Rosett jakt???

Sv: Rosett jakt???

Vad jag menar är att klubbarna är lite enkelspåriga. Det finns så många klasser inom LB t ex, även på 40-bana, som kunde bli ett mellansprång från LB:0 till LA:1. Det hade kanske lockat de som är och nosar på LA och därmed kanske det hade känts mer lika för dem som befinner sig på den nivån.

Alltså, det finns 2 (TVÅ) Lb program som går på kort bana. Lb:0 och Lb:1.
Alltså de senaste åren (de åren jag ridit häst, minns att det fanns andra program på ponnytiden) så fanns bara Lb:1 på kort bana, så det är kanske därför klubbarna använder sig av Lb:0 så flititgt

Jag är också väldigt nyfiken på det.
Vet flera ryttare som år efter år startar allsvenskan (LC lr LB) bara för att vara säkra på en seger. :cool:
Resten av året rider samma ryttare på högre nivå med goda resultat.

Och när jag var iväg på min första dressyrtävling med nya hästen (LC ) så var de flesta ekipagen betydligt över LC nivå.
De som placerades i LCn placerades också i LBn. Konstigt.... (Vissa har även tävlat LA med hyfsade procent...)

Enligt min åsikt är just LC klasserna till för dem som INTE har chans att få goda poäng i LB klasserna och uppåt, eller för dem som inte varit och tävlat innan.
Har man flera ggr fått 60% i LC så anser jag inte att man ska starta den klassen mer, just för att det blir så tråkigt för alla gröna ekipage.
LC ska vara enkelt, det ska inte vara så att ritten måste vara 100%igt perfekt för att man ska kunna bli placerad.
BRA och STADIG ska ritten givetvis vara dock..

F.ö så tycker jag hela dressyren är så himlans tråkigt.
Jag älskar dressyr och vill mer än gärna utvecklas för att kunna hoppa högre i klasserna, men så som det ser ut i dressyren idag så är det inte spec. kul om man som ekipage inte är "perfekt".
Tävlingsformen är orättvis och utan uppklassningssystem och rättvisare domare så tror jag inte heller det kommer bli bättre, tyvärr.

KL
Det kan ju finnas flera anledningar till att folk startar lägre klasser som man inte vet om. Jag tex. har en 4-åring som alltså bara får starta en klass per dag. Senaste starten (har gjort två) reds på 68% men han var absolut inte redo för några högre utmaningar då. Placering blev det då men bara för det har jag inga planer på att starta LB riktigt än. Det kan ju vart en ren tillfällighet att han gick avspänt på just den tävlingen.

Själv är jag lite sån att ska jag starta en klass ska jag ha chans på placering annars har jag inte där att göra tycker jag, självklart blir det inte alltid så men min EGEN utveckling stannar inte upp för att ngn som egentligen rider LA råkar rida i samma LC klass som mig och får en bättre placering. Nej jag har fullt upp med min egen ridning och orkar inte hålla på att hålla koll på vad folk "brukar" rida för klasser.

Ja, det har du rätt, det är LC-program som det finns ganska många varianter av. Kanske något för Svrf att tänka på, att plocka fram fler program på 40-bana för att ha mer variation.

kl..

jag håller faktiskt med, visst att det det kan ha gått lite dåligt nån gång och man tar en lägre klass, men i våras tävlade ja lite mer i dressyr än innan, lc:2 och lb:1, och på framridningen ser jag samma ekipage som på de andra tävlingarna, där de gör galoppombyten, i mina ögon nästintill perfekta skänkelvikningar och framvändningar osv. Jag försöker verkligen bara koncentrera mej på min egen häst, men det är då inte lätt, och jag rider in på banan med gråten i halsen (ja, sån tönt är jag) och rider ett program så gott vi kan, skrittar av bredvid framridningen där många fortsätter med sin förvända galopp osv, och känner mej allmänt misslyckad.

Sen domarnas kommentarer i lc:2 tycker jag är så kränkta(?) i vissa fall att det känns som om jag kan lägga av och rida öht. Det räckte inte med att jag red rätt väg, hästen tuggade fint och gjorde sitt bästa, jag får massa nedklänkande kommentarer att jag minnsann inte blir sugen att tävla igen, och detta ska då vara typ det enklaste programmet.
Nåja, detta har väl mer med domare att göra än denna tråden.

kl

jag har tävlat dressyr på ponny nu under sommaren, det har gått bra och jag är nöjd med min och ponnyns insats :) Finns ett ekipage däremot, som förra året tävlade LC & LB program, iår LB & LA. Förra året vann de varje LC & LB de ställde upp i, iår vinner de varje LB och placerar sig i varje LA.

Då tänker jag lite såhär: Var är utmaningen? Vart är glädjen? Denna person ler aldrig efter en seger, bara åker och gör det liksom. Jag grät nästan av glädje när jag vann min första seger igår (lokal LC:1) och kände att jag var och ponnyn var bäst i världen :D Så tycker jag det ska kännas varje gång man vinner/placerar sig, gör man inte det undrar jag vart motivationen finns..

Jag tycker nog inte att 60% i en LC är så fantastiskt. När man stadigt ligger på 65-70% i en klass kan det dock vara läge att avancera.
Jag tävlade själv igår och red en LA6 på 62.79% vilket jag inte tycker är speciellt lysande, helt ok men inget märkvärdigt. Jag kommer inte att kliva upp någon klass innan jag kan rida den på närmare 70%.

Har i år ridit LA3-LA6.

Provade några LA6 i våras men kände att det var lite tidigt därför backade jag även om jag fick 60% redan då. Red några LA3 på fina % i somras vilket gav lite mer självförtroende. Känner att nu är både hästen o jag mer mogen för LA6 och är glad för att jag backade några steg.

Skulle dock kännas märkligt om någon tog illa upp eller blev sur bara för att jag skulle välja att rida en LA3 igen. Jag använder delvis tävlingen som en check på hur vi ligger till i utbildningen. Lägger ner mycket tid och jobb samt en hel del träningspengar på att utveckla min häst och blir naturligtvis stolt och glad över oss båda när resultatet blir närmare 70% istället för 60%.

Bryr mig inte heller ett smack om att de som rider MSV rider LA6 som uppvärmningsklass eller tycker att det blir orättvist.
Fortsätter bara med jobbet att förbättra min egen ridning samt utvecklingen av hästen.

Bryr mig inte heller ett smack om att de som rider MSV rider LA6 som uppvärmningsklass eller tycker att det blir orättvist.
Fortsätter bara med jobbet att förbättra min egen ridning samt utvecklingen av hästen.

Precis så känner jag också!
Dessutom tycker jag att det är naturigt att rida la:5-6 och upp till msv:3-4 under samma säsong.
La:6 och msvb:2 är som gjorda för att ridas i följd!

Dessutom tycker jag att det är naturigt att rida la:5-6 och upp till msv:3-4 under samma säsong.
La:6 och msvb:2 är som gjorda för att ridas i följd!

Ja absolut. Är dock själv för lat för att rida två klasser...
c066.gif
så när det blir dags för oss att rida msv så kommer jag nog fortfarande bara rida en klass. Beror lite på hästen också. Provade rida två klasser i somras. Hon var verkligen jättefin i första klassen o vi fick riktigt bra resultat. Andra klassen var hon helt slut och undrade om jag var galen som släpade ut henne på banan igen när hon redan varit så duktig...:angel::D

jag orkar inte rida 2 klasser per dag heller, så dålig kondis...
men hästen hade igentligen behövt det. Han håller lixom andan genom hela travprogrammet varje gång..:o

Jag räknar nog mig själv till en av dessa som "aldrig" går vidare. Jag tävlar normalt sett hoppning men det har blivit en hel del dressyrklasser på senaste tiden. Jag ligger normalt på mellan 65 - 72% när jag tävlar LC/LB, jag blir oftast placerad. Men min häst klarar helt enkelt inte av att gå vidare just nu. Han fixar inte den förvända galoppen i LA-programmen utan byter bara, och jag tycker att man ska behärska alla moment i ett program innan man går vidare. MSV är på tok för svårt för min häst.

jag bedömmer att det är du som ska ha kvar din häst i den galopp du bett om, alltså lydnads fråga. Inte att hästen "inte fixar det" och bara byter.
Men det är väl trevligt att rida och känna att "Yes" detta klarar vi och får betalt, dvs 65-70% än att rida för svårt och få 50%...
Så rid du den klass DU vill!

Ja, det har du rätt, det är LC-program som det finns ganska många varianter av. Kanske något för Svrf att tänka på, att plocka fram fler program på 40-bana för att ha mer variation.

Det finns bara 2 LC-program.

kl

Jag måste nog säga att jag tycker det är mer irriterande med ryttare som anser att de är redo att kliva upp en klass fast de inte gått över 60% i klassen innan, dels för att andra seriösa ekipage som är rätt förberedda riskerar att bli bortlottade till fördel för de oförberedda och dels för att det är så förbannat tråkigt som publik att se dåliga ritter (trevligare att titta på ett fint, harmoniskt LB-ekipage än ett stötigt, disfunktionellt MSV-ekipage).

Nu kanske jag blir halshuggen för det här inlägget, jag menar naturligtvis inte att jag inte tycker att man kan testa att snäppa upp en klass även om man inte är hundra på att det funkar. Jag vet också att alla ekipage kan ha dåliga dagar, dåliga tävlingsnerver ect, det är inte dessa jag syftar på utan helt enkelt de som inte är på rätt nivå för respektive klass. Då ser jag mycket hellre att man ligger kvar i klassen under tills man är stadig 68-70%are än att hoppa upp en klass bara för att kunna säga att man rider ex. MSV (....fast man hoppar över att berätta på vilken procent....).

t hoppa upp en klass bara för att kunna säga att man rider ex. MSV (....fast man hoppar över att berätta på vilken procent....).
Tror att det inte är helt ovanligt...viktigt att ha hjälp av en bra tränare som kan ge bra vägledning om vilka klasser som är lämpliga.:idea:

Förundrades en del över nivån på flera ekipage på tävlingen i söndags...:eek: En del hästar gick knappt på tygeln...:crazy:

Sen är det inte så roligt heller att se en häst som kommer in o balanstravar hysteriskt nästan hela travprogrammet förutom skolor o ökningar. Fick riktigt bra % o blev placerad :confused:
Måste ha fått bra poäng på galoppen får man hoppas för det andra såg för gräsligt ut.:devil:

Håller med till nästan 100%

Om man har en ung häst med mycket talang så kanske man "råkar" placera sig varje gång men inte vill gå upp i klasserna för fort. Hästen (och ryttaren) måste ju bli säkra på den nivån. Samma sak med oruttinerade ryttare på duktiga hästar. Man måste ju själv få öva också .Men när man ser 15-16 åriga hästar som gått La-msv med tidigare ryttare och ryttare som har tävlat högre på annan häst, när de kommer in på en Lc/LB mot mig och min unghäst det irriterar mig!!!

En sak som också irriterar mig (tävlar också unghäst) är att i en Lc/Lb så besöms ofta unghästformen för låg. Sen kommer det in någon på en häst som går bakom hand och då får de högre poäng än jag på min unghäst i låg form men som iaf har stöd på bettet och tramp i bakbenen. DÅ blir jag sur :S

skulle gärna rida unghästklasser om det fanns några, men det är långt ifrån alla tävlingar som har det (speciellt när man rider ponny i Kalmar :S)

I mina ögon är åtminstone LC /LB (de lägre LB programen) unghäst/nybörjar program.
men där finns ett progrem som heter Dressyrprogram för fyraåriga hästar 2008 detta progremet har jag sett användas på en tävling.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 235
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar