Röster om flexikoppel?

Sv: Röster om flexikoppel?

*raderat*

Om flexikoppel används på rätt sätt så är det föregått med mycket lydnadsarbete och i så fall är inte BeastieBabe ett dugg lat.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

*kl*

Jag gillar flexi, använder det till vardags när vi är ute och knallar på skogsvägar och fält. Det funkar alldeles utmärkt eftersom jag har en hund som lyssnar väldigt bra, stannar på kommando och aldrig drar. Skaffade nyligen ett 8-meters eftersom det passar oss bättre. Kommer det någon, vilket det sällan gör, går hunden fint fot brevid mig eftersom han är lite blyg för andra hundar och människor. Före koppeltvånget nu, tränade vi mycket att ha honom lös och det tror jag är det som gör att flexi funkar så bra för oss. Vill jag ha extra säkerhet, t.ex. när vi går några meter brevid landsvägen för att komma in på vår gård tar jag linan runt den andra handen, då vet jag att han inte kan ta sig någonstans.

Däremot, skulle jag aldrig gå med flexi i stan eller där det rör sig många andra eftersom jag är fullt medveten om vad som kan hända om man inte är hundra uppmärksam hela tiden.

Flexi är bra på rätt ställen, vid rätt tillfällen. Som t.ex. att binda upp hunden i stallet i en krok i taket. ( koppelhandtaget - inte hunden :D ) Åtminstonen om man har eget stall som jag, där ingen måste möta vovven i dörren. Där kan han springa fram och tillbaka, in och ut, medan jag mockar några meter därifrån. Tack vare att det rullar in trasslar det inte sig. Då är det bra!
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Fast om man tydligt ser att det hänger ett koppel i luften ovanför cykelbanan är man ju bra korkad själv om man väljer att cykla in i det, eller väja ut på en trafikerad väg eller vad du nu menar att du gjorde :crazy: Det är väl bara att bromsa och eventuellt skälla ut puckot, för att h*n inte lyssnade på din ringklocka.

I fallet med flexi kan det ju vara så att hundägaren har tankarna på annat håll och hunden springer flera meter åt ena hållet, vilket råkar vara över en cykelväg, cyklisten tror att hunden är lös och uppmärksammar därför inte hundägaren på att hala in hunden, och så pang - åker cyklisten i backen pga snubbeltråden. I ditt fall måste ju hundägaren ha varit döv eller bara ytterst ignorant, medan hundägaren i flexifallet kan vara en drömmare som tittar på molnen medan h*n rastar hunden.

Ja klart man kan det, men frågan är ska det behövas? Ska man verkligen behöva skälla ut någon som har hunden på ena sidan å sig själv på andra med ett kortkoppel emellan? Jag personligen tycker inte att det ska behöva gå så långt. Jag personligen anser att man ska gå på samma sida som sin hund i förebyggande syfte. Å vi har aldrig haft något problem med cyklister eller övrigt folk som klagar för att vi inte håller hunden under uppsikt. Jag tycker det e lika med flexi koppel när jag elelr mina kompisar går med det dom låter inte hunden vara på andra sidan vägen så att dom skappar en fällningslina. är man hundägare så ska man ta sitt ansvar å visst kan man gå å tänka å fundera å så vidare på promenader å ridturer oxå för den delen men iochmed att man har samma regler jämt så gick våran hund aldrig på fel sida endå. Har man satt upp regler å ser till så att dom hålls så håller dom även när man e ute å viftar lite i tankarna själv. Jag personligen anser att en hundägare ska ta sitt ansvar å se till så att deras promenader inte leder till obesvär för annat folk. Jag är tillochmed den ouppfostrade hundägaren som kan gå med våran hund lös på vägen å han gick endå aldrig över på fel sida om vägen för det utan höll sig på vägkanten där han skulle vara endå. Å det för att det alltid varit att den här sidan går vi på å då har dom lärt sig det.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Du letar ju en massa svepskäl för att berättiga användandet av flexikoppel. I mina ögon är du lat och bekväm om man ser till de skäl du anför.
svepskäl? nej jag tycker att flexikopplet är bra, jag använder det varje kväll, finns inget dåligt med mitt användande av flexikoppel, jag går utan dagtid men har flexit på kvällen för rävens skull.. bara som säkerhet även fast min hund lyssnar så är det lättare att rycka åt sig hunden med flexi än utan om räven anfaller..

du som inte är hundmänniska och per automatik säkerligen inte har hund tycker jag inte ska uttala dig huruvida användarna av flexikoppel har pli på hunden eller inte :mad:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

du som inte är hundmänniska och per automatik säkerligen inte har hund tycker jag inte ska uttala dig huruvida användarna av flexikoppel har pli på hunden eller inte :mad:

Jag behöver väl inte ha en egen hund för att se att somliga andra inte har koll på sin hund?
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Ohej ohå! Var det inte du som var så noga med att inte dra drastiska slutsatser. Det där påståendet var väl svart på vitt om något!
så du traskar runt i dikena för att din hund ska få gå i trädkanten när du har ditt normala kortkoppel? varför?

annars kan du ju kanske förklara hur ditt kortkoppel kan vara 5 m långt och ge hunden samma radie som med flexi fast på något vis är det mycket säkrare, hur? förklara :idea:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Jag behöver väl inte ha en egen hund för att se att somliga andra inte har koll på sin hund?
och det betyder att INGEN kan hantera flexikoppel? FÖRDOMAR så det sprakar om det..

lägg ner hela verksamheten med att försöka snacka ner alla som använder flexi, jag använder mitt på rätt sätt.. och de i denna tråden med flexi använder sina på rätt sätt..
du får väl ffs ge dig på de som inte kan använda det, stanna bilen, hoppa ut och läs lusen av dom, men ge fan i mig för jag sköter mig!
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Fast i mitt första inlägg så skriver jag att somliga inte kan hantera det, inte samtliga. Men det är bra att du är en ansvarsfull hundägare :bow:

Jag ville bara beskriva problematiken ;) med flexikoppel ur en annan synvinkel.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

jo det finns idioter som inte vet vad dom håller i för något "oj finns det en knapp där!", och att de faktiskt inte bryr sig om hunden, jag säger till folk som inte har koll på sina flexihundar, går husse på ena sidan och hunden på andra tar jag tag i linan och dra över hunden till husse.. :devil: ska man ha hund ska man ha lite kontroll, men inte robothundar tycker jag.. en hund får gärna skutta runt sålänge den inte springer fram till min även fast min är världens snällaste, kommer det nån större lös mot mig är jag beredd med kängan, min hund ska inte bli biten eller..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

så du traskar runt i dikena för att din hund ska få gå i trädkanten när du har ditt normala kortkoppel? varför?

annars kan du ju kanske förklara hur ditt kortkoppel kan vara 5 m långt och ge hunden samma radie som med flexi fast på något vis är det mycket säkrare, hur? förklara :idea:

Mina hundar går alltid lösa. Gör de inte det får dom helst enkelt gå dit jag vill. Vid enstaka fall låter jag dem gå till ett "intressant" ställe .Men inte om det ligger på toppen av ett mindre mount everest eller ett mindre grand canyon i vägkanten.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

kul för sig att du bor i ett område där du kan göra det, ska du komma med ett lagförslag att man bara får ha hund om man bor i glesbygd?
jag bor i en förort till en större stad, radhusområde, mer grönt än asfalt och hus.. hunden trivs ypperligt här men kan inte låta honom springa vind för våg för det..

tänker du dig en lag om att alla hundar måste vara minst 55 cm över manken och kunna försvara sig mot vilda djur?
min hund som är 36 cm i manken skulle inte ha en chans mot räven här i området..

låter som att du tycker att alla hundar ska vara lösa..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Även om jag tycker att flexit är ett utmärkt "lära dra"-koppel, så har jag inga problem med att folk använder det. Det är deras hundar som (evt) tar skada och det är ju upp till hundägaren om denne vill ta risken eller inte.
Däremot blir jag helt stum när människor använder flexi/strypkoppel, flexi/halti eller flexi/haltisele :eek:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Har aldrig ens tänkt tanken att flexit ska vara nåt av "lära dra"-koppel??? Vad gör folk med sina hundar, egentligen? Jag har, som sagt i ett tidigare inlägg, ett flexi till jakthunden men han drar inte ett smack med mig i andra änden. Trots flexit styr jag hundens väg men han har en möjlighet att röra sig friare än med kort koppel och då det är koppeltvång och han är inbiten jägare så är flexit ett utmärkt alternativ.

Så enkelt det verkar vara att skylla på ett koppel istället för att inse att folk inte har koll på sina hundar:cool:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

kul för sig att du bor i ett område där du kan göra det, ska du komma med ett lagförslag att man bara får ha hund om man bor i glesbygd?
jag bor i en förort till en större stad, radhusområde, mer grönt än asfalt och hus.. hunden trivs ypperligt här men kan inte låta honom springa vind för våg för det..

tänker du dig en lag om att alla hundar måste vara minst 55 cm över manken och kunna försvara sig mot vilda djur?
min hund som är 36 cm i manken skulle inte ha en chans mot räven här i området..

låter som att du tycker att alla hundar ska vara lösa..

Va? Det där får du ta om för jag förstod verkligen inte ett ord. Skrev du till rätt person?
 
Sv: Röster om flexikoppel?

ja jag skrev till rätt..
alla kan inte ha sina hundar lösa, speciellt inte i tätbygd..

alla hundar kan inte springa lösa pga rovdjur som kan ta dem.. jag vill inte ta den risken.. du får gärna göra det, men jag vill inte..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

ja jag skrev till rätt..
alla kan inte ha sina hundar lösa, speciellt inte i tätbygd..

alla hundar kan inte springa lösa pga rovdjur som kan ta dem.. jag vill inte ta den risken.. du får gärna göra det, men jag vill inte..

Jag bor precis som du, har två små hundar 23 vs 28 cm i mankhöjd och bor dessutom vid naturreservat med mycket vilt. Bla lo och vid enstaka tillfällen har varg skymtats. Och vart kom detta med rovdjur och att tvunget ha sin hund lös med saken att göra? Det finns ju faktiskt en gråskala. Jag går inte i snödrivor om jag måste ha dem kopplade, men ibland kan de få gå upp iaf en bit så länge jag inte behöver klättra efter. Men som du beskriver det verkar dom enorma i ert område.

Tror fortfarande att jag inte fattar din poäng.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

min poäng är att jag inte vill begränsa min hund att bara gå på gräskanten hitom diket (urhugget urdikat) och träden är på andra sidan diket, jag vill inte gå i diket heller.. så vad ska jag göra när räven finns där? rycka hunn i kopplet och säga "kissa på platta asfalten lilla gubben! du får ICKE kissa på träden, för nån på buke tycker att JAG är en oansvarig hundägare och får inte ha flexikoppel och därför får DU lida.. "
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Eftersom att du inte verkar bry dig om att läsa vad som faktiskt står ska jag göra det övertydligt:

jag ser många fördelar, hunden slipper få ryck i halsen när man går, och jag slipper trampa i snödrivor om hunden ska upp 4 m i kanten och pinka på ett träd.. men du gillar kanske det?

Detta svaret hade du riktat till ngn annan men det var då jag "la mig i". Vilken hund får ryck i halsen av vanliga koppel undrar jag? Och varför måste man gilla att traska fyra meter i kanten? Varför måste man blint följa sin hund dit den går på en promenad över huvud taget? Okej vid enstaka tillfällen..Men jämt?
Mitt tidiagre svar var dock:

Ryck i halsen? Trampa i snödrivor? Om jag inte vil trampa i snödrivor gör jag inte det, hundarn abehöver inte pinka precis överallt. Dessutom är det jag som bestämmer vart vi går. Vill hundarna härja fritt får de gå lösa.
I ditt fall har du sagt att hunden får gå precis som den vill. Trotsa att den är lös "på ett säkert sätt".

Det understryker du här:

min hund är van med att få nosa där han vill och inte bara på platta marken.. hunden är ändå en HUND och inte en robot..brukar se en människa med 3 robotar lite då och då i mitt område, de viker inte en tum från husses sida, han kommenderar kisseri och bajseri.. sen är det till att gå fot hela tiden.. stackars robotar säger jag..
Och du tyckte att jag generaliserade svart på vitt? :crazy:

Mitt dåvarande svar:

Självklart ska hunden få ränna fritt någon gång ibland. Men nu låter det som att ni låter hunden göra detta jämt. I mina öron låter det som att hunden är ute med er på promenad och inte vice verca. För den "går minsan vart den vill". Detta du kallar robotar ser jag bara som hundar som verkar trygga i sin roll i flocken. Jag ser hellre en massa sk "robotar" än jyckar som far runt som tokar med matte och husse i släptåg då de inte kan hantera dessa koppel. Jag tycker att en hund får vara mer hund om den är den undergivna och inte vice verca.

Då brusade du upp:

du lever verkligen i svart eller vitt
min hund far inte runt som en tok jag bestämmer vart vi ska gå, när vi vänder, när vi stannar, när vi går, vilka hundar vi hälsar på och vilka vi inte hälsar på..
min hund är lydig och oftast har jag honom lös varenda gång, men på kvällarna vill mamma att han ska ha koppel för det finns en skitstor räv i området och min hund ska inte bli rävmat.. flexit är skonsammare för hunden och jag slipper parera med armen hela tiden för vart han vill gå..
varken jag, hunden, min familj eller någon av dom vi möter anser att min hund är något blådåre eller att jag inte kan sköta flexikopplet så jag skiter fullständigt att att DU tycker att min hund är en blådåre och jag är oansvarig
Jaha! Eftersom att du pratade om Robotar antog jag att man fick haka på generaliseringstrenden och göra likadant. Men det var visst bara du som fick generalisera?!:idea: Mitt svar på detta var dock:

och detta kan ju tolkas som ganska flaxigt.Och det var då inte jag som uppfann benämningen robot på en hund.

Jag har även skrivit detta i ett svar långt tidigare än ovanstående:
Det är ju det som är själva grejjen. Visst, kan man hantera kopplet är det inget fel på det. Problemet är att ungefär 1 % av resterande 99 kan hantera sin hund i flexikoppel. Den enda jag träffat som kan gå OK i flexi är en gammal golden retriever här i trakterna. Å andra sidan går det mycket mycket långsamt.

de som sköter flexikopplet rätt ska inte behöva straffas för att det finns idioter..
När har flexianvändare blivit straffade?

Du skrev
nej det gör du inte, men du delar om hundfolk med hundar i enbart två grupper, och eftersom att jag har flexi så MÅSTE ju jag vara en oansvarig totalt ouppmärksam hundägare med en hund som far runt som en tok och fäller cyklister och fotgängare till höger och vänster.. eller? fanns det vettiga hundägare och justa hundar som klara av flexi? varför ska jag behöva kasta mitt flexi när det fungerar så bra, berätta gärna det för mig
Ah , men än en gång så var det ju DU som kom på det här med att hade inte hunden flexi eller fullständig rörelsefrihet jämt så var det en robot?
Det kursiva har jag redan svarat på.
låter som att du tycker att alla hundar ska vara lösa..
Sa du,och vad begrundar du det på? Jag tycker att alla hundar rätt att röra sig relativt fritt vare sig de har flexi eller är lösa eller har kortkoppel. Jag skulle dock aldrig i livet gå efter hunden fyra meter in i kanten och låta den nosa vart den ville jämt. Det är jag som går ut med hundarna och inte dom med mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp