Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Vad är det för rosor?

Oavsett, gör inget nu. Beskärningen blir i vår. Jag beskär mina gammaldags rosor rätt hårt andra eller tredje året för att hjälpa dem bilda djupare rötter. Jag är blödig så jag är väl en aning feg men det ger verkligen resultat. Då tar jag ner dem till kanske 20cm. Efter det tar jag bara bort det som frusit bort och gamla grenar om de ser risiga ut.
Ja, det var det där med namn...

Ja, sent nu. Men då kan jag stilla vänta till våren. Super!

Min mycket stryktåliga aïcha började blomma för några dagar sedan
IMG_1963[1].webp

Mina Rose de Rescht är på g, de slår ut vilken dag som helst. Jag kollade precis honungsrosen och hon har en ohelig mängd knoppar, det kommer att bli riktigt spektakulärt i år :love:

Alborna är inte riktigt färdiga ännu så de dröjer ett tag till. Och min nyplanterade Rosa Mundi (på gammelkisses grav) har fyra knoppar :heart

Någon som kommer ihåg vad mina rosor heter som bodde här när jag flyttade hit? Det jag kommer ihåg är att jag tänker på selma lagerlöv o mårbacka ,förslag någon?

Kristine, första blomman utslagen för i år. Kristine är en norsk ros som kom till mig för att en plantskola hittat den när de sökte efter en annan ros till mig. De tyckte den var så intressant så de tog hem den utan att veta om jag ville ha den, vilket jag förstås ville. Vill man se riktigt fina moyesii-rosor så kan man t ex ge sig av till Trondheim, där tycks de trivas förträffligt.
IMG_2150[1].webp

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar