Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hjälp!
planterade för några dagar sedan en Leonardo daVinci i min lilla rabatt, enligt konstens alla regler. Hur mycket ska jag vattna nu när det är så varmt? Vill ju gärna att han ska överleva?
Kommer han överleva?
Visa bifogad fil 52544
Ska man undvika att rosor som står vid en nysådd gräsmatta får vattenspridaren på sig?Vattna tidigt på morgonen eller sent på kvällen (vattna på dagen när det är så här varmt är rätt meningslöst). Duscha den inte, rosor tycker inte om att bli blöta. Om du vattnar med slang så lägg slangen vid sidan av rosen och låt det rinna ett tag. Vattnar du för hand får du gå några vändor, det är bättre att vattna rejält mer sällan, inte smådutta hela tiden. Rosor bildar djupa rötter så vattnet måste kunna sjunka ner i marken ordentligt. Om man bara vattnar litegrann åt gången så blir det bara blir fuktigt i det övre lagret. Då kommer den inte att skicka ner rötterna på djupet utan de blir kvar ytligt och det är stor risk att rosen dör.
De två första säsongerna är viktigast, sedan tål de torka bättre (det märker jag extremt tydligt på mina rosor, de som har några år på nacken är inte alls så känsliga när det blir torrt även om jag givetvis vattnar dem också).
Ingen gödsel i år, det blir nästa vår först.
Ska man undvika att rosor som står vid en nysådd gräsmatta får vattenspridaren på sig?
Jag gjorde det misstaget och de tre rosor som träffades av vattenspridaren fick mjöldagg så nu ställer vi in vattenspridaren så den inte träffar rabatten om vi behöver vattna eller barnen vill springa i vattnet en stund.Ska man undvika att rosor som står vid en nysådd gräsmatta får vattenspridaren på sig?
Spännande att två personer har gillat min Polstjärnan som inte har ett endaste löv i år. Än mindre någon knopp? Precis allt är uppätet.Min Polstjärnan brukar inte vara någon glädjespridare i vanliga fall. Men i år...
(köpte den som en New Dawn. Den var felmärkt)
Visa bifogad fil 52555
Spännande att två personer har gillat min Polstjärnan som inte har ett endaste löv i år. Än mindre någon knopp? Precis allt är uppätet.
Jag hoppas i mitt stilla sinne att det ska ta död på den
Spännande att två personer har gillat min Polstjärnan som inte har ett endaste löv i år. Än mindre någon knopp? Precis allt är uppätet.
Jag hoppas i mitt stilla sinne att det ska ta död på den
Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden med en fråga.
Om man vill omplantera en rosbuske, när är bästa tiden att göra det för att den ska ha nästa chans att klara sig?
På våren när jorden reder sig. Är det en ros jag är rädd om hade jag inte vågat göra det nu, det är så vansinnigt torrt.
När man flyttar dem ska man beskära dem riktigt hårt innan. Dels är de lättare att hantera och dels tar de sig bättre när de kan satsa energi på att rota sig. Viktigt är också att det inte varit rosor tidigare dit man flyttar dem, då får man gräva bort jorden eller behandla med trichoderma.
Hur menar du att det inte ska ha varit rosor där innan? Jag har nu fem rosbuskar på rad. Den andra från höger har inte tagit sig i år, verkar ha dött. Jag kan ha beskurit för hårt i höstas kanske, jag vet inte.
Jag vill därför få det att se bättre ut mellan de kvarvarande genom att flytta mittenbusken till där den döda finns och köpa en ny att sätta i mitten. Detta då jag inte tror att jag kommer kunna hitta samma sort (vet ju inte vad den heter) och vill ha lite symmetri. Men min plan skulle då alltså inte fungera, för att man inte kan plantera rosor där det stått andra rosor? Varför kan man inte det?
(Jag är inte någon van trädgårdsmänniska och helt ny på det här med rosor)
Det går att plantera på samma ställe igen men man får som sagt byta ut jorden eller tillsätta trichoderma. Jorden blir trött när samma växt stått där länge (jämför med jordbrukets växelodling där man roterar olika grödor på åkrarna) och det är därför man inte ska plantera någon växt där samma sort stått tidigare, utan att byta jorden då.
Om du gräver ur ordentligt och behandlar plantan med trichoderma (finns bla som Rootgrow) tror jag att det kommer att gå bra.
Man ska egentligen inte beskära rosor på hösten men jag tror fortfarande inte du tog kål på rosen med beskärningen i sig. Jag har skurit rosor HÅRT men de kommer igen. Är den verkligen död är det nog snarast så att den inte mådde så bra eller att den frusit bort, det är mycket därför man beskär dem på våren för det brukar alltid frysa bort litegrann.
Jag kan tillägga att rosor är inte helt lätt alltid. Jag har gjort massor av misstag men man lär ju sig efter ett tag.
Ok, då är jag med.
Är helt säker på att jag läste någonstans förra året att rosor skulle beskäras på hösten och sedan täckas för att klara frosten, så jag försökte göra så. De andra fyra har ju klarat sig, så det var kanske något speciellt med just den som dog.
Visa bifogad fil 52659
@athena_arabians @Martenix med risk för livet fick jag den här bilden, den växer i en livsfarlig slänt med rasrisk
Den skiftar lite mer åt gult i verkligheten men det gick inte att fånga med mobilkameran och så växer den i full sol så blommorna bleks något om man jämför med min förälders exemplar.
Jag försöker kolla olika bilder för att se vad du går på men jag är inte helt med på vad som gör sig så säker?Det är inte en helenae hybrida iaf. Jag tänker ev Lykkefund (som är en helenae).