Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Min VNH avkomma är nu 139,8 och drygt 11 månader:crazy:

Hon har så långa ben att hon inte kan äta ur en hink på marken utan att stå med benen brett isär, som ett föl....

Hon är otroligt ful för tillfället och ser ut som en spindel med sin lilla, ädla kropp och dessa långa ben:D

MEN hon rör sig helt fantastiskt:love::d:)

Ska försöka ta en bild...

Vi får hoppas att de slutar växa på höjden nu då.:)
Hanacoz rör sig också bra. Har iofs varierat beroende på vilken växtfas han varit i.
Mitt PB sto -06 var 133.5 på 1 årsdagen o har bara vuxit 3.5 cm på ett år. Har jag tur så gör Hanacoz det också. Hoppas hoppas!

Ps. Vore kul med en bild.

Här kommer en bild som jag tagit idag.....:crazy:
Halsen och bogen är ju inte direkt det vackraste man sett:angel:
Men jag tror på henne för hon var ju så fin som liten så jag hoppas att det kommer tillbaka:idea:

DSC00562.jpg

Hon är även lite tunn, antagligen pga av att hon växer och fäller så förskräckligt... Jag stödfodrar henne massor + att hon är avmaskad nyligen.
Som du ser så är ju inte direkt det dräktiga stot i bakgrunden undernärd:D

Precis som du sa så har hon mycket ben. O så tunn ser hon ju inte ut att vara.:) Ser fin ut tycker jag.
Min har också varit tunn periodvis pga av att han vuxit så mycket...
Kul att se vad de blir av dem i slutänden.;)
Tycker faktiskt att jag ser likheter dem emellan. Båda har en bra manke o sadelläge.Rumpan snarlika.Långa ben.

Ja, en viss likhet kan man se. Din har lite bättre hals just nu tycker jag, kan ju också vara att han är hingst.
Man ser ju verkligen att det är en hingst och ett sto:D

roligt att du ska spara honom som hingst:D

Tycker iofs att han har haft huvudet direkt mellan skulderbladen en längre tid.:smirk: Men att den nu har hunnit ikapp lite. Fast på bilden fortfarande lite för kort.
Men nog ser man könsskillnad.
Får ju helsyskon nu i april...om det är en hingst så får jag se vem av dem jag sparar... vill ju helst ha ponnymått:)
Ska du visa din i sommar?
Är min i fas så ska han visas...

Jag hade tänkt visa båda mina men vi får se. Hon ser ut som en, ja spindel och den andra är konvalecent efter ett spiktramp så vi får se.

Tror att det var något i Örebro i slutet av maj. Har inte kollat så noga ännu...

Tack snälla!
Håller han bara måttet för att få verka inom rp aveln så är det det vi siktar på med honom.
Men det kan ju vara bra med reservplan ifall saker ändras...;)

3 månader senare. Han är nu 143cm. 14 mån.
Hoppet om att han stannar inom ponnymått är inte stort alls.
Han ser dock väldigt färdig ut i kroppen.
Inte lätt att fota idag bara. De var både sommarfeta o loja i åskvärmen.
Hur har det gått med ditt sto Mik?
196-08014.jpg

196-08015.jpg

Här är helbror född 26 /4-08.
196-08030.jpg

Jättelika varandra i den åldern men han är betydligt mindre.
Hanacoz var över 95cm nyfödd o denna bara 83cm. Väldigt stor skillnad på knän o kotor också. Men annars är han kopia på sin bror.

Putt putt...
Är du där Mik? Hur har det gått med ditt stoföl efter Hanassie?
Någon annan med avkommor e Hanassie??

Men blir du förvånad ??? Redan för ett par år sedan skrev jag på dessa sidor med nackdelarna att använda "korsningshingstar", dom lämnar ett upp och ett i minnet.

Dagens morderna ridponnyhingstar är betydligt mer konsoliderade dvs..dom ärver ner det man ser.

Att typ Hannasie, Power Boy osv har Elit är att de var "den tidens bästa hingstar" , i dag finns mycket mer förvärvningssäkra hingstar -- men den dag några av dom får Elit--då är det försttås andra unga hingstar som har ett bättre avelsvärde.
H Peråke

Här är jag:D!!

Mätte mina pärlor i hagen för 2 vckor sedan och hon var ca 141-143cm.... Hoppet om en ponny känns ganska ute... Men det kommer att bli en superfin liten häst i så fall:love:!!

Hon har så otroligt långa ben.....Är fortfarande ganska ranglig, men inte för tunn....

Ska försöka fixa en bild.

Här kommer lite nytagna bilder i hagen häromdagen...

IMGP3968.jpg

IMGP3966.jpg

IMGP3955.jpg

Man kan säga att jag är väldigt nöjd med henne:D, förutom höjden då:angel:...

Hon ser jättefin ut!!! Verkligen.
Vilket vackert huvud o man ser släktskapet. Ska du visa henne i sommar? Jag hade tänkt visa mina 2 på sommarpremieringarna på Jälla. Får se hur det går med den lilla då mamma har spjälat upp över hasen efter en sparkskada. Hon fick en infektion som åt sig in i skelettet o har "ätit" upp ett stort hålrum. Hon har fått ett benfragment som flyter omkring i detta hålrum o borde opereras ut, men det går inte då hon riskerar att bryta benet vid uppvaket.
Nu är infektionen borta o nu "ska" benet läka ihop igen är meningen. Men jag vet inte hur lång tid det tar. Skulle verkligen vilja visa den lille då jag tror han är bättre än storebror o blir mindre.
Han har en helt otrolig trav. Har inte sett sådant hasarbete på en ponny någon gång. Hoppas bara att han inte är i växtfas vid ev visning.

Oj vad det är jobbigt med ditt sto, hoppas verkligen att allt går vägen!
Här kommer mina Hanassie bebisar jag har 3 st!

Celeste1.jpg
[/IMG] e. Hanassie - Speyksbosch nando

nemo.jpg
[/IMG] e.Hanassie - Coelenhage's lets Be The Best

lady2.jpg
[/IMG] e.Hanassie - Sweet Reclaim xx

3 avkommor med 3 olika mammor

Jättefina.
Ingen blivit så mörk som Hanassie.
Mina 2 blir ju vita som mamma. Hade så gärna velat att Hanacoz förblivit som han var vid födelsen. Mbr med stjärn o 3 vita. Men han blir nog fin som vit också.

Cozzan blev fresten av med sitt bandage i fredags. Röntgenbilderna visade att skelettet håller på att fyllas på med benmassa...så nu är hon så gott som friskförklarad.SÅ SKÖNT!!!
Så nu kan hon koncentrera sig på att uppfostra denna hingstiga fölunge o att nära den lilla Elegant bebisen i magen.

*kl*

Kommer en halvblods(50% arab)/new forest-korsning stanna inom ponnymåttet, om den nu vid tre års ålder mäter ca 143 cm? Det är väl kanske precis på håret?

Pappan (new forest) är 144 cm, farfar 145 cm och farmor 138 cm.
Mamman vet jag tyvärr ej, men det är iaf liten stor häst. Halvblodsmorfar är 164 cm, mormor vet jag inte heller mankhöjden på, men eftersom hon är arab är det säkert smått.

En min då?? Mamma 160 Pappa ca140.. Har inte mätt honom men han ser rätt stor ut nu född i februari.. Han börjar få lite problem med att dia mamman pga att han får stå långt ifrån när han diar får inte under huvudet som han har fått förr..

Den skulle inte jag vara så orolig för om jag var du... Den har ju 5 cm kvar att växa. MEN man vet ju aldrig.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka