Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Den har kommit upp på eget bevåg, har ev funnits på platsen innan men i år är den nog extra stor och iögonfallande. Det är 2-3 höga stänglar brett isär, kraftigt växtsätt rakt upp nästan 2 m utan stöd, zon 4-5 småländska höglandet, gammal torpträdgård i skogen. Det kan hända att min man kört över den med röjsåg förra året men hade det varit en stor fin ros hade jag sett till att han undvek den, så antagligen har det som mest varit någon enstaka stängel liksom nu. Det är i övrigt ont om rosor i trädgården, endast en liten svagväxande sak vid dasset utöver denna finns sedan tidigare.

Kan ta bättre bilder när det slutat regna, samt känna om den luktar äpple. :) Bilden tog jag i annat syfte men kom på sedan att jag ville kolla vad det var för sort.
Jag tycker att det talar emot att det är en nyponros. De brukar ha veka grenar som böjer sig. Att den finns på en gammal tomt talar också för att det kan vara odlad. Jag tycker att den var jättefin - ta hand om den!

Jag tror jag har en Flammentanz här :confused:
46991BB3-5AB9-4072-AC0C-3A0FDD53B8DF.webp

men den verkar ha en massa tjuvskytt de bör väl tas bort?

Jag, helt novis på rosor, har fått ärva en enorm, vildvuxen ros av okänd sort. Den ser lite tråkig ut i dagsläget då den vuxit av spaljén och format någon slags svävande tumbleweed som är så tätt att det inte blir så mycket blommor på den. Tänkte beskära den ganska kraftigt till våren men har aldrig gjort något liknande förut :nailbiting: Jag är också sugen på att gräva ur bredvid den, dränera och plantera ett par Morten Korch samt en kameliaschersmin. Har ingen aning om det kommer gå rent praktiskt men det är en idé i alla fall.

klFnJ82.jpg

TpnwsqW.jpg

fPc6OxU.jpg

Jag fick ett par persisk gulros av en trädgårdsbekant. De mår inte så himla strålande, men har överlevt.
Men på en gren sitter en blomma. :love:

Älskade ros. Som jag längtat. Hade den på gården men visste inte vad det var. När jag kom underfund med det fanns den i överflöd hos bekanten och jag fick rotskott.

IMG_20200621_191639.webp

Jag har faktiskt tappat ordningen på mina rosor, jag skäms lite, ska bättra mig och göra en karta i år. Kan detta vara 'Professor Fagerlind?'

Vill ha tips! Jag tänkte ha en rosbåge längst ner i trädgården där vi kan gå en gångstig ut på vägen mellan stora stenblock vi har lagt där. Mannen tänkte mer en port med tak och ja, det kanske blir finare. Men jag vill ändå ha rosor där! :) På ena sidan är det en rad med stenblock (typ stenmur fast bara block) och på andra sidan ligger det några block och skapar ett innerhörn mot trädgården.

Jag vill ha någon fin buskros som kan växa ut över stenarna i innerhörnet men inte ta över och bli helt enorm. Fötterna hamnar i skuggan av blocken annars söderläge med skog runt, viss direktsol mitt på dagen och en del stril genom träden. Jag vill ha en ros som doftar och har en öppen eller relativt öppen blomma så insekterna kommer åt. :) Hörnet är rätt stort och den kan härja fritt där så en ganska stor buskros går fint, eller två olika ihop? Tips?

Någon som har en ide om vad detta kan vara för ros. Lite daggigt bladverk, stora taggar på stammen, vita flata blommor. Det kom bara ett skott förra året och jag toppade det och iår har det visst blivit en stamros. Den växer vid soptunnan typ ovanpå asfalten i diverse bös som samlats där.
IMG_5556.webp

Vill ha tips! Jag tänkte ha en rosbåge längst ner i trädgården där vi kan gå en gångstig ut på vägen mellan stora stenblock vi har lagt där. Mannen tänkte mer en port med tak och ja, det kanske blir finare. Men jag vill ändå ha rosor där! :) På ena sidan är det en rad med stenblock (typ stenmur fast bara block) och på andra sidan ligger det några block och skapar ett innerhörn mot trädgården.

Jag vill ha någon fin buskros som kan växa ut över stenarna i innerhörnet men inte ta över och bli helt enorm. Fötterna hamnar i skuggan av blocken annars söderläge med skog runt, viss direktsol mitt på dagen och en del stril genom träden. Jag vill ha en ros som doftar och har en öppen eller relativt öppen blomma så insekterna kommer åt. :) Hörnet är rätt stort och den kan härja fritt där så en ganska stor buskros går fint, eller två olika ihop? Tips?

Är engångsblommande ok finns ju Svea eller Minette (Svea anses vara en sport av Minette). De är lämpliga för torpmiljö och känns som om de vore bra för ett sådant läge. Båda är härdiga och tål lite sämre förhållanden (albarosor är generellt väldigt tacksamma).

Edit: Stanwell Perpetual är annars ett alternativ som remonterar. Den kan bli lite större men det är ju bara att hålla efter den. Jag tycker att den har lite "torpkänsla" också.

Är engångsblommande ok finns ju Svea eller Minette (Svea anses vara en sport av Minette). De är lämpliga för torpmiljö och känns som om de vore bra för ett sådant läge. Båda är härdiga och tål lite sämre förhållanden (albarosor är generellt väldigt tacksamma).

Edit: Stanwell Perpetual är annars ett alternativ som remonterar. Den kan bli lite större men det är ju bara att hålla efter den. Jag tycker att den har lite "torpkänsla" också.
Svea var ju helt fantastisk. :love: Hade passat in jättefint! Kan ju sätta en remonterade ros bredvid eller vi stenarna på andra sidan portalen för mer blomning. :) Men då är det bara moderna rosor eller?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 939
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar