Skulle det kunna vara, även om den är ovaligt mörkt rosa. Skulle även kunna vara t ex äppelros (en tydlig doft av friskt äpple känns när man doftar på bladen.Är detta vanlig nyponros?
Visa bifogad fil 53009
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle det kunna vara, även om den är ovaligt mörkt rosa. Skulle även kunna vara t ex äppelros (en tydlig doft av friskt äpple känns när man doftar på bladen.Är detta vanlig nyponros?
Visa bifogad fil 53009
Hur/var växer den? Tycker egentligen att den mer ser ut som en odlad sort än en vildros. Både bladen och blommorna ser "kraftiga" ut och har mycket färg, vilket jag tycker tyder på att det är en trädgårdsros av något slag.Är detta vanlig nyponros?
Visa bifogad fil 53009
Nu har Kristine fått fler utslagna blommor (och många återstår). Tyvärr består den bara av en "pinne". Funderar på om jag ska våga skära ner den nästa vår och hoppas på att det kommer fler skott underifrån?
Visa bifogad fil 53018
Den har kommit upp på eget bevåg, har ev funnits på platsen innan men i år är den nog extra stor och iögonfallande. Det är 2-3 höga stänglar brett isär, kraftigt växtsätt rakt upp nästan 2 m utan stöd, zon 4-5 småländska höglandet, gammal torpträdgård i skogen. Det kan hända att min man kört över den med röjsåg förra året men hade det varit en stor fin ros hade jag sett till att han undvek den, så antagligen har det som mest varit någon enstaka stängel liksom nu. Det är i övrigt ont om rosor i trädgården, endast en liten svagväxande sak vid dasset utöver denna finns sedan tidigare.Hur/var växer den? Tycker egentligen att den mer ser ut som en odlad sort än en vildros. Både bladen och blommorna ser "kraftiga" ut och har mycket färg, vilket jag tycker tyder på att det är en trädgårdsros av något slag.
Det kan det vara.Rose de Rescht, eller?
Så tråkigt! Hoppas den ohyran håller sig borta från min trädgårdEn sån har jag också. Rosenbladssteklarna tog nästan alla knoppar men en blomma har kunnat slå ut
Åh den har jag på min listaVisa bifogad fil 53041
Queen of Sweden
Åh den har jag på min lista