Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Jo som du skriver sportvärdet och priset som köparna är villiga att betala = är ivarjefall om man bortser från korsningsavel samma sak..

Det här har i praktiken inneburit att de unga hingstarna går mycket tidigt till sporten i både Holland och Tyskland.

Helt enkelt ponnyköparna är rikare än hingsthållarna.

Mycket sällan som de bästa unghingstarna går i avel mer än som tre/fyraåringar som femåringar är dom "ur avel".

Förstås önskar vi uppfödare även i Sverige att ponnyköparna sätter sådan tillit till avelsvärdering/bruksprov att de är villiga att betala även för unga ponnyer.

På den Holländska hemsidan kan man utan att missa något hoppa över texten och gå direkt till resulktaten.
Då finner man som jag skriver att den här avelsföreningens avel inte räckte till för att de ponnyer som i dag skulle vara i toppsport också är det.

Något som tidigare inte var något problem, och som just nu är ett problem--men som jag som sagt vet och sett att avelsföreniongen jobbatr stenhårt med och ungponnyerna står sig relativt bättre i konkurrensen än de äldre i sportålder.

Indexen anges varje sässong utifrån sässongens insamlade resultat--uppdateras en gång om året och finna att läsa i föreningens medlemmstidskrift (det är där jag läser). Som jag skrev är dom betydligt enklare än ASVH´s eftersom det i Holland inte finns typ Kvalitsbedömningar osv.

Stamboken i den här föreningen är stängd och in tidigare (innan den var stängd) har kommit endast hingstar och ston av en viss minimikvalite.

Nykorade hingstar --jag vet inte hur dom gör om dom manipulerar eller inte, men dom har alltid mycket solida mödernelinjer och oftast nuförtiden i tre/fyra generationer.

Inom Svensk ridponny jobbas det på alla bitar för att få till ett system som kan hjälpa stoägarna..men det är hart..

peråke

Det är iofs ganska förståeligt att många av de bästa hingstarna säljs till sporten. Tyvärr innebär det ju ofta kastrering (i Sverige iaf). Priserna och vad man "får ut" av en ponny är ju betydligt högre inom sporten än inom aveln.

Men inte många är beredda att ta det extra arbete det innebär att ha hingst om man inte är väldigt avelsintresserad. Det är ju i regel barn som ska rida och hantera hästarna också, vilket kan vara ett problem.

För att svensk ridponnyavel ska komma framåt och vara konkurrenskraftig tror jag att det behövs åtminstone någon slags index eller liknande för att minska hingstägarnas marknadskrig mot varandra. Hårda fakta är svårare att argumentera mot.

Ja det är en förutsättning för att få en mordern sportponnyavel.

Hur skall vi kunna komma dit inom Svensk sportponnyavel ?

I dag känns det nästan omöjligt långt dit...

Redskapet finns och det är "blåbasen" en databas där alla registrerade ponnyer kan föras in och samköras med alla resultat avelsvärderingsgrundande resultat från.............. avelsvärderingar..exteriörbedömningar..treårstest/kvalitetsbedömningar och sportresultat.

Men i dag finns inte ens kraft att köra in registren i databasen.

Därtill kommer att det finns ridponnyhingstar som verkar inom andra former av ridponnyavel som inte är anslutna till Blåbasen.

I dag råder på området djungelns lag och hingstarnas marknadsföring ställer mycket höga krav på kunskap hos stoägarna.

Beträffande unga Svenskfödda hingstar så kommer utvecklingen om den fungerar dvs att vi får fram trovärdighet för avelsvärderingen av våra av unga ridponnyhingstar + ungponnymeriter att de bästa i årgångarna att de får många ston under hingstens första år i avel.....för att sedan gå till sporten. (vi är inte där i dag)

Ibland sägs det att Svensk ridponnyavel ligger 20 år efter....hoppas inte att det kommer att ta tjugo år dit och jag tror det inte heller utan möjligheten har redan visats att den finns med ex. Verdi/Valdo som har gått igenom ungponnysystemet med bravur och säkert dragit/kommer att dra till sig ston den vägen.

Ett sådant scenario finns det relativt många uppfödare som är villiga att satsa tid/pengar/eneri på.

peråke

[/QUOTE]I dag råder på området djungelns lag och hingstarnas marknadsföring ställer mycket höga krav på kunskap hos stoägarna.[/QUOTE]

Jag har i många år velat gå över från halvblod till ridponny. Är liten vuxen... När jag till slut skulle göra slag i saken var det mycket svårt att få fram ordentliga fakta om de hingstar som var i avel. Ännu svårare att veta vad det är för ston! Jag letade på nätet. Gick in på hingstägares hemsidor, läste på om härstamningar och vad som låg bakom varje hingst. Det stod om hingstar som gått bruksprov i Tyskland. Men vad betyder det då? Vad jag förstår kan vilken hingst som helst gå bruksprov där???

Till slut satsade jag på det som verkade "säkrast".

Senast ändrad av en moderator:

Jag och datorer...............

Vänta och se, det blir vad det blir. Ridponnyavel är lumpet på det viset.
Inte bara ridponnyavel... Jag hade ett litet vackert havblodssto, 159 cm som jag betäckte med Master. Hade sett honom i Flyinge för många år sedan. Fantastisk hingst! Tänkte att denna kombinationen skulle bli bra; Mitt lilla sto med liten havblodshingst = liten dressyrhäst till mig. Fölungen blev väldigt liten, och var det tills han var ca 2. Då sköt han i höjden, och är nu som 4-åring 164 cm. Han växer väl lite till.. Så det är inte lätt med dessa centimetrar!

"Jag har i många år velat gå över från halvblod till ridponny. Är liten vuxen... När jag till slut skulle göra slag i saken var det mycket svårt att få fram ordentliga fakta om de hingstar som var i avel. Ännu svårare att veta vad det är för ston! Jag letade på nätet. Gick in på hingstägares hemsidor, läste på om härstamningar och vad som låg bakom varje hingst. Det stod om hingstar som gått bruksprov i Tyskland. Men vad betyder det då? Vad jag förstår kan vilken hingst som helst gå bruksprov där???"

Ja här ser du hur situationen är....

saken är att uttalandet är både rätt och fel och du som då inte förstår att tolka--får uppfatningen att Tyska ridponnyers bruksprov är värdelöst.

Tyska statliga bruksprovsanstaler kan du anmäla ex en ponny/häst som du själv fött upp till. Du lämnar ex din ponny/häst och får ett resultat.

Tyska ridponnyföreningar har premieringar av treårshingstar och en del av de visade hingstarna blir då temporärt "godkända att verka i avel" gekört.

För att dessa premierade hingstar skall stambokföras krävs att de avlagt ett godkänt bruksprov på en "statlig" bruksprovsanstalt.

Vanligast är att ridponnyer går det på hösten det år de är fyra--går dom provet som äldre dras av 0,4 enheter från slutresultatet.
Som godkänt räknas att bruksprovet är genomfört och ingen delpoäng under sex.

Så skall du använda en Tysk ridponnyhingst så kolla att den är stambokförd, det betyder dels premierad och med godkäda bruksprov.
Nästa steg är förstås resultatet på bruksprovet då tyska ridponnyer inte som i Sverige har fällande bruksprov utan är mer av typen en dokumentering av hingstens egenskaper som då förstås måste läsas av stoägaren.

Det här bruksprovet kan du därtill se som en bra information på den unga Tyska hingsten, i Tyskland finns mycket utbyggda ungponnytävlingar som hingstarna konkurrerar på--och bruksproven blir därför fort innaktuella och överspelas av resultaten i "verkliga livet". Dessa tävlingsresultat på individen finns att köpa på CD skiva.

Lite äldre Tyska avelshingstar finns årligen utgivet avkommestatistik på, där det går att läsa dels hur många stambokförda hingstar/ston hingsten har samt hur många tävlande avkommor hingsten har och deras resultat. Detta finns att köpa på CD skiva.

Vid Svensk avelsvärdering (ASRP)tolkas dessa data för varje individ och är det en positiv bild så godkänns hingsten för ASRP´s stambok annars inte.
Men inte mer, så som stoägare kan du ivarjefall vara trygg med att någon sakkunnig har granskat hingstens meriter och sagt Bä-eller Bu.

Vill du veta mer detaljerat så måste du själv gå till källorna.

peråke

saken är att uttalandet är både rätt och fel och du som då inte förstår att tolka--får uppfatningen att Tyska ridponnyers bruksprov är värdelöst.
Ja det är faktiskt väldigt svårt att tolka. Man får som sagt vara väldigt duktig på att leta själv.

Leta själv får man göra på alla ridponnyhingstar, Svenska bruksprovsresultat ges med ett betyg som hopphingst och ett betyg som dressyrbegåvning och sedan exteriörbedömning. Avelsvärderingar är därtill gjorda för de flesta minst vid två tillfällen. När du skall använda hingsten måste du leta upp ALLA de här siffrorna för att få en någorlunda bild.

Samma gäller Holländska ridponnyhingstar och Tyska.

När det gäller avkommeresultat för importerade hingstar måste man förtå ungefär hur många som är bedömnda och deras resultat, vi får ofta endast veta de positiva....

Så att läsa hingstannonser rätt upp och ner ger oftast en måttlig god bild av hingsten både när det gäller hingstens resultat och avkommornas.
Det här med avelsvärdebokstäver är väldigt grova sammanfattningar och olika system i olika avelsföreningar.
Begreppet Elit ???

Är i Sverige förknippat med avkommornas tävlingsprestationer.

I Holland är det en ren beskrivning på hur många avkommor som blivit högt avelsvärderade och det handlar om så stort antal som krävs så de två hingstar som fått det har varit mycket gamla när dom erhållit prefixet (bl.a antal godkända hingstar).

I Tyskland har en del avelsföreningar Elit andra inte.
Elit får en hingst när han visat extremt god exteriör nedärvning,,alltså många godkända söner.
Ett exempel är en sexårig hingst förra året som i sina två första årgångar fått sju godkända söner--han fick Elit direkt.
osv...olika överallt.

För att få en bättre allmän bild av ridponnyhingstar och ridponnyavel i allmänhet har jag gått med i två tyska en holländsk avelsförening som då ger ut tidskrifter och sedan prenumerarar jag på en Holländsk hästtidning som refererar både avels och sportresultat från hela regionen alltså inte enbart inhemska.
Sen har jag också köpt tillgång till olika länders sportresultat/avkommestatistik eller vet var de finns gratis.

kostnad ja ca. 5000/ år kostar det och jag tycker att dels är det kul att läsa tidskrifterna när dom kommer och dels ger det lite mer och grundligare bakgrundsbild av hingstar jag använder till mina ston.

peråke

I Tyskland har en del avelsföreningar Elit andra inte.
Elit får en hingst när han visat extremt god exteriör nedärvning,,alltså många godkända söner.
Ett exempel är en sexårig hingst förra året som i sina två första årgångar fått sju godkända söner--han fick Elit direkt.
osv...olika överallt.

Men vad menas med godkända hingstar i Tyskland då? Om alla hingstar kan göra bruksprov och bli mer eller mindre "godkända".

I Tyskland och i princip alla avelsföreningar pratar man om Stambokshingstar dvs att en hingst är godkänd för en stambok eller ibland flera stamböcker.
I Tyska ridponnyföreningar krävs av en stambokshingst att han är premierad dvs bedömnd och exteriört fått godkännande som avelshingst och att hingsten avlagt ett godkänt bruksprov.

I Sverige har vi ju väldigt länge sagt enbart godkänd, men det innebär ju att Svenska hingstar är införda i en stambok och fått ett avelsnummer= stambokshingst.

Ett praktikfall.

En hingst ex. född i Rhenlands ridponnystambok visas som treåring och blir "korad" gekört "premierad" och denna hingst avlägger sedan som 4 åring ett godkännt bruksprov på en bruksprovsanstalt och blir då införd i Rheinlands stambok med avelsnummer och är då en Rheinländsk STAMBOKSHINGST.

Denna hingst köps av en annan Tysk i ex södra Tyskland vill han använda denna hingst i någon sydtysk ridponnyförening måste han visa denna då Rheinländska stambokshingst för sin avelsförenings stambok--hingsten visas upp och bedöms och klarar han kraven för den stamboken så "erkänner" denna nya stambok honom för sin stambok.
I undertexten på Tyska hingstar står ofta angivet vilka avelsföreningar dom är erkända för.

Låt säga att nu köper en Dansk hingsten som då är en Rheinländsk stambikshingst godkänd för X antal Tyska ridponnyföreningar. Denna hingst får då infinna sig på Dansk hingstpremiering och deras avelsvärderingsnämnd granskar hingsten exteriört och andra pappersmeriter och även dom finner honom passa i sin avel så då godkänns han för den Danska ridponnystamboken förs in och får ett Danskt avelsnummer.

Sedan köps han till Sverige, ägaren måste då visa hingsten som då är en Rheinländsk stambokshingst erkänd för x antal Tyska ridponnyföreningar och den Danska ridponnystamboken. Nu granskar den Svenska avelsvärderingsnämnden hingsten och han befinns hålla en kvalite som godtas och då blir han godkänd för Svensk ridponnyavel, han förs då in i ASRP´s stambok och får ett RP nummer.
Svensk avelsvärderingsnämnd kan också säga nej om dom finner att han inte håller nivå.

peråke

Svensk avelsvärderingsnämnd kan också säga nej om dom finner att han inte håller nivå.

peråke

Förekommer det att hingst från Tyskland, med stambok, blir nekad för att han i Sverige inte anses hålla nivå?
Eller är det andra kriterier som spelar in också som stam, attraktivitet på Svenka marknaden, sämre förärvning än väntat i hemlandet osv?

GOD JUL!!!!! Återkommer i detta spännande ämne.:)

ASRP har ett hingstreglemente där det finns skrivet vilka krav som gäller på härstamning, mankhöjd, veterinärstatus, exteriör och brukskrav för stambokshingstar.

När det gäller importerade stambokshingstar så står det att det gäller samma krav som för dem som för alla andra hingstar som prövas.

Så importerade stambokshingstar förs först in i ASRP´s grundstambok (registreras) och för att komma in där krävs samma typ av härstamningskrav som för våra egna föl som skall in i grundstamboken. Fadern en stambokshingst och modern full erkänd härstamning.
Redan här kan i princip en importhingst falla bort om den har EJ erkända raser i härstamningen.

Sen kan dom komma in på hingstpremieringen och då genomgår dom samma prövning som alla andra, veterinärt och exteriört (hingstar tio år och äldre bedöms utan poäng). Når dom inte Svenska krav så blir dom inte godkända.

Själva bruksvärderingen gör man inte om utan i första hand tittat man på pappersmeriterna och har dom ett bruksprov/tävlingsmeriter med sig som är av samma nivå som krävs för att godkännas räcker det.
Hingstar som har med sig sämre bruksmeriter än vad som krävs, erbjuds att göra en ny ruksprövning= gå ett ASRP bruksprov.

Några krav för äldre hingstar och avkommornas kvalite finns egentligen inte för Svenska stambokshingstar och då inte heller för importer. En ASRP hingst som avkommebedöms även om han får ett C får ju fortsätta lösa hingstlic.

Man lägger inte heller någon värdering om marknadsvärde eller om hingsten behövs´någon ny blodslinje eller tvärtom. Eftersom man inte gör det för Svenska hingstar.

Så importhingstarna (stambokshingstarna) går igenom samma procedur som alla andra, dom har inte "fri lejd" i kraft att någon annan stambok har godkännt dom.

Resultatet av besiktningen skrivs ner i ett offentligt protokoll med ett avelsvärderingsbeslut om Svensk avelsvärdeklass.
Avelsvärdeklassen kan vara 0 och då blir dom inte Stambokförda för ASRP.
Avelsvärdeklassen kan också vara GII/GI eller en avkommebokstav och då förs dom in i ASRP´s stambok och får ett stamboksnummer.
peråke

Men vad menas med godkända hingstar i Tyskland då? Om alla hingstar kan göra bruksprov och bli mer eller mindre "godkända".

Om du läst ovanstående så är det här egentligen inte ett problem i Tyskland där då en "godkänd" hingst = stambokshingst och för Tyska stambokshingstar är regelverket tydligt. Bara stambokshingstarna lämnar avkommor med "gröna" papper.

Däremot Holland och NWR som har liknade system som Tyskarna vid hingstpremieringar för treårshingstarena--hingstarna går regionala uttagninghar sedan centrala och där först en första dag--som kallas 1:e besiktning, de hingstar som går vidare till dag två 2:a besiktning är i princip premierade men av dom tas inte alla ut till bruksprov och av dom som tas ut är det långtifrån alla som klarar bruksprovet.
För att stambokföras som NWR hingst så krävs premierad+ godkända NWR bruksprov.

Men de andra då 2:a besiktningshingstarna antingen som inte gått bruksprov eller inte klarat av det. ???

Några av dom forsätter som hingstar och kan mycket väl åka till Tysk bruksprovsanstalt och gå ett bruksprov---men då är dom inte stambokshingstar NWR stambokför dom inte.

Dom här är krångliga...en del av dom verkar också i Holland som icke stambokförda NWR hingstar men deras avkommor utstängs inte utan blr NWR registrerade med pass. (Avkommorna får "gröna papper" ).
Dom spökar lite och är krångliga att förstå sig på och krångleriet bottnar i EU regelverk som tillämpas på detta sätt just nu).

De NWR hingstar som godkännts av ASRP är alla NWR stambokshingstar.
(Dom är både premierade och avlagt bruksprov i NWR)

peråke

När det gäller NWR premiering och bruksprov känner jag mig manad att få det rätt!
Inget är speciellt krångligt utan man har en mycket hård selektering.
Det visas ungefär 55-60 st ridponnyhingstar/år av dessa tas ca 10-12st ut och blir guldbelönade s.k andra besiktningshingstar.
Dessa 12st går vidare till 3:e besiktning och de som tas ut ca 5-6st får gå till bruksprov.
Man tar sedan ut de som har bästa trav, som får tävla inbördes, i år vann två hingstar efter samma hingst De Ree Goede Now or Never, den ena vid namn Marwin och den andra vid namn Diablo!

Hingstarna gör sedan ett stationsprov på 32 dagr.

De hingstar som tidigare var 2;besiktningshingstar och åkte över till Tyskland och gjorde gkt prov, kan lämna avkommor till stamboken. Detta går inte längre utan provet för att lämna stamboksindivider måste vara gjort i Holland.
De hingstar som är 2:besiktnings hingstar och ej har 30 dagars prov lämnar endast avkommor till NWR,s WPB register, de kan inte gå in i stamboken.
Så hingstar typ Leuns Velds Lord, Speyksbosch Dancer etc. lämnar avkommor till stamboken, medan hingstar som numera blir godkända och ej har Holländskt bruksprov kan endast lämna till WPB oavsett om dom har Tyskt bruksprov eller ej.

Vi har i Sverige 2 Asrp stamboksförda NWR hingstar som ej är godkända i NWR och ej kan lämna avkommor till varesig NWR eller WPB registret i NWR.

Nu kommer förmodligen man att ändra ytterligare på NWRs regler inför nästa år, man funderar på att flytta bruksprovet i tiden, men det är inget beslut taget på detta ännu!

NWR´s Regelverket ändras ideligen efter beslut ovanför avelsföreningens huvud, under en tid har dom varit "tvingade" att registrera avkommor e. hingstar dom kasserat--nu slipper dom tydligen--vad blir nästa ???.

Måste Svenska stoägare hänga med i det här`??? Svaret är också här både Ja och Nej.

I Sverige kan en sådan hingst visas i ASRP och få en ny bedömning, som kan vara till både hingstens fördel och nackdel--ASRP har ju en annan syn på ridponnyavel och vilka hingstar som har avelsvärde och kan mycket väl finna en hingst användbar som inte NWR gör.
(Hitintills så har de två avelsvärderingsnämnderna varit överens.)

I Sverige kan en sådan här hingst lösa welsh P/B lic och marknadsföras som "godkänd" importhingst.

I RSF vare sig bedöms eller besiktigas hingsten utan löser lic. på sin härstamning och blir RSF Stambokshingst.
----------------------------------------------------------------
De två hingstar som "Rodde" påtalar är födda som NWR hingstar och stambokförda av ASRP, har aldrig överhuvudtaget visats i Holland och är inte som de hingstar Rodde tar upp och namnger (det finns flera) "kasserade" NWR hingstar.
Självklart lämnar dom endast avkommor med "gröna papper" i ASRP.
Skall dom verka i andra avelsföreningar måste dom genomgå den avelföreningens avelvärdering..har beskrivit det i tidigare inlägg.

Peråke

Man tar sedan ut de som har bästa trav, som får tävla inbördes, i år vann två hingstar efter samma hingst De Ree Goede Now or Never, den ena vid namn Marwin och den andra vid namn Diablo!

Publiken får efter att hingstarna valts ut--rösta på de utvalda hingstarna som visas upp så flaschiga inför publiken som bara är möjligt,,,publiken skriker "röstar" om man vill uttrycka det så fram den de gillar bäst.

Tydligen fick de två namngiva hingstarna i våras publikens gunst.

Det här är då helt skilt ifrån avelsvärderingen och en hingst som då blivit utsedd att ha bästa trav--Blir sedan bedömnd och poängsatt av sakkunniga.

Jag har letat upp 2007 års bruksprovsresultat och du som läser det hela kan ju se hur det sedemera gick för dessa två publikfavoriter.
"den ena vid namn Marwin och den andra vid namn Diablo!"
http://www.nwpcs.nl/evenementen/verrichtingsonderzoek.php
peråke

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka