Sv: Röster om flexikoppel?
Eftersom att du inte verkar bry dig om att läsa vad som faktiskt står ska jag göra det övertydligt:
jag ser många fördelar, hunden slipper få ryck i halsen när man går, och jag slipper trampa i snödrivor om hunden ska upp 4 m i kanten och pinka på ett träd.. men du gillar kanske det?
Detta svaret hade du riktat till ngn annan men det var då jag "la mig i". Vilken hund får ryck i halsen av vanliga koppel undrar jag? Och varför måste man gilla att traska fyra meter i kanten? Varför måste man blint följa sin hund dit den går på en promenad över huvud taget? Okej vid enstaka tillfällen..Men jämt?
Mitt tidiagre svar var dock:
Ryck i halsen? Trampa i snödrivor? Om jag inte vil trampa i snödrivor gör jag inte det, hundarn abehöver inte pinka precis överallt. Dessutom är det jag som bestämmer vart vi går. Vill hundarna härja fritt får de gå lösa.
I ditt fall har du sagt att hunden får gå precis som den vill. Trotsa att den är lös "på ett säkert sätt".
Det understryker du här:
min hund är van med att få nosa där han vill och inte bara på platta marken.. hunden är ändå en HUND och inte en robot..brukar se en människa med 3 robotar lite då och då i mitt område, de viker inte en tum från husses sida, han kommenderar kisseri och bajseri.. sen är det till att gå fot hela tiden.. stackars robotar säger jag..
Och du tyckte att jag generaliserade svart på vitt?
Mitt dåvarande svar:
Självklart ska hunden få ränna fritt någon gång ibland. Men nu låter det som att ni låter hunden göra detta jämt. I mina öron låter det som att hunden är ute med er på promenad och inte vice verca. För den "går minsan vart den vill". Detta du kallar robotar ser jag bara som hundar som verkar trygga i sin roll i flocken. Jag ser hellre en massa sk "robotar" än jyckar som far runt som tokar med matte och husse i släptåg då de inte kan hantera dessa koppel. Jag tycker att en hund får vara mer hund om den är den undergivna och inte vice verca.
Då brusade du upp:
du lever verkligen i svart eller vitt
min hund far inte runt som en tok jag bestämmer vart vi ska gå, när vi vänder, när vi stannar, när vi går, vilka hundar vi hälsar på och vilka vi inte hälsar på..
min hund är lydig och oftast har jag honom lös varenda gång, men på kvällarna vill mamma att han ska ha koppel för det finns en skitstor räv i området och min hund ska inte bli rävmat.. flexit är skonsammare för hunden och jag slipper parera med armen hela tiden för vart han vill gå..
varken jag, hunden, min familj eller någon av dom vi möter anser att min hund är något blådåre eller att jag inte kan sköta flexikopplet så jag skiter fullständigt att att DU tycker att min hund är en blådåre och jag är oansvarig
Jaha! Eftersom att du pratade om Robotar antog jag att man fick haka på generaliseringstrenden och göra likadant. Men det var visst bara du som fick generalisera?!
Mitt svar på detta var dock:
och detta kan ju tolkas som ganska flaxigt.Och det var då inte jag som uppfann benämningen robot på en hund.
Jag har även skrivit detta i ett svar långt tidigare än ovanstående:
Det är ju det som är själva grejjen. Visst, kan man hantera kopplet är det inget fel på det. Problemet är att ungefär 1 % av resterande 99 kan hantera sin hund i flexikoppel. Den enda jag träffat som kan gå OK i flexi är en gammal golden retriever här i trakterna. Å andra sidan går det mycket mycket långsamt.
de som sköter flexikopplet rätt ska inte behöva straffas för att det finns idioter..
När har flexianvändare blivit straffade?
Du skrev
nej det gör du inte, men du delar om hundfolk med hundar i enbart två grupper, och eftersom att jag har flexi så MÅSTE ju jag vara en oansvarig totalt ouppmärksam hundägare med en hund som far runt som en tok och fäller cyklister och fotgängare till höger och vänster.. eller? fanns det vettiga hundägare och justa hundar som klara av flexi? varför ska jag behöva kasta mitt flexi när det fungerar så bra, berätta gärna det för mig
Ah , men än en gång så var det ju DU som kom på det här med att hade inte hunden flexi eller fullständig rörelsefrihet jämt så var det en robot?
Det kursiva har jag redan svarat på.
låter som att du tycker att alla hundar ska vara lösa..
Sa du,och vad begrundar du det på? Jag tycker att alla hundar rätt att röra sig relativt fritt vare sig de har flexi eller är lösa eller har kortkoppel. Jag skulle dock aldrig i livet gå efter hunden fyra meter in i kanten och låta den nosa vart den ville
jämt. Det är jag som går ut med hundarna och inte dom med mig.