Röster om flexikoppel?

Sv: Röster om flexikoppel?

ja flexikoppel är ganska läskigt...
Speciellt ogillar jag att möta stora hundar (schäfrar, rottisar, stora blandraser tex) i flexi då det inte känns som att ett sånt håller för deras ev. utfall...
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Hmm, jag kommer väl få halva buke över mig i en liknande "amerikans-fotboll hög" nu men here we go..

Vi har flexikoppel till våran pudel, och har aldrig haft några problem med det. Flexikoppel för oss är inte det samma som "låt hunden springa runt hur mycket den vill" utan vi har lika bra koll på honom som vi hade haft med vanligt koppel. Fördelen är att han kan gå längre ifrån oss då vi i stort sett alltid går ute i skogen med honom och inte vill ha honom lös. Är det övergångsställen och liknande så stannar han när vi stannar, han går inte iväg själv. I trafik eller när det är andra människor i närheten så går han bredvid över huvudtaget, men när man går i skogen är det bra att han kan gå lite mer fritt utan att gå lös.

Så länge man använder kopplet på rätt sätt, är det ju ingen fara. Det är ju bara idioter som låter hunden springa fritt utan att ha koll på den, och den saken blir nog inte bättre av att dom har ett vanligt koppel.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

jag ser många fördelar, hunden slipper få ryck i halsen när man går, och jag slipper trampa i snödrivor om hunden ska upp 4 m i kanten och pinka på ett träd.. men du gillar kanske det?

för mamma är det perfekt, hon går med krycka och kan inte hålla längden på ett vanlig koppel konstant och ett BIG NO NO är pulsa i snödrivor..

dock ska man ha koll på hunden och övriga med"trafikanter" och hålla in sin hund så att varken hunden eller kopplet kommer ivägen..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

precis, hundägaren blir inte smartare av ett vanligt koppel :bow:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

har inte koll på hur tungt dimensionerade flexikopplena är då jag själv bara har 8,5 kg hund.. där bör allmänt vett råda så man inte köper koppel för 10 kg hundar till en rottweiler, då är man enbart rent ut sagt dum i huvudet och absolut inte kopplets fel..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Glömde en sak som fick mig att skriva tråden;
Var & handlade idag & det var en stor boxer uppbunden utanför affären. Så kommer en kvinna & går förbi och hunden far ut mot henne skällande och människan håller på att dra omkull :crazy: Hon blev jätteskraj och det förstår jag. För hunden var säkert 4 meter ifrån- men flexikopplet tillät ju en spurtsträcka som ingen räknat med :devil:

Och oavsett korkad hundägare hade det inte hänt om personen ifråga bundit hunden med vanligt koppel.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Sa att jag inte var ett större fan av f-k, sa inte att jag var helt emot det men de flesta som använder dem har oftast noll koll på hundarna (JA det finns undantag jag vet!!!!!) och då tycker inte jag det är så kul att hundarna kan komma så långt bort ifrån sina ägare alt. att kopplet går sönder och det har jag sett hända flera ggr. Då ser jag hellre hunden i ett ordentligt vanligt koppel!

En hund som är lydig och en hundägare med vett + flexikoppel tycker jag inte är några som helst problem men så ser inte världen ut just nu!!!!!
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Glömde en sak som fick mig att skriva tråden;
Var & handlade idag & det var en stor boxer uppbunden utanför affären. Så kommer en kvinna & går förbi och hunden far ut mot henne skällande och människan håller på att dra omkull :crazy: Hon blev jätteskraj och det förstår jag. För hunden var säkert 4 meter ifrån- men flexikopplet tillät ju en spurtsträcka som ingen räknat med :devil:

Och oavsett korkad hundägare hade det inte hänt om personen ifråga bundit hunden med vanligt koppel.
fortfarande inte kopplets fel utan handhavandefel.. vilken idiot som satte fast hunden på det sättet..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Glömde en sak som fick mig att skriva tråden;
Var & handlade idag & det var en stor boxer uppbunden utanför affären. Så kommer en kvinna & går förbi och hunden far ut mot henne skällande och människan håller på att dra omkull :crazy: Hon blev jätteskraj och det förstår jag. För hunden var säkert 4 meter ifrån- men flexikopplet tillät ju en spurtsträcka som ingen räknat med :devil:

Och oavsett korkad hundägare hade det inte hänt om personen ifråga bundit hunden med vanligt koppel.


Det där var ju faktiskt ett riktigt dåligt "exempel". Hade visst hänt om ägaren hade bundit hunden med vanligt koppel, vad säger att ägarn hade bundit så kopplet varit kortare? H*n kunde bundit längst ut på kopplet så att spurtsträckan blev lika lång.

När jag var liten och man faktiskt vågade sätta hunden utanför affären när man gick in, så tog man ju så kort att hunden kunde sitta, och kanske ligga ner men inte mer.

Det är ju inte kopplets fel att ägaren binder upp det som en idiot.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

jag ser många fördelar, hunden slipper få ryck i halsen när man går, och jag slipper trampa i snödrivor om hunden ska upp 4 m i kanten och pinka på ett träd.. men du gillar kanske det?
Ryck i halsen? Trampa i snödrivor? Om jag inte vil trampa i en snödriver gör jag inte det, hundarn abehöver inte pinka precis överallt. Dessutom är det jag som bestämmer vart vi går. Vill hundarna härja fritt får de gå lösa.

för mamma är det perfekt, hon går med krycka och kan inte hålla längden på ett vanlig koppel konstant och ett BIG NO NO är pulsa i snödrivor..
Varför måste man pulsa i snödrivor?

dock ska man ha koll på hunden och övriga med"trafikanter" och hålla in sin hund så att varken hunden eller kopplet kommer ivägen
Det är ju det som är själva grejjen. Visst, kan man hantera kopplet är det inget fel på det. Problemet är att ungefär 1 % av resterande 99 kan hantera sin hund i flexikoppel. Den enda jag träffat som kan gå OK i flexi är en gammal golden retriever här i trakterna. Å andra sidan går det mycket mycket långsamt.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Jag blir helförvirrad när jag ska försöka hålla ett flexikoppel om jag nu får ett sånt i handen, hinner aldrig få styr på knapparna när jag ska försöka få stopp på hunden :D Sen tycker jag att det är hopplöst att använda vanligt koppel på en flexi-koppel-hund, de försöker ju hela tiden få mera koppel!
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Innan man tar upp en sådan fråga så bör det även tänkas på att hunden kommer ut en bit med en vanligt koppel. Så där är väll snarare frågan om ägarens hantering utav hunden. Jag har kompisar som har sina hundar i flexikoppel å har själv gått med det å man ser till att dra in det å trycker ner knappen vid övergångsställ så hunden inte kommer ut på övergångsstället.

Å även en lös hund elelr hund med vanligt koppel kan hoppa rakt ut framför en bil, det finns inte gångbannor överallt.

Å sist men inte minst så bör även poängteras att jag knappt höll på att komma förbi en ägare ute å gåendes med sin hund i vanligt koppel, för hunden gick på ena sidan å ägaren på andra å trots antal plingande m.m. så gick han kvar å drog inte till sig hunden. Fast jag tycker iofsig inte att man cyklar med ett flexikoppel iochmed att det syns så dåligt och för att hunden kommer för långt bort från en och kan på så viss skapa skador. Så där anser jag att det gäller vanligt koppel eller sådan pass bli på hunden så den kan gå löss.

Så det som bör diskuteras är nog lite mera statisktik över dessa olyckor och hundägarens inteligens.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Jag använder mig av flexit på ex kvällspromenader då hunden ska kissa och nosa runt. Då får hon gå runt och nosa lite som hon vill och jag slipper hålla koll på om andra hundar kommer... Sen använder jag mig av flexit när jag går i motionsspåret eftersom man ej får ha lösa hundar i vårt motionsspår.

Men som sagt var detta tar jag bara de gånger jag ska vara lite lat och hunden får strosa lite för sig själv. Men när jag tränar henne är det ett läderkoppel eller lös.

Mitt flexikoppel är ett band och illrosa för att någon inte ska missa att det är ett koppel. Sen anser jag att man ALLTID ska ha sele och flexi eftersom det kan bli ett litet ryck när man stannar den.

Om hunden är väluppfostrad och går bra i koppel tycker jag att flexit är bra och använda lite då och då. Men absolut inte bland trafik, då är det bättre med ett läderkoppel... Men inget slår ju det vanliga kopplet!

:)
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Jag anser att de borde förbjudas.. men vad tycker ni?

Här är mina anledningar:

-på djursjukhuset fick vi in hundar som blivit påkörda eftersom matte/husse gått med flexikoppel & hunden stuckit ut på vägen

Jag är benägen att hålla med Brandgul. IQ-krav på flexikoppelsägare. Jag ser ofta folk som går utmed hårt trafikerade vägar och har hunden i koppel utmed väggrenen, men tre meter framför sig i flexikoppel. Jag ser alltid en potentiell olycka i ett sådant fall. Lite katastroftänkande är faktiskt hälsosamt.

Använder själv flexikoppel ibland men under ordnade former. Dessutom är mitt katastroftänkande väldigt väl utvecklat.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

*kl*
i området runt oss vill jag gärna förbjuda användning av flexi.. då ingen av dom klarar av att hala in sina hundar tillräckligt fort. många ggr som jag fått stanna å topat att dom måste ta in sin hund ... får då tll svar men han e så snäll. visst prova låta han hälsa på min hund som INTE är snäll... då blir den lilla vovven lunch.

vet itne hur många ggr som hundarvare in i vårat grindhål å vänt. 1 meter inne på gården å ägarna står å tittar på hunden.. jag lovar hade våpra hundar vare ute hade de vare mos av deras hundar,, de är juh deras hem deras revir som de vakter. härom dagen kom en liten tjtj i 6 års ålder gående med en liten jackrussel som va helt rabiat å skällde å skällde. och som hon lät springa fram å tillbaka över vägen å sen även fram till mig när jag kom ut från våran gård. hade jag haft min hund med mig vet jag inte va som hänt..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Har ett flexi till min gamla jakthund. Kan inte klaga! Det ger honom en möjlighet att röra sig friare än i vanligt koppel när vi går i skogen och han, som den inbitna jakthund han är, kan inte gå lös. Dock, man flexar inte när man rör sig vid trafik eller andra människor. Då är den spärrad. Behövs inte förbud men mer ansvar som hundägare...min åsikt:cool:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

kl

Jag har flexi till min DSG, kan inte ha honom lös vartsomhelst och tycker att han får mera frihet att gå o lukta, pinka osv i det..när vi är i "skogen" är han lös...sch/bc'n går alltid lös, han är klockren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp