Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

et_flickan

Trådstartare
Våran rottistik har börjat testa sina gränser, mot mig.

Häromdagen var jag ute och gick med båda hundarna. Tiken fick gå längst in mot mig och hanen på utsidan. Hon tyckte inte om att hon skulle gå där tydligen så hon hoppar upp och hugger mig i armen :eek:, tjaffasade väldigt mycket innan, bet i kopplet och hoppa upp och ner, när hon fick ett strängt nej sade hon ifrån med ett bett. Nu är jag inte rädd för hunden det minsta så jag drog ner henne på backen direkt. Och sedan var det inge mera tjaffs.

Hon testar hela tiden med lite olika grejor, ska jag lägga mig i sängen och hon ligger där så går hon inte ner och när jag ska dra ner henne morrar hon, biter mig i händerna när jag går ibland, vilket är irriterande. Hon har ju inga små tänder!

Hon är toklydig annars, en jätte trevlig, glad social hund.
Jag leker med henne dagligen och tränar lydnad hemma två dagar i veckan ungefär. Hon går också ut och går en långpromenad en gång om dagen, sedan springer hon på tomten. Kan hon vara under eller överstimulerad?

Hur ska jag göra för att lösa det här. Tycker inte om att ta i hunden och hon vet mycket väl vad nej är, men ibland verkar hon inte veta vad det är. Några tips?

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Ok, inte helt vuxen alltså.

Tycker inte du ska göra så stor sak av det. Korrigera henne bestämt och var beredd på att hon testar samma sak flera gånger. Du måste bara bestämma dig och hålla på reglerna, inte vika dig en centimeter.

Om hon inte vill flytta sig från sängen, utan morrar, så ska hon väck.

Man måste säga till en rottis redan som,liten.
Vissa rottisar testar mer vissa mindre.
Men just bita dig i händerna och morra. Bli förbannand på hunden.
Hade min hund morrat åt mig och bitet mig i händerna när hon skulle ner från min säng. Jag hade bara dragit ner henne punkt slut. Inget tjafs med en rottis. Måste ha en fast ledare.

Jag hade en tik som testade hela livet. En gång va vi på en camping. Hon satt i bilen. Skulle min man hämta grejerna som låg bredvid henne. Då visar hon alla tänder o morrar åt honom. Ilsket.
Han tog tag i henne o drog ut henne . Hon blev paff.

Den hunden jag har nu bet mig i hakan när hon va 11 veckor ca. Jag högg tillbaka. Hon gjorde aldrig så mer.

visa mem som bestämmer. Gå ut med henne ensam¨
då kan du korrigera hee bättre.

Ja, bra idé. Bit tillbaka på en halvvuxen rottis... :smirk:

Jag hade stävjat med järnhand ja så slipper man sånt här larv o trams härdan efter.

Ja, bra idé. Bit tillbaka på en halvvuxen rottis... :smirk:
Det fungerar kanon bra
Min förra tik
Hon va så trottsig. Hon bråkade ganade sig jämt. En dag skulle vi ut på promenad. Hon va helt hopplös. Hon drog ner mig i leran 4 gånger. Jag läg där i skiten. Jag blev tokig. Jag bet henne på nosen ordentligt.
Hon gjorde aldrig så,igen Hon va nog ca 18 mån

Denna jag har nu . Hon är betydligt lättare. Jag är hennes ledare. Fungerar kanon. Hon söker sig till mig. Lyssnar perfekt ute.
Givetvis finns det bus fasoner. Men hon skulle aldrig våga bita.

Det fungerar kanon bra
Min förra tik
Hon va så trottsig. Hon bråkade ganade sig jämt. En dag skulle vi ut på promenad. Hon va helt hopplös. Hon drog ner mig i leran 4 gånger. Jag läg där i skiten. Jag blev tokig. Jag bet henne på nosen ordentligt.
Hon gjorde aldrig så,igen Hon va nog ca 18 mån

Denna jag har nu . Hon är betydligt lättare. Jag är hennes ledare. Fungerar kanon. Hon söker sig till mig. Lyssnar perfekt ute.
Givetvis finns det bus fasoner. Men hon skulle aldrig våga bita.

Jättebra sätt. Det är bra att rekommendera det också. Jag menar hundar kan ju inte bita tillbaka. Och det gör inte så mycket om näsan råkar bli avbiten?

Det dummaste jag någonsin hört.

Jo, kanske det funkar för din tik. et_flickans hund biter ju efter henne, då skulle inte jag sticka ner huvudet till den för att bita den.

testa din Korrigerings metod på en rejälhund som inte köper allt. Jag ställer Piru till förfogande då han inte gör så mycket i dag så kan du få prova bita han. Men först måste vi få ihop ett formulär där varken han eller jag står som skyldig till försvunna kroppsdelar.testa så får du se vilken idiotisk idé du ger henne.

Senast ändrad:

Jag hade stävjat med järnhand ja så slipper man sånt här larv o trams härdan efter.

Håller med om ovanstående. Har bara varit med om att en av våra hundar bitit efter mig (hon var dock väldigt tuff, men en kanonhund på alla sätt i mina ögon), och det gjorde hon inte igen. Och järnhand är ju liksom det som gäller med det beteendet, det är ju ingen liten ras du har.

Om du inte tycker om att ta i hunden, är det för du är rädd att bli biten? Det brukar de ju märka. Och om det är för du inte gillar att ta i den, punkt, ja då kanske hon regagerar när du väl tar i henne? Bara spånar lite.. Finns det ingen du kan ta hjälp av? Supersvårt med sånt här när man bara tar det teoretiskt ju..

Hoppas det löser sig iaf!

Ni fattar nog inte va jag menar.
Ingen i de att förklara.
Visst skall man bita AV näsan ####
Min hund gick utan näsa i 12 år

Ok, inte helt vuxen alltså.

Tycker inte du ska göra så stor sak av det. Korrigera henne bestämt och var beredd på att hon testar samma sak flera gånger. Du måste bara bestämma dig och hålla på reglerna, inte vika dig en centimeter.

Om hon inte vill flytta sig från sängen, utan morrar, så ska hon väck.

Hon åkte bort från sängen och ut ur mitt rum snabbare än kvickt.

Det e väl det att jag är väldigt konsekvent och envis som tusan, hunden likadant. Morsan min är dock inte lika envis och konsekvent som jag är och hunden kan gå till henne och fjäska efter att hon fått ett nej av mig.

Ni fattar nog inte va jag menar.
Ingen i de att förklara.
Visst skall man bita AV näsan ####
Min hund gick utan näsa i 12 år

Jag tror nog att Alidee syftar på att det finns risk att hunden biter av husse/matte näsan, inte tvärtom:angel: :smirk:

DU fattar nog inte vad vi menar, givetvis menar vi inte hundens näsa, utan ägarens.

Jävla Liten82, du hann före! :mad::D

Om du inte tycker om att ta i hunden, är det för du är rädd att bli biten? Det brukar de ju märka. Och om det är för du inte gillar att ta i den, punkt, ja då kanske hon regagerar när du väl tar i henne? Bara spånar lite.. Finns det ingen du kan ta hjälp av? Supersvårt med sånt här när man bara tar det teoretiskt ju..

Hoppas det löser sig iaf!

Jag vill hellst inte behöva ta i henne fysiskt när jag korrigerar, men eftersom det är en hund som säger emot när hon får ett nej så behövs det ju ibland.

Jag vill hellst inte behöva ta i henne fysiskt när jag korrigerar, men eftersom det är en hund som säger emot när hon får ett nej så behövs det ju ibland.

Jag förstår dig absolut. Men kör med icke-sociala bestraffningar? Om hon inte vill gå ner ifrån sängen, ställ dig bestämt och säg vad det nu är du säger; "Ut! Ner!" och peka bortåt. Lyssnar hon inte hade jag haft en flaska vatten med mig. En sån med "pip" på (finns vissa vattenflaskar i affären med en sån öppning) och gett henne en REJÄL dusch och ett stenhårt "NEJ!" om hon så rynkat på läppen åt mig.

Hon är livrädd för vatten, brukar använda vattenslangen på henne när hon gräver, tror vi har en grävling istället för rottis, hon har grävt upp flera stora gropar i trädgården. Hopplös!

När jag drar ner henne från sängen hugger hon också emot, dock är jag som sagt inte rädd för henne, har haft en rejäl omgång med henne förut så jag vet att hon inte kan göra mig rädd. Undrar hur länge det ska hålla på bara.

Kom ihåg en sak som hände för några veckor sedan. Hon hoppade rätt upp i soffan och satte sig mitt på mig, hon var så snabb så jag hann inte ens reagera. Jag tar tag i henne vid nacken och lägger henne brevid mig, för vid det tillfället hjälpte inga gå bort där inte. Hon fortsätter fjolla och bita i tröjarmen varav jag tröttnar och sätter mig närmare henne, då hon bara hugger och skäller utan nå som hellst förvaring. Hon gör aldrig såhär mot nån annan, aldrig mot mamma, bara mig. Jag blev paff och tog tag i hunden och tröck ner henne på soffan varav hon kämpar emot som bara den och sedan får jag ner henne. Hon såg väldigt spak ut och går iväg med svansen mellan benen in t köket.

När hon sedan lugnat ner sig så kallar jag tillbaka henne och låter henne komma upp. Hon låg jätte fint och stilla brevid mig och försökte inte ens sätta sig på mig eller flytta sig närmare.

Vet inte varför hon gör såhär, accepterar säkert inte mig som ledare eftersom hon försöker sätta sig på mig och säger emot när jag ber henne eller bestraffar henne.

Att skapa en konflikt med en hund leder inte till något bra. Det är ju bara bra om hon har respekt för vatten. Jag hade iallafall inte lagt en hand på en hund som svarar sådär. Bättre att gå in osocialt.

Tycker du ska testa vattenflaska. Ha på dig en stor tröja/byxa där du smygit ner den. Gå fram mot sängen och säg åt henne att gå ner. Utan att försöka dra henne. Går hon inte ner -> sprutt -> NEJ!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 919
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Redfox
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar