Rosett jakt???

Sv: Rosett jakt???

Lc är nybörjarklasser inte unghästklasser.
Sen om du väljer att rida programmet med din 4 åring eller 24åring, spelar mig ingen roll..

Det jag menar är unghästklasser är de som heter unghästklasser. De för 4, 5 och 6 åriga hästar.
Det finns speciella unghästklaser som tävlas av folk med ungahästar. Då slipper man rida mot rutinerade ridskoleekipage!

Jag, som rider unghäst nu, tycker att LC-LB är alldeles utmärkta unghästprogram som innehåller alla grunder som en unghäst ska klara av för att komma vidare, övergångar, tempoväxlingar, raka o böjda spår, halter. Perfekt!

Det jag menar är unghästklasser är de program som heter unghästprog.
Att La är LA och MSV är MSV. aldrig sagt något annat.

Sen är det en helt annan disskution om vilka som "ska få" rida vilka program. Och där ifall du läser mina tidigare inlägg så framgår det att jag tycker att det är fritt fram att rida va man vill, hur många säsonger man vill. Jag bryr mig föga om dessa "rosett plockare".

Det jag uppenbarligen måste poängtera igen är, att trisv man inte med att få dåliga poäng och på fullaste allvar tror att det är enstaka "rosettplockares" fel och inte att man rider som en kratta så är man helt fel ute.

Och är man less på att samma personer vinner i LB och LA och råkar ha en unghäst så kan man söka sig till unghästprogrammen. För där tävlar man åtmindstonde mot lika hästar. Och får man kommentarear som tex. att den är för låg eller lång i fromen så kanske man ska ta åt sig och inte hänvisa till de ihopdragna och avknäpta hästar som kanske vann i någon klass.

Det jag menar är unghästklasser är de program som heter unghästprog.
Att La är LA och MSV är MSV. aldrig sagt något annat.

.

Fast 5 årsprogrammet är nivån LA och 6 års programmet är nivån MSV. Men du kanske inte är medveten om det. De programmen är framtagna för att användas som kval till Falsterbo och Breeders, inte som generella unghästprogram där man börjar rida sina unghästar i för att slippa tävla mot äldre och mer rutinerade hästar. Jag rider nog hellre LB på lokal tävling och möter en massa rutinerade ridskoleelever än möter Minna Telde och Jan Brink på deras bästa 5 respektive 6 åringar.

Senast ändrad:

Det jag menar är unghästklasser är de program som heter unghästprog.Det är väldigt höga krav på de unghästar som ska gå dessa särskilda unghästprogram. Är vanligen sveriges bästa unghästar som går dom för att kvala till Falsterbo el Breeders. Går inte att jämför med L:C-L:B-program.

Sen är det en helt annan disskution om vilka som "ska få" rida vilka program. Och där ifall du läser mina tidigare inlägg så framgår det att jag tycker att det är fritt fram att rida va man vill, hur många säsonger man vill. Jag bryr mig föga om dessa "rosett plockare".Bra för dig.

Det jag uppenbarligen måste poängtera igen är, att trisv man inte med att få dåliga poäng och på fullaste allvar tror att det är enstaka "rosettplockares" fel och inte att man rider som en kratta så är man helt fel ute. Nej det är inte rosettplockarnas fel att jag inte blir placerad för att jag rider som en kratta. Däremot hävdar jag och många andra att vi krattor vill också tävla. Vi krattor anser att L:C och L:B-programmen är just för oss krattor. Ni andra som redan rider bra kan lalla i L:A-MSV.

Och är man less på att samma personer vinner i LB och LA och råkar ha en unghäst så kan man söka sig till unghästprogrammen. För där tävlar man åtmindstonde mot lika hästar. Och får man kommentarear som tex. att den är för låg eller lång i fromen så kanske man ska ta åt sig och inte hänvisa till de ihopdragna och avknäpta hästar som kanske vann i någon klass. Har du ens sett ett unghästprogram ridas? De flesta hästarna i de klasserna kickar rumpa med vanliga ekipage i L:A-MSV. Finns inget som heter unghästform i de klasserna.

****tio****

Ja som sagt alla tycker vi olika och självklart ska alla få tävla men jag tycker inte att man ska räkna med placering när man rider under 65% och inte heller tycka att dom som rider på 65% har inte i den klassen att göra. Eller hur menar du egentligen? Jag tycker att man bör kunna rida ett program på runt 65% en bra dag åtminstonde. Jag tävlar i en klass där jag vet att jag kan hävda mig och det är inte för placeringens skull utan för att jag vill kunna utföra programet på ett bra sätt både för min och hästens skull. Rider jag en bra dag på 53% skulle iaf inte jag tycka det var så roligt men det är ju min åsikt.

Jag håller med men egentligen är det väl strunt samma om det är nybörjarprogram eller unghästklasser. Jag skulle vilja se ekipage som blir nerdömda pga formen är för "låg" för jag hävdar fortfarande att det inte är grundproblemet. Jag har som sagt aldrig sett ett ekipage som blivit nerdömt pga enbart formen är för låg utan som jag nämnde tidigare hästen är för lång alt. på bogarna. Eller är jag helt ute och cycklar?!

Ja som sagt alla tycker vi olika och självklart ska alla få tävla men jag tycker inte att man ska räkna med placering när man rider under 65% och inte heller tycka att dom som rider på 65% har inte i den klassen att göra. Eller hur menar du egentligen? Jag tycker att man bör kunna rida ett program på runt 65% en bra dag åtminstonde. Jag tävlar i en klass där jag vet att jag kan hävda mig och det är inte för placeringens skull utan för att jag vill kunna utföra programet på ett bra sätt både för min och hästens skull. Rider jag en bra dag på 53% skulle iaf inte jag tycka det var så roligt men det är ju min åsikt.

Jag förstår inte ens vad du svarar på? Den enda åsikt jag har haft i denna tråden är att unghästprogrammen för 5 och 6 åringar är för svåra för "normala" unghästar eftersom nivån på de programmen är LA och Msv.

Fast 5 årsprogrammet är nivån LA och 6 års programmet är nivån MSV. Men du kanske inte är medveten om det. De programmen är framtagna för att användas som kval till Falsterbo och Breeders, inte som generella unghästprogram där man börjar rida sina unghästar i för att slippa tävla mot äldre och mer rutinerade hästar. Jag rider nog hellre LB på lokal tävling och möter en massa rutinerade ridskoleelever än möter Minna Telde och Jan Brink på deras bästa 5 respektive 6 åringar.

Hehehe..., men jo! jag är fullt medveten om hur programmen ser ut och är till för.
Vilka du heldre rider mot får stå för dig.
Jag själv tycker att bedömningen på unghästeprogrammen är väl utformad för just unghästar.

Fiorano
Det är väldigt höga krav på de unghästar som ska gå dessa särskilda unghästprogram. Är vanligen sveriges bästa unghästar som går dom för att kvala till Falsterbo el Breeders. Går inte att jämför med L:C-L:B-program.

Det är rimmligt att inte jämnföra ett LA-unghästprogram med något annat än kanske låt säga ett LA-program. Jag har då inte jämnför dessa med LC och LB...

Har du ens sett ett unghästprogram ridas? De flesta hästarna i de klasserna kickar rumpa med vanliga ekipage i L:A-MSV. Finns inget som heter unghästform i de klasserna.

Ja, jag har sett dessa prog. ridas. jag har till o med ridit dem.
Orka inte med en disskution om form och kan inte annat än hålla med Donatello. Ja tycker på ett sätt du på ett annat.
Donatellos inlägg:
Jag skulle vilja se ekipage som blir nerdömda pga formen är för "låg" för jag hävdar fortfarande att det inte är grundproblemet. Jag har som sagt aldrig sett ett ekipage som blivit nerdömt pga enbart formen är för låg utan som jag nämnde tidigare hästen är för lång alt. på bogarna. Eller är jag helt ute och cycklar?!

Sen vet jag inte riktigt varför jag upplever Fio och Fiorano som lite aggresiva mot mig, kanske bara jag som känner så?
Disskution på mogen nivå kan jag fortsätta med, men vet inte riktigt vad mer jag kan tillföra av mina åsikter.
Det känns lite som ni tycker på ett sätt och jag på ett annat.

Har du ens sett ett unghästprogram ridas? De flesta hästarna i de klasserna kickar rumpa med vanliga ekipage i L:A-MSV. Finns inget som heter unghästform i de klasserna.

Nä det finns det inte, här är en bild på min tränare som red 5 årsprogrammet i somras på sin häst. Hästen är enligt min tränare lite lite efter kanske i styrka och så än vad många 5 åringar är, men formmässigt så är det ju ungefär såhär det ser ut. Nu tog jag henne som exempel eftersom det inte är typ Minna Telde även om min tränare är väldigt väldigt duktigt så är hon ingen *kändis*

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/29520000-29529999/640x480/29525592.jpg?0

Jag förstår inte ens vad du svarar på? Den enda åsikt jag har haft i denna tråden är att unghästprogrammen för 5 och 6 åringar är för svåra för "normala" unghästar eftersom nivån på de programmen är LA och Msv.

Men då handlar ju din disskution om något helt annat än för resten av oss.

Du menar på att du inte tycker att en 5 åring ska kunna gå ett LA prog och en 6åring ett Msv b prog.?

sen vill jag heskt järna veta vad en "normal" unghäst är?

Jag tycker att en untbildnings stegen är rätt. Sen finns kanske inte behovet av att kvala till tex. falsterbo om man inte har en gångartshäst. Men det kan väl vara utbildad för det.

Hehehe..., men jo! jag är fullt medveten om hur programmen ser ut och är till för.
Vilka du heldre rider mot får stå för dig.
Jag själv tycker att bedömningen på unghästeprogrammen är väl utformad för just unghästar.

.

Dom är ju väl utformade om din 5 åring är på LA:3 nivå ja men hur många 5 åringar är det förutom Sveriges bästa? Skall man då om man har en 5 åring istället rida det här programmet för att det heter unghästprogram och skita i att det är LA när man ligger på LC och LB- nivå :confused:

Angående vem man rider emot så var det ett svar på att du tyckte hellre man skulle rida unghästprogrammen alltså emot Minna Telde och Jan Brink än emot en massa rutinerade ridskoleelver om man vill ha en rosett :angel:

Så jag undrar ja...

Du menar på att du inte tycker att en 5 åring ska kunna gå ett LA prog och en 6åring ett Msv b prog.?

sen vill jag heskt järna veta vad en "normal" unghäst är?

Jag tycker att en untbildnings stegen är rätt. Sen finns kanske inte behovet av att kvala till tex. falsterbo om man inte har en gångartshäst. Men det kan väl vara utbildad för det.

Dom är ju väl utformade om din 5 åring är på LA:3 nivå ja men hur många 5 åringar är det förutom Sveriges bästa? Skall man då om man har en 5 åring istället rida det här programmet för att det heter unghästprogram och skita i att det är LA när man ligger på LC och LB- nivå

Angående vem man rider emot så var det ett svar på att du tyckte hellre man skulle rida unghästprogrammen alltså emot Minna Telde och Jan Brink än emot en massa rutinerade ridskoleelver om man vill ha en rosett

Så jag undrar ja...

kl

Visst ska man stanna i en klass tills man är helt stadig i den och redo för nästa klass. Men när man får lämna plats i en LC för att ett ekipage som har placeringar i reg. LA är det inte så roligt. Och även om man får plats i klassen har man inte så mycket att komma med. Träna på i all ära men steget från lok LC till reg LA är ändå en bit.

Eeh nä , TS rider ju LC och LB på sin 5 åring någon annan höll med och du uppmanade då att hon skulle sluta gnälla och rida unghästklasser istället och kom med det här briljanta inlägget vilket jag reagerade emot.

Lc är nybörjarklasser inte unghästklasser.
Sen om du väljer att rida programmet med din 4 åring eller 24åring, spelar mig ingen roll..

Det jag menar är unghästklasser är de som heter unghästklasser. De för 4, 5 och 6 åriga hästar.
Det finns speciella unghästklaser som tävlas av folk med ungahästar. Då slipper man rida mot rutinerade ridskoleekipage!

Ja du slipper rida emot rutinerade ridskoleekipage men istället får du möta Minna Telde och Jan Brink.

Det var det jag trodde vi diskuterade ? Och nä jag har inga aggressioner emot dig men jag skall väl börja använda en massa smileys då så det inte blir några missuppfattningar :D

Jag har inte påstått och påstår inte heller att man ska rida ett program man inte är klar för?

Tvivlar starkt att endast sveriges bästa 5 åringar är redo för LA.
Defenitivt inte enligt min erfarenhet.

Jag har inte påstått och påstår inte heller att man ska rida ett program man inte är klar för?

Tvivlar starkt att endast sveriges bästa 5 åringar är redo för LA.
Defenitivt inte enligt min erfarenhet.

Jo dom är klara och redo för 5 årsprogrammet = kvalar , det är sveriges bästa!

Du uppmande ju folk i tråden att rida unghästprogrammen istället för LC och LB så då har du ju faktiskt påstått att dom skall rida program dom inte är klara för och det var därför jag reagerade och la mig i diskussionen överhuvudtaget.

Isåfall kan ju alla sluta tävla för det är ju inte så många som gör. Dessutom dömer ju domarna så olika så det kan man ju inte gå på.

Fio jag svarade tidigare på följande svar ifrån dig. Jag skrev alltså ingenting om huruvida årgångsprogrammen är svåra eller inte. Den diskussionen lägger jag mig inte i.

Det kan vara en kostnadsfråga. Högre klasser kostar ibland lite mer.
Det kan vara en fråga om tillgång på tävlingar också. I mina trakter så är det ofta bara två klasser/dag, och då är det betydligt fler tävlingar med LC och LB än LB och LA.

Och jag är en sådan som inte startar en klass jag inte har chans till placering i. Så är chansen stor att LA-start "bara" blir godkänd poäng och LC/LB-start stor chans till placering, då är valet enkelt för mig! Jag stannar kvar i LC/LB!
Jag tävlar för att få placering, träna och utvecklas gör jag för tränare.

Jag svarade på att om man inte skall gå upp en klass om man inte rider stadigt på 70% som Elisabeth Lundholm tyckte. Skulle man följa det så kan man ju sluta tävla och några ekipage till Grand Prix skulle vi aldrig få eftersom domarna ligger så otroligt olika i sin poängbedömning. Sen innebär inte det att man ligger på 53% för det? Om du ligger stadigt på 65% i en klass så skall du aldrig få gå upp en klass då även om du är placerad i varje start.

Senast ändrad:

Jo dom är klara och redo för 5 årsprogrammet = kvalar , det är sveriges bästa!

Du uppmande ju folk i tråden att rida unghästprogrammen istället för LC och LB så då har du ju faktiskt påstått att dom skall rida program dom inte är klara för och det var därför jag reagerade och la mig i diskussionen överhuvudtaget.

folk och folk. Jag uppmanade en ponnytjej tror jag det var.
Jag uppmanade inte alla tråden, hela sverige att rida sina icke tävlingsklara unghästrar i för höga klasser.
Men jag minns inte och orkar inte leta bland inläggen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 235
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar