Röster om flexikoppel?

Sv: Röster om flexikoppel?

jag har flexi på min tax för han har en tendens att försvinna ibland, p.g.a väldig god doft, så han kopplar bort mitt inkallande. Och så blir de att jag har det på labben med, fast han går mycket lös. För de e så bökigt att ha en på flexi å en i vanligt. De e då jag kan tappa fokus på att trycka in knappen när det behövs. Men man får ju hålla bra koll så att ingen snubblar över linan och att knappen fungerar.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

min hund är van med att få nosa där han vill och inte bara på platta marken.. hunden är ändå en HUND och inte en robot..

brukar se en människa med 3 robotar lite då och då i mitt område, de viker inte en tum från husses sida, han kommenderar kisseri och bajseri.. sen är det till att gå fot hela tiden.. stackars robotar säger jag..

tycker nästan att hundar ska ha rätt att vara "fria" en stund om dagen precis som hästar, fast istället för hage så flexikoppel..

de som sköter flexikopplet rätt ska inte behöva straffas för att det finns idioter..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

*kl*

Jag använder Flexi på min hund (schäfer) när vi går i skogen för att jag vill att han ska kunna få lite mer frihet och för att jag ska slippa stanna varenda gång han ska kissa... Vill inte ha honom lös då det finns väldigt mycket hjort och rådjur i den skogen. Möter jag folk/hundar så halar jag alltid in hunden. I stan har jag aldrig Flexi på honom..

Felet med många som använder Flexi är att dom missar att hala in hunden när dom kommer till ett hörn och då tappar dom ju kollen på hunden eftersom den då befinner sig på andra sidan hörnet och matte/husse 4m på andra sidan.. Sen finns det andra exempel också..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Jag blir tokig när jag möter folk i stan med flexikoppel. Hundarna springer runt hörn, fram till andra, både människor och djur, utan att ägarna har någon som helst kontroll. Däremot använder jag själv flexi när jag är ute i skogen med jobbets hundar, eftersom de varken kan eller får vara lösa. Men då vill jag poängtera att risken att möta någon är rätt liten.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Lilla hunden jag är hundvakt åt har jag i flexi. Han är en liten skit som inte kan något, så lös får han inte vara, med flexit kan han hoppa runt lite fritt, men jag kommer åt honom ändå.
Min egen går med vanligt koppel eller lös, tycker framförallt att flexi till henne blir så stort och klumpigt. Det är ju tungt....:D Dessutom stannar hon för motståndet i flexit, vilket innebär att hon går med 3 dm koppel om jag inte drar ut det själv.
Men det funkar bra till lilla pälsskiten:D
 
Sv: Röster om flexikoppel?

För övrigt skulle jag föredra att fler hade flexi istället för att släpper sina hundar vind för våg för att hunden ska få lite frihet. Det stör mig långt mer.

Använd med vett, helt enkelt.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

'jag anser att flexikoppel är jättebra...om husse/matte kan kontrollera det.

Man måste ju ha lite extra koll på hunden om han har felxit på. Sedan tycker inte jag man ska gå mitt i ´centrala staden med ett sådant långt koppel men en bit utanför där det inte är fullsmockat med folk. Ioförsig kan man ha det i det centrala delarna av stan opckså men då får man veta var man har bromsen och håll ain hunden hela tiden. (det finns mycket hundrädda människor)
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Själv skulle jag gärna se att folk överhuvudtaget använde mer koppel på sina hundar. Möter emellanåt samhällsbor som kommer ut på landsbygden och släpper sina hundar vind för våg.

Jag använder flexikoppel till min finska lappis. Vi är mycket ute i skog och mark men vill inte ha henne lös när vi är på andras marker men med flexikoppel så får hon mer frihet/utrymme, men givetvis har jag kontroll på damen och hon drar inte i kopplet för det. Här hemma på våra marker och tomt så är hon lösgående.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Vem cyklar med hunden i flexikoppel?! Vad dumt :rofl:
Det är inte hundföraren som cyklar, utan cyklister skadar sig när cykeln fastnar i snubbellinan i form av flexikopplet. Eftersom den är så tunn så syns den inte så lätt, och står husse/matte på ena sidan av vägen och hunden på den andra, tolkar nog många det som att hunden är lös och cyklar rakt in i linan.

Bortsett från det huvudlösa användandet (korkade hundägare är ännu farligare med ett flexi än med ett kortkoppel) så är jag emot flexi av anledningen som MrsScabtree tar upp; det blir så lätt att hunden lär sig att det är ok att dra. Det är ju faktiskt ett visst motstånd i flexit också - det är ju inte helt friktionsfritt.

Dock lät Miss QT's valpträning med flexi som en bra idé :)
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Det där har hänt mig fast med kortkoppel och på cukelbannan, var skit nära å hamna ute på bilvägen jätte roligt utifall det kommit bilar... För att hundägaren inte lyssnade trots att jag plingade med klockan flera gånger så gick han kvar på ena sidan å hunden på andra sidan. Visst syndes kortkopplet men att riskeras hamna ute på bilväggen e det stor skaderisk på oxå. Det borde blir mer bli på hundägare istället tycker jag. Kortkoppel kan oxå vara farliga i fel händer.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Fast om man tydligt ser att det hänger ett koppel i luften ovanför cykelbanan är man ju bra korkad själv om man väljer att cykla in i det, eller väja ut på en trafikerad väg eller vad du nu menar att du gjorde :crazy: Det är väl bara att bromsa och eventuellt skälla ut puckot, för att h*n inte lyssnade på din ringklocka.

I fallet med flexi kan det ju vara så att hundägaren har tankarna på annat håll och hunden springer flera meter åt ena hållet, vilket råkar vara över en cykelväg, cyklisten tror att hunden är lös och uppmärksammar därför inte hundägaren på att hala in hunden, och så pang - åker cyklisten i backen pga snubbeltråden. I ditt fall måste ju hundägaren ha varit döv eller bara ytterst ignorant, medan hundägaren i flexifallet kan vara en drömmare som tittar på molnen medan h*n rastar hunden.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

min hund är van med att få nosa där han vill och inte bara på platta marken.. hunden är ändå en HUND och inte en robot..

brukar se en människa med 3 robotar lite då och då i mitt område, de viker inte en tum från husses sida, han kommenderar kisseri och bajseri.. sen är det till att gå fot hela tiden.. stackars robotar säger jag..

tycker nästan att hundar ska ha rätt att vara "fria" en stund om dagen precis som hästar, fast istället för hage så flexikoppel..

de som sköter flexikopplet rätt ska inte behöva straffas för att det finns idioter..

Självklart ska hunden få ränna fritt någon gång ibland. Men nu låter det som att ni låter hunden göra detta jämt. I mina öron låter det som att hunden är ute med er på promenad och inte vice verca. För den "går minsan vart den vill". Detta du kallar robotar ser jag bara som hundar som verkar trygga i sin roll i flocken. Jag ser hellre en massa sk "robotar" än jyckar som far runt som tokar med matte och husse i släptåg då de inte kan hantera dessa koppel. Jag tycker att en hund får vara mer hund om den är den undergivna och inte vice verca.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Felet med många som använder Flexi är att dom missar att hala in hunden när dom kommer till ett hörn och då tappar dom ju kollen på hunden eftersom den då befinner sig på andra sidan hörnet och matte/husse 4m på andra sidan.. Sen finns det andra exempel också

Precis. Jag ha tyvärr inte stött på en enda människa hittils som kan hantera sin hund i detta koppel. Har dessutom nyss flyttat till ett område med en redig hop jyckar, de flesta i flexikoppel. Har otaliga gånger fått värja mig och hundarna mot alla möjliga slags hårtussar som kommer farande medan matte och husse står som fån och kör den klassiska kommentaren "det ä riiiiingen faaara"..eller typ " Fiffi sluuuuuuta nu" medan tofsen är rabiat och härjar runt.:crazy: Kan ta ett exempel igår så gick jag ut på en sista kvällsrunda med mina två små varav vi möter en annan tax (jag har en tax) ...den går i flexi , längst ut givetivis. Hunden ställer sig och glor..vi går förbi. Vrål sa det så var det en millimeter nära på att mina fick varsitt bett i rumpan..Matte hänger i kopplet och utbrister "men zoooorrrooo sluuuuta, åhh vad jobbig du är"..
En annan klassiker är ju också att folks hundar har bestämts sig för att gå fram till mina , längst u ti kopplet hänger dom medan matte eller husse glatt följer efter och blir störtgriniga när jag påpekar att jag inte vill att de ska hälsa. Nej, det är nästan så det borde finnas körkort på eländet!:cool: :angel:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Självklart ska hunden få ränna fritt någon gång ibland. Men nu låter det som att ni låter hunden göra detta jämt. I mina öron låter det som att hunden är ute med er på promenad och inte vice verca. För den "går minsan vart den vill". Detta du kallar robotar ser jag bara som hundar som verkar trygga i sin roll i flocken. Jag ser hellre en massa sk "robotar" än jyckar som far runt som tokar med matte och husse i släptåg då de inte kan hantera dessa koppel. Jag tycker att en hund får vara mer hund om den är den undergivna och inte vice verca.
:rofl: du lever verkligen i svart eller vitt :rofl:
robothundar VS blådårar
andra världskriget med flexi VS superperfekt med vanligt koppel
:rofl: :rofl: :rofl:

min hund far inte runt som en tok :smirk:, jag bestämmer vart vi ska gå, när vi vänder, när vi stannar, när vi går, vilka hundar vi hälsar på och vilka vi inte hälsar på..
min hund är lydig och oftast har jag honom lös varenda gång, men på kvällarna vill mamma att han ska ha koppel för det finns en skitstor räv i området och min hund ska inte bli rävmat.. flexit är skonsammare för hunden och jag slipper parera med armen hela tiden för vart han vill gå..

varken jag, hunden, min familj eller någon av dom vi möter anser att min hund är något blådåre eller att jag inte kan sköta flexikopplet så jag skiter fullständigt att att DU tycker att min hund är en blådåre och jag är oansvarig :D
 
Sv: Röster om flexikoppel?

:rofl: du lever verkligen i svart eller vitt :rofl:
robothundar VS blådårar
andra världskriget med flexi VS superperfekt med vanligt koppel
:rofl: :rofl: :rofl:

min hund far inte runt som en tok :smirk:, jag bestämmer vart vi ska gå, när vi vänder, när vi stannar, när vi går, vilka hundar vi hälsar på och vilka vi inte hälsar på..
min hund är lydig och oftast har jag honom lös varenda gång, men på kvällarna vill mamma att han ska ha koppel för det finns en skitstor räv i området och min hund ska inte bli rävmat.. flexit är skonsammare för hunden och jag slipper parera med armen hela tiden för vart han vill gå..

varken jag, hunden, min familj eller någon av dom vi möter anser att min hund är något blådåre eller att jag inte kan sköta flexikopplet så jag skiter fullständigt att att DU tycker att min hund är en blådåre och jag är oansvarig :D

Läs om det jag har skrivit så ser du att det inte handlar om dig och din hund.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

min hund är van med att få nosa där han vill och inte bara på platta marken.. hunden är ändå en HUND och inte en robot..


och detta kan ju tolkas som ganska flaxigt.Och det var då inte jag som uppfann benämningen robot på en hund.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Lilla hunden jag är hundvakt åt har jag i flexi. Han är en liten skit som inte kan något, så lös får han inte vara, med flexit kan han hoppa runt lite fritt, men jag kommer åt honom ändå.
Min egen går med vanligt koppel eller lös, tycker framförallt att flexi till henne blir så stort och klumpigt. Det är ju tungt....:D Dessutom stannar hon för motståndet i flexit, vilket innebär att hon går med 3 dm koppel om jag inte drar ut det själv.
Men det funkar bra till lilla pälsskiten:D

Haha, sådär är min schäferflicka med.. Vadå dra ut flexit, liksom, det är ju..ehrr...MOTSTÅND!;)
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Flexi kan vara skitbra om man har en hund som kan gå i koppel.
Har promenerat en schäfer i flexi som lydde 100% på stanna, fot, vänta och varsågod.

Anledningen till att hon inte var lös var att hon var fruktansvärt hundaggressiv, det gick helt enkelt inte att ta NÅGRA risker.

Hade det inte funnits flexikoppel så hade hon ju aldrig fått röra sig ordentligt utanför trädgården.

Om man ska förbjuda flexi oga dumma hundägare så kan vi ju passa på att förbjuda en hel del hundraser också när vi ändå är på gång.:eek:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

nej det gör du inte, men du delar om hundfolk med hundar i enbart två grupper, och eftersom att jag har flexi så MÅSTE ju jag vara en oansvarig totalt ouppmärksam hundägare med en hund som far runt som en tok och fäller cyklister och fotgängare till höger och vänster..

eller? fanns det vettiga hundägare och justa hundar som klara av flexi?
varför ska jag behöva kasta mitt flexi när det fungerar så bra, berätta gärna det för mig :idea:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Precis. Jag ha tyvärr inte stött på en enda människa hittils som kan hantera sin hund i detta koppel.

Men det har jag!!

Jag tycker det är lite väl enkelt att fördöma ett koppel som för många är ett bra hjälpmedel bara för att det finns ett antal puckon som inte kan hantera det rätt!

Allt handlar om lydnad. Självklart ska man inte använda flexi om man inte kan hålla sin hund i det eller ha tillräcklig uppsikt, men likväl så ska man faktiskt kunna få använda flexi om man nu har kontroll. Det är inte så enkelt som att säga att flexi borde förbjudas, punkt med det. Däremot borde folk lära sig att hantera det bättre.

Jag anser att flexi kan vara ett bra hjälpmedel för de hundägare som av diverse anledningar inte kan eller vill ha sina hundar lösa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp