Rp föl o storlek...

Sv: Rp föl o storlek...

Jaha då har jag varit framme med mätkäppen igen.
Hovis var ut idag, så då passade jag på efter verkning.
Han mätte 145cm fram o 148cm bak.:cry:
Men han är så fin...

Brorsan som är 3mån 1 v mätte 117.5 fram o 121cm bak.
Betydligt mindre än Hanacoz i den åldern.
Så jag får hoppas på honom. Båda ska visas den 17/9 på Jälla.

Jaha då har jag varit framme med mätkäppen igen.
Hovis var ut idag, så då passade jag på efter verkning.
Han mätte 145cm fram o 148cm bak.:cry:
Men han är så fin...

Brorsan som är 3mån 1 v mätte 117.5 fram o 121cm bak.
Betydligt mindre än Hanacoz i den åldern.
Så jag får hoppas på honom. Båda ska visas den 17/9 på Jälla.

Men godkända RP hingstar får väl vara en bit över ponnymått så fortsätt satsa mot det du! :idea::grin:

Jo visst är det så. Men risken finns ju att han växer över den gränsen också när han är så här stor nu.
Hur många som avlar rp vågar välja de övervuxna?? Nyfiken...
Men jag tycker helt klart att han är värd att visa fram tom 3 års så får vi se vad de säger...

ojdå, vilken racertakt han har:grin:

Men har du möjlighet så finns det väl ingen anledning att kastrera honom nu???
Jag tycker att du ska visa honom som hingst, de kan ju inte säga mer än nej...

Har inte mätt min sedan sist men jag tror inte at hon har växt så mkt mer.

Ja jag har möjlighet att ha honom som hingst o så länge han sköter sig o de tycker om honom så får han ha kulorna kvar.
Men man undrar vart han stoppar.

Ja man får hoppas på småston då...

Jo visst är det så. Men risken finns ju att han växer över den gränsen också när han är så här stor nu.
Men jag tycker helt klart att han är värd att visa fram tom 3 års så får vi se vad de säger...

Om det är en hingst som i mina ögon är extraordinär så bryr jag mig inte om att den är lite övervuxen. Jag använde Bocaccio Arden på mitt korsningssto som är 145 cm och tog en rövare eftersom jag blev så förtjust i honom. Min avkomma som nu är två år är nog inte ens så hög som Hanacoz. Jag är otroligt nöjd med min avkomma och kommer kanske att göra om kombinationen när jag ser ungefär hur hög han blir.
Med min vanliga tur kommer det förmodligen ut ett enastående vackert stoföl på 160 cm :p

Jag skall tillägga att jag tycker att det är jätteroligt att det finns folk som både kan och vill ha hingstar, det är ju trevligt om det blir fler hingstar att välja på. Dessutom känns det ju bra om de gamla elithingstarna tas tillvara genom godkända söner som kan föra aveln vidare.

Har du möjlighet att ha honom kvar som hingst så tycker jag absolut att du ska behålla honom som hingst, några cm hit eller dit är ganska ointressant. Använd honom en säsong och sen utvärdera avkommorna och bestäm sen om du vill ha honom kvar som hingst.
Jag är säker på att vi missat massor av bra avelshingstar med intressanta blodslinjer eftersom många av rutin kastrerat sina unghingstar. Om jag minns rätt så har din hingst stort Welshinslag och skulle väl passa ypperligt som WPB eller Sportponnyhingst?

50% welsh från mamman sen hur mycket det finns i Hanassie vet jag inte.
Men jag själv tycker det är intressant blod. Han har 3 generationer elithingstar på mödernet o om Hanassie varit i Sverige längre hade han nog också fått ett elit.

Oj. då är det väldigt mycket welsh. Men var har han då fått sin storlek ifrån???
Mamman måste fått någon slags mutationsgen på storlek som hon fört vidare. Då hon är 10 cm större än båda sina föräldrar o bara har sektA oB i stammen.
Givetvis kan det komma från fullblodet o araben....

Oj. då är det väldigt mycket welsh. Men var har han då fått sin storlek ifrån???

Tja, hans farmors mor är ju fullblod, morfars far arab och sedan får man inte glömma att morfars mor Sheila är hälften arab och hälften welsh cob (= storlek). :grin:

Jag mätte min 2-åriga Bocaccio Arden avkomma idag och han var c:a 141 cm i mkh, så jag tippar på att han blir 145 - 147 cm när han blir färdig. Bocaccio Arden är 152 cm och mitt sto 145cm.

Knapplån!
Jaha...hur höga är era nu?
Mätte min för någon vecka sen o han är nu resliga 150cm. Men är nu jämn o ser klar ut för inridning. Trots att han är 2 först i slutet av april. (bara för att klargöra, NEJ han ska inte ridas in ännu).

Han helbror som är 1 i slutet av april mäter 10 cm mindre än brorsan i samma ålder. Han mätte 130cm för någon vecka sen. Han kommer alla ggr hålla sig inom ponnymåtten. Han är så mycket lättare i typen överhuvudtaget.

Jag har ingen ridponny men är väldigt fundersam på vad mankhöjden slutar på mitt 2,5 års Welsh cob sto (pappan vanlig Welsh). På ett årsdagen var hon ca 129 cm ska då sluta på 144 cm ,och nu på premieringen 143 cm och övervuxen bak.
Pappa är Karlfälts Bocelli Welsh sek B 129 cm, mamma är cobsto 147,6 cm , mormor cobsto 142 cm, morfar Star Kingdom 153 cm.
Så det känns konstigt om hon slutar på 144 cm eller?

Jag har ett tvåårigt ridponny sto som är 26 månader nu. Hon är 140 i manken och ca 145 bak. :crazy: om inte ännu högre bak.

Haha! Det är New Foresten i manken och fullblodet där bak....
Hur hög hon blir som färdig är svårt att säga. Såg bilderna på henne och tycker hon ser lite kort ut i kroppen, och sommartjock, hihi. Jag kanske tycker annorlunda när jag träffar henne i verkligheten.

:laugh:Din blir nog bra mycket högre fram får vi hoppas i och med hon är 140 cm där och så mycket högre bak. Min undrar jag om hon kommer att stanna som ponny i och med hon mättes till 143, men de som slutmäter ponnyar mäter förstås annorlunda (tar längre tid på sig mm)

Ja då vet man lite mer...

Min hingst som är född 2005 som var som 2 åring 140 cm hög är idag som 4 åring 145 cm hög.

Hans lillebror (dom är helsyskon) var som 1 åring 140 cm hög är idag som 3 åring 143 cm hög.

Deras helsyster år nu 2 år & 140 cm hög...

Kl

Nu har jag mätt mitt sto igen, med en riktig mätkäpp den här gången och hon är 143,5 cm fram och 144cm bak :D. Så kanske, kanske finns det en liten chans att hon klarar ponnymåttet......Hon är nu 2,5år.
Hon har inte växt ett dugg sedan i våras (förrutom på bredden då;)). Har blivit en riktig liten köttbulle med långa ben.....

Håller på och sitter in henne och hon ska visas på avelsvärdering om 2 veckor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka