic Justice med tre avkommor i A-final

Här hävdar sig alltså de renrasiga ponnyerna. Jag känner inga uppfödare av NF eller Connemara som inte tycker att bruksegenskaper är det viktigaste.

Lite statistik från Ponny SM i hoppning 2005
A-final (56 st)
Okänd ras/stam 57% (32 st)
Korsningsponnyer 14% (8 st) varv 4% (2 st) borde räknas som Ridponny och Connemara står för 4 st m 50% Connemara
Welsh 11% (6 st)
New Forest 7% (4 st)
Connemara 5% (3 st)
Halvblod 4% (2 st)
Russ 2% (1 st)

Bästa hingst Connemaran Poetic Justice med tre avkommor i A-final

Här hävdar sig alltså de renrasiga ponnyerna. Jag känner inga uppfödare av NF eller Connemara som inte tycker att bruksegenskaper är det viktigaste.

Kan roa er med att statistiken ser ungefär likadan ut för 2007:

A-final (57 st)
Okänd ras/stam 56% (32 st)
Korsningsponnyer 7% (4 st) 3 st med Connemarafar
Ridponny (1 st, Tysk) 2%
Welsh 12% (7 st)
New Forest 7% (4 st)
Connemara 9% (5 st)
Halvblod 5% (3 st)
Irish Cob 2% (1 st)

Hur tolkar vi detta? Skall vi samarbeta för att marknadsföra ponnyer med RAS. Oavsett ras. De tycks ju som att okända ponnyer ligger kvar på samma nivå.

men mycket av Svensk ridponnyavel sker med importerat avelsmaterial och mer med fötterna i utländska stamböcker än i den Svenska..

Är det inte så med alla raser i sverige ? Vad jag vet har vi bara en svensk ras: Gotlandsrusset. Shetlandsponnyerna kommer från Shetlandsöarna, New forest från England, araberna från , ja ni vet....osv osv. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina "föreläsningar".

Vad jag efterlyser är ett oberoende mer samlat material om hingstar; Var och hur är de godkända, vilka raser ligger bakom, avkommornas resultat m.m. Så det är lättare för stoägarna att hitta rätt hingst till sitt sto.

Ja det här med renrasavel (ponny) har ju tidigare i Sverige krävts obligatoriska bruksporov för raserna för att kunna lösa betäckningslic.

Nu är det avskaffat för några ponnyraser som då själva i princip hävdar att huvudsuftet med stamboken är rasrenhet.

För ridponny är huvudsyftet att enkom producera en bruksponny för sporten. Stamboken är öppen.
------------------------------------------------------------------

Det finns i dag i Europa en ganska avancerad och tämligren långt framskriden sportponnyavel, i Sverige är ridponnystamboken relativt ny men mycket av Svensk ridponnyavel sker med importerat avelsmaterial och mer med fötterna i utländska stamböcker än i den Svenska..

Avel med urval mot en sportponny började i organiserad form 1965 i Tyskland/Holland och räknas som den morderna Ridponnyns födelse (alltså inte den Brittiska som är mycket äldre).

När den Tyska ridponnyhingsten Deinhard år 2005 vann ponny EM i dressyr sex år gammal var han frukten av åtta generationers sportponnyavel med snabba generationsskiften under 40 år.

I Tyskland deltar ridponnyer på såväl Elitauktioner som Bundeschampionat och någon skillnad på prisnivån för de bästa individerna finns nästan inte, stora etablerade seminstationer har ridponnyhingstar vid sidan av halvblodshingstar. I många länder är ridponnyavel minst lika lönsam som halvblodsavel.

I Sverige finns en avancerad ridponnyavel vid sidan av förstakorsningsavel.

peråke

Vilka raser är det som tagit bort obligatoriskt bruksprov? Bara welsh väl?

Sen kan jag tycka att det är lite skrämmande att en ponny kan vinna EM vid endast sex års ålder. För mig känns det lite fel.

Dressyr då? Har du någon lista över det? Vore intressant att se. Kanske fälttävlan med?

Hur tolkar vi detta? Skall vi samarbeta för att marknadsföra ponnyer med RAS. Oavsett ras. De tycks ju som att okända ponnyer ligger kvar på samma nivå.

Jag tror egentligen inte att det är någon brist på duktiga ponnier. Däremot tror jag att det behövs satsas mer på at få fram de duktiga ponnierna. Mer ungponnyutbildare och ett bättre nätverk uppfödare - utbildare - ryttare.

Kan svara dig i sommar...;)
Vårat russ-sto väntar föl efter LV Elegant.
Russet är "stencool" så blir fölet känsligt så kommer det nog från LV.
mvh El

Intressant! Jag och en väninna var och köpte ett russ till våra små barn i somras. Mamman till detta russ var betäckt med EG Pauli. Ägaren trodde det skulle bli ett kanonavkomma till körning (vilket var deras inriktning)!

Visst är det häftigt, jättekul det var ett litet diplom sto och fölet blev ett litet fint stoföl :)

Vore intressant att veta vilka tyska uppfödare som du talat med som anser att Bönniger är en föredetting! Vilka är dessa mycket mer framgångsrika uppfödare:confused:

Finns det verkligen någon uppfödare som kan "slå" 30 medaljer på europamästerskap de SISTA 12 åren.(Derano Gold,Golden Dancer,Dornik B, Dornik Double, Deinhard,Flamenco Star).

Förutom dessa finns ju Dressman,Diddi Keeps Cool.Dulcia,Golden Derano med medaljer från EM. Alla efter Bönniger hingstar!

Det är bara att gå in på Gestut Bönnigers sida och läsa innantill!!!

Har efter att varit och sett dessa underbara ponnys på Bundeschampionat ett antal år, haft ögonen öppna efter ett sto med Bönniger blod.Så jag VET att dom är eftertraktade och svåra att få tag på till ett pris min plånbok har råd med!!! De kostar minst lika mycket som ett toppstammat gångartshalvblod.

Så även om DU har aggressioner till Peråke, så snacka inte skit om Bönniger,en bevisat oerhört framgånsrik uppfödare:mad:
(Luktar nästan svensk avundsjuka:cool:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka