Visa bifogad fil 53058
Det är en väldigt "perfekt" ros som bringar lite ordning i min ickestrama rabatt
Ja den är verkligen vacker! Måste nog tillskapa en plats för den här också.... någonstans....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visa bifogad fil 53058
Det är en väldigt "perfekt" ros som bringar lite ordning i min ickestrama rabatt
Jag tycker att det talar emot att det är en nyponros. De brukar ha veka grenar som böjer sig. Att den finns på en gammal tomt talar också för att det kan vara odlad. Jag tycker att den var jättefin - ta hand om den!Den har kommit upp på eget bevåg, har ev funnits på platsen innan men i år är den nog extra stor och iögonfallande. Det är 2-3 höga stänglar brett isär, kraftigt växtsätt rakt upp nästan 2 m utan stöd, zon 4-5 småländska höglandet, gammal torpträdgård i skogen. Det kan hända att min man kört över den med röjsåg förra året men hade det varit en stor fin ros hade jag sett till att han undvek den, så antagligen har det som mest varit någon enstaka stängel liksom nu. Det är i övrigt ont om rosor i trädgården, endast en liten svagväxande sak vid dasset utöver denna finns sedan tidigare.
Kan ta bättre bilder när det slutat regna, samt känna om den luktar äpple. Bilden tog jag i annat syfte men kom på sedan att jag ville kolla vad det var för sort.
Vilken tjusig ros!
Alchemist, säger de på jobbet. Helt magisk!Vad är detta för ros?
Jag tänkte ha den, Astrid Lindgren och Fredrika Bremer i en rabatt med vit stäppsalvia framförVisa bifogad fil 53058
Vill ha tips! Jag tänkte ha en rosbåge längst ner i trädgården där vi kan gå en gångstig ut på vägen mellan stora stenblock vi har lagt där. Mannen tänkte mer en port med tak och ja, det kanske blir finare. Men jag vill ändå ha rosor där! På ena sidan är det en rad med stenblock (typ stenmur fast bara block) och på andra sidan ligger det några block och skapar ett innerhörn mot trädgården.
Jag vill ha någon fin buskros som kan växa ut över stenarna i innerhörnet men inte ta över och bli helt enorm. Fötterna hamnar i skuggan av blocken annars söderläge med skog runt, viss direktsol mitt på dagen och en del stril genom träden. Jag vill ha en ros som doftar och har en öppen eller relativt öppen blomma så insekterna kommer åt. Hörnet är rätt stort och den kan härja fritt där så en ganska stor buskros går fint, eller två olika ihop? Tips?
Svea var ju helt fantastisk. Hade passat in jättefint! Kan ju sätta en remonterade ros bredvid eller vi stenarna på andra sidan portalen för mer blomning. Men då är det bara moderna rosor eller?Är engångsblommande ok finns ju Svea eller Minette (Svea anses vara en sport av Minette). De är lämpliga för torpmiljö och känns som om de vore bra för ett sådant läge. Båda är härdiga och tål lite sämre förhållanden (albarosor är generellt väldigt tacksamma).
Edit: Stanwell Perpetual är annars ett alternativ som remonterar. Den kan bli lite större men det är ju bara att hålla efter den. Jag tycker att den har lite "torpkänsla" också.