Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Skulle gärna betäcka med Elegant. Såg ett jättefint 2 års sto e honom på ljusterö utställningen. Hon blev BIS.

Jag har inte så många rp tidigare heller. Mest hållt på med hbl avel.
Har en e Power Boy som jag tycker är för grov o lågställd. Rör sig däremot som sin mamma...KANON! O har hennes underbara barntemperament.
Sen u samma rp sto e vår arabhingst (93:a blir avkomman) som blev riktigt bra.
O sist men inte minst:smirk:, min Hanassie unge.
Så 3 har det blivit o nr 4 kommer i april.

Knapplån och trådkapning.

I mina ögon är Ni ett par/några personer bakom halvanonyma nick som motarbetar mycket för Svensk ridponnyavel genom att utan någon som helst ödmjukhet profitera att just Ert avelsmaterial och eller Er avelsplan är den korrekta, inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Ni är saliga i er egen tro - men vad jag kan se så saknas de resultat som borde vara viktigast för en Ridponnyuppfödare, nämligen vad Era uppfödningar presterat på ponnytävlingsbanorna? Är inte tävlingsresultat ett viktigt kvitto på att just Er avel är den korrekta? Visst går det att skylla på att Era ponnyuppfödningar ännu inte är tillräckligt gamla för tävlingsbanorna - men hur kan Ni då vara så säkra på att just Er strategi är rätt? Var finns Er egna erfarenhet? Eller är det kanske så att tomma tunnor skramlar mest... :smirk:

Lite ödmjukhet vore på sin plats många gånger anser jag. Efter att under ett tjugotal år ha följt alla turer och bråk inom Svenska New forest-föreningen och "utbrytarföreningen" Avelsföreningen för New Forest, allt till följd av den tråkiga Golden Wonder-affären (och alla personliga motsättningar som den medförde) - till återföreningen av ovanstående föreningar, och de framgångar som New forestponnyer nu röner på tävlingsbanor mm, så önskar jag i stället att även Svensk Ridponnyavel går mot ett gemensamt mål och jobbar för att förse Svenska ponnyryttare med Svenska ponnyer. Det behövs ponnyer till Svenska ponnyryttare som har talang, kapacitet, teknik, förmåga, ridbahet, samarbetsvillighet och hållbarhet för att hävda sig på tävlingsbanorna. Sikta gärna mot stjärnorna, så hamnar vi säkert i grantopparna - men hjälp till att hålla varandra om ryggen inom Svensk ponnyavel - oavsett ras - så att vi kan få en livaktig Svensk ponnyavel, med ponnyer som den Svenska ponnyryttar-marknaden vill ha.
Med hopp om ett GOTT NYTT SVENSKT PONNYAVELSÅR.
Hlsn Helena

Jag vet inte riktigt vad det här handlar om.

Men det kanske vore värt att ivarjefall avliva myten om att ridponnyer inte hoppar och finns på tävlingsbanorna.

Jag har tittat på SM start i hoppning inomhus/utomhus i somras och hur många betäckningar som ligger bakom varje startande INDIVID efter NF och RP hingstar.

Jag har räknat på betäckningarna som åstadkommit ponnyer mellan 9 och 16 år.

NF hingstarna hade då under dessa år ca 4500 betäckningar.
RP hingstarna ca 350 betäckningar.

Antal startande e. NF hingstar 7 st (liten res. för ev felräkning)
Antal startande e. RP hingstar 2 st.

Det betyder att det går åt ca 640 betäckningar av NF hingstar för att få fram en ponny 2007 som nådde SM start i hoppning.

Det betyder att det går åt ca 175 betäckningar av RP hingstar för att få fram en ponny 2007 som nådde SM start i hoppning.
God Jul..
peråke

fortsätter.

Då skall vi tänka på att de som valde ridponnyhingst på den här tiden endast hade avelsvärderingen att luta sig på ingen hingst var avkommebedömnd eftersom de alla var nya i avel.

De som valde en NF hingst till sitt NF sto eller sto av annan ras(korsningsavel) hade många avkommebedömda äldre hingstar att välja på.

Och ändå visar klar fördel till RP hingstarna.

Det här att använda äldre högt avkommebedömnda hingstar blir inte funktionellt i mordern sportponnyavel.

Anledningen är att aveln utvecklas och att "avelsvärdering" av unga hingstar fungerar väldigt bra.
peråke

Jag vet inte riktigt vad det här handlar om.

Men det kanske vore värt att ivarjefall avliva myten om att ridponnyer inte hoppar och finns på tävlingsbanorna.

Nej, jag förstår på ditt svar att du inte alls förstod mitt inlägg... Det handlar iallafall inte om att Ridponnyer kontra New forestponnyer (den ras jag själv föder upp), men dina svar ger ändå ett tydligt exempel på bristen på intresse för samarbete för att få fram svenskfödda ponnyer - och det är precis det jag försöker få fram.:smirk:

Det jag försökte få fram är den tråkiga attityd som av någon anledning alltid gör att Ridponnydiskussionerna spårar ur.
Jag hoppas och tror att svensk ridponnyavel lagt en god grund för fortsatt framgångsrik sportponnyavel,och jag hoppas att denne unga ras kommer att röna stora framgångar på tävlingsbanorna framöver - precis som det är tänkt.

Men...vad jag menar är att flera personer här på forumet, bl a du, som är aktiva inom ridponnyavel, har en mycket tråkig attityd till andras avelsmål, och profiterar hårt att det endast finns en enda väg att gå och en enda ras att satsa på.

Som exempel gav jag att jag anser att NF-rasen förlorade mycket under GW-debatten, allt från entusiastiska uppfödare till potentiellt avelsmaterial, samt att massor av tid, energi och framförallt ork att föra rasen vidare. Efter att bråket har lagt sig (föreningarna gick samman 2001), så anser jag att uppfödare och andra stoägare har fått mer ro i avelsarbetet, det är inte samma "snack" längre vad som är en NF och en "icke NF" - och även potentiella ponnyköpare slipper skrämmas bort av skitsnack, bråk och meningsskiljaktigheter. Under de bråkigaste åren så var det otänkbart för NF-ponnyer från vissa uppfödare att gå till vissa hingstar etc, vilket gör att avelsutbudet är större nu, när olika linjer "tillåts" att blandas på att sätt som i princip var omöjligt för 15-20 år sedan.

Gör inte samma misstag inom Svensk Ridponnyavel genom att spä på ryktet om att "det bara bråkas" - samarbeta istället. Vill man inte samarbeta utan bara motarbeta (oavsett vad som ligger bakom, ex personliga motsättningar) kan det annars vara en god idé att hålla tyst...

Jag har skrivit det i många trådar, och även i inlägget ovan. Är inte den viktigaste punkten i vårt avelsarbete för oss Svenska ponnyuppfödare att förse Svenska ponnyryttare med Svenskfödda ponnyer, som har potential att hävda sig på tävlingsbanorna, oavsett ras- eller stambokstillhörighet?

Hlsn Helena

:bow::bow::bow::bow:

Precis så känner man sig som nybörjare, bortskrämd och IQ befriad. Jag kanske ska köpa ett NF sto istället;).

Jag har skrivit det i många trådar, och även i inlägget ovan. Är inte den viktigaste punkten i vårt avelsarbete för oss Svenska ponnyuppfödare att förse Svenska ponnyryttare med Svenskfödda ponnyer, som har potential att hävda sig på tävlingsbanorna, oavsett ras- eller stambokstillhörighet?

Hlsn Helena

Jo det är det och av den anledningen är det ytterst osmakligt att hela tiden hänvisa till ytterst gammedags avel när ponnyryttarna behöver morderna sportponnyer.

Svensk ridponny jobbar efter mer morderna europeiska metoder med "avelsvärderingar" och brukstester, snabba generationsskiften.
Hårda urval av hingstar som får till följd att förstås långt ifrån alla hingstägare som vill får använda sina hingstar inom Svensk ridponnyavel.

Konceptet har ideligen krritiserats och tämligen högljutt både vad det gäller avelsföreningen samt enskilda uppfödare "var är ponnyerna i sporten ?"
Är det utställningsponnyer !!!.
Mordern sportponnyavel kräver snabb utvärdering av hingstarna och det är ytterst intressant hur fölen/unghästarna ser ut och uppträder.

En bra hingst är endast intressant tills han fått en son som är bättre........
ett utryck som går att bli hashuggen för på detta forum, men just Hannasie* är ett strålande exempel han har snabbt förvärvt söner som i sin tur förvärvt söner som i sin tur förvärvt söner och för varje generation har dom blivit både bättre som individer (närmare avelsnmålet) och ärvt ner sig med betydligt högre index. (medelavkommor av högre kvalite)
* Hannasies far och farfar var också hingstar med ytterst god arvbarhet[/COLOR]

De yngsta hingstarna i goda hingstlinjer har betydligt större chanser att ärva ner sportponnyer fast de har vare sig hunnit nå de högsta sportklasserna eller har avkommor som gjort det.
Vad dom har är ett högt förväntat avelsvärde.

ja du såg ju resultat för ridponnyhingstarnas avkommor i hoppning som bygger på antal betäckningar av de ponnyer som är mellan 9 och 16 år och så här är dom i dressyr.

NF hingstarna hade då under dessa år ca 4500 betäckningar.
RP hingstarna ca 350 betäckningar.

Antal startande e. NF hingstar 4 st (liten res. för ev felräkning)
Antal startande e. RP hingstar 5 st.

Det betyder att det går åt ca 1100 betäckningar av NF hingstar för att få fram en ponny 2007 som nådde SM start i dressyr.

Det betyder att det går åt ca 70 betäckningar av RP hingstar för att få fram en ponny 2007 som nådde SM start i dressyr.

"Visst går det att skylla på att Era ponnyuppfödningar ännu inte är tillräckligt gamla för tävlingsbanorna - men hur kan Ni då vara så säkra på att just Er strategi är rätt? Var finns Er egna erfarenhet? Eller är det kanske så att tomma tunnor skramlar mest... "

God Jul

Svensk ridponny jobbar efter mer morderna europeiska metoder med "avelsvärderingar" och brukstester, snabba generationsskiften.
Hårda urval av hingstar som får till följd att förstås långt ifrån alla hingstägare som vill får använda sina hingstar inom Svensk ridponnyavel.

Vill bara kommentera detta. Ur ren avelssynpunkt.

Meningen med att använda en yngre hingst är ju för att snabbt få fram en oberoende avkommevärdering, ett BLUP t ex av hingsten. Vad jag förstått finns inte detta på sv ridponny idag? Och meningen med en BLUP i sin tur är ju att man ska kunna jämföra yngre och äldre hingstar, för att se att man har ett avelsframsteg.

Vad är det som säger att bara för att en hingst har fått godkända söner eller sonsöner att de är bättre än hingsten själv? De kanske bara är tillräckligt bra för att bli godkända, eller lika bra som hingsten.

För att kunna säga att en hingst är omsprungen av avelsframsteget måste det finnas oberoende statistik som tar hänsyn till stomaterial etc.

Tycker inte alls man ska se nedvärderande på andra raser.Bra individer skapar goda avkommor....vare sej det handlar om New Forest,welsh,ridponny etc

Det finns nog många renrasiga ponnyer av andra raser som skulle etablera sej lika väl om de bara fick chansen...ofta beror det på brist på bland annat ryttare.

Stämningen kan ibland vara rent skrämmande i vissa trådar.Folk kommer alltid att ha olika åsikter om allt...men för dens skull behöver man inte ha en nedlåtande ton.

En bra förening brukar ha måttot "tillsammans är vi starka"...

knapprån

VARFÖR har ridponnyfolket så :devil: svårt för att följa forumreglerna?
Nu ligger ett antal inlägg i papperskorgen igen, med skit kastat mot namngivna personer.
Detta är sista gången jag raderar i denna tråd, nästa gång åker hela tråden om NI inte kan hålla er i skinnet!

Tycker det är trist att man inte kan få chansen att redigera sitt inlägg...oftast är ju inte hela inlägget dåligt.

Men tänk efter före i stället så behöver INGET redigeras bort. :idea:

Kicket har lite problem med det...sorry Kicki, kunde inte låta bli ;)

En stor eloge till dig ameo som orkar hålla på att styra upp ridponnyfolket (och alla andra folk...)!

Nej, jag förstår på ditt svar att du inte alls förstod mitt inlägg... Det handlar iallafall inte om att Ridponnyer kontra New forestponnyer (den ras jag själv föder upp), men dina svar ger ändå ett tydligt exempel på bristen på intresse för samarbete för att få fram svenskfödda ponnyer - och det är precis det jag försöker få fram.:smirk:

Det jag försökte få fram är den tråkiga attityd som av någon anledning alltid gör att Ridponnydiskussionerna spårar ur.
Jag hoppas och tror att svensk ridponnyavel lagt en god grund för fortsatt framgångsrik sportponnyavel,och jag hoppas att denne unga ras kommer att röna stora framgångar på tävlingsbanorna framöver - precis som det är tänkt.

Men...vad jag menar är att flera personer här på forumet, bl a du, som är aktiva inom ridponnyavel, har en mycket tråkig attityd till andras avelsmål, och profiterar hårt att det endast finns en enda väg att gå och en enda ras att satsa på.

Som exempel gav jag att jag anser att NF-rasen förlorade mycket under GW-debatten, allt från entusiastiska uppfödare till potentiellt avelsmaterial, samt att massor av tid, energi och framförallt ork att föra rasen vidare. Efter att bråket har lagt sig (föreningarna gick samman 2001), så anser jag att uppfödare och andra stoägare har fått mer ro i avelsarbetet, det är inte samma "snack" längre vad som är en NF och en "icke NF" - och även potentiella ponnyköpare slipper skrämmas bort av skitsnack, bråk och meningsskiljaktigheter. Under de bråkigaste åren så var det otänkbart för NF-ponnyer från vissa uppfödare att gå till vissa hingstar etc, vilket gör att avelsutbudet är större nu, när olika linjer "tillåts" att blandas på att sätt som i princip var omöjligt för 15-20 år sedan.

Gör inte samma misstag inom Svensk Ridponnyavel genom att spä på ryktet om att "det bara bråkas" - samarbeta istället. Vill man inte samarbeta utan bara motarbeta (oavsett vad som ligger bakom, ex personliga motsättningar) kan det annars vara en god idé att hålla tyst...

Hlsn Helena

:bow::bow::bow:
Tack för dina kloka inlägg utan personangrepp.
Det är nästan så att man borde börja med New forestavel istället!
/Per

Jag förstår inte heller "problemet" som tydligen finns. Jag tycker Veronas Bo-Gi är den ultimata ridponnyn. Både vad gäller typ och sport. Men märk väl; det är vad JAG tycker!!! Någon annan tycker att Power Boy-typen är den vackraste, bästa ridponnyhingsten. Vissa tycker det är superbra med halvblod i stammen. Andra inte. Jag har ju t.ex. fallit fullständigt för "NRW-ponnyer".

Jag har elever som rider New Forestponnyer, väninnor som har New Forest och jag har själv ridit och tävlat New Forestponnyer i min ungdom. Inte en enda har varit, eller är lik den andra!!!! Alla har olika färg och mankhöjd. Vissa är högresta, ädla. Andra lågställda och "tyngre". Den ena är världens snällaste barnponny, den andra stark som en oxe och den tredje känslig som ett fullblod. MEN ALLA ÄR DE AV RASEN NEW FOREST! Alla fyller de sin funktion för sina ryttare.

Jag känner detsamma inför rasen ridponny. Det ena är inte bättre än det andra. Alla ska ju faktiskt inte rida SM!

Jag förstår inte heller "problemet" som tydligen finns. Jag tycker Veronas Bo-Gi är den ultimata ridponnyn. Både vad gäller typ och sport. Men märk väl; det är vad JAG tycker!!! Någon annan tycker att Power Boy-typen är den vackraste, bästa ridponnyhingsten. Vissa tycker det är superbra med halvblod i stammen. Andra inte. Jag har ju t.ex. fallit fullständigt för "NRW-ponnyer".

Jag har elever som rider New Forestponnyer, väninnor som har New Forest och jag har själv ridit och tävlat New Forestponnyer i min ungdom. Inte en enda har varit, eller är lik den andra!!!! Alla har olika färg och mankhöjd. Vissa är högresta, ädla. Andra lågställda och "tyngre". Den ena är världens snällaste barnponny, den andra stark som en oxe och den tredje känslig som ett fullblod. MEN ALLA ÄR DE AV RASEN NEW FOREST! Alla fyller de sin funktion för sina ryttare.

Jag känner detsamma inför rasen ridponny. Det ena är inte bättre än det andra. Alla ska ju faktiskt inte rida SM!

Kloka ord. Hästar i allmänhet och ponnyer i synnerhet är ett intresse. Alla vinner på att samarbeta. Ibland befinner sig uppfödarna lite långt ifrån sporten och ryttarnas verklighet. En ponny till ett barn handlar ganska lite om härstamning och ras. Det är viktigare med utbildningsståndpunkt, temprament och tävlingsresultat. Inom varje ras finns säkert passande individer för olika kategorier ryttare och alla uppfödare vinner på att samarbeta.

Vill bara kommentera detta. Ur ren avelssynpunkt.

Meningen med att använda en yngre hingst är ju för att snabbt få fram en oberoende avkommevärdering, ett BLUP t ex av hingsten. Vad jag förstått finns inte detta på sv ridponny idag? Och meningen med en BLUP i sin tur är ju att man ska kunna jämföra yngre och äldre hingstar, för att se att man har ett avelsframsteg.

Vad är det som säger att bara för att en hingst har fått godkända söner eller sonsöner att de är bättre än hingsten själv? De kanske bara är tillräckligt bra för att bli godkända, eller lika bra som hingsten.

För att kunna säga att en hingst är omsprungen av avelsframsteget måste det finnas oberoende statistik som tar hänsyn till stomaterial etc.

Holländsk ridponnyavel är den stambok som kommit längst med att utveckla ivarjefall ganska avancerade index.
Alla hingstar är ansatta ett index. Av Indexen går att utläsa den här utvecklingen som jag skrivit om innan.
Svensk ridponnyavel har inte BLUP och kommer troligtvis aldrig att få det, finns allt för mycket hingstägarinflytande i så liten förening. Därtill skulle stoägarna än mindre än vad halvblodsuppfödarna förstå vad det handlade om.
I Holland stod, stog utvecklingen rätt länge stilla man hade några hingstar som man tyckte var bra och användes väldigt mycket och ponnyn var för 10-15 år sedan högt rankad i sporten.
Det handlade om en handfull hingstar och dom fick ett stort antal avkommor och verkade under många år.
Så tex Kooihuster Teake som då är Hannasies framgångsrikaste sportavkomma är född 1988 och om jag inte tar fel så var det 1997 som han vann EM B finalen i hoppning.

Paralellt med den här Holländska welshridponnyn finns i Holland en ridponnyförening som då jobbat med mer prestationsurval är ovanstående avelsförening och därtill finns det en stor prestations avel av NF ponnyer i Holland.

Och inte långt ifrån så hade Tyskarna startat upp en betydligt mer prestationsinriktad sportponnyavel som just jobbade med mycket snabba generationsskiften och Tyskarna hade fördelen liksom på hästsidan att ha Bundeschampionat där man då snabbt såg vilka hingstar som förvärvde de bästa sportponnyerna och så har man jobbat sedan i början på 80-talet.

Resulktatet blev förödande för den här welshföreningen då förstås ponnyryttarna inte brydde sig direkt var ponnyn var född eller vilken ras utan endast ser till funktionen.

Så kanske lite tagna på sängen började den här föreningen jobba också dom tydligt med en sportponnyavel --man jobbade fram index,,man justerade avelsmålet, man började använda halvblodsdomare osv. snabbt har det gått och det märks framförallt på priserna som stigit väldigt mycket de senaste åren på de bästa unghingstarna.
Här är det inte endast ett högt förväntad avelsvärde som spelar in utan högt förväntat sportvärde.
Så tittar man i Holland i dag på aktiva sportponnyer och högre ponnysport så finns överhuvudtaget inte avkommorna till de här nu äldre hingstarna med med i toppsport.

Vid årets Holländska mästerskap fanns 0 representanter i den högsta mästerskapsklassen i hoppning och 4 strycken i dressyr, varav en gick till final och kom 10:a.
Avelsföreningens vuxna ponnyer finns i dag i Holland på en mellannivå, dvs ponnyer som är resultat av de här äldre hingstarna.

infogar det resultat som Holländska welshföreningen publicerar. Det är resultat för welshridponnyer och även de Tyska importer som tävlas i Holland finns med (dvs om dom är welshridponnyer). Holländska mästerskap går på alla nivåer från
LC till FEI klasser i dressyr.
LC till MsA/svår i hoppning.
Z2 är högsta klassen i dressyr.
ZZ i hoppning.

http://www.nwpcs.nl/sport/sportnieuws.php#708

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Holländsk ridponnyavel är den stambok som kommit längst med att utveckla ivarjefall ganska avancerade index.
Alla hingstar är ansatta ett index. Av Indexen går att utläsa den här utvecklingen som jag skrivit om innan.

Var hittar man detta index? Skulle vara jätteintressant att läsa!

Svensk ridponnyavel har inte BLUP och kommer troligtvis aldrig att få det, finns allt för mycket hingstägarinflytande i så liten förening. Därtill skulle stoägarna än mindre än vad halvblodsuppfödarna förstå vad det handlade om.

Då är det fel i föreningen. En förening ska inte styras av hingstägarnas intressen. Den ska styras av ett intresse av att föra rasen framåt. kan man inte skilja på dessa två ska man inte sitta i en styrelse.

Så kanske lite tagna på sängen började den här föreningen jobba också dom tydligt med en sportponnyavel --man jobbade fram index,,man justerade avelsmålet, man började använda halvblodsdomare osv. snabbt har det gått och det märks framförallt på priserna som stigit väldigt mycket de senaste åren på de bästa unghingstarna.

Här kanske fins något att ta efter i Sverige?

Här är det inte endast ett högt förväntad avelsvärde som spelar in utan högt förväntat sportvärde.

Ett avelsvärde speglar ju också delvis ett sportvärde.

Så tittar man i Holland i dag på aktiva sportponnyer och högre ponnysport så finns överhuvudtaget inte avkommorna till de här nu äldre hingstarna med med i toppsport.

Vid årets Holländska mästerskap fanns 0 representanter i den högsta mästerskapsklassen i hoppning och 4 strycken i dressyr, varav en gick till final och kom 10:a.
Avelsföreningens vuxna ponnyer finns i dag i Holland på en mellannivå, dvs ponnyer som är resultat av de här äldre hingstarna.

infogar det resultat som Holländska welshföreningen publicerar. Det är resultat för welshridponnyer och även de Tyska importer som tävlas i Holland finns med (dvs om dom är welshridponnyer). Holländska mästerskap går på alla nivåer från
LC till FEI klasser i dressyr.
LC till MsA/svår i hoppning.
Z2 är högsta klassen i dressyr.
ZZ i hoppning.

http://www.nwpcs.nl/sport/sportnieuws.php#708

Är tyvärr hemskt dålig på holländska så länken sa mig inte så mycket. Förutom en del bilder på mycket fina sportponnier!

Problemet när man inte har ett avelsindex att gå efter är att man egentligen inte vet något om det stomaterial som hingsten tillförts. att rabbla vad en hingst har för avkommor blir egentligen ganska ointressant i mina ögon.

Komisk tråd! :)
Som vanligt spårar ur när det gäller ridponny men kul att folk är entusiastiska!
Så till ursprungsfrågan om mankhöjd.
Jag önskar också att jag alltid fick veta vad det blir för höjder på mina uppfödningar.
Jag har kört med "mäta vid vissa åldrar" m.m. m.m. men för mig finns det inte något säkert, det är helt säkert. :idea:
Jag har haft ponnyer som jag tänkt, "ok, den blir för stor", men när den väl slutmätts så har den varit lätt som en plätt en ponny. Jag har haft små skruttar som jag tänkt inte några problem men det har ändå blivit större än jag tänkt mig.
Jag har en toppen stammad hingst som av någon märklig anledning är stor som ett hus, återstår att se om det blir en ponny. (båda föräldrarna är behagligt stora/små ridponnyer, alltså 145cm och 147cm)
Men av dryga 20 ridponnyuppfödningar och lika många till föl o unga ridponnyimporter som vuxit upp hemma hos mig så är det en övervuxen och 2-3 som hängt på gränsen.
Genomgående tycker jag nog allt att ridponnyerna som står högre i blod är färdiga tidigare än de renraser jag fått följa.
Den här hingsten som nu hänger på gränsen var som prick 1 åring och visade (om han skulle varit 90% av sin vuxenhöjd) att han skulle bli 167cm. Han är nu 2,5 år och är något över 148 cm men då har jag inte den bästa mätpinnen. Hade gärna sett honom som 167 cm.

Jag har även haft ridponnyer som krympt, hur tusan det gick till vet jag inte men det har hänt tre gånger. Ponnyerna har varit större vid 4 och 6 år ålder än vid slutmätning trots att de då varit i tävlingskondition. En var en D-ponny som 4 och 6 åring men knappt 139cm som 8-åring. Vi hade gärna haft honom som D-ponny men tji fick vi.
Några egna ridponnyuppfödningar har det blivit men desto flera har jag fått följa både här i landet och i Tyskland och det enda jag lärt mig är.
Vänta och se, det blir vad det blir. Ridponnyavel är lumpet på det viset.
God Jul alla, mosa inte varandra för mycket här i forumet, vore ju kul att ha några uppfödarkollegor kvar efter jul också! :smirk:
Mvh
Maria Winberg / Stuteri MW

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka