Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Du som ligger på "topp" ge oss "som kravlar på väggen" konstruktiva råd istället för interna stridigheter som vi iallafall inte är intresserade av.:banana:

mik

Vill du verkligen förstå vad jag skriver så följ med den här hingstägaren till Hannasies hemavelsförening och hingstpremiering, åker just inte denna person så åker säkert någon annan som du kan få tipps om.
Sätt dig där och titta--vad visas för avkommor och efter vilka hingstar ???
Det finns även ett flertal Tyska hingstpremieringar som är lätta att åka till.

Hur har dom gjort och vad har de bästa hingstarna för fäder/mödrar ???

Du kommer tror jag att finna både i Tyskland och Holland, att just Hannasie finns med i härstamningarna och i stor utsträckning både på fäderne och mödernesidan--eftersom det är en av Hollands bästa hingstar genom tiderna, men du kommer också att finna att han ligger långt bak i härstamningarna.

Det är ju så att vi i Sverige inte har någon skyddad verkstad--våra ponnyer som föds här skall ju säljas på samma marknad som dom Tysk/Holländskproducerade ridponnyerna.

peråke

Jag påstår inte att du har fel i sak, du är alldeles säkert otroligt duktig på det du håller på med.

Och, ja, jag fattade första gången vad du menade, det var inte det jag oponerade mig emot.

Det som är problemet är tonen som ni/du har emot varandra på detta forumet i väldigt många trådar.

Jo det kan nog erkännas att "tonen blir lite hård", men det finns ju alltid gränser när ivarjefall jag orkar vara diplomatisk.

peråke

Ja jag har frågat om honom i flera trådar.
Är väldigt nöjd med honom, men orolig för storleken.
Vad gäller att använda äldre beprövade o yngre hingstar så rekommenderar man iaf inom hbl att använda de yngre 2-3 år o sedan avvakta på avkommebedömningarna ...alt använda de gamla där man vet vad man har att vänta.
Inte sjutton finns det någon som säger att "använd inte Don Primero han är ju så gammal o omodern"...sen skit samma att han toppar blupen o att han hade flest avkommor av alla hingstar bland gångartschampionaten i år.
Han har väl aldrig varit populärare än nu vid 21 års ålder....jo i tyskland.
Hur många var det inte som betäckte med snygge Akribori(grymt många, riktig poppishingst)...i år såldes han till holland eftersom han skulle sänkas till C o tas ur avel.
Hellre en äldre bevisad hingst än att stå med avkommor som har superfina pappor som nedärver noll.
Inte så kul med en stamtavla som visar sig innehålla hingstar som inte hållt måttet.
Vem vet ...min hingstunge kanske slutar kastrerad o övervuxen, men han är fick iaf orden "det är så här vi vill att en rp ska se ut" av Morgan Johnson. Han borde ju veta.

Jag är mycket nöjd att jag passade på att använda en sådan avelsmatador som Hanassie innan han går ur tiden.

Jag påstår inte att du har fel i sak, du är alldeles säkert otroligt duktig på det du håller på med.

Och, ja, jag fattade första gången vad du menade, det var inte det jag oponerade mig emot.

Det som är problemet är tonen som ni/du har emot varandra på detta forumet i väldigt många trådar.

Nu är det ju så som du kanske bör veta att PerÅke är spermaimportör för tyska ridponnyhingstar, dvs alltså en konkurrent till hingsten Hanassie, att det då ibland blir lite 'skitsnack* om Hanassie är nog oundvikligt eftersom ett sto mindre till honom kan bli ett sto mer för Peråke's spermaimport. Dvs ta allt snack som vissa säger här med en nypa salt då det kan finnas dolda anledningar bakom vissa inlägg.

Hellre en äldre bevisad hingst än att stå med avkommor som har superfina pappor som nedärver noll.

Vem vet ...min hingstunge kanske slutar kastrerad o övervuxen, men han är fick iaf orden "det är så här vi vill att en rp ska se ut" av Morgan Johnson. Han borde ju veta.

Jag är mycket nöjd att jag passade på att använda en sådan avelsmatador som Hanassie innan han går ur tiden.
Även om du nu skulle få en övervixen ponny, vilket jag starkt betvivlar i detta fall, så har du ju fött upp en toppenhingst/valack, så var nöjd med ditt val av hingst och njut av ditt föl!

Tack!
Jag är jättenöjd med honom...sen får tiden visa vad det blir av honom.

Hej!
Jag har en 1,5 årig hingstunge efter Bocaccio Arden som vi mätte idag till 138,5 cm i mkh. Hans mamma är korsning xx/nf och 145 cm. Jag tycker att han är stor och jag är inte helt säker på att han stannar inom ponnymåttet. Man kan ju alltid hoppas att han växt fort eftersom det är ganska mkt. fullblod i honom. För övrigt har han ett supertemperament och jag är väldigt nöjd med honom.

Ja att det finns en konkurans situation och/eller meningskiljaktigheter om vad som är "rätt" har jag fattat för länge sedan;)

Men tack ändå!!

Ja illa vore det om vi inte vore nöjda med våra små/stora ponnyer/hästar...

Det där med storlek är intressant. Jag har 3 hel syskon 2 hingstar & 1 sto.
Min hingst som är född 2005 är nu ca 140 cm hög. Han har växt otroligt jämt hela tiden & har varit snygg hela tiden. Han har hela tiden haft en otrolig hingstkaraktär & utstrålning. Men otroligt snäll & lätt.

Min hingst född 2006 är nu ca 140 cm hög. Han har växt hela tiden & varit högre bak än fram. Nu börjar han jämna ut. Men växer fortfarande. Han är skarpare än storebror & för smart för sitt eget bästa:angel: men lättlärd & vet sin plats.

Mitt sto född 2007 är stor. Hon var ca 95 cm när hon föddes & är en kraftig men otroligt feminin tjej. Hon har mycket krut i sig & egen vilja.

Mamman till dessa är ca 148 cm (+). Pappan är 135 cm hög....

Tidigare har dessa en bror som är resultatet av en tjuvbetäckning. Han var vid 2,5 års ålder 163 cm hög. Hans far var/är 160 cm hög.

Ganska intressant att se hur olika helsyskon kan bli men ändå lika. Alla är rätställda & korrekta exteriört...

När det gäller mina rp och korsningsponnyer, har de oftast varit lite över 90% när de varit 1 år. De som haft mycket fullblod i sig har i många fall legat mellan 92-94%. Mätnig före 1 år har inte varit till någon ledtråd var höjden skulle hamna.

Ja jag har frågat om honom i flera trådar.
Är väldigt nöjd med honom, men orolig för storleken.
Vad gäller att använda äldre beprövade o yngre hingstar så rekommenderar man iaf inom hbl att använda de yngre 2-3 år o sedan avvakta på avkommebedömningarna ...alt använda de gamla där man vet vad man har att vänta.
Inte sjutton finns det någon som säger att "använd inte Don Primero han är ju så gammal o omodern"...sen skit samma att han toppar blupen o att han hade flest avkommor av alla hingstar bland gångartschampionaten i år.
Han har väl aldrig varit populärare än nu vid 21 års ålder....jo i tyskland.
Hur många var det inte som betäckte med snygge Akribori(grymt många, riktig poppishingst)...i år såldes han till holland eftersom han skulle sänkas till C o tas ur avel.
Inte så kul med en stamtavla som visar sig innehålla hingstar som inte hållt måttet.

Jag håller fullständigt med dig!!!!!!Betäcker oxå hellre med bevisad hingst än något som är "inne" just nu. Jag hoppas Hanassie blir kvar i aveln ett tag till så man kan betäcka med honom.
Jag tror din ponny stannar inom måttet. Som sagt så växer de mest första året...

Hörde rykten att han inte skulle vara i avel nästa år???
Det var min vet som sa att Hanassies ägare sagt det när hon beställde semin i våras...

Hörde rykten att han inte skulle vara i avel nästa år???
Det var min vet som sa att Hanassies ägare sagt det när hon beställde semin i våras...

Han är ju rätt gammal, så det är kanske därför. Men å andra sidan verkar han fertil. Så så länge han är det så kanske han blir kvar i aveln ett tag till?!
Vad är det för sto du har?

SÅ har jag tvingats plocka fram radergunnit igen!

Det ÄR INTE TILLÅTET att göra reklam för verksamheter på forumet!
NÄR SKA NI LÄRA ER DET???? :mad:

(några inlägg med citat av de nu raderade tvingades också stryka på foten pga citaten - eftersom vi inte redigerar i befintliga inlägg...)

Knapplån och trådkapning.

I mina ögon är Ni ett par/några personer bakom halvanonyma nick som motarbetar mycket för Svensk ridponnyavel genom att utan någon som helst ödmjukhet profitera att just Ert avelsmaterial och eller Er avelsplan är den korrekta, inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Ni är saliga i er egen tro - men vad jag kan se så saknas de resultat som borde vara viktigast för en Ridponnyuppfödare, nämligen vad Era uppfödningar presterat på ponnytävlingsbanorna? Är inte tävlingsresultat ett viktigt kvitto på att just Er avel är den korrekta? Visst går det att skylla på att Era ponnyuppfödningar ännu inte är tillräckligt gamla för tävlingsbanorna - men hur kan Ni då vara så säkra på att just Er strategi är rätt? Var finns Er egna erfarenhet? Eller är det kanske så att tomma tunnor skramlar mest... :smirk:

Lite ödmjukhet vore på sin plats många gånger anser jag. Efter att under ett tjugotal år ha följt alla turer och bråk inom Svenska New forest-föreningen och "utbrytarföreningen" Avelsföreningen för New Forest, allt till följd av den tråkiga Golden Wonder-affären (och alla personliga motsättningar som den medförde) - till återföreningen av ovanstående föreningar, och de framgångar som New forestponnyer nu röner på tävlingsbanor mm, så önskar jag i stället att även Svensk Ridponnyavel går mot ett gemensamt mål och jobbar för att förse Svenska ponnyryttare med Svenska ponnyer. Det behövs ponnyer till Svenska ponnyryttare som har talang, kapacitet, teknik, förmåga, ridbahet, samarbetsvillighet och hållbarhet för att hävda sig på tävlingsbanorna. Sikta gärna mot stjärnorna, så hamnar vi säkert i grantopparna - men hjälp till att hålla varandra om ryggen inom Svensk ponnyavel - oavsett ras - så att vi kan få en livaktig Svensk ponnyavel, med ponnyer som den Svenska ponnyryttar-marknaden vill ha.
Med hopp om ett GOTT NYTT SVENSKT PONNYAVELSÅR.
Hlsn Helena

:bow::bow::bow:
Gott Nytt Ponny År! Och Häst År också förståss!

Han är ju rätt gammal, så det är kanske därför. Men å andra sidan verkar han fertil. Så så länge han är det så kanske han blir kvar i aveln ett tag till?!
Vad är det för sto du har?

Hej!
Mitt sto är ett övervuxet welsh sek B sto, 147cm. -96
E. Paddock Camarque - Snowdon Bligther.
Hon har tävlat tom LA dressyr innan en skada satte stopp.
Hon har diplom med 98887.

Ja Hanassie är gammal, men med mitt sto har tagit sig med honom på första försöket båda åren.
Det gjorde hon iofs med en welshhingst med sin första avkomma också.
Skönt med lättbetäckta damer.:)

Dimmanstuteri:
:bow::bow::bow:

God Jul o gott nytt år.

Bra stam! Jag har ett sto e.Elegant-C.Let`s Be The Best. Hon är fantastiskt vacker! Hon har föl e.V. Bo-Gi, och ett till i magen :).
Fölungen är bedårande. Det är mina första ridponnyer. Jag tycker ridponnyer är så fantastiskt vackra! Kom nu långt från trådens ursprungliga fråga....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka