Rosett jakt???

Sv: Rosett jakt???

Startar hon med samma häst hon rider st. georg och lag em?

Om inte ska du inte bry dig. Förmodligen är det en grön häst hon trimmar in. Det är ju inte ryttaren eller hästen det hänger på. Det är HELA ekipaget. Ryttaren OCH hästen.

Och är det så att hon rider st. georg hästen och lag em hästen så bry dig inte då heller. Vad spelar det för roll. Är rosetten så viktig för dig? Är den det så gå till ditt ridsportförbund och klaga.

Samma hästar... :/

rosetten är inte viktig för mig, eftersom jag inte ens deltar. Tycker bara synd om dom färskingar som kanske ska starta sin första LB å blir nerbankade på jorden direkt. För att själv prestera bra på tävling, krävs lite självförtroende.

Kan även tillägga att jag är en av dom som peppar dom ridskoletjejer som kanske inte alltid vågar tävla, inte har råd att köpa den finaste ridutrustningen och definitivt inte har råd till egen häst. Det är DOM jag tänker på.

Senast ändrad av en moderator:

det är inte alltid säker att man rider på 70% i en LB bara för att man rider i ST.George på samma häst.

Men det är jätte märkligt, och jag tycker att det är en del av tränarens ansvar att matcha ett ekipage och vara med och planera tävlingsäsongen!

Även om du tycker att din häst går i bra unghästform så är det fortfarande inte målet och om de kommer någon som har en bättre form och utför sakerna lika bra som du så ska de slå dig. Precis som att det är så att de hästarna med bättre rörelser får bättre av den enkla anledningen att de gör sakerna med bättre kvalité.

Fast i de lätta klasserna ska man ha rätt form för klassen och om hästen går i Msv form i LC så ska det inte prioriteras. Samma sak med hästens rörelse, i lätt klass ska det inte fälla avgrandet enligt de jag pratat med som gått domarutbidningarna.

Jag lider lite med de som inte vill ut och tävla när de i de lätta klasserna ska möta ekipage som normalt tävlar betydligt högre klasser. Jag kan förstå att de tycker det är jobbigt för de klasserna ska ju ge blodad tand att fortsätta med dressyren så att vi har en bra återväxt.

Fast i de lätta klasserna ska man ha rätt form för klassen och om hästen går i Msv form i LC så ska det inte prioriteras. Samma sak med hästens rörelse, i lätt klass ska det inte fälla avgrandet enligt de jag pratat med som gått domarutbidningarna.

Det där är en helt annan diskussion men jag kan hålla med dig. Såg redan för många år sedan att en häst som krökte på nacken, med en taskig ritt (dåliga vägar, dålig sits, etc) fick bättre poäng än det ekipage som utförde allt korrekt enligt TR.

Så tokfel.

Ja men det betyder ju inte automatiskt att hennes häst går i rätt form utan formen har med bärighet att göra och ju bättre bärighet ju bättre form och bättre av allt så det gör automatiskt att hästen går bättre vilket gör att hästen ska få bättre betalt vilket hästen med bäst gångarter också ska ha om den gör programmet likvärdigt med en som har sämre gångarter.

Klart att det fäller avgörandet?? Hur skulle det annars fungera? Annars hade vi ju bra fått ha två poäng, Godkänt eller inte Godkänt om det skulle vara så som du säger. En häst som har mer gång och också mer elasticitet vilket gör att den utför sakerna bättre och får då bättre betalt.

Sen är det ju det att det är lättare att får missar på hästar som är rör sig mycket eller så för de är känsligare.

Jag tycker inte heller att någon som rider MSV ska rida LB, men varför inte LA? Det är en klass under bara och ibland behöver ,man faktiskt hämta självförtroende.

Sen så får man låta bli att störa sig på de människorna som stannar var i klasser bara för att plocka rosetter, träna på själva och bli bättre bara!

*kl*

Är det bara jag som blir INSPIRERAD av att rida fram med ekipage som kommit längre i utvecklingen än vad vi gjort? Är framridningen och tävlingen bara tillför att man ska visa hur bra man är inför alla andra ryttarna?

För mig är det roliga delmål i vår utveckling....

Dessutom tycker jag det är rätt smidigt att andra har mer välridna hästar än mig när min ibland rätt obalanserade unghäst inte svänger som jag tänkt i galoppen :angel:

Nej, en stor :bow: till så mycket fin ridning som jag sett på de lokala vi varit ute på med laget i höst :)

Är din häst fem år så är det väl dags att plocka upp den lite i formen? :)

Är din häst fem år så är det väl dags att plocka upp den lite i formen? :)

Med tanke på att hon fick både ett griffelben avsparkat och en svår sårskada (delvis avsliten sena) under det året hon var 4år så är hon riden ca 1år så jag är överlycklig att vi har kommit såhär långt på ett år.

Kul att hör olika åsikter detta var precis vad jag hoppades på... att få fram en diskution och kanske en tankeställare hos någon.

Som sagt min häst är riden ca ett år så tids nog ska jag kunna gå ut och slå rosett plockarna och sedan passera om dem i klasserna eller kanske komma vidare till nya rosettplockare....

Jag håller verkligen med dig!! Jag blir verkligen lack när samma ekipage rider L:C2 ena dagen och L:A4 dagen efter. Exempel ur verkligeheten från förra sommaren. Samma ekipage red L:C2 och L:B1 på lördagen (vann båda) och dagen efter red hon två L:A program och tror hon vann båda där med, var ev två el trea. Men alltså vad är meningen? Just detta ekipage har även startat msv.

Jag blir putt pga att jag inte tycker att dessa ekipage behöver tävla mot oss som faktiskt gör vårt yttersta för att göra bra uppvisningar i de låga klasserna. Det är väl för oss lokala tävlingar finns?

men snälla!

Du talar dessutom till hennes fördel, då du skriver att hon red LC o LB på lördagen och LA på söndagen...;)

i min värld är det mindre skillnad ridmässigt mellan Lc o ett av de lätta La programmen än det är mellan tex. la:1 och la:6

Tja, jag tycker allt att det är större skillnad mellan L:C2 och L:A3 än vad det är mellan L:A1 och L:A6. Eller?

Ett "problem" jag tcker med detta är faktiskt när klubbarna lägger klasser.
Man kan inte komma ifrån att det är stor skillnad i kraven bla på hästens form mellan LB:0 och LA:1. Jag vill se många fler varianter av klasser. Varför har alla klubbar LB:1 och sedan LA:1? Det finns många LB-program där svårighetsgraden ökar succesivt. Att gå från att i princip rida gångarterna med ökad steglängd till skänkelvikning i trav, förvänd galopp och ryggning är ett sort steg.
När man kör på tävling vill man rida mer än en klass och är då hästen redo för LA så finns bara LB:1 att välja - alltså en för "lätt" klass för min häst egentligen.
Det finns säkert lika många orsaker till att man rider i klasser under sin kapacitet som det finns ekipage.

Men just de klasserna väljs kanske för att de är de enda som går på kort bana och arrangören kanske inte har en lång bana att hålla tävlinarna på? Iof är LA:2 också på kort bana har jag för mig, men då blir det ju ännu större skillnad mellan klasserna.

ofta planeras tävlingarna ur andra synpunkter än att tillgodogöra att alla ryttare är nöjda med de 2 klasser de vill rida.

Jag själv rider aldrig 2 klasser och är därför ointresserad av den andra eller 3 eller sjuttifemte klassen klubben har för dagen. Jag åker och rider min klass, visar upp vad jag och min häst kan och hoppas att domaren tycker det vi gör är fint. Kan inte tävla mot alla andra, det kommer alltid finnas de som är duktigare, mer erfrana, har finare hästar, är favoriserade, har tur för dagen osv osv.
brukar alltid säga att det är llätt att dömma de dåliga och de bra, dvs. de under 55% och de över 65% men de där imellan är bara ett lotteri och dagsform.

Många gånger bestäms klasserna efter klubbens egna ekipage, kanske några rider på lb nivå och några på la nivå.

eller om det finns banor som går smatidigt, på många tävlingar är det så, så är det oftast ändå inte anpassat att rida flera klasser på samma nivå... utan man får rida en lättare eller svårare klass.

ofta planeras tävlingarna ur andra synpunkter än att tillgodogöra att alla ryttare är nöjda med de 2 klasser de vill rida.

Jag själv rider aldrig 2 klasser och är därför ointresserad av den andra eller 3 eller sjuttifemte klassen klubben har för dagen. Jag åker och rider min klass, visar upp vad jag och min häst kan och hoppas att domaren tycker det vi gör är fint. Kan inte tävla mot alla andra, det kommer alltid finnas de som är duktigare, mer erfrana, har finare hästar, är favoriserade, har tur för dagen osv osv.
brukar alltid säga att det är llätt att dömma de dåliga och de bra, dvs. de under 55% och de över 65% men de där imellan är bara ett lotteri och dagsform.

Många gånger bestäms klasserna efter klubbens egna ekipage, kanske några rider på lb nivå och några på la nivå.

eller om det finns banor som går smatidigt, på många tävlingar är det så, så är det oftast ändå inte anpassat att rida flera klasser på samma nivå... utan man får rida en lättare eller svårare klass.

Det var faktiskt väldigt klokt och sant! Jag rider också alltid bara en klass och är inte och slåss om några placeringar. Mycket för att jag och min häst inte har förutsättningarna att komma längre. Och just därför förstår jag inte dom som lallar runt i L:C när de lika gärna kan rida L:A. Målet borde väl vara att bli bättre och komma högre upp och inte att vinna flest rodetter?

Vad jag menar är att klubbarna är lite enkelspåriga. Det finns så många klasser inom LB t ex, även på 40-bana, som kunde bli ett mellansprång från LB:0 till LA:1. Det hade kanske lockat de som är och nosar på LA och därmed kanske det hade känts mer lika för dem som befinner sig på den nivån.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 235
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar