Roterad testikel, funderingar som önskar svar.

sissu

Trådstartare
Kan en häst få besvär av detta i form av smärta eller rörelserinskräkningar?

Påverkas deras duglighet ur spermiesynpunkt?

Kan de få mindre könsdrift?

Blir det en mer kompliserad och dyrbar kastration när de har rotarad testikel ?

Berätta allt ni vet tack. Att en del raser ej kan bli godkända utifrån detta problem vet jag.
MVH/

min 10 åriga hingst har en roterad testikel, han har inga problem med detta...men det finns dom som har det
du kan prova klämma på testiklarna efter arbete, och ömmar han då, då brukar dom ha problem
kastration pga roterad är inget annorlunda än en vanlig..normalt har dom inge problem med spermierna, det beror väl lite på HUR den är roterad kanske...en del går det tom att vrida rätt utifrån.

Tack.

Det är min ev. blivande nya häst som har detta problem. Nu vet jag ju inte ännu om det blir han, eller om jag i så fall behåller honom som hingst. Mycket skall stämma, har också funderat kring detta med att rotera tillbaks testikeln.

Känns det väl att de är roterade och hur kan man känna åt vilket håll i så fall??
Kan ju inget om detta och inte finns det mkt. info heller. Han är gudomlig utifrån det jag hört och sett av honom hittills, men frågan om jag skall oroa mig för nya problem dyker ju upp.
Ägaren har inte märkt att hästen har problem utifrån detta, men det tror jag på när jag själv ser det.

Men det var skönt att höra att det inte är mer kompliserat vid ev. kastration i allafall.

MVH/

EN roterad testikel ligger oftast "bakochfram".
Du kan känna detta själv - ligger de rätt så är den spetsiga delen riktad bakåt.
Man kan lägga dem tillrätta om man är lite försiktig, men det är inte säkert att dne stannar i det läget.
Att testikeln ligger felvänd kan göra att sädesledaren kommer i kläm, så att det blir en större eller mindre grad av sterilitet. Detta är skälet till tt hingstar inte godkänns för avel om de har detta problem. Fast att de inte godkänns är en sanning med modifikation... För numera godkänner man faktiskt åtminstone ponnyhingstar med ena testikeln roterad (båda på shetland, vet ej hur det är med de andra raserna)...

Frågan JAG ställer mig är varför du ska behålla hästen som hingst OM du köper den?

Som jag skrev tidigare så vet jag inte OM jag kommer behålla honom som hingst.

Anledningen till att han kanske får bli valack beror på till största del på omgivningen. Jag vill bara ha lugn och ro med min nya häst och förhoppningsvis få några eller många njutbara år utan större problem, problemår har jag haft så det räcker för att vara "enhästägare".

Jag vill inte ha en massa folk som går omkring och är oroliga över att han spränger staket, eller störs sig på att han får gå med andra hästar vilket han är van att göra m.m. Många med hingstar vet nog hur omgivningen kan vara.

OM jag behåller honom som hingst så är det för att jag märker att det trots allt skulle fungera gentemot omgivningen och för att JAG under mina 30 år som hästmänniska alltid önskat mig en egen hingst för jag tycker en väluppfostrad hingsts personlighet är väl det ultimata man kan ha.
Så jag vill inte ha en hingst i avelssyfte utan av rent fåfängt egoistiskt syfte, men inte på bekostnad av ev. problem som jag kanske kan undvika genom att ta reda på fakta.

Men vad vet jag, det är ju bara en dröm en så länge.

MVH/

Sv: Roterad testikel, funderingar som önskar svar.

Men hur vet man åt villket håll man ev ska försöka vrida åt då?? Ser man det eller känner man det på något sätt??

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 252
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 427
Senast: Raderad medlem 142658
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 833
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka