Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Spinner vidare lite på mig själv och knyter till trådens innehåll, det här med storlek.
Jag skulle kunna tänka mig att just halvblodsinslag i ponnyavel skulle innebära avkommor där storleken är mindre given än om man använder sig ex av tyska ridponnies, där avelsarbetet gjort att storleken är mer given.

Betr storlek på ridponny

Många efterlyser små ridponnyhingstar o är rädda för de större, men det är inte hingstens storlek utan bakomvarande gener som kan slå igenom.

Jag har t ex tyska ston, bl a ett tyskt konsoliderat (nr 1) ridponnysto med stam bakåt till (1940-talet), hon har på fädernet engelsk ridponny 150 cm o på mödernet welsh B som morfar o arab som mormor.

- sto (nr 1) är moderns första föl o är 136,5 cm mätt som 5-åring, hon har 2 övervuxna helsyskon > 150 cm i Tyskland, hennes egna första föl efter konsoliderad ridponnyhingst (145 cm) blir nog max C eller liten D. Men hon skulle i princip kunna prestera en D-ponny eller t o m en överhöjdare.

- sto (nr 2) mätt 143 cm som 3-åring vid inskrivning i huvudstambak Tyskland, med stam bakåt i ännu fler generationer, håller 31% fullblod o resten engelsk ponnystam o ger alltid enormt stora föl som emellertid alltid stannar på 145-147 cm oberoende av om hingsten är stor eller liten. 8 föl (dock är alla fädernehingstar konsoliderade ridponnyhingstar).

Båda har mycket welsh b i sig.

Av dessa exempel kan man se att ridponnyavel kan vara vansklig ur storlekssynpunkt sett.

Första generationen korsning/halvblod blir oftast bra och lagom (här får man överväga fördelar mot nackdelar) - men vad som händer sedan är förborgat och kan bli en överraskning. Med anledning av ovanstående resultat vill man ju inte gärna blanda in ytterligare en osäkerhetsfaktor ("halvblod", gammal benämning) eftersom osäkerheten avs avkommornas storlek då blir ändå större.

Lite svårt för en delvis amatör att förklara men jag tror Peråke har något slags schema för det här tidigare utlagt på nätet.

Kan f ö berätta att detta problem har man även i Tyskland (ex oj då, ungen blev för STOR eller oj då, ungen blev för liten), det diskuteras på ponnyavelskonferenser men om ungen blev för STOR upplever man det inte som ett problem, däremot om den blev för LITEN efter vad jag har hört.

Sen till en annan fråga om övervuxna ponnyer (annan tråd); det är ju svårt (se ovan) att veta hur det ska bli men alla ponnyer födda hos seriösa uppfödare bör enl min mening gå igenom samma noggranna utbildningsschema och för ev övervuxna (ännu ej hänt men kommer säkert) hittar man säkert en lämplig köpare så småningom, dessa skänks inte bort av mig.

Konsoliderad = känd stam sedan länge (tror jag).

Hoppas det inte blev alltför flummigt men hummern är uppäten (var god) o skumpan drucken så nu får man sitta o vaka o hoppas att hundar o ponnyer överlever natten (brukar de i o för sig göra men man kan aldrig veta!)

Ni blev väl inte klokare men
Gott Nytt År till Er Alla
önskar
Marna

Han kommer nog inte ut på ponnytävlingar mer...

*kl*

Återvänder till det här med förväntad mankhöjd och slänger in en fråga:

Har ett fullblodssto på knappt 1,60. Det ser inte ut som om hon har några bjässar bakom sig enligt de få bilder jag kan hitta. Hon är irländsk och jag hittar väldigt lite info om det som finns bakom. Hon har inte haft föl tidigare så jag vet inte alls hur hon förvärver sig.
Framtiden får utvisa hur bra hon själv blir som ridhäst (nyss lämnat galoppen) så det är inte aktuellt riktigt ännu med betäckning. Bra skritt och fantastiskt rund o härlig galopp. Ordinär trav men mkt bekväm, inte trippig.

Jag funderar i lite olika banor, en av dem är ridponnyföl.
Hur stort (lr stort bakom)vågar man lägga på henne? Om det nu är så svårt, spec som nybörjare, att göra sig en objektiv bild av hingstmaterialet i Sverige och hur de förvärver sig blir jag lite fundersam hur jag ska gå tillväga för att skaffa mig info.

Är det ett säkrare kort storleksmässigt att titta på de olika welshsektionerna? I så fall vilken? (kan man välja om man vill regga som welsh partbred lr RP?)

Är det överhuvudtaget intressant att avla RP med fullblod på 1,60?

/bliss, ovetande

Min egen erfarenhet är att det till stor del är stoets storlek som styr avkommans blivande storlek.

Jag har - på beställning - betäckt ett xx-sto på 160 cm med en welsh sekt C på 132 cm. Det känns i nuläget mycket tveksamt att den stannar under ponnymåttet, även om hoppet är det sista som överger en. Den är snart 7 månader.

(nu har just denna avkomma ett värde för beställaren=ägaren oavstt vad den får för höjd, men det är en annan femma)

*kl*

Har ett fullblodssto på knappt 1,60. Det ser inte ut som om hon har några bjässar bakom sig enligt de få bilder jag kan hitta. Hon är irländsk och jag hittar väldigt lite info om det som finns bakom. Hon har inte haft föl tidigare så jag vet inte alls hur hon förvärver sig.
Framtiden får utvisa hur bra hon själv blir som ridhäst (nyss lämnat galoppen) så det är inte aktuellt riktigt ännu med betäckning. Bra skritt och fantastiskt rund o härlig galopp. Ordinär trav men mkt bekväm, inte trippig.

Hur stort (lr stort bakom)vågar man lägga på henne? Om det nu är så svårt, spec som nybörjare, att göra sig en objektiv bild av hingstmaterialet i Sverige och hur de förvärver sig blir jag lite fundersam hur jag ska gå tillväga för att skaffa mig info.

Är det ett säkrare kort storleksmässigt att titta på de olika welshsektionerna? I så fall vilken? (kan man välja om man vill regga som welsh partbred lr RP?)

/bliss, ovetande

Problemet är väl att hitta en tillräckligt liten hingst till ditt sto. Som når upp och betäcka... Vet ej om det finns welsh sekt B på semin.

Har haft ett sto e welsh 133 cm u xx 154 cm = 145 cm. Känns ju bra.

Känner till två ponnyer e xx 155 cm mf Hbl 152 cm med liknande russ/ox möderne. Den ena 160 cm, den jag hade 147 cm.

Tycker absolut att fullblod med bra halsansättning och resning samt en bra trav är OK.

Big lycka till!

zondell o ameo, tack för svar!:)

Tål att funderas på!
Hon har mkt bra resning, inte jättelång hals men en riktig snygging. Lite gräshoppa forfarande så det är ju inte omöjligt att hon skjuter iväg ett par cm till (f -03).

*kl*

/bliss, ovetande

Jag hade ett halvblodssto som var 159 cm. Hade länge fundringar på att betäcka med en liten welsh och få en "ridponny". Tvekade och betäckte sedan med halvblodshingst (vilket är en annan historia).
Jag är nu väldigt glad att jag sålde henne och köpte en ridponny med den typen, gången och mankhöjden den har. Nu kan jag betäcka med ridponnyhingst och få ridponnyavkommor.

Jag hade ej försökt få fram en ridponny med ett så stort fullblodssto som bas. Du vet ej vad som kommer ut!

Det är lite klurigt att hitta objektiva fakta om hingstarna, men det går... Du får leta på nätet, och prata med uppfödare. Det finns en tjej som lagt in alla ridponnyhingstars härstamningar, och vilka raser det ligger i dem flera led tillbaka, på sin hemsida.

AMEO! Får man skriva ut hemsidan här?

En sekt C hingst (mkh 127 cm) har betäckt breda welsh cob ston (mkh 146) samt fullblod och små halvblod, så visst går det. En sekt A hingst har betäckt fullstort ridponny sto och även små halvblod, där man använde en grop, som stona stod i. I början var man flera som hjälptes åt, men hingsten lärde sig och till sist behövde man inte vara så många som man var från början.
Personligen tycker jag att det är trevligare att betäcka ett stort sto, med en liten hingst än tvärt om :eek:

Senast ändrad:

Jag hade ett halvblodssto som var 159 cm. Hade länge fundringar på att betäcka med en liten welsh och få en "ridponny". Tvekade och betäckte sedan med halvblodshingst (vilket är en annan historia).
Jag är nu väldigt glad att jag sålde henne och köpte en ridponny med den typen, gången och mankhöjden den har. Nu kan jag betäcka med ridponnyhingst och få ridponnyavkommor.

Jag hade ej försökt få fram en ridponny med ett så stort fullblodssto som bas. Du vet ej vad som kommer ut!

Det är lite klurigt att hitta objektiva fakta om hingstarna, men det går... Du får leta på nätet, och prata med uppfödare. Det finns en tjej som lagt in alla ridponnyhingstars härstamningar, och vilka raser det ligger i dem flera led tillbaka, på sin hemsida.

AMEO! Får man skriva ut hemsidan här?
Jag betäckte båda mina fullblodsston, skimmeln 162 cm hög(Absalom-No Mercy,imp england), lilla bruna 150cm(Roman Way-Caliban) med familjens ridponny/palominohingst Golden Coin 143cm hög, skimmeln gav stoföl som blev 144cm hög, lilla bruna gav stoföl som blev 147 cm som vuxna, båda dessa ston har sen använts i ridponnyavel och ingen har hittils gett övervuxen avkomma med D-ponnyhingst. Jag har läst en massa inlägg här om att åringar får högst vara så och så många cm höga för att stanna som D-Ponny och kan inte annat än dra på smilbanden när det kommer sådarna påståenden. Har inget här hört talas om sunt förnuft? Vissa ponnier är tidiga, vissa är sena, vissa linjer har gener som ger stort, vissa ger smått osv. Jag blev ju mer eller mindre inkompetensförklarad av en sk expert här när jag påstog att ett att mina ston alltid gav enormt stor avkomma trots att jag använde liten hingst på henne, men för mig var sunda förnuftet att när ett sto som är 139cm högt, russXhalvblod fått 16 avkommor som alla blivit större än henne trots användande av welsh sec B-hingstar som var 130-135cm höga säger det mig att den lilla märren gav stort!
Engelsmännen rekommenderar alltid att använd ridponnyhingst på fullblodsto, ALDRIG fullblodshingst på ridponnysto, men dom har ju bara avlat ridponny i 120 år så det kanske är nonsens enligt vissa här.........

Problemet är väl att hitta en tillräckligt liten hingst till ditt sto. Som når upp och betäcka... Vet ej om det finns welsh sekt B på semin.
Äsch då, welshar är påhittiga saker. I vår hage så fribetäckte en WM hingst på 1.17 ett bredbakat cobsto på 1.51. Fixade det galant utan mänsklig hjälp. Avkomman är nu på väg att bli D ponny.

Vår sekt B hingst har betäckt halvblodston som är 1.65 höga, med hjälp av en liten grop på vägen. Allt går med snälla ston och tålmodig hingst samt påhittiga hingsthållare:p

Jag betäckte båda mina fullblodsston, skimmeln 162 cm hög(Absalom-No Mercy,imp england), lilla bruna 150cm(Roman Way-Caliban) med familjens ridponny/palominohingst Golden Coin 143cm hög, skimmeln gav stoföl som blev 144cm hög, lilla bruna gav stoföl som blev 147 cm som vuxna, båda dessa ston har sen använts i ridponnyavel och ingen har hittils gett övervuxen avkomma med D-ponnyhingst.

Jag har absolut inget emot korsningar på fullblodsston, eller några andra ston! Vi har ett ponnysto i stallet som är halvblod/connemara/russ. Hon kvalade in till SM i hoppning för några år sedan, och är en utmärkt läromästare till tjejen som har henne nu. Har träffat flera ponnyer med okänd härstamning som gått nationell hoppning. Helt fantastiska ponnyer!

Men när man är novis (som jag) på ridponnyavel, kändes det enklare och säkrare att börja med ett ridponnysto med full stam. Sen vet man förstås aldrig om fölet blir en överhöjdare;).

Äsch då, welshar är påhittiga saker. I vår hage så fribetäckte en WM hingst på 1.17 ett bredbakat cobsto på 1.51. Fixade det galant utan mänsklig hjälp. Avkomman är nu på väg att bli D ponny.

Vår sekt B hingst har betäckt halvblodston som är 1.65 höga, med hjälp av en liten grop på vägen. Allt går med snälla ston och tålmodig hingst samt påhittiga hingsthållare:p

Så bra för alla med stora ston att veta! Detta skulle du marknadsföra. Kanske inte här :angel: men...

Jag var kanske enormt pjoskig med gamla welshhingsten som betäckte lite omständigt och inte var så "på". Ville dessutom gå framåt UNDER stona med bakbenen. Jättebra om stoet står i en grop och är 20 cm högre:o :o. Satan vad vi fick hålla fast frambenen. Till slut fick vi faktiskt ge upp med ston som var mer än 15-20 cm större. Vi hade en D-ponnyhingst som var mera pang på där det aldrig var problem... Men stoägarna ville givetvis ha den lille.

Första gången vi betäckte ett större sto med den minsta hingsten så hamnade han i gropen under stoets mage. Hon såg väldigt förnärmad ut. Kan berätta att hon aldrig brunstade för honom, tyckte till o med att 4 mån hingstfölet i samma hage var mer manlig:D

Helst tar vi inte emot större ston då det är en ansträngning för alla inblandade. Jag brukar få stötta hingsten i rumpan så han inte ska falla ur under det kritiska ögonblicket :o

Första gången vi betäckte ett större sto med den minsta hingsten så hamnade han i gropen under stoets mage. Hon såg väldigt förnärmad ut. Kan berätta att hon aldrig brunstade för honom, tyckte till o med att 4 mån hingstfölet i samma hage var mer manlig:D

Helst tar vi inte emot större ston då det är en ansträngning för alla inblandade. Jag brukar få stötta hingsten i rumpan så han inte ska falla ur under det kritiska ögonblicket :o

Alla stoägare vet inte hur mycket tid och kraft och männsikor det kan gå åt vid en enda betäckning :eek:

Jaha...då har jag mätt honom idag igen då...nyverkad o 8.5månad.
136.5cm. Växt 2 cm på 6 v.
O takten verkar inte avta. Men oj så snygg han är...lite lurvig dock.
Ska ta lite kort någon fin dag.

Jaha...då har jag mätt honom idag igen då...nyverkad o 8.5månad.
136.5cm. Växt 2 cm på 6 v.
O takten verkar inte avta. Men oj så snygg han är...lite lurvig dock.
Ska ta lite kort någon fin dag.
Mätt igår igen. 10.5 månad.
139.5cm o 140.5cm bak.
Har faktiskt gett upp hoppet att han blir ponny. Nu är målet att han håller sig inom tillåten gräns för att verka inom rp avel, för det är en snygg rackare!:love:

Hanacoz mätte 140.3 som 11 mån.
26mars-08036.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka